Stress en menstruatie


#1

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste keer op het forum, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Kaatje, 31 jaar en mijn vriend en ik proberen zwanger te worden (voor de eerste keer). Erg leuk en spannend allemaal! De laatste keer dat ik ongesteld ben geweest is 18 januari, het is nu dus de 35e dag van mijn cyclus. Voor mijn doen is dit vrij lang, ik heb vanochtend een test gedaan, maar deze was negatief. Normaal gesproken krijg ik voor mijn menstruatie altijd last van pijnlijke borsten, last van mn rug en word ik emotioneel en raar gevoel, etc, Daar heb ik nu ook totaal geen last van.

Nu heb ik de afgelopen tijd veel stress en drukte gehad ivm sterfgeval in de familie en ik weet dat stress invloed kan hebben op je menstruatie. Het is dus mogelijk dat ik daardoor later ben, maar natuurlijk kan ik ook zwanger zijn. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen hiermee zijn; hebben jullie weleens gemerkt dat door stress en drukte je menstruatie later is gekomen? Of dacht je dat het zo was en bleek je toch zwanger te zijn? Ik vind het erg spannend allemaal en ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen .

Groetjes Kaatje


#2

Hoi kaatje,

Welkom op dit forum. Ja stress kan zeker invloed hebben je menstruatie. Was je hiervoor aan de pil? Zo ja, hoe lang geleden ben je gestopt?
Toen ik stopte met de pil heeft het bij mij zeker 4 maanden geduurd voordat ik ongesteld werd. Alle testen die ik toen deed waren ook negatief. Na 8 maanden gestopt te zijn kon ik er regelmaat in ontdekken. Mijn cyclus was tussen de 32-35 dagen elke maand. Er is ook een maand geweest dat het 40 dagen was en 1 van 45 dagen. Bij spanning en stress bleef bij mij de menstruatie ook uit. Kan je bij jou inmiddels een regelmaat ontdekken in je cyclus?
Ja ik vond die tijd ook erg spannend toen we voor het eerst zwanger probeerde te worden. Dit heeft bij mij een poosje geduurd, ruim anderhalf jaar. Onderzoeken in het ziekenhuis waren allemaal goed en toen ik dat wist werd ik twee maanden later ook zwanger.
Je kunt inderdaad ook zwanger zijn. Ik zou over drie dagen weer een test doen als je nog geen menstruatie hebt gekregen.
Ik zal voor je duimen!

Groetjes Daniëlle


#3

Hoi Danielle,

Bedankt voor je reactie! Ik ben ongeveer sinds vorig jaar juni gestopt met de pil, ik weet het niet precies, omdat we toen nog niet probeerden zwanger te worden. Ik was wel meteen vanaf het begin ongesteld, het is dus niet een poos weggeweest, zoals bij jou. De eerste maanden was ik om de 28 dagen ongesteld, en daarna begon het langzamerhand langer te worden. Het lijkt erop dat mijn cyclus nu rond de 32, 33 dagen blijft. Maar het kan ook nog best zijn natuurlijk dat het af en toe gewoon langer is, daar heb ik nog niet zo bij stil gestaan. Ik ben ongeveer 16 jaar aan de pil geweest en kon er daardoor altijd de klok op gelijk zetten . Moet nog steeds een beetje wennen aan hoe het werkt zonder de pil. Sinds september proberen we zwanger te worden.

En bij jou had stress dus ook echt invloed op je menstruatie, toch bijzonder hoe dat werkt he. Maar gelukkig dat het bij jou uiteindelijk gelukt is, ik kan me voorstellen dat dat erg spannend is als het toch een poos langer duurt dan je zou willen.

Dank je wel en ik zal over drie dagen nog een test doen als het nog nodig is (ik hoop het, maar ik reken maar nergens op)!

Groetjes Kaatje


#4

Nog steeds niet ongesteld geworden, dag 37 nu al! Ik vind dit echt vervelend, vind het ook niet erg als ik nu ongesteld zou worden, dan gebeurt er tenminste wat. Ik heb besloten niet eerder te testen dan zondag, ik hoop dat ik het tot die tijd volhoud . Maar misschien is het dan al niet meer nodig. Normaal voel ik ook altijd dat ik ongesteld ga worden, maar ik voel nu nog niks.

