Te dik?

hoi allemaal,

damian is nu 4 jaar,ongeveer 1.07m en weegt 21 kilo.
Dit is wat hij eet op een dag

s’morgens 2 bruine boterhammen met margarine en pindakaas en een beker roosvicee
rond 10.00 eet hij zo’n zakje knijpfruit van de albert heijn en dan mag hij 1 pakje taksi te drinken erbij.
12.00 weer 2 boterhammen met weer margarine en pindakaas en roosvicee
Rond 15.00 1 koekje (verschillend welke)
17.00 2 aardappels,2 scheppen groenten en een beetje jus.
Vlees krijgt hij niet altijd. hierbij drinkt hij een beker melk.
Als damian nog drinkt tussendoor is dit roosvicee.

Ik hoor jullie al denken…pindakaas en knijpfruit…
Damian eet al 2 jaar alleen maar pindakaas en verder helemaal niets,ik heb van alles geprobeerd,door gewoon iets anders te geven wat resulteerde in niet eten,dit hebn ik gewoon volgehouden maar tot gevolg dat hij weken geen brood op heeft zowel s’morgens als s’middags.
Fruit heeft hij van baby af aan geweigerd om te eten (althans vers fruit) de potjes etc at hij wel en nu dus ook knijpfruit.
Vlees eet hij slecht een enkele soort van vandaar niet altijd vlees.
Cb en kinderarts geven aan dat dit wel over gaat maar nu zit hij net 3 weken op de basisschool en begint het gezeur al…
of ik hem vers fruit of komkommer mee wil geven want hij krijgt met dat pakje taksi en knijpfruit wel veel calorien binnen en aangezien hij zijn broek zelf niet dicht krijgt…
Heb proberen uit te leggen dat dit het enige is wat damian eet en dat hij anders niets eet.Maar kreeg niet het idee dat het nut heeft.

Ik zie ook wel dat mijn ventje flink is…hij sport elke dag 45 min met de wii nickelodeon fit en doet dit ook erg fanatiek.
Als het mooi weer is,is damian de hele dag buiten in de tuin aan het spelen.
Ook heeft hij nog een tijdje op zaterdag morgen gevoetbald.

Ik weet dat er in pindakaas wel veel calorien zitten maar weet echt niet hoe ik het aanmoet pakken nu.

De creche leidster kreeg het fruit eten ook niet voor elkaar en ik blijf proberen zo ook het andere broodbeleg maar weet echt niet meer wat ik ermee moet.

Vind het zo vervelend dat de juf er moeilijk over doet en hem al heeft laten weten dat zijn buikje te dik is… Gevolg een bijna niet eten want ze zeggen dat ik dik ben.

dus iemand nog suggesties ??

gr deborah

Merel weegt ook ongeveer 20 kg en is ongeveer net zo groot als Damian, maar zij eet gevarieerd en vraagt vaker om een boterham met smeerkaas (20+) dan om een boterham met zoet beleg. Groente en fruit eet ze ook goed en afgezien van het middagtussendoortje krijgt ze verder niets lekkers.

Misschien een beloningsysteem invoeren, als je dat al niet hebt gedaan. Bijvoorbeeld 3 dagen een boterham met smeerkaas geven en die moet hij opeten. Als hij dat doet, krijgt hij de 4e dag een boterham met pindakaas. Misschien kun je ook halvarine smeren ipv margarine, dat scheelt ook een beetje aangezien hij calorierijk broodbeleg krijgt. Kun je de boterhammen met gezond beleg niet omdopen tot feestboterhammen, door er bijvoorbeeld met een steker vormen van te steken?
Je geeft aan dat hij sinds twee jaar alleen maar twee boterhammen met pindakaas eet. Wat at hij daarvoor dan? Kun je hem als ontbijt niet een keer een bord Brinta o.i.d. geven?

Zijn er ook geen pakjes drinken die minder calorieën bevatten dan Taksi? Dan zou ik dat eens meegeven ipv de Taksi. Of gewoon een beker met roosvicee of diksap meegeven.

En wat betreft een het broekenprobleem: Het klinkt misschien er lullig; maar een broek kopen met een wijdere taille of een grotere maat, is dat een optie? Of een broek met een elastieken band.

Ik zou eerlijk gezegd er ook niet mee doorgaan om alleen maar knijpfruit en Taksi mee te geven. Misschien dat als hij ziet dat zijn klasgenootjes gewoon fruit eten, hij dat ook wel gaat doen.

Succes ermee.

