Hallo allemaal,
Ik lees hier dat veel kinderen nog op oudere leeftijd in zijn/ haar broek plast.
Mijn dochter is 6 jaar en die heeft een moeilijke tijd achter de rug…
Toen er problemen kwamen begon zij in haar broek te plassen ( ze was volledig zindelijk ) en zij wou mij niet zeggen wat er aan de hand was… Ik heb alle manieren gebruikt om haar er van af te helpen… Maar kwaad worden of negeren heeft echt geen zin… Ik ben uiteindelijk na een Kinder. Pshygoloog gegaan en hij zei begin maar van voren af aan… Weer in de luier terug zetten. Daar zat ik natuurlijk niet op te wachten… En heb dat ook niet gedaan…
Wat ik heb gedaan is :
Als er ergens ruzie ontstaat…haal hem of haar daar weg en zorg dat hij of zij daar niks van mee krijgt ( dit is namelijk niet goed voor een kind want door veel stress kan dit probleem zich voortzetten ) als jij als ouder aan het foeteren bent op je kind over bepaalde dingen zoals ruim je speelgoed op enz enz vraag dan eens hoe hun het zien en hoe zij er over denken… ( of als ze iets hebben gedaan wat echt niet kan ) Dit werkt beter dan ik hoef geen weer woord van jou en ga na je kamer en ga er maar eens over nadenken… Het is belangrijk voor een kind dat ze hun kant van het verhaal kwijt kunnen en hoe rustiger jij blijft hoe meer hij of zij zal gaan zeggen. Het is altijd vissen hoe en wat ze denken en ze komen er niet zelf mee maar vraag eens 1x in de week aan je kind hoe hij of zij over je denkt en vraag eens hoe hij of zij ( wat ze niet leuk vinden ) hoe jij kan veranderen in hun ogen…
Doe dat in een wandeling, na het park bij een bankje of thuis maar wel met zijn tweeën en laat je kind vooral praten ook al zeggen ze rare dingen wat ze niet mogen zeggen word niet kwaad maar begrip vol en leg dan op een rustige manier uit dat het anders moet…
Iedereen heeft een mening, ook een kind…ook al klopt er niks van naar jou mening maar voor hun is dat wel zo en als je daar niet na luisterd voelt een kind dat zij of hij niet begrepen word en gaat zich dan op rare manieren afzetten en dan kunnen deze problemen ontstaan…
Zo zie ik het nu, ik heb het toegepast en bij ons heeft het geholpen…
Nu komt mijn dochter zelf naar mij toe om te praten en daardoor heb ik een hele fijne en nog sterker dan daarvoor een band opgebouwd…
Ik hoop dat jullie dit kunnen en willen toe passen en hoop dat ik jullie een goeie tip heb gegeven en dat jullie ook net zo’n band opbouwen en dat ze niet meer in hun broek plassen
Liefs Larissa