Terugval zindelijkheid 's nachts

Mijn eerste topic in het kleuterforum!

Ik weet dat terugval in zindelijkheid kan gebeuren als een kind bijvoorbeeld start met school. Bij Erik was dit in het begin niet zo (alleen nog vroeger wakker dan anders), maar sinds vier nachten is het raak. Hij begint vandaag aan z’n derde schoolweek.

Alleen 's nachts is de terugval, niet overdag. Gisteravond laten plassen rond 23 uur toen ik zelf ging slapen (dat was nooit nodig) en zelfs dat heeft niet geholpen. Hij kwam net naar me toe dat hij weer in bed had geplast.

Hoe hiermee om te gaan? Weer een luierbroekje aan 's nachts of zo’n broekje van Dry Nights? Ik overweeg het wel, want dit is voor hem niet leuk en ik word ook niet heel blij van steeds dat bed verschonen…we zijn dan alleen weer terug bij af en dat voelt ook niet goed.

Groetjes,
M

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb5f.lilypie.com/NbuEp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fifth Birthday tickers” /></a>

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Gewijzigd door - Mriek op 18 Jun 2012 06:20:37

Dat is wel opvallend ja.

Geen idee wat je het beste kunt doen. Mijn gevoel zegt niet terug naar nachtluiers. Als dit een reactie op de school is (wat wel logisch klinkt) is het hoogstwaarschijnlijk tijdelijk. Ik zou hem wakker blijven maken als je zelf gaat slapen en het nog een weekje aankijken denk ik.

Succes in elk geval!

Lfs

Hmm… Ik denk dat ik hem misschien wel een luierbroekje aan zou doen.
Dit is niet goed voor zijn eigen slaapritme en ik kan me voorstellen dat hij het heel naar vindt als hij elke nacht nat is en er eigenlijk niets aan kan doen.

Bespreek het eens met hem, hoe hij het zou vinden als hij een luierbroekje aan krijgt, die er dan voor zorgt dat niet gelijk zijn hele bed nat is als hij per ongeluk plast in de nacht. Leg uit dat het niet voor straf is, maar om ervoor te zorgen dat hij lekker rustig kan slapen (en jullie ook).

Succes met de keuze
Liefs, Anne

Ik zou juist geen luierbroekjes aandoen, alleen van die hoesjes om het bed, verder zou ik er persoonlijk niets meer mee doen dan dat.

Ja klinkt bekent inderdaad school en weer nachtplassen snachts.
Mijn buurjongetje van 8 had dat ook en niet een paar weken maar gewoon nog 3 jaar daarna…
Bij hem hielp een plaswekker erg goed, hij is sinds een jaartje weer geheel zinderlijk.
Ik zou persoonlijk niet kiezen voor weer een luier. Na mijn idee worden ze dan weer passiever/gemakkelijker maakt, en ze wennen er erg snel aan. Maar goed de andere kant is makkelijker je hoeft geen bedden meer te verschonen.
Is inderdaad een matje/ speciale onderlaken oid niet een idee?

Greetz Cora

Ik neig ook meer naar geen luier meer aandoen hoor, omdat ik bang ben dan weer terug bij af te zijn met 'm. Denk dat ik het nog even aanzie, wellicht dat het al snel weer beter gaat? Hij had voor het eerst vandaag overdag op school ook een ongelukje. Wellicht nog even urine laten checken op blaasontsteking? Je weet maar nooit.

Hij heeft al een matje en molton, maar dat voorkomt natuurlijk niet dat de matrashoes toch nat wordt (en hij dus ook).

Groetjes,
M

Lilypie Fifth Birthday tickers

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Mriek, ja helaas ontkom je er niet aan, je kan nog proberen 's avonds te laten plassen, voordat je naar bed gaat!

Heb ik gisteren gedaan, maar hielp helaas niet. Laten plassen toen ik ging slapen. Balen!

Groetjes,
M

hmm voor het ideale zou je eigenlijk een soort zeil moeten hebben met een steeklaken erover heen… Scheeldt je makkelijk bedden verschonen… Sneu hoor voor Erik… en jou natuurlijk
Is hij er zelf behoorlijk van ontdaan?

Sterkte vanacht…

komt goed, het is een hele stap, J heeft het nog wel eens als ze bijv iets spannends of leuks te doen heeft/gaat doen op school!

