Streng ritme! Doe ik het allemaal zo slecht?

Hallo Allemaal!

Constant als ik google krijg ik vaak deze site er voor… dus werd eens tijd om me aan te melden!
Leuk om alle verhalen van moeders te horen!

Ik ben 5 maanden geleden mama geworden van een dochter.
Vanaf het begin heeft ze alleen maar gekrijst (dag en nacht)
na 3 weken hebben we haar ingebakert en ik ben toen alles gaan opzoeken over ritme en regelmaat.

Ik ben daar dus erg streng in geworden en dat resulteerde na een paar weken van huil baby tot nooit huil baby.
Ze slaapt van 12 weken af al door van 19.00 tot 7,00 uur en mijn schema is als volgt:

7.00 180cc

8.00 op bed

9.30 wakker

10.00 paar lepeltjes fruit en 180cc

10.30 op bed

13.00 wakker en fles 180cc

14.00 op bed of uitstapje

Slapen tot 15.30 of voor 16.00 thuis van uitstapje

16.00 paar lepeltjes groente en fles 180cc

16.30 op bed tot half 6

18.30 fles 210cc met 2 schepjes rijstebloem

19.00 op bed

Ik heb een 3 uren schema dat perfect werkt en de laatste doen we en half uurtje vroeger zodat we mooi van dat huiluurtje af zijn.
Ik ga om de dag even een kort uitstapje doen en dan ook maar net eventjes.

Nu is het dus zo dat iedereen in de familie het niet eens met me is en dat ze vinden dat baby’s overal mee naar toe moeten enzo.
Gister was het moederdag en toen zijn we net even bij mijn moeder geweest en daarna direct naar huis om leonie op bed te doen.
Ze vinden het dikke onzin… maar ik heb een hele gemakkelijke baby hier door gekregen, die werkelijk waar nooit huilt!

Het is natuurlijk voor mij ook een grote opgave, ik raak al in de stress wanneer we ergens heen moeten en Leonie dan niet op bed kan (ze slaapt nergens anders, alleen thuis) En als we haar schema in de war hebben gemaakt dan is ze helemaal van de kaart en gaat moeilijk slapen thuis.

Doe ik het nu werkelijk zo verkeerd? Ik ben constant in discussie met iedereen over regelmaat en ritme (en zij waren de eerste weken er niet bij!!) Wat vinden jullie? Moet ik gemakkelijker worden? Ze maken het me allemaal wel lastig en ik mezelf soms ook door dat strenge ritme! Leonie is ook eigenlijk de hele dag moe en slaapt ongelovelijk veel (kijk schema)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Marja

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009

voor een baby van 5 maanden slaapt ze wel veel.
ik zou me om te beginnen niets aantrekken van wat anderen zeggen,het is jullie kind,en je moet doen wat voor jullie goed voelt,en het beste werkt.ik heb mijn kids altijd overal mee naartoe genomen,met als resultaat dat ze overal konden slapen,maar vaak ook oververmoeid waren,door gebrek aan regelmaat.
als het voor jezelf te lastig word,zou ik iets losser worden,zolang het met je kindje goed gaat,is het goed.

Allereerst heel erg welkom!!! Gefeliciteerd met je dochter, wat een snoepie!!

Over je vraag: JIJ bent de moeder, het is JOU dochter, en zo te lezen heb je het geweldig gedaan. Als je van een huilbaby een nooit-huilbaby kan maken, ge-wel-dig. Je hebt voet bij stuk gehouden, hebt doorzettingsvermogen en discepline. En commentaar krijg je altijd, alleen in jou situatie wel erg veel. Ik kan me voorstellen dat je dat erg vervelend vind.
In het begin kreeg ik ook erg veel commentaar, Sarah kreeg de borst, en ik ben alleen, dus slaapt ze bij mij in de kamer (haar eigen wiegje). Nou nou nou, de commentaren van mijn moeder waren niet mals. Ze zou verwend worden, dat was vroeger anders, bla bla, maar het ergste vind ik haar blik de hele tijd.
Elke keer ging ik me verdedigen, maar dat kon ik net zo goed tegen een muur doen, de afkeurende blik was er toch wel.
Uiteindelijk heb ik me eroverheen gezet, maar dat was niet makkelijk. Ik hoef me nergens voor te verdedigen, dus doe ik ook niet meer, ik zeg alleen nog maar ja.
Al ben ik de enige op de hele wereld wiens baby op de slaapkamer slaapt, dan nog MAG dat. Mijn Sarah is een hele makkelijke lieve baby geworden, en zo te horen die van jou ook.
Het gaat heus wel veranderen hoor, dat schema, komt allemaal wanneer je dochter en jij er klaar voor zijn, en tot die tijd: JIJ BEPAALT, KLAAR.
Wat je zelf al zegt, ze waren er niet bij de eerste weken. En het moedergevoel voor Leonie is toch echt alleen van jou afkomstig. Wie weet/voelt het nou het beste aan?? Een gelukkige moeder is een gelukkige baby en andersom.
Ik heb wel commentaar op je ‘strenge ritme’ en dat is dat ik jaloers ben op je doorzettingsvermogen