Groetjes Natasja

Eigenlijk heb ik al het bovenstaande al gedaan. Met gevolg het weken geen brood eten. Fruit heb bij de peuterspeelzaal weer tijdje geprobeerd omdat de andere kids dat ook hadden maar dat kwam elke keer mee terug. Drie weken terug weer het zelfde verhaal. De taksi kan ik wel kijken en anders is roosvicee ook prima. En correctie heb altijd blue band goed idee en dat is halvarine dus hij krijgt helemaal geen halvarine. Voorheen at hij nog smeerkaas en stroop smeerleer worst en boterhammenworst. Ik zal weer proberen en kijken of juf het voor elkaar krijgt maar juf van maandag en dinsdag lukte het niet.

O ja en de broeken zijn zeker niet te klein maar hij krijgt de haakjes zelf gewoon nog niet dicht.

Oké, dat heeft dan dus niets met het eten te maken… Is dan een broek met elastiek niet handiger voor hem. Die kan hij zelf aan doen en dan krijgt hij die opmerking ook niet meer van de juf. Het is trouwens niet echt slim van die juf dat ze zo’n opmerking maakt over een te dik buikje…

Groetjes Natasja

http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/Gezondheid-Psyche/Gezondheid/Wanneer-is-je-kind-te-dik.htm

Als je daar kijkt is hij indd te zwaar, maar vind het niet aan de juf om commentaar te geven dat zijn buik te dik is. daar kan ze jou op aanspreken maar zeer zeker niet het kind.

Ik heb er juist eentje met ondergewicht. Het is ook nooit goed.

Ik zou wel proberen om variatie aan te brengen maar weet zelf hoe moeilijk het is als ze niet anders willen.
Zijn die potjes fruit eventueel niet gezonder dan dat knijpfruit? Geen idee hoor.
En doe 's morgens de beker roosvicee is vervangen door thee ofzo.
Als tussendoortje kun je ipv een koekje ook een plakje worst of stukje kaas geven.

Liefs Michelle

Ja zat al te denken om evt drukknopen op de broeken te laten maken.
Nee baalde ik ook al van en eigenlijk moet ik dat ook even terugkoppelen naar haar. Damian is een heel gevoelig mannetje en als hij daardoor niet eet vind ik dat echt vervelend. Binnenkort begint hij ook aan zwemles en heeft hij nog wat extra beweging erbij.

Michelle ben ik het mee eens. Doe echt me best en dat koekje is negen van de tien keer een lange vinger. Zal de roosvicee s’morgens eens weglaten.
Pfff weet het gewoon even niet meer. Klopt had al gezien dat zijn BMI te hoog was. Jammer dat cb en kinderarts er zo luchtig over doen maar school juist weer niet

En als je vb vers fruit raspt? een appel of peer? Of vb geprakte banaan op brood? Ik denk dat je het allemaal al wel hebt geprobeerd hoor, maar probeer met je mee te denken. Of stukjes fruit op een stokje? Soort van fruit shaslick zeg maar? Pff wel lastig hoor! Sterkte ermee!

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Aaron woog tot een 3 kwart jaar geleden ook net 13 kilo en nu is hij in die tijd uitgelopen naar 16.8 kilo.

Ik geef hem ook elke avond voor het naar bed gaan een knijpfruitje zodat ik weet dat zijn buikje gevuld is maar dit heb ik sinds een weekje ongeveer afgeschaft en geef hem wat yogurt.

Ik ben zelf veel te dik en het kan zijn dat hij mijn richting in gaat en dat wil ik ook voorkomen…dus daar wil ik hem ook voor behoeden.

Vervelend dat de juf het zegt MAAR aan de andere kant is het wel een seintje van “NU kun je er nog iets aan doen”!

Tja, wat…is niet zo makkelijk als hier wat op te schrijven.
Kan je niet bijvoorbeeld in een trommeltje en kwart appel-een kwart sinasappel-een kwart kiwi -een kwart banaan doen en als hij thuiskomt kijken wat hij daarvan gepakt heeft?
Hij zal de ander kindjes in de klas zien eten en zal dan zelf misschien sneller iets proberen wat hij andere veel ziet eten.