Hoe is het vannacht gegaan?

lfs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Vannacht ging het weer mis. Tegen 00.15 uur had hij in z’n bed geplast. Boel verschoond, weer gaan slapen en toen meldde hij zich om 6.10 uur. “Ik moet heel nodig plassen mama.” Nou kerel, ga naar de wc! En hij onderweg en toen hoorde ik: “Te laat…” Lag de hele vloer van het toilet onder de plas. Sneu! Dus deze mama blijft wassen

@coramora; hoe bedoel je dat precies? Steeklaken etc.?

Groetjes,
M

Check op blaasontsteking is misschien wel een goed plan. Het is wel erg vaak plassen ook. Er vanuit gegaan dat hij plast voordat hij naar bed gaat (en geen liters drinkt daarvoor) en hij moet én rond middernacht én om 6 uur alweer, is dat wel vaak, toch?

is het een idde om een potje op zijn kamer te zetten, zodat hij zo op de plaats van bestemming is als hij moet plassen? En misschien ipv 11 uur (weet niet hoe laat je naar bed gaat) de wekker zetten en hem om 12 uur wakker maken voor een plas. Wellicht kun je dat dan langzaam maar zekr weer terugbrengen naar juouw bedtijd (als het wakker worden en plassen een routine is) en bij succes het rustig afbouwen?

Als het geen blaasontsteking is, zal het toch onbewuste spanning zijn door het nieuwe ritme denk ik. Dan zou je ook nog kunnen denken aan hem een aantal dagen eerder van school halen. Vaak is die gelegenheid er nog wel in het eerste schooljaar.

Succes!

lfs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

quote:
Check op blaasontsteking is misschien wel een goed plan. Het is wel erg vaak plassen ook. Er vanuit gegaan dat hij plast voordat hij naar bed gaat (en geen liters drinkt daarvoor) en hij moet én rond middernacht én om 6 uur alweer, is dat wel vaak, toch?

is het een idde om een potje op zijn kamer te zetten, zodat hij zo op de plaats van bestemming is als hij moet plassen? En misschien ipv 11 uur (weet niet hoe laat je naar bed gaat) de wekker zetten en hem om 12 uur wakker maken voor een plas. Wellicht kun je dat dan langzaam maar zekr weer terugbrengen naar juouw bedtijd (als het wakker worden en plassen een routine is) en bij succes het rustig afbouwen?

Als het geen blaasontsteking is, zal het toch onbewuste spanning zijn door het nieuwe ritme denk ik. Dan zou je ook nog kunnen denken aan hem een aantal dagen eerder van school halen. Vaak is die gelegenheid er nog wel in het eerste schooljaar.

Succes!

lfs

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb4m.lilypie.com/QSlDp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” /></a>
<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2m.lilypie.com/Re0Zp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Hij plaste normaal gesproken rond 19.00 uur en dan pas weer bij het wakker worden 's ochtends. Soms zelfs pas om 7 uur. Dus dat het nu zo vaak is, is inderdaad opvallend. In z’n drinkgedrag is niets veranderd, dus daar kan het niet aan liggen. Morgen ga ik even een potje ochtendurine naar de huisarts brengen, dan zullen we het weten.

Dat potje is misschien nog wel een idee, bedankt! Helaas hebben we geen wc boven, dus dat kan een goed alternatief zijn. Dan moet 'ie er alleen wel op gaan zitten, want staand plassen in een potje lijkt me niet zo’n goed plan En laat hij nu net alleen maar staand willen plassen…

Hij gaat nu alleen nog maar halve dagen naar school, dus vijf ochtenden per week. Vanaf juli komt daar de maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag bij. Als hij nou geen blaasontsteking blijkt te hebben, dan gaan we het even in de gaten houden. Misschien dan inderdaad een keer een ochtend of middag thuis houden? Al vraag ik me af of dat veel op gaat leveren…en daarbij wil ik ook eigenlijk dat hij went aan het ritme en misschien dat dat lastiger gaat als hij niet meedraait. Keuzes, keuzes…niet altijd makkelijk!

Groetjes,
M

Hoi Mriek,

Het kan van de spanning zijn, hij gaat nog niet zo lang naar school.
Je schrijft dat je zijn drink gedrag niet hebt veranderd.
Dat betekend: bij het eten nog wat water, en dan na het tanden poetsen
nog een klein slokje.
Daarna plassen en naar boven.

