Tegen een muur praten

Pffff…volgens mij kan ik net zo goed tegen een muur praten…Wat is er aan de hand?

Eva was dit weekend bij opa en oma gaan slapen. Daar had ze veel zin in en alles was prima verlopen, al werd ze wel al om 06.00 uur (!) wakker en had ze een paar van haar befaamde driftkikkerbuien gehad. Oma vertelde dat ze zo goed kan eten: ‘Ja, ze at tussen de middag twee boterhammen met leverpastei, een rolletje kip en een stukje kaas. En ze houdt ook van pepernoten he?’ Het blijkt dat Eva echt compleet is volgepropt met allerlei dingen, van een krentenbol tot een speculaasje en van een worstenbroodje tot kwark. Terwijl ik DUIDELIJK zeg dat ik niet wil hebben dat Eva veel vet en suiker eet. Thuis krijgt ze ook wel een koekje, maar gewoon eentje. Thuis eet ze ook een krentenbol of een half worstenbroodje, maar maar heel af en toe en NIET, zoals bij opa en oma, bij één lunch én een klein krentenbolletje én een stukje worstenbrood. Dat vind ik veel te veel en veel te ongezond! En ze eet thuis zelden toetjes met veel suiker, meestal krijgt ze Optimel. Ze had ook Whickey op (vond ze zelf veel te zoet) en sinaasappelsap…wéér allemaal suikerzooi. Ik wil het gewoon niet hebben. Eva is helemaal niet dik, maar ik wil haar gewoon niet aanleren dat ze a) meerdere snoepmomenten op een dag heeft, b) allerlei lekkere dingen op elkaar gestapeld krijgt en c) alleen maar lekkere dingen krijgt en niks echt gezonds. Mijn moeder eet gewoon dat ik op Eva haar voeding let en toch laat ze haar veel te veel eten en alles door elkaar. Fruit krijgt ze bv niet. Ik zei er wat van, maar het kwam niet aan. Net als alle 100 keren dat ik het ook heb gezegd. Ik ben blij dat Eva niet elke week bij opa en oma is, hoe leuk zij dat zou vinden, want dan zou ze helemaal vetgemest worden! Grrr.

Toen we gingen eten - Eva had natuurlijk geen trek aangezien ze net drie mini-gehaktballetjes en 2 kaasjes (niks 30+ kaas, gewoon lekker volvette kaas) achter de kiezen had - kreeg ze een driftbui. Ze wilde namelijk per sé bij papa op schoot eten. Dat ging niet door, dat doen we thuis ook niet. Ze wilde niet in de kinderstoel en ik wilde er korte metten mee maken. Zegt papa heel soft: ‘Nee Eva, dat mag niet. Gewoon in je stoel eten’. Maar zo lief dat het Eef natuurlijk niks doet en zij gewoon niet doet wat hij zegt. Ze hing als een plank in die stoel en was woest. En papa bleef maar lief zeggen dat ze lief moest zijn, wat Eva volgens mij eerder nóg woester maakt. Zij heeft dan duidelijkheid nodig en een strakke hand. Ik sprak haar dus maar weer toe en was weer eens de boze mama. Van mij moest ze de gang op. En maar roepen om papa, want papa was lief en mama was stout. Uiteindelijk bedaarde ze, maar ik dacht: ‘Waarom moet ik 100 keer tegen papa zeggen dat hij eens wat harder moet worden?’ Ik heb het hier ook al vaak aangekaart! Op zijn werk is hij veel zakelijker en durft hij het allemaal wel te zeggen, maar zijn meisje is zijn oogappel. Ik ben dan de boze mama waarvan ‘niets mag’. Ik geef het maar op om er iets van te zeggen, want ik praat tegen een muur!

Twee ergernissen vanavond dus, waar ik volgens mij weinig aan kan veranderen. Papa is zoals hij is (en echt een schat van een partner/papa, dat leidt geen enkele twijfel, ik zou geen andere willen!) en opa en oma ook (ook superlief en zorgzaam), maar ik vind het soms toch erg vervelend om tegen een muur aan te praten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Frustrerend!!! Maar ik denk dat je niet meer kan doen dan je doet, als jij duidelijk hebt gezegd wat jij ervan vindt dan ligt het bij die ander. Gelukkig slaapt Eef niet elk weekend bij opa en oma…het is alleen wel naar dat jij naar Eva telkens de boeman bent omdat papa te soft is. Als jij dat tegen hem zegt, is 'ie daar dan niet gevoelig voor? Of snapt 'ie het echt niet?

