Tijdsbesef

Hoe zit dat bij peuters, dat tijdsbesef? Joey heeft dat nog helemaal niet, alle aanduidingen (straks, morgen, vanmiddag etc.) vat hij op als ‘direct, nu meteen’.
Ik kan dus nooit zeggen dat oma straks komt, of dat we morgen naar de speeltuin gaan, of zometeen naar bed, want meneertje maakt er een heus pp drama van als ik niet direct doe wat ik gezegd heb!
Hoe gaan jullie daar mee om?

Groetjes Anouk

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ik heb voor onze meiden peuterkalenders gemaakt. Als je wilt kan ik je foto’s ervan mailen. Stuur me dan maar even een mailtje, dan kan ik de foto’s aan mijn mailtje aan jou mailen.

Geen idee of het ook lukt om uit te leggen hoe het eruit ziet. Voor elke dag een houten plankje (leuk beschilderd natuurlijk), hangend onder elkaar aan koordjes. Wasknijper op elk plankje waar je plaatjes tussen kunt klippen van de bezigheden voor die betreffende week.

1 wasknijper met een leuke afbeelding erop die je elke dag verschuift naar de dag waarop je leeft. Zo ziet je peuter activiteiten dichterbij komen en kun je begrippen als morgen, vandaag, gisteren, overmorgen en eergisteren leren.

Groetekes, Sje

Ik zeg dan tegen Nora: als jij zo hebt gegeten en een slaapje hebt gedaan, dan gaan we een ijsje eten of: na je grote slaap (morgen dus) komt oma weer. Dat lukt haar wel redelijk. Als ik zeg we gaan over 5 minuten je pyjama aantrekken, dan staat ze de ene keer al klaar bij de deur en gaan we direct als het mij uitkomt en de andere keer roept ze NIET! dan zeg ik, nee, niet nu maar over 5 minuten en speelt ze nog even verder. Ze gaat dan na 5 minuten wel zonder morren mee.

Maar over het algemeen benoem ik dus wat er gebeurt voordat bijv. oma komt. Voor Nora werkt dat wel. Ik zeg er dan vaak ook bij wanneer het is, dus vanmiddag of morgen, maar wel met extra uitleg.

liefs

Ik zeg dan tegen Nora: als jij zo hebt gegeten en een slaapje hebt gedaan, dan gaan we een ijsje eten of: na je grote slaap (morgen dus) komt oma weer. Dat lukt haar wel redelijk. Als ik zeg we gaan over 5 minuten je pyjama aantrekken, dan staat ze de ene keer al klaar bij de deur en gaan we direct als het mij uitkomt en de andere keer roept ze NIET! dan zeg ik, nee, niet nu maar over 5 minuten en speelt ze nog even verder. Ze gaat dan na 5 minuten wel zonder morren mee.

Maar over het algemeen benoem ik dus wat er gebeurt voordat bijv. oma komt. Voor Nora werkt dat wel. Ik zeg er dan vaak ook bij wanneer het is, dus vanmiddag of morgen, maar wel met extra uitleg.

liefs

nee beginnen over morgen heeft nog geen zin.
maar wel bijvoorbeeld: Joey… jij mag nu eerst slapen en als je wakker wordt gaan we gezellig naar de speeltuin

zoiets… of hij dat al echt begrijpt weet ik niet, maar zo gauw hij wakker wordt melden van: Weet je nog dat mama zei dat als jij wakker werd we naar de speeltuin gingen?
dat had mama beloofd dus gaan we nu naar de speeltuin.
(herinner hem dat je het al eerder aangegeven hebt… ik denk dat je het op die manier ook wat traint zijn geheugen dan)

Sje mail mij daar eens de foto’s van want dat klinkt wel interesant. Nu misschien nog niet helemaal in de zin wel mee beginnen maar niet helemaal snappen nog, maar ik vind het ook wel een leuk idee voor in de keuken of zo

Enen ik vertel morgan wel altijd hoe of wat. Of ze het snapt geen idee maar ze wordt ook niet boos. Inderdaad als je straks geslapen hebt gaan we weg of morgen komt oma. En ze pikt het allemaal.