Hier een poosje gehad met de jongste, lag ze net op bed en riep al weer heel snel dat ze nog een poep/plas moest doen.
Wij hebben boven geen wc, dus potjes op de kamer van de kinderen, voor s nachts als ze moeten plassen. Dan hoeven ze niet de trap af naar beneden.
Als onze jongste van 5 beneden heeft geplast voor het slapen gaan, dan gaan we daarna boekje lezen op haar bed en dan laat ik haar na het lezen nog een keer op het potje zitten.
Vaak komt er dan nog wat (poep of klein plasje)
Misschien kun jij op zijn kamer ook een potje zetten en dan na het lezen
nog een keer erop zetten. Wie weet komt er dan nog wat.
En voor dat jullie zelf gaan slapen, nog even wakker maken en laten plassen.
En zou toch voor de zekerheid nog even een luier voor de nacht omdoen. (na het laatste plasje pas)
Net zo lang tot hij de hele nacht weer droog is tot hij wakker wordt.
Als dat lukt, dan kun je van die matjes Dry nights heten die geloof ik, onder hem leggen voor de zekerheid.

En hem belonen met stickers plakken (papier op de deur plakken, waar hij elke morgen zijn sticker op mag plakken), wanneer hij elke morgen droog is gebleven.
Bij vol papier, klein cadeautje kopen.
Zo deden wij dat hier.

Groetjes Lisan.

Stickers plakken voel ik niet zoveel voor, want hij kan best zindelijk zijn. Ik denk dat het alleen maar extra teleurstellend is als hij geen sticker mag plassen 's ochtends, omdat hij het niet expres doet. Als het van de spanning komt, dan kan ik dat niet wegnemen door stickers plakken. Moet gewoon wennen (school) en dan zal het vanzelf wel beter gaan.

Luier omdoen voel ik ook niet zoveel voor, hem kennende gaat hij dan weer z’n gemakzuchtige zelf zijn en de boel lekker laten lopen en zijn we weer terug bij af.

Kortom: we blijven doen wat we altijd gedaan hebben (voor het slapen gaan plassen) en dan maar zien. De afgelopen nacht ging het weer prima, dus ik ben ervan overtuigd dat het vanzelf wel weer goed komt.

Groetjes,
M

Hoi,

Hiet toen ook weer een poos de luier omgedaan en waren niet terug bij af hoor!
Heel af en toe een ongelukje, maar niet elke dag gelukkig!

Tuurlijk kan je zoontje zindelijk zijn, en heeft hij wat last van spanningen ivm met school, maar dat van die stickers is juist wel een goed idee.
Hij laat dan zien dat ie het wel kan, en zal misschien zelf (als hij voelt dat hij moet plassen) op het potje gaan zitten s nachts.

Maar goed, jij moet doen waar jij je goed bij voelt!

Gr. Lisan

Voelt voor mij inderdaad niet goed. Ik heb best wel een lui kind qua fysieke dingen en ik vertrouw het niet als ik hem nu weer een luier zou omdoen. En daarbij wil hij dat ook niet (had het al eens besproken): “Luiers zijn voor baby’s, mama.”

En ook die stickers voelen niet goed. Maar wel bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
M

een steeklaken is een extra laken die je over het hoeslaken legt, dubbel gevouwen rond de regio van de bips, dit word in de zorg veel gedaan, met een matje er op (zo’n absorbeerder, is ook wel makkelijk met ongelukjes, helaas plast die van mij zoveel als ze plast dat een steeklaken niets oplevert alleen extra was. Ahh en het hoort er ook een beetje bij he. Doen wat voor jou en de kleine het beste aanvoel, en in de ochtende dat hij droog blijft de hemel in prijzen, en de dagen dat het niet lukt; goed geprobeert morgen weer een kans, helaas pindakaas en zelf mee laten verschonen dat helpt hier ook nog wel! succes en het is een lange adem

Bedankt voor de uitleg Jmama, nog wel een idee om te proberen.

Vannacht weer droog gebleven. Wel werd hij om 5.50 uur wakker, stond bij m’n bed en zei dat hij moest plassen, dus naar het toilet gegaan. Bleek toch z’n boxer en bed al nat te zijn, dus net te laat. Dus of hij nou wakker werd van het in bed plassen of van de aandrang, ik denk van het eerste. Maar hij is wel gestopt met plassen en heeft de rest op de wc gedaan, dat is dan wel weer positief

Groetjes,
M