Groetjes,
M

Opa’s en oma’s zijn een verhaal apart. Nou heb ik denk ik met mijn moeder heel veel mazzel dat ze ook gastouder is van een mannetje dat niet zoveel ouder is dan Morgan. Maar die geeft ook wel wat meer toe dan ik doe. En dat geeft niet daar zijn ze oma voor maar en en is genoeg ipv en en en en en.

Wat papap betreft ik zou zeker een keer met hem gaan zitten en dit zonder Eef erbij goed aankaarten. Dit kan namelijk een megairritatie worden en dan schiet je misschien een keer uit je slof waar eef bij is. En wat ik al een keer zei. Gaat ie max ook zo aanpakken want dan heb je er straks 2 die om pappa gillen en geloof me dat kunnen ze eerder dan je lief is Dus even een goed gesprek met pappa plannen en heb even heel goed duidelijk maken dat het zo niet langer meer kan en dat jij er geen zin meer in hebt dat jij altijd de boeman bent.

Groetjes,

Michèle

hey rainbow, sorrie maar ik moest weer lache, owowowooww …

ff voorop gesteld, punt 1 opa’s en oma’s zijn stronteigenwijs, en papa’s zijn over het algemeen, (vooral bij dochters) een stelletje marsmellows… (ik kan het wel botter zeggen maar jij van al de mensen van de site snapt wel wat ik bedoel, laten we ze niet helemaal de grond in boren ze hebben ook hun goede dingen)

opa’s en oma’s ja , stronteigenwijs dus, ik bedoel pippy heeft ook bij opa gelogeerd, en ondanks gebruiksaanwijzing, weet ik zeker dat het ritme, en eetpatroon niet klopte met mijn beschrijving, kind lag namelijk om 18.00 uur uitgeteld in bed, wilde geen avondeten en geen fles, (do i need to say more! )

ik heb de regel ingebouwd, om mezelf de stress te besparen,wat ze daar doen, doen ze daar ! zoek het maar uit, want inderdaad ik ken hier net zo goed tegen de bakstenen ouwehoeren, want ene oor in ene oor uit (soms horen ze het niet eens omdat ze al kiekeboe aan het spelen zijn) als jij haar suiker wil geven, prima, als ze maar wel blijft logeren want ik hoef geen suikeropgefokt, kindje in haar bedje…

als er nu in de toekomst iets komt waarvan ik denk, ken echt niet door de beugel…dan ga ik natuurlijk volkomen uit mijn plaat, maar ik denk dat die boodschap dan wel overkomt… mede denk ik omdat ik de rest maar zo laat gaan zoals het gaat !!!

en papa’s …zijn soms woessies, die je ook ff bij kind op de gang moet zetten hahahhaa! manlief hier kan ook wel een beetje marshmellow gedrag vertonen… vooral als ze al in bed legt en het op een krijsuh zet… dan ga ik kijken, luier, fles, bam leg haar terug in bed, kom ik beneden en zeg, we wachten een kwartier… hoppa binnen 5 minuten gaat hij nog een keer kijken…
(dat gaat hier 1 keer door) daarna moet hij beneden blijven… (potje lijm is dan soms wenselijk…want het kost hem moeite…)

met het op de gang zetten, moet je hem ook een beetje laten trainen… ik vind altijd dat 1 persoon dat moet doen… dus als jij overdag thuis bent, en al voor politieagent speelt, doet hij het zodra hij binnen is, zo heeft ze 2 politieagentjes, en ben je niet alleen de boze piet !

ik moet toegeven dat dit niet makkelijk is, wij zijn hier ook nogal verschillend opgevoed, ikke indostyle, en ik kwam echt nergens mee weg, bij manlief hadden ze er 3 dus dat was wat chaotischer… kan ik me voorstellen… heb je als mama toch een handje te kort…zeg maar…

dus kom op ! die marschmellow ff een endje op weg helpen… ik zeg altijd tegen manlief 'wil jij misschien ook ff 5 minuten op de stip ‘’ … geintje natuurlijk , maar helpt wel …

Ik vind dat papa zo soft is veel erger als wat opa en oma doen.