Suc6

Gr, Danielle

He wat vervelend voor je, en ik snap best dat dit erg frustererend voor je is. Meer tips als mijn voorgangers hebben geschreven heb ik ook niet.
Ikw eet wel hoe het voelt als mensen wat zeggen overhet gewicht van je kind. Ik moest onlangs naar het cb, en net als een half jaar terug , gaven ze aan dat onze vent te dik is, sterker nog het ging al richting obesitas. Ik schrok mij rot, want werkelijkw aar, ik zi ehet niet. Ja ik zie dat hij fors gebouwd is, altijd al geweest, aar te dik, en al richting obesitas, nee nog nooit opgemerkt. Ik heb dus mijn omgeving (familie, buren en kdv) gevraagd wat zij vonden, want Bo had de woorden “te dik” ook al mee gekregen tijdens dit bezoek en liet geen moment voorbij gaan om te zeggen dat hij geen snoepjes meer mag (zeiden ze daar)
Iedereen zei, waar halen ze het vandaan, Bo is helemaal niet te dik, maar gewoon zoals een kind hoort te zijn.
Toen heb ik via een kinder BMI meter, (en zonet weer met de link van michelle) zoijn BMI berekend volgens de lengte en gewicht wat er bij het cb is gemeten. En raad eens? Hij heeft een prima BMI!!! Niks geen overgewicht, nada!!
Ik snap dus helemaal niet waarom dit is gezegd een paar weken terug, behalve dan dat ik ook veel te dik ben (onlangs wel veel afgevallen, maar alsnog te dik) en dat ze wel gedacht zullen hebben, moeders veel te dik, kind fors, laten we haar nu even goed schrikken, misschien dat ze dan extra oplet en haar kind niet te dik wordt.
Nou leuk die redenatie, maar ik ben mij al super bewust van het feit dat ik te dik ben, en dat ik niet wil dat Bo ook te dik wordt, en dat ik daar zoveel mogelijk aan doe, en dan komt er ook nog zolke opmerkingen bij. Ik ben nu op het punt dat wat zij zeggen, mij niet meer interresseert, zolang zijn BMI goed is, en hij er niet te dik uit ziet, ben ik blij. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, kijk waar je kleine aanpassingen kunt maken, en proebeer die door te voeren, probeer idd toch wat gezonder spul op brood te krijgen etc etc, en vraag eventueel advies van de huisarts of toch het cb (ja ja, soms heel soms hebben ze wel wat goede tips) , maar laat je niet er vervelend onder voelen.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

Jeetje Woezel, waar baseren ze dat op dan? De curve?? Als zij de BMI-berekening hadden gedaan, hadden ze zelf gezien dat dit gewoon goed was toch? Ik heb ook een behoorlijk overgewicht en Merel zit ook boven in de curves, maar er is nog nooit wat van gezegd.

Groetjes Natasja

Ze basseerden die opmerking op het feit dat hij wat zwaarder weegt dan wat een gemiddeld kind zou wegen bij zijn lengte. Tja…Hij is altijd al langer en zwaarder geweest dan een gemiddeld kindje, bij zijn geboorte was hij 6,5 wseek te vroeg, maar wel 50 cm en 3610 gram, zegt genoeg lijkt mij.

liefs woezel

Vervelend dat de juf zo’n opmerking naar Damian maakte! Ik vind dat meer iets voor het CB, zij checken zijn lengte en gewicht en als hij dan (wat) te zwaar is, zouden zij je er op attent moeten maken. Niet zozeer een juf! En trouwens, veel kindjes hebben een bol buikje, dat maakt een kind toch niet meteen te dik?

Maar goed, Damian is dus misschien wel wat te zwaar. Vervelend dat hij zo weinig dingen wil eten. Taksi is inderdaad een ware suikerbom, dat zou ik echt laten staan. Roosvicee kan, maar ook niet te veel (zit ook suiker in natuurlijk). Of gewoon weinig Roosvicee en veel water. Ik geef de kindjes weleens Slimpie, dat hebben ze in allerlei smaken. Zit geen suiker in. Ok, ik geloof wel iets van zoetstof, maar zolang ze dat 1 of 2x per dag een pietsie drinken, is dat ok. Daar heeft hij de calorieën niet van. En minder vette pindakaas, is dat wat?

Ik vind het erg moeilijk, ik snap je dilemma! Zou je niet eens via het CB een diëtiste kunnen vragen om wat tips? Niet om Damian af te laten vallen hoor, maar meer om hem wat gevarieerder te laten eten? Hoe je het kunt aanpakken? Dat zou ik denk ik doen, gewoon eens informeren?

Succes!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

hoi
ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil even reageren op de juf.
ik vind het niet kunnen dat zij tegen hem iets over zijn buikje zegt.
ik ben zelf kleuterjuf en vorig jaar had ik een meisje in de klas die echt te dik was (tien keer erger als jouw zoontje, geloof me!) ik heb wel gekeken wat ze mee kreeg, elke dag 4 witte boterhammen met hele dikke plakken leverworst! dat hen ik wel met de ouders besproken, we hebben ze ook hulp aangeboden, maar ik zou nooit het kind erop aanspreken ook niet ven vluchtig of als grapje. dat kan en mag niet! Juf is vaak heilig in de ogen van kleuters.
Ik zou een gesprekje met de juf aanvragen en vragen of ze haar “bevindingen” met jullie wil bespreken en niet met hem. je kan haar ook om tips vragen, misschien heeft ze het al eerder mee gemaakt en alle ideetjes zijn meegenomen toch?

groetjes!