Groetjes, Boukje (Sarah is van 8-12-2009)

Hey bedankt voor je reactie!

Ja ik vind zelf dat ze ook veel slaapt… als ik om mij heen hoor slapen die baby’s veel minder lang.
Ze heeft het wel nodig want zodra ze op bed ligt slaapt ze ook… raar maar waar… Ze maakt zelfs wel eens nachten van 14 uur slaap.
En ze is zo gezond als een vis… waarschijnlijk heeft ze meer slaap nodig ofzo? Haha ik denk dat er moeders jaloers zijn op mijn slaapmuis, terwijl ik zou willen dat ze net even wat minder slaap nodig had Er is ook altijd wel wat hè, om te zeuren?

Heej Boukje!

Lief, die reactie! Jij hebt ook een scheet hoor! lekker wiefke!

Eindelijk eens horen dat je het best wel goed doet! Constant die negatieve reacties… Gister vroeg mijn schoonmoeder zelfs of ik haar luier wel vaak genoeg verwisselde hahaha ik kan ze dan wel wat doen! En ik ga ook nog braaf verdedigen dat ik haar na elke voeding de luier verwissel!

ja wij weten wel wat het beste is voor onze beebs… maar handige tips kunnen nooit kwaad maar die hebben ze vaak niet omdat ze alleen maar bezig zijn met hoe ze het vroeger deden! Whaha ik kreeg sinasappelsap met liga toen ik 8 weken was! Geen wonder dat nu altijd last van mijn darmen heb Naja die tips kunnen dus regelrecht de prullebak in!

Ik vind het heel knap van je dat je BV hebt gegeven terwijl je overal alleen voor stond.
Ik heb ook 3 weken lang BV gegeven maar kon het op laatst niet meer opbrengen. Dus petje af!
En idd dat ze het goed doet bij jou op de slaapkamer geen probleem toch? Die van mij had last vant gesnurk van mij… dus ze moest wel alleen liggen en toen ging het slapen ook veel beter!
Zo zie je maar… elke baby is anders!

Ik vind dat je het heel goed doet! Als jij en Leonie er bij gebaat zijn is het toch goed? Degene die negatief doen weten waarschijnlijk niet hoe Leonie zou zijn als je niet RRR toepast…

Ik krijg ook wel negatieve reacties omdat ik Senne graag thuis laat slapen maar lang niet aoveel als jij! Kan me dus wel een beetje voorstellen wat dat met je doet als net nieuwe moeder…!

Probeer het van je af te zetten, jij weet dat dit het beste is voor jou en je meisje en daar gaat het om toch?

Groetjes van Sascha en Senne

Waar het om gaat is dat jij weet waar jouw kindje het beste in gedijt! Als je meisje zo blij is door dit schema doe je het toch hartstikke goed? Joh echt laat al die ( goedbedoelde) meningen en adviezen voor wat ze zijn en trek je eigen plan. Ik heb me bij Minke veel aangetrokken van kritiek en merk nu dat ik bij Neeltje echt alles van me af kan laten glijden. Al merk ik dat je bij een tweede al veel minder bemoeienis krijgt omdat je al een kindje hebt
En wat beteft het slapen; misschien heb je gewoon een slaapkop, dat kan toch. Als ze verder vrolijk is en goed eet en groeit, lekker laten tukken.

groetjes!

Ook voor mij een herkenbaar verhaal. Mijn dochter heeft in de eerste maanden enorm veel gehuild. Ook ik heb de RR toegepast en daar heb ik nu (Reza is nu 7 maanden) nog steeds baat bij.

