Tandarts

Jaja er kan nog meer bij… naast KNO arts nu ook de tandarts die onze kleine boy onder zijn behandeling heeft.

Jurian heeft doorschijnende - gekartelde boventanden (voortanden). Hij is nu onder behandeling bij de tandarts en waarschijnlijk wordt er ondanks dat hij zo klein is toch een stukje op zijn tanden gezet. Het is aangeboren dus kan je niks aan doen.

Wel heb ik tips mee gekregen die ik graag met jullie wil delen:
*tanden minimaal 1x per dag (bij slecht gebit 2x per dag) poetsen
*tandpasta Elmex is de beste (dus geen teletubbies die wij hier gebruikte oid)
*maximaal 5 a 6 x per dag iets eten. De 3 hoofdmaaltijden meegerekend.
*geen flesje drinken waar ze hele ochtend/middag over mogen doen. Maar drinken + koekje in 1 moment. Dit omdat ze anders elke keer een zoet aan val op hun tanden krijgen. Als Jurian bijv 3 slokjes drinken neemt en dan lief gaat spelen en na 10 minuten denkt ik zal nog een slokje nemen zijn dit al 2 aanvallen op de tanden en je mag er (liefst) 5 per dag.

oudere kindjes:
*mondje niet spoelen maar evt met water doorslikken
*minimaal 2x per dag en liefst tussen de middag (als ze niet kunnen poetsen) 10 minuten kauwgom in de mond.

Zo dit is ongeveer wat ik te horen heb gekregen. Misschien al hele logische tips … maar wie weet toch voor sommige nieuw!?

Gets mini_boy het zit je ventje ook niet mee he. bahhhhhhh.

Hier indd ook teletubbie tandpasts dus die gaat ook de deur uit

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sorry voor mijn reactie maar soms kunnen ze echt overdrijven. Wij drinken onze dranken toch ook niet in een keer weg.

Groetjes,

Michèle

Tja zou kunnen Michéle maar … ik neem de advies en tips graag waar omdat ik zelf uit eigen ervaring weet wat een ellende/pijn een tandarts je kan doen. Dus denk ook dat Jurian mijn gebit heeft

Bedankt voor de tips mini-boy.

Wij gebruiken al Elmex, dus fijn om te horen dat dat de beste is

Wat betreft de drinkmomenten sluit ik me bij Michelle aan. Tim is een goede drinker en meestal drinkt hij zijn beker in 1 of 2 keer leeg. Maar kan me zo voorstellen dat niet ieder kindje dat doet. En zelf drink ik ook een glas van 200cc niet in 1 keer leeg. Dus waarom bij die kleintjes dan wel. Het zijn natuurlijk richtlijnen, dat weet ik wel. Maar sommige dingen vind ik idd soms wat overdreven.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Wij drinken onze dranken inderdaad ook niet ineens op, maar als wij drinken gaat het vocht vrijwel rechtstreeks naar de keel. Het raakt ons gebit niet zo intensief.

Kinderen drinken op een zodanige manier dat al dat drinken langs de voortanden spoelt (dat zie je al aan de drank-snor die ze altijd boven hun bovenlip hebben zitten), ze laten ook nogal eens een slok in de mond. Dus bij kleine kinderen veel meer kans op schade.

Groetekes, Sje

Tja meiden … hier een kereltje die zo’n gulzige drinker is dat hij het dus wel in 1x leeg drinkt.

Bedankt Sje voor uitleg.

Inderdaad mini-boy iedereen zijn eigen ding. Wij hebben wel beide een heel sterk gebit.

Groetjes,

Michèle

Daar zou ik bijna een moord voor willen doen Michéle… want wat een drama om slecht gebit te hebben. Ondanks dat ik het ook altijd goed verzorg hangt het van ellende met vullingen aan elkaar…

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik nooit naar de tandarts ga. Ik ben als de dood en pappa ook niet. Maar ik heb ook nog nooit kiespijn of zo gehad. Ben 2 x geboord. 1 x op mijn 4e op vrij brute manier en op mijn 19 en toen kwam alles wat ik verdrongen had naar boven. Ben nog 1 keer gegaan met mijn moeder toen ik 25 was en daarna nooit meer.

Groetjes,

Michèle

Dus een goed gebit wil ook niet alles zeggen … tandarts blijft horror

Minke krijgt voornamelijk water te drinken, of een drupje diksap erin ( zonder suiker). Ik denk ook dat dat scheelt van water krijg je immers geen gaatjes. Van suikerhoudende drankjes wel. En inderdaad niet de hele dag door snaaien

Ja, hier gelukkig ook een gulzige drinker. Maar kan me zo voorstellen dat als je een kindje hebt wat er meerdere keren over doet het lastig is. Want ja je kan moeilijk zeggen, je mag maar een paar drinkmomenten hebben dus dan maar geen drinken meer de rest van de dag. Dan proberen zoveel mogelijk water te geven.

Ik vind de tandarts niet erg, maar moet ook afkloppen dat ik zelden wat heb. Heel soms eens een gaatje en 1 keer tandvlees operatie gehad. Toen is er wat tandvlees uit mijn gehemelte gehaald en bij een tand er weer op gedaan, omdat daar het tandvlees naar beneden was gegaan. Maar ach een verdoving en je merkt er niks van.

Ik ga dus nog braaf ieder half jaar voor controle!

Groetjes,
Sandra

Ik neem aan dat het met drinkmomenten gaat op sapjes, thee etc, en dat het niet geld als het over water gaat toch?, dat krijgt mijn dochter namelijk het meeste! Het lest de dorst en met het warme weer hier is dat wel zo belangrijk!

Ja voornamelijk suiker aanvallen daar gaat het om. En volgens mij zit dan iet in water

Goeie tips! Dankjewel, het meeste wist ik wel, maar toch nog wat geleerd vandaag

Lilypie Pregnancy tickers

Inderdaad mini-boy

Groetjes,

Michèle

Ja dat klopt ja van die kaas. Na elke maaltijd een plakje kaas is heel goed voor het gebit… reden?? ben ik eigenlijk vergeten te vragen. Ik geef het niet aan Jurian … want is beetje tegen mijn gevoel… maar geloof zeker dat hij het lekker zal vinden!

Hoi,

Nou…hier dus een kaasmonster en ik dacht: niet te veel 48+ kaas geven …wordt ie te dik van…nou…dan krijgt hij het dus voortaan wel bij de ochtend en middagboterham
Aaron drinkt namelijk een beker (staan er altijd 2 in de kamer met verschillende soorten drank erin) in 5-6-7 keer leeg, drinkt echt slecht, dus als ik dan zijn tandjes kan beschermen met een plakje kaas dan teken ik daarvoor!

BEDANKT VOOR DIE TIP!

GR, Danielle

Dat plakje kaas zal mogelijk met calcium te maken hebben.

Groetekes, Sje