Hoi,
Hier nog een kleuterjuf…
Vind het ronduit onaardig om zoiets tegen een kind te zeggen en echt niet kunnen! Dat lijkt mij ook niet lekker ‘wennen’ in een keutergroep op die manier. En dat hij zn broek met haakjes nog niet zelf dicht krijgt is heel normaal motorisch gezien. Soms moet je een kind helpen met aankleden, dat hoort erbij als juf van jongste kleuters. (maak me er een beetje boos over) Bij ons nemen kinderen vaak een boterhammetje mee met een pakje.

Groetjes,
Jo

sorry dat ik nu pas weer reageer maar het was erg druk hier…

nou de juf er toch nog op aangesproken dat ik het niet vind kunnen dat ze tegen damian zegt dat hij een te dikke buik heeft…Uiteraard had ze dit niet gezegd en als ze het al gezegd had was dat zeker niet zo bedoeld…echter met de eerdere opmerking naar mij over de caloriën in zijn knijpfruit en drinken houd ik dat dus maar in het midden.Heb gezegd dat wanneer er zoiets is ze daarmee naar mij moet komen…Verder prima opgelost denk ik.
Maar nu het brood probleem… vrijdag de strijd weer aangegaan.
Damian lust ham zo in de hand,brood en boter…dus jullie raden het al ham op brood gedaan.
1,5 uur huilen,kokhalsen en helemaal over de pis…met tranen in mijn ogen toch doorgezet en manlief was er ook en uiteindelijk heeft hij hem op.
De dag erop een boterham met boterhammenworst gegeven omdat hij dat ook lekker vind op de hand en hij heeft hem op zonder te huilen of wat dan ook.
Waar deze ommekeer vandaan komt weet ik niet want dit ritueel hebben we al meer dan eens gehad…maar hoe dan ook het lijkt gelukt,want hij vanmorgen pas weer voor het eerst een boterham met pindakaas gekregen
Binnenkort dan toch ook de fruit strijd nog maar eens aangaan…
maar nu bovenal trots op mijn ventje !!

Goedzo!! Wat fijn!

En om je acties kracht bij te zetten: Ik las vandaag weer een artikel dat kinderen die op jonge leeftijd al (neigen naar) overgewicht, op latere leeftijd meer kans hebben op overgewicht. Misschien helpt het dit in het achterhoofd te houden als het weer eens moeilijk is.

Bij je veranderingen: Let erop dat je nu keuzes maakt voor broodbeleg wat mager is: achterham, rookvlees, rosbief, kipfilet, smeerkaas 20+ en magere kaassoorten. Ook kan je proberen een stuk fruit op brood te doen of een plakje tomaat/komkommer erbij om het feestelijk te maken.
Van de knijpfruitjes heb je ook varianten waar geen suiker aan toegevoegd is, deze is alweer beter dan de variant met suiker.
Voor drinken is natuurlijk het beste water en thee, maar uit ervaring weet ik dat veel kinderen dat niet heel de dag willen. Je kunt dan kiezen voor diksap of siroop (ook dan kan je beste diegene met de minste toegevoegde suikers kiezen) en dan gewoon een druppie op een glas water. Dit kan je ook meegegeven naar school in een beker, heel leuk als het een leuke/stoere beker is.

Heel veel succes ermee!
Liefs, Anne

Mijn zoon was met zijn 3de verjaardag ook te dik,die was toen 1m12 bij 27,8 kilo.
Hij was dan ook tonnetje rond en ook nog eens lang.

Nu is hij 4 jaar en 5 maanden en schrik niet 1m28 lang bij 25 kilo.
Hij is van een te dik rond mannetje uit aan het groeien naar een lang kind wat nu redelijk goed zit met gewicht
Hij heeft geen overgewicht meer gelukkig.

Sinds hij op school zit heeft hij een flinke groeipurt gemaakt uin de lengte.
Maar ook bewegen ze daar veel dus dat scheelt.
Dan vallen ze ook aF.

Hij eet sochtends 3 boterhammen en tussen de middag ook 2 a 3 boterhammen,tussendoor fruit of crackertje rijstewafeltje en savonds gewoon zijn avondeten.

Groetjes Bianca.

Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007

Na het lezen van je verhaal, was ook mijn 1e gedachten. Consequent zijn en geen pindakaas meer geven. Zeker omdat hij de andere belegsoorten wel gelust heeft. Dan moet hij die nog lusten, maar ja pindakaas is natuurlijk lekkerder. Dus dat heeft hij slim bedacht.

Maar goed inmiddels ben je dit al aan het doen, dus dat is heel goed van jullie. En ook super van hem dat hij dit wel gewoon eet. En eet hij niet, dan maar niet. Ik zou echt niet meer teruggaan naar 4 boterhammen met pindakaas op een dag. Wij geven Tim s’ochtends altijd gezond op zijn brood. S’middags ook de 1e boterham gezond en de 2’boterham mag hij ook voor ongezond beleg kiezen.

Sterkte ermee!

Groetjes,
Sandra