Tanden poetsen

Tim was 7 maanden toen zijn 1e tandje doorkwam, dus vanaf die tijd poetsen we zijn tanden. Eigenlijk is het vanaf het begin al een drama. Af en toe gaat het eens een paar dagen goed, maar over het algemeen niet. Hij begint heel hard met zijn hoofd te schudden, te huilen en met zijn tong de borstel weg te duwen en zijn mond stijf dicht te houden. Het enige wat hij lekker vind is de tandpasta. Die eet hij zo van de borstel, maar de borstel zelf vind hij verschrikkelijk.

We hebben al van alles geprobeerd, maar niks lijkt te helpen. We hebben hem met de tandenborstel laten spelen, we laten hem kijken terwijl wij onze tandenpoetsen en proberen hem rustig te krijgen door een liedje ofzo te zingen of we praten tegen hem dat het niet erg is etc. We doen verder echt niet wilt ofzo door met dwang die borstel naar binnen te krijgen. Maar ja hij moet het toch eens leren dat het tandenpoetsen erbij hoort.

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Ik hoor van veel succesjes met een electrische tandenborstel!

't Is hier ook nog steeds drama hoor… Zelf doen is goed, maar owee als mama na wil poetsen…!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik ben benieuwd naar de tips.

Hier heb ik nl. ook zo’n dramaqueen wat tandenpoetsen aangaat.

Marleen (trotse mama van Fréderique en Gerben

Tandenpoetsen is een van de dingen die per se moet.
Dus als hij niet wil: het gebeurt toch.
Vanaf 9 maanden tot zo’n 14 maanden was tandenpoetsen inderdaad drama.
Daarna was het ook zo weer over.

Wat af en toe wel hielp: Hem voor de spiegel laten staan, en laten
zien hoe tandenpoetsen gaat, vragen of hij al mooie schone tanden heeft.

Tip die ook regelmatig langskomt: hem jouw tanden laten poetsen,
en ondertussen jij de zijne.

M.

Sja, dat zijn allemaal mogelijkheden… maar wat nu als hij/zij het zelf niet eens wil doen???

Gisteren een hysterisch kind, hij kwam niet meer uit die krijs/gilbui. Heb water in zijn gezicht gegooid om hem even te laten stoppen… Dat was de eerste keer in die 2 jaar dat hij tandjes poetsen moet… echt niet normaal.

Ik ga denk ik nu zometeen een electrische tandenborstel halen, kijken of dat wil, dan horen jullie ook z.s.m

Bedankt voor jullie tips, maar helaas hebben we alles wat jullie noemen al geprobeerd. Ik kan hem wel een tandenborstel in zijn handen geven, maar hij doet er gewoon niks mee. Hij houd hem in zijn hand en speelt ermee.

En het blijft gewoon lastig poetsen met een kind wat zijn mond dicht houdt, gaat huilen en met zijn tong de borstel wel duwt. Ook probeert hij met zijn handen de borstel weg te duwen. Dus ja dan wordt het een worstelpartij waar we allebei niet vrolijk van worden.

Groetjes,
Sandra

[img]http://lb2f.lilypie.com/N9bVp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

Wat Bakmama zei werkte hier ook erg goed… samen poetsen. Samen tegenover elkaar zitten en dan gezellig samen poetsen. Wij gingen dan met een mond vol schuim een tandenpoetsliedje zingen. Was een succes, heeel erg hard gelachen met z’n tweetjes (wel eventjes wat werk om de schuimspetters later op te ruimen, maar dat was het wel waard)
Ik heb elke keer weer andere leuke dingtjes verzonnen (heb haar zelf ook gekke dingen laten verzinnen, zo fantasievol is ze wel) zoals heel hard grommen als de tandjes op elkaar moeten, bij de voorkant poetsen.

Op den duur werkte een extra verhaaltje bij het slapengaan 's-avonds ook…was ik wel blij mee want er ging wel een hoop tijd in het gezellige ritueeltje zitten…

Geen van de methodes die bakmama heeft genoemd, werkt hier. Ben 't zo zat… is toch geen lol meer aan zo…

Heb net bij BCC een elektrische tandenborstel gekocht voor een tientje, hihi, da’s mij het proberen wel waard hoor!

Tim gaat lachen als hij ziet dat wij onze tanden poetsen, maar wanneer we dan beginnen zijn tanden te poetsen is het het bekende verhaal. Hij wil het gewoon echt niet.

Ben benieuwd marlala of het werkt met de elektrische tandenborstel. Ik hoop het wel voor je. Tim is net 1 jaar geworden, dus dat is hier denk ik nog niet echt een optie.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

En Marlala hoe is het gegaan met de electrische tandenborstel?