Ikzelf was ook “streng” volgens anderen. Jammer dan, Reza had er veel baat bij.
Mijn ervaring is dat als ze minder gaan slapen (en de ene baby slaapt gewoon meer dan de andere), je meer tijd hebt om ander dingen te ondernemen. Ze zijn dan langer wakker, dus kun je langer weg. Overigens begon Reza minder te slapen toen ik naar flessen ben gegaan. Ze gaat, net zoals jou dochter, na elke fles naar bed (na eerst nog even gespeeld te hebben)

Dus, naar mijn mening doe je het hartstikke goed!!

die schoonmoeders ook he ik heb juist een schoonvader die zich overal mee bemoeit hahahah kennen jullie die ook?

en ja die afkeurende blikken die ken ik ook wel. niets wat je doet is goed en het erge daarvan is dat je op een gegeven moment aan jezelf gaat twijfelen!

niet doen jongens! (eigenlijk dames) we weten allemaal wel waar we mee bezig zijn toch? wat ze ook zeggen dat zeggen ze allemaal omdat ze zo jaloers zijn omdat jij het tegenwoordig allemaal beter weet!

in mijn familie kent niemand het woordje reflux, kma of kiss-syndroom. gek is dat ze vertellen mij wel van ow ja mijn kleine had wel problemen met spuugen enzo en het stonk naar zuur:S dan denk ik zie je wel de jouwe had ook reflux maar je weet niet eens hoe het heet. hoe kan dat nou? terwijl dat kind nog maar 1 jaar is ik neem aan dat het vorig jaar ook nog bekend was? en ze heeft nog 3 andere kinderen.

ga zo door. ze weten het allemaal beter. Marja van het weekend heeft mijn sschoonmoeder mijn kind uit bed gehaald omdat hij pas 1 minuut lag te jengelen. niet eens huilen. dat doet ie alitjd voor het slapen gaan. nou zelfs dat mocht niet kwaad was ik hierom!

daarom wees blij met wat je doet en hou je gewoon aan je eigen regels die je bedacht hebt vooral als ze werken prima! jij bent de baas! laat niemand over je heen lopen want als je kleine ligt te huilen door een probleem dan komen ze je ook niet helpen middernacht.

je doet het goed! geef het niet op!

Als eerste welkom op ikkeben. Ten tweede wat een schatje van een dochter. En ten derde je doet het super. Het is een heel herkenbaar verhaal. Ook onze meid heeft heel veel gehuild. Met inbakeren en ritme en regelmaat hadden wij ook zomaar van een “moeilijk” kind een heel makkelijk kind. En om haar makkelijk te hadden bleven wij de rust en regelmaat bieden. En ja dat betekend soms dat je dingen moet laten.
Je moet je niks aantrekken wat een ander zegt. JIJ bent de moeder en jij bepaald dus hoe het gaat met je kindje.
Wees maar trots op je zelf dat je het voorelkaar hebt gekregen om van een huilbaby naar een vrolijk kindje te gaan.

Geniet er lekker van.

Liefs

Hallo iedereen. Al heel vaak forum gelezen en dingen opgezocht en nu ook maar eens aangemeld.
Mijn dochtertje van 5 maanden heeft ook een vrij strak schema per dag en slaapt ook veel heb ik het idee. Haar dag is als volgt:
Wakker rond 6.30/6.45 uur, speentje erin en slaapt dan soms nog weer tot de fles, soms om 7 uur lekker even bij papa en mama in bed:
7.30 uur fles 200ml
8.00 slapen tot 9.30/10.00 uur
10.30 uur fruithapje
11.30 fles 200 ml
11.45 slapen tot 15.00/15.30 uur
15.30 fles 200 ml
16.30/16.45 slapen tot ca 19.00 uur
19.30 fles 200ml met 3 schepjes bambix rijstebloem
20.00/20.15 slapen tot volgende ochtend.

Ik neem haar wel mee als ik wegmoet maar laat haar toch het liefst thuis slapen ook al slaapt ze prima ergens anders in haar campingbedje maar ik zorg toch altijd dat ze wel op de normale tijden slaapt zoals ze altijd slaapt. Ik kan het wel niet doen maar dan wordt ze er niet vrolijker op, raakt ze oververmoeid en wil ze slecht in slaap komen om vervolgens niet blij weer wakker te worden als ze nog een fles moet.

Ik ben ook wel benieuwd wanneer ze minder gaat slapen. Het is wel fijn want ik heb natuurlijk lekker veel tijd voor mezelf maar ook bij mij zeggen veel mensen: jeetje wat slaapt zij veel!