Je geeft al aan dat ze er niet elke week slaapt. Dus laat die mensen lekker van Eva genieten en der lekker verwennen daar zijn opa en oma’s voor.
Hier maar 1 opa en oma meer waar Dylano totaal maar dan ook totaal niets aan heeft. Dan zie ik het toch liever zoals bij jou.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

ik voelde terwijl ik las de hele sfeer meteen
Maar meis jij doet niks verkeerd jij doet gewoon wat jij denkt wat goed is, en wat in mijn ogen ook de beste aanpak is. een peuter moet je niet soft toespreken als ze niet doet wat je zegt, een peuter heeft discipline nodig en iemand die concequent is en duidelijk boos kan spreken als ze niet luisteren.
Je kunt niet meer doen dan doen wat je doet. Als dat werkt, hoop ik dat papa op den duur ook doorheeft van: hee haar aanpak werkt wel, misschien kan ik daar nog een voorbeeld van nemen
hier is dat vaak wel het geval. als ik merk dat papa iets doet wat werkt, neem ik dat automatisch over.
Andersom ook.

wat opa en oma betreft.
een keer flink boos worden.: dit is de laatste keer want anders zoek ik wel een andere oppas die onze wensen WEL respecteren.
zo zou ik het zeggen.

Hahaha, een marshmellow! Ik zal het nog een keer aankaarten ja. Het gekke is, of eigenlijk het logische gevolg, dat Eva bij mij veel makkelijker is als bij papa. Bij hem zeurt ze veel meer, bij mij is ze lief en speelt ze gewoon zelf. Ik heb er eigenlijk geen omkijken naar, terwijl papa constant in de weer is met haar bezighouden. Straks als hij op vrijdag alleen met Max en Eva is, zal hij daar problemen mee krijgen, dus voor die tijd zal hij toch moeten zien dat hij haar harder moet aanpakken. En dat vindt ze helemaal niet erg. Ik mag dan wel soms de boze mama zijn, ze geeft mij evenveel knuffels als papa en ik weet dat ze gek op me is. Dus daar hoeft papa niet bang voor te zijn! Je kunt ook strenger zijn en toch goed met je kind omgaan…papa en mama lief vinden heeft daar niets mee te maken. Hopelijk leert mijn marshmellow het ooit, hahahaha. Verder is het trouwens absoluut geen softie, dan zou het mijn man niet zijn, hahahahaha! Maar als het om Eef gaat…weekdier!

Enne…natuurlijk zijn opa en oma’s er voor om te verwennen, ik ben ook blij dat ze zo dol zijn op Max en Eva, maar soms is het net iets te veel van het goede. Maar ik heb het nu gezegd en als Eef er volgende keer weer gaat slapen, zeg ik het nog een keer. Meer kan ik niet doen!

Ik ben het eigenlijk met Michelle eens. Papa en jij moeten op één lijn zitten, want Eva merkt gelijk bij wie ze het meest kan maken (papa dus in dit geval). En tja, een weekendje logeren bij opa en oma is natuurlijk feest. Voor Eva en ook voor opa en oma. Dat ze dan stierlijk verwend wordt, moet volgens mij wel een keer kunnen. Als het maar niet elke week voorkomt. Dat ze geen avondeten wil, jammer dan. Dan maar niet.
Als Merel een keer in een weekend behoorlijk heeft gebunkerd en is verwend, compenseer ik dat meestal gedurende de week. Meer fruit en geen koekje oid. Nu heb ik mazzel dat Merel een fruitmens is en dus net zo graag een stuk fruit als een koekje heeft.