Groetjes Kaatje

Gewijzigd door - KaatjeK op 23 Feb 2012 09:51:35


#5

Hoi Kaatje,

Ik begrijp je gevoel Ik vond het ook altijd erg vervelend als het uitbleef terwijl de testen negatief waren. Ja bij mij speelde spanning en stress zeker een rol en bleef het uit. Ik ben ook 16 jaar aan de pil geweest en bij mij had mijn lichaam dus echt tijd nodig om al die hormonen eruit te krijgen Maar ja ik ken ook mensen die stopte met de pil en waren meteen zwanger of binnen 3 maanden dus het zegt niks. Is per persoon verschillend.

Ja het is zonder pil even uitvinden hoe en wanneer de cyclus precies gaat lopen. Toen ik door had van oke mijn cyclus is dus tussen de 32-35 dagen betekent dat dat mijn eisprong ook later moet zijn. Maar ja wanneer dan…Ik heb toen ovulatietesten van de kruidvat gekocht en…zwanger!!
Ook denk ik dat wij vrouwen “onbewust” de menstruatie tegen kunnen houden. Ik had ook altijd van "hmm nog niet ongesteld hoe kan dat nou test negatief…"dus hoe meer ik daar mee bezig was hoe langer het ook duurde.

Ik zou het knap vinden als je dat tot zondag kan volhouden Ik niet destijds!
Ik hoop het voor je en zal hard duimen!!

Groetjes Daniëlle


#6

na dat ik gestop was met de pil was ik eerst 45 dagen en toen 32 dagen. vond het ook vrij lang duuren en ik had 26 sept me laatste ongi en kreeg op 5 nov pas een positieve test in de handen.


#7

Ik denk idd dat bij mij het ontpillen ook nog wel wat bezig is, in de eerste maanden heb ik ook allerlei vage klachten gehad, waaronder buikpijn en hoofdpijn. Dat is nu niet meer zo gelukkig, heb alleen weer erge buikpijn tijdens mn menstruatie. Weet nu wel weer waarom ik aan de pil was gegaan .

Er valt ook niks van te zeggen helaas. Loslaten is het beste, maar best lastig voor een lichte controlfreak. hihi. Als ik over een paar maanden nog niet zwanger ben, dan zijn ovulatietesten zeker iets om over na te denken, dank je wel. Dan krijg ik er misschien ook meer kijk op hoe mijn cyclus precies loopt. Ik wil er niet te vroeg mee beginnen, het is ook niet goed om er teveel mee bezig te zijn. Ik zal proberen er niet teveel bij stil te staan. Ben niet de enige gelukkig, mn vriend vraagt ook constant of ik al ongesteld ben .

Groetjes Kaatje

Gewijzigd door - KaatjeK op 23 Feb 2012 22:31:38


#8

Hoi moeder van 1,

bij jou duurde het dus langer voor je een positieve test kreeg, dat geeft nog een beetje hoop . Maar ja, ik reken maar nergens op, dan kan het altijd meevallen. Het is wel een beetje frustrerend zo, maar ik moet er maar niet teveel mee bezig zijn (proberen dan )

Groetjes Kaatje

Gewijzigd door - KaatjeK op 23 Feb 2012 22:31:58


#9

Het is inderdaad erg frusterend op deze manier ja
Het is ook idd beter om er niet teveel mee bezig te zijn maar ja dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan! We hebben ook altijd nog een onbewuste! Ik ben de testen ook gaan gebruiken op aanraden van het ziekenhuis…want alles was goed maar door langere cyclus moeilijk te bepalen wanneer de eisprong dan is.
Ik hoop voor je dat het zo is! Laat je het nog wel even weten??

Groetjes Daniëlle


#10

ja het duurde bij mij langer, ik had 1 nov had ik een test gedaan en negatief en 5 nov positief.
bij mij is het heel snel gegaan bij onze tweede om zwanger te raken, was er veel minder bezig dan ons eerste.


#11

Ja, dat onderbewuste is toch altijd wel aardig aanwezig . Ik moet nog maar even afwachten en dan het weekend nog maar een test doen. Ik voel nog steeds niks, dus weet niet wat ik kan verwachten. Als het nog lang op zich laat wachten, dan ga ik ook maar even langs de huisarts denk ik. Ik laat het zeker weten wat de uitslag is!