Groetjes,

Michèle

@Sje: ik wil die foto’s ook wel zien

Tijdbesef is er idd nog niet. Maar ik ben ook altijd heel concreet: als je hebt geslapen vanmiddag dan gaan we even naar opa en oma, etc. Dán begrijpt 'ie het heel goed.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ik wil ook die foto’s wel graag zien!!!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik probeer ook altijd te zeggen dat we bijvoorbeeld na de boterham naar boven gaan, of na het slapen boodschapjes gaan doen, maar meneertje is dan zo ongeduldig, dat hij de boterham of het slapen over wil slaan, haha! Hij begrijpt het dus wel enigzins, maar niet op mijn manier
Ik blijf gewoon oefenen, het zal vanzelf wel goed komen, het si alleen wel lastig soms hoor, die driftbuien die ervan komen…

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Jesse begrijpt het ook wel als ik bv vandaag zou zeggen dat hij morgen naar opa en oma gaat. Als ik dan de volgende dag zeg wat gaan we vandaag doen zegt Jesse naar opa oma toe

Liefs

Hier hebben we ook altijd gezegd: straks als je … dan gaan we daar en daar heen of dat en dat doen…We gebruikten wel steeds het woordje ‘straks’ zodat hij daar ook enig begrip van zou krijgen. En weet je…hier wordt het nu ook gebruikt door hem haha. Zeg ik: kom Julian, we gaan plassen. Hij: neeeeeeeee, straks!!! eerst nog even blokken bouwen… En ik hoef hem dan ook echt niet mee naar de wc te nemen, want dan is het ruzie tussen mama en Julian Vijf minuten later als hij klaar is, lukt het wel (zonder dat hij intussen in zijn broek heeft geplast gelukkig).

Het besef komt vanzelf, volhouden! Maar lastig is het wel, want je wilt zo graag dat ze je begrijpen en niet steeds weer die ‘conflicten’.

Anouk, Inge en Michèle, zie mail!

Christa, ik kan geen foto’s aan mails hangen die ik vanuit Ikkeben verstuur. Als je mij via mijn profiel een mailtje stuurt, zal ik je terugmailen met foto’s aan de mail. Dat lukt namelijk wel gewoon.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Jun 2010 20:32:12

Overigens, wat tijdsbesef over langere perioden betreft, hoppen wij van verjaardag naar verjaardag.

We gaan bijv. eind oktober naar K3, maar leg dat 2 meiden van 5 en 6 maar eens uit hoe lang dat nog is. Dus zeggen we dat we naar K3 gaan een aantal dagen nadat de vriend van mijn broer jarig is geweest.

Dan nog weten ze niet hoe lang dat precies duurt maar ze weten in elk geval dat ze niet meer hoeven vragen wanneer we naar K3 gaan totdat mijn zwager jarig geweest is.

Groetekes, Sje

Volgens mij is het echt niet mogelijk dat kinderen op deze leeftijd al weten wat ‘volgende week’ of ‘vanavond’ is. Ze snappen daar nog niks van en volgens mij is het ook helemaal nog niet nodig om die termen te gebruiken. Kinderen hebben nog een veel te kort en beperkt geheugen om allemaal dat soort linken al te kunnen leggen. Ik heb het idee dat zoiets zelfs voor kleuters nog moeilijk is, laat staan voor een dreumes! Zelf zeg ik wel, wat de anderen ook zeggen: ‘Als je gaat slapen, gaan we buiten lopen als je wakker wordt’. Of: ‘Als je wakker bent, gaan we naar oma’. Dat snapt ze wel. Ze snapt ook dat oma ver weg woont en dat we, om bij haar te komen, met de auto moeten. Dan zegt ze ‘Oma auto’. Meer dat soort begrippen. Wel vervelend dat Joey dan een beetje kwaad wordt, haha, maar dat zou ik gewoon negeren! Hij moet maar leren om op zijn beurt te wachten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ha ha ha ik ga er ook niet vanuit dat morgan het allemaal al snapt hoor rainbow. Want dan is het echt beauty en brains. Maar die kalender van Sje is wel heel mooi om het te leren en wat ik zeg in de keuken ook wel makkelijk voor pappa en mamma

Groetjes,

Michèle

@Michele, beauty and brains, da’s een goeie. En dat voor twee blondjes! Sje heeft wel altijd goeie dingen, dus ik denk dat haar kalender inderdaad wel mooi is!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wil je foto’s Rainbow?

Groetekes, Sje

Ik ga je ook mailen voor de kalender Sje!!
Is vast leuk voor als Seth iets ouder is, kunnen we hem samen in elkaar knutselen op een regenachtige middag

Maarre… ik vertel altijd voor Seth naar bed ga, als we naast zijn bed staan wat we gaan doen. 'S avonds en 's middags, en dat werkt wel denk ik, en vind ik zelf ook een fijn idee, omdat ik het dan al een keer verteld heb, en het niet uit de lucht komt vallen.

Vervelend dat Joey zo boos wordt, maar je doet het goed! Volhouden, en hij zal het ooit gaan begrijpen, maar ik snap dat het moeilijk is!

Liefs, Anne

@ Rainbow. Sje en ik hebben al ideen uit zitten wisselen of eigenlijk heeft zij mij al heel veel ideen aan de hand gedaan

Groetjes,

Michèle