Groetjes Natasja

hahahaha zo is da wijffie, papa merkt het inderdaad vanzelf dat een keer streng zijn, echt geen kwaad kan. Manlief hier is op woensdag altijd met haar alleen, omdat ik dan werk, ik vind dat een goede leerschool voor het marshmellowgehalte, dan moet hij ook optreden, en dat doet hij dan misschien op zijn eigen manier, maar dat is prima !
ja en die mannen,hoe stoer ze ook zijn… dochters he… hahahhahaa!!! die doen het !
wacht maar tot er boyfriends over de vloer komen, dan kunnen we nog wa meemaken hahahahhaa

Hey Rainbow,

Wat betreft de opa’s en oma’s ben ik het ook wel eens met Michele. Opa’s en oma’s zijn er ook om de kleinkinderen lekker te verwennen. Dus opzich helemaal prima, maar ben het ook met jou eens hoor! Dani krijgt bij opa en oma ook meer tussendoortjes etc als bij ons. Dat vind ik goed tot een bepaalde hoogte.
Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld vaak IceTea in huis (die zonder prik van de Aldi). Als Dani dit drinkt wordt hij echt helemaal hyper…kan dan 's avonds heel slecht in slaap komen. We hebben dus aangegeven dat Dani dit absoluut NIET mag en het liefst ook niet van die hele zoete bende (en anders gewoon 1 glaasje). Oma snapt dit volledig, maar opa vindt dit soms zielig, want Dani vind het zo lekker, haha. Ja tuurlijk vindt hij het lekker, maar diksap vindt hij ook lekker.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor chocoladetoetjes, Dani mag gewoon toetjes mee eten wat wij ook doen (dus vla etc), maar echt volle chocolade toetjes wil ik gewoon niet. Veel te vet en te zoet. Dus dit mag ook bij opa en oma niet.
Als ik jou was zou ik gewoon een paar dingen die je echt niet wilt hebben aangeven en ze de rest een beetje te vrije hand geven. Ze vinden het volgens mij nl heerlijk om de kleinkinderen te verwennen. En al ze er niet 3 keer per week zitten moet dat ook kunnen!

En wat betreft een softe papa, geen ervaring. Mijn vriend is soms ook best streng voor Dani.

Lilypie Pregnancy tickers

Hier verwennen opa en oma ze ook… ik zeg altijd dat ik de boys terug wil zonder dat een kilo bij is gekomen. En gelukkig begrijpen ze het wel. Maar ik begrijp opa’s en oma’s ook … die mogen de kindjes net wat meer verwennen vind ik. Tuurlijk hoeft dit niet perse eten / snoep te zijn. Maar als bijv opa en oma vindn dat hij daar niet in de kinderstoel hoeft te eten… prima! Thuis wel… en dat weet meneer heel goed. Hij vind zulke dingen zelfs stoer

Is papa thuis ook altijd zo soft? Ik begreep dat dit voorval was bij jou ouders thuis. Daar heb ik persoonlijk ook altijd moeite mee. Dat als wij bij mijn man zijn ouders zijn dan ben ik wat milder tegen Jurian … Maar euh … thuis niet hoor Denk dat papa dit in no time geleerd heeft als hij dalijk een dag thuis is met ze. Maak je daar maar niet te druk om

Ik begrijp je punt wel en ik vind ook niet dat opa en oma het te gek moeten maken. Maar een keer een pakje whikey of sinasappelsap ipv diksap daar zou ik me niet zo druk om maken. Maar goed dat is ieder zijn persoonlijke keuze. Thuis krijgt Tim ook nog steeds gewoon diksap en als tussendoortje fruit en liga/soepstengel of rozijntjes. Ik vind hem nog te jong om hem nu al snoep/chips of andere dingen te geven. Met een verjaardag krijgt hij echt wel wat chipjes, maar dat zijn gewoon uitzonderingen.

Wat betreft opa’s en oma’s vind ik dat dus ook uitzonderingen. Ze zijn er niet ieder weekend, dus ze mogen best dan wat extra’s. Mijn ouders passen iedere maandag op Tim, dus dan wil ik dat ze zich aan mijn regels houden en dat doen ze gelukkig ook. Want ja hij is er iedere week 1 dag, dus dan vind ik het geen uitzondering meer. Dit weekend was hij bij mijn schoonouders en daar is hij bijna nooit. Tja, dan ga ik me er niet druk om maken dat hij wat meer gehad heeft.