Groetjes Kaatje

Gewijzigd door - KaatjeK op 24 Feb 2012 15:20:01


#12

Moeder van 1, wat fijn dat het bij de tweede veel sneller ging, ik kan me voorstellen dat je er dan ook minder mee bezig bent, omdat je al een ander kleintje hebt waar je druk mee bent. Echt fijn dat je daar dan geen extra stress van gehad hebt.


#13

En weet je al wat meer??? Beetje nieuwsgierig maar…

Groetjes


#14

Nog steeds niks! Ik heb gisteren een test gedaan en die was negatief en ook nog steeds niet ongesteld geworden. Maar ik voel ook nog steeds niet dat er een ongesteldheid aan zit te komen, terwijl ik dat normaal gesproken altijd wel merk. Ik weet niet wat ik er van moet denken, dag 41 al vandaag van mijn cyclus. Wat zou jij doen, gewoon rustig blijven afwachten? Jij hebt weleens 45 dagen gehad he, dan heb ik nog een paar dagen de tijd .

Groetjes K.


#15

Ja mijn langste cyclus was een keer 45 dagen. Wat ik toen deed was inderdaad gewoon afwachten. Ik zou alleen wel op een gegeven moment de dokter bellen als het dan nog langer duurt. Dat vond ik ook altijd het vreemde…ik voelde altijd als ik ongesteld moest worden maar ik merkte soms ook dat als het wat langer duurde dan normaal zeg maar…ik niks merkte…mijn omgeving wel want ik werd chagerijnig Als ik het wel merkte wist ook net als jij o ja dit was de reden dat ik eraan begonnen was in eerste instantie. Maar ja ook maanden dat ik niks merkte. Ons vrouwenlichaam zit soms raar in elkaar

Sterkte en succes. Wel laten weten he?

Groetjes


#16

Niet te druk maken. Toen wij bezig waren voor de tweede en ik al heeeel lang niet meer aan de pil was sloeg ik ineens uit het niks een hele menstruatie over. Mijn cyclus was normaal 32 dagen en toen dus 64. Ik dacht ook dat ik zwanger was en had ook allerlei kwaaltjes, dus je lichaam kan je heeeeeel goed voor de gek houden. Blijf geduld hebben en ga niet om de 5 dagen testen, want je maakt jezelf helemaal gek. Je zult zien dat als je je erbij neerlegt en gaat ontspannen en denkt we zien wel dat je vanzelf ongesteld word. En als je ontspannen blijft word je ook veel sneller zwanger. Het is moeilijk, ik weet het, ik heb het zelf dus meegemaakt. Maar hou vol en blijf er niet constant mee bezig

Gewijzigd door - goudvisje20 op 09 Mar 2012 08:15:23


#17

Danielle, haha, grappig dat de mensen om je heen eerder merkten dat je ongesteld zou worden dan jijzelf. Gelukkig maar voor jou . Jij had dus ook dat je juist als het langer duurt niks merkt, vind het wel apart, het vrouwenlichaam dit idd soms raar in elkaar . Maar het is ook wel weer mooi en ingenieus allemaal. Ik wacht maar gewoon af nog en als het echt lang gaat duren, dan zal ik idd de dokter bellen. Dank je wel en ik laat het zeker weten als er veranderingen komen. Hopelijk snel!


#18

Hanna, dank je wel voor je reactie! Ik wil idd niet te vaak gaan testen. Is niet verstandig, daar heb je gelijk in. Al is het wel verleidelijk soms . Dus jij had ook dat je ineens een menstratie oversloeg, wel fijn om te merken dat het allemaal wel normaal is. Gewoon maar rustig afwachten idd en als het echt te lang duurt, toch maar even de dokter bellen.

Gewijzigd door - KaatjeK op 27 Feb 2012 23:16:54


#19

Teveel mee bezig zijn is idd niet verstandig en dan komt het meestal
vanzelf de menstruatie. Je lichaam kan je echt voor de gek houden. Het
is soms best heel moeilijk om je niet te druk maken…maar ja wel
het beste!

Groetjes Danielle


#20

Even een update: 51e dag en nog steeds niet ongesteld. Ik denk dat ik nog 2 weken wacht en als ik dan nog niet ongesteld ben toch maar naar de huisarts ga. Als ik een ongesteldheid oversla, zou ik ongeveer over 1 1/2 a 2 weken ongesteld moeten worden. Ik weet niet of het zo werkt, maar dat houd ik me nu maar zo voor . Ik heb ook nog steeds nergens last van!

Groetjes Kaatje