Ondanks dat wij al van alles geprobeerd hadden heb ik gisteren weer iets anders geprobeerd. En verrassend genoeg ging dit heel erg goed, dus ik hoop dat dit vanavond weer zo gaat. Ik had hem al zelf met een tandenborstel laten spelen en dan ging hij er wel mee spelen maar dan deed hij hem niet in zijn mond. Gisteren liet ik hem de tandenborstel vasthouden en dan deed ik hem in zijn mond. Terwijl hij hem dus nog vast had. En zo ging ik heen en weer langs zijn tanden en hij vond het geweldig. Hij moest heel hard lachen, dus ik hoop dat dit blijft werken. Hoe simpel kan het zijn. Tegelijkertijd tandenpoetsen, hem naar ons laten kijken alles hadden we geprobeerd. Maar samen zijn borstel vasthouden en poetsen nog niet. Ik bedacht het gisterenavond ineens vlak voor het poetsen. Maar goed moet niet te hard juichen, want het is pas 1 keer goed gegaan.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Suuuuuuupppeer!! Hij vind 't leuk!! Hij staat er letterlijk om te springen!
Zelf zegt ie ook dat poetsen leuk is: “poessie neuk” (hahahahahahaha, de L is een N bij hem).

Echt een mega aanrader hier!

“Poessie neuk”??? Het is maar goed dat we weten wat het betekent Marlala…

En Sandra, wat fijn dat het erop lijkt dat jullie de oplossing hebben. Is het vanavond weer zo goed gegaan?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wij hebben hier een tandenborstel met een knipperlicht. Ze vindt het geweldig interessant. M’n moeder had die opgestuurd, maar ik weet niet waar ze 'em gekocht heeft. Wat we ook wel eens doen als ze haar kond net wil openen, dan gaat haar vader haar kietelen. Ze schatert het dan uit, en ik kan dan echt alle tanden en kiezen makkelijk en goed poetsen.
Succes ermee.
Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Whaha “kond openen” Hihi, grappig tikfoutje .

Gaat wel lekker hier… ‘Poessie Neuk’ en ‘kond openen’… hahaha…

Vanaf welke leeftijd is electrische tandenborstel toegestaan?

Hihi ik heb een vraag over tanden poetsen en jullie beginnen meteen over hele andere dingen

Eergisteren ging dus heel erg goed op de manier die ik beschreef. Maar helaas was dit maar eenmalig en ging het gisteren weer helemaal niet. Wilde weer samen de tandenborstel in zijn mond doen, maar die duwde hij dus alleen maar weg. Wil er geen worstelpartij van maken, omdat hij er anders helemaal een afkeer voor heeft. Maar wil ik nog een beetje zijn tanden kunnen poetsen dan moet dat bijna wel.

Ja mini-boy goede vraag. Ik vraag me ook af vanaf welke leeftijd dit mag.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Volgens mij kan het op elke leeftijd met elektrische borstel, je hebt namelijk speciale tandenborstels en opzetstukken voor peuters en kinderen.
Wel wordt er aangeraden om een kind ook gewoon te leren poetsen, dat is namelijk goed voor de motoriek.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Liefs, Anne

Lilypie

Als Anna niet wil tandenpoetsen hou ik haar handen vast met de ene hand en hou haar in de houdgreep met mijn arm. Omdat ze dan moord en brand huilt, kan ik mooi de tanden achterin poetsen. Als alles goed is gepoetst en ze hoefde niet te huilen, mag ze zelf ook even ‘poetsen’.

Doordat Tim het niet leuk vind en zo moet huilen kan ik idd bij zijn tanden. Maar ja hij probeert het dan alsnog tegen te houden door met zijn handen de borstel weg te duwen en met zijn tong de borstel weg te duwen. Hier dus ook soms helemaal in de houtgrijp. Wat ik dus eigenlijk niet wil, want ik wil er niet mee begrijken dat hij helemaal een angst ontwikkelt voor tanden poetsen. Blijft moeilijk dus.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Oh wat lastig als ze er zo’n drama van maken hé. Jurian had al heel vroeg tanden en toen zijn we gelijk met een vingertandenborstel (tupperware) zijn tanden gaan poetsen. Dat vond hij prima… daarna een tijdje en soms nog dat hij het niet wil. We gebruiken nu een gewoon borsteltje, maar als hij paar dagen echt niet wil pak ik alsnog die vingertandenborstel. En we zingen een liedje… kort. Tijdens het zingen tanden poetsen is het liedje zeg ik… zo klaar en klapt hij in zijn handjes (lief!)