Maar ik vind wel dat de tussendoortjes redelijk moeten blijven. Dat wil zeggen niet zodanig volstoppen dat ze haar avondeten laat staan. En ik vind wel dat Tim zijn fruit gewoon moet krijgen. Dat hij dan een keer een paar chipjes krijgt of wat pepernootjes extra prima. Maar dat je ouders geen fruit gegeven hebben daar zou ik zelf ook wel kwaad over zijn.

Als het je echt dwarszit dan zou ik het gewoon nog een keer aankaarten. Hoe vervelend het ook is zo’n gesprek. Geef aan dat je het niet erg vind dat ze wat extra’s krijgt. Maar dat je wel wil dat ze s’ochtends in ieder geval haar fruit heeft gegeten. En dat het met de extraatjes niet de spuigaten uit loopt. En verder idd aangeven wat je wel/niet wil. Als je echt niet wilt dat ze sinasappelsap drinkt of een bepaald toetje eet, dan dit nog eens extra benadrukken.

Groetjes,
Sandra

Even voor de duidelijkheid: ik vind het helemaal niet erg dat Eva wat extra dingen krijgt bij opa en oma, dat mag van mij best zo af en toe, maar dat EN EN EN EN EN…dat is het probleem. Sandra omschrijft het eigenlijk precies zoals ik het ook zie…Zelf ga ik binnenkort een programma volgen in een studio om onder begeleiding a) 3-5 extra zwangerschapskilo’s kwijt te raken en b) de blubberbuik kwijt te raken en toen ik dat tegen mijn moeder zei, reageerde ze wel 20x met een ‘Je moet goed eten. Je ziet er goed uit!’ Dat vond ik ook vervelend, want ik loop nog steeds in positiekleding en ik denk dat die buik deze keer zonder training niet weg gaat. Ik hoef absoluut geen sixpack, vind ik niet eens mooi, maar nu lijkt mijn buik meer op een soort ‘vetschort’, op een hangbuik en daar voel ik me niet prettig bij. Ik wil gewoon terug naar mijn oude gewicht (max. 60 kg) en maat. Dat moet ik zelf weten natuurlijk. Soms lijkt het alsof mijn moeder geen tegenspraak duldt ofzo en of ik alles moet doen zoals zij het doet/deed. Ik weet niet?

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje onzin (ik ben wel lekker tegendraads vandaag he?) Opa en oma zijn er niet alleen om te verwennen. verwennen hoeft niet uit snoep te bestaan.
Verwennen kan ook zijn: extra aandacht geven, leuke dingen doen…dat soort dingen.
op die manier verwen je kinderen gezonder dan met allerlei rommel.
Ik wil het ook niet hebben dat ze rico vol lopen te stoppen. en bij mij thuis houden ze wel rekening met het feit dat rico van mij gewoon een koekje of een snoepje mag, hooguit 2 kleine dingetjes als hij wakker is van zijn middagdutje. en een beker appelsap ofzo. en laatst toen we op een verjaardag zaten waren er 2 kindjes, waarvan rico er dan 1 van was he… en ze zetten een bak nibbit chips neer.
rico bleef maar kanen en ik zei toen ook van: Rico nou heb je genoeg gehad. hier staan ook druifjes op tafel, pak er daar maar een paar van en dan even niet meer want je moet ook nog avond eten.
toen zeiden ze ook: ach er is feest.
ja dus? dan hoeft hij zich nog niet ziek te eten.
daar ben ik gewoon heel duidelijk in. Want wel snoepen en vervolgens het avond eten niet meer eten daar ben ik niet voor. maar goed dat is mijn mening.

Oh dan nog een dingetje; het gaat er niet alleen om dat mensen vinden dat opa’s en oma’s mogen verwennen… het gaat erom dat dit ook een principe kwestie is voor rainbow. (Rainbow; corrigeer me als ik het mis heb hoor!)
het gaat er haar echt niet alleen om dat Eef dingen krijg of dingen door elkaar net hoe je het hebben wil, het gaat er haar (denk ik) ook om (dat zou ik tenminste wel hebben) dat als zij iets gewoon liever niet heeft… dat er dan ook met respect mee om wordt gegaan, met haar normen en waarden die zij Eef wil bij brengen en dat zij gewoon Eva’s moeder is en zij dus bepaald hoe of wat. Als er vervolgens niet naar geluisterd wordt. ik zou ook pissig zijn. Niet eens zozeer dat Rico dan iets krijgt, maar dat er gewoon geen rekening met mijn wensen wordt gehouden en dat het gewoon zo is van: boeien wat de mama zegt, hij is nu hier.
Ik vind dat gewoon niet kunnen.

Gewijzigd door - MamavanRico op 15 Nov 2010 18:04:56

@ Rainbow dat zei ik niet en en en en en. Dat ze een lekker koekje krijgt ipv een volkoren koekje dat is dat extraas. Mijn schoonmoeder doet het ook hoor dat en en en en en. En dan het liefst net voor het eten. Ze roept morgan dan de keuken in en geeft haar wat te eten om mijn reactie te testen want als ik er wat van zeg dan is het meteen ja maar het is mijn huis met mijn regels. Mijn weerwoord is maar het is mijn kind. Alleen kun je het dan niet meer afpakken want het is of al weg of ze snapt niet wat ze fout gedaan heeft omdat zij niks fout doet. En mijn schoonmoeder maar triomfantelijk lachen. Maar goed daar heb ik nu geen last meer van. Maar ik snap je heeeeeel goed dus alleen zullen jouw ouders het uit liefde doen zeg maar.

En dat geen tegenspraak dulde, tja soms zijn moeders nou eenmaal een tikje eigenwijs en misschien zijn wij dat zelf ook wel als we straks zelf kleinkinderen hebben

Groetjes,

Michèle

@Michele: je laatste zin betwijfel ik, ik zou me kapot irriteren als ze het bij rico deden, dus of ik het dan later zelf zou doen?
of ik moet ineens van mening veranderen maar dat doe ik niet zo snel.
hmm ben ik toch wel eigewijs

Jep, daar ben ik het ook mee eens!
Ze kunnen ook op een andere manier verwent worden.

Ik vind ook dat Seth best wat lekkers mag, maar inderdaad niet EN EN EN.
Thuis krijgt hij ook wel eens (lees: 1x in de 3 weken) iets anders, zoals kruidnoten of een lekker koekje.
En ik heb nu speciaal taai taai zonder suiker, die hij lekker als koek krijgt.

Als Eef inderdaad haar avondeten niet meer lustte is het echt te gek!

Overigens ken ik het softe van papa hier ook. Soms laat ik het op zijn beloop, maar ik grijp ook weleens in, en dan hebben we het erna nog over.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

ja dat op zijn beloop laten ken ik.
en ik zit me zwaar te irriteren op zo’n moment.
rico speelt met zijn eten en ik ben even iets dringend aan het doen (telefoneren)
ik weet het niet gezellig tijdens het eten maar ik was iets vergeten te regelen wat MOEST!! En ze gingen 5 min later sluiten. vandaar…
maargoed wat ik wilde zeggen() Papa zegt: rico niet doen…
niet spelen metj e eten.
rico gooit toch, papa weer: rico dat is niet leuk.
maar staat niet op ofzo. nou ik frat me inwendig op,
ik hing daarna op en ik pakte gelijk rico’s tafelblad van zijn kinderstoel met bord en al eraf.
vraagt ie: waarom doe je dat?
ja uh??? er wordt niet gegooit met eten en zn bord hoeft hij niet in zijn gezicht te duwen???
"oeh mama is een beetje streng vandaag"
AAAARGHHhh
mannen!

@Inge…je begrijpt het helemaal! Meer de irritatie dat ze mijn mening blijkbaar niet respecteren!

Enne…papa lijkt al bij te draaien, nu hij Eva vandaag weer in een rotbui heeft aangetroffen. Resoluut ging ze de gang op en papa was de boeman! Hij zei zelf tegen me: ‘Ik ga dat toch eens anders met haar aanpakken, anders wordt het zo’n rotkind!’ YEAH!

dat dacht ik wel haha, als jij gewoon het goede voorbeeld blijft geven volgt papa vanzelf. mensen zijn niet voor niks “kuddedieren”