Gewijzigd door - FoxontheRun op 10 May 2010 13:14:19

Er is denk ik niks mis met rust en regelmaat. Wel denk ik dat hier ook een uitzondering op kan met speciale dagen. Niet omdat er mensen zijn die het anders onzin vinden, want inderdaad jij weet wat voor jouw kindjes het beste werkt. Maar ik zeg dit omdat ik wel denk dat de kleine hummel ook aan andere dingen moet leren wennen. Natuurlijk kan ze er een dag van uit dr hum zijn, maar volg meteen daarna weer enkele dagen je strakke schema en gauw is alles weer op orde. Ik denk dat je kinderen kunt leren zich aan te passen aan bepaalde speciale dagen en dus situaties. Iets wat ze later ook moeten kunnen. Maar nogmaals, hier moet je dan wel zelf ook achter staan. Sta jij hier niet achter en ben je bij het proberen al opgelaten, dan gaat het te nooit en te nimmer werken voor je kleintje. Want het kleine meiske kent jouw beter dan zichzelf nog en voelt daarmee feilloos jouw frustratie aan.
Zowiezo is het altijd zo dat een ander denkt het beter te weten, zo iemand kennen we allemaal wel. Volg je eigen gevoel, ongeacht wat een ander daarvan denkt. Mits natuurlijk wel in alle redelijkheid.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Het ene kindje heeft meer slaap nodig dan een ander.
Het ritme van onze dochter zag er met 5 maand zo uit:
7.30 fles
8.30 wassen/of in bad
9.00 tot 10.00 slapen
10.00 fruit
12.00 fles
12.15 tot 14.30 a 15.00 op bed
16.00 fles
16.30 tot 17.30 op bed
19.30 pyama aan tegen 19.45 fles en op bed

Onze dochter gaf het zelf wel aan dat ze minder slaap nodig had.
Als ik aan het werk was viel vaak het slaapje van 16.30 weg. Omdat ik tot dat tijdstip werk. Dus dan moest ik bij de oppas zitten wachten dat ze van bed kwam. Soms sliep ze de terug weg in de auto nog even.
Maar al snel kon dat slaapje er af.
Dan liet ik haar s’morgens ff een kwartiertje langer slapen en tussen de middag iets later op bed. Dan sliep ze wat langer in de middag.

Wat leuk om al die reacties te lezen… Kan er weer even tegen aan! Op laatst zie je alleen maar wat je fout doet (wat anderen zeggen) en zie je niet meer dat je zo hard je best doet!
Ik zal proberen om mijn eigen plan te trekken en me niks meer aan te trekken van wat de fam. zegt.

Ik wijk natuurlijk weleens af van leonie’s ritme en gun mezelf ook wel een leuk dagje weg… maar daarna voel ik me vaak schuldig (wat heb ik dat meisje wat aangedaan vandaag)
Het zwaar om zo te streven naar het ideaal beeld van een moeder… tsja dan leg je, jezelf wel een grote druk op!

Ja Aaltje onze Leonie slaapt ook heel erg veel en mensen schrikken er ook van als ik zeg dat ze de hele dag moe en op bed ligt.
Ik heb ook zeeën van tijd en zit vaak gewoon te wachten wanneer ze wakker wordt Eigenlijk vind ik het ook wel lekker… we krijgen straks nog drukte genoeg hoor met de kids!

Vraag me ook af wanneer dat slaperige er vanaf is… maar wij zijn van huis uit ook dikke slapers dus misschien erfelijk? Komt vast vanzelf!

Ja ik krijg ook altijd van die verbaasde gezichten als ik vertel hoeveel ze slaapt. Ik heb wel eens geprobeerd om te rekken maar ze geeft echt zelf aan dat ze moe is en er geen zin meer in heeft. En het is precies wat je zegt: er komt een tijd dan kunnen we misschien de hele dag achter ze aan vliegen hahaha…
En ik heb hetzelfde als jij want ik gun mezelf ook wel eens een middagje wat langer weg met bijvoorbeeld shoppen maar als ik haar dan op bed leg en ze is zo ontzettend moe dat ze eerst niet in slaap komt omdat ze oververmoeid is denk ik: arm kind, wat heb ik je aangedaan.
En ik neem aan dat ze vanzelf wel aan gaat geven dat ze minder slaap nodig heeft. Tot die tijd blijf ik ook nog maar even genieten van de vele uurtjes tijd voor mezelf!

P.s. Lotte ligt nog steeds in een Puckababy (bakerslaapzak) omdat ze zo druk is met haar armpjes en beentjes. Ligt Leonie ook nog ingebakerd?

Morgan sliep 2 uur op twee uur af zeg maar op de dag dus ook best een slaapkopje. Maar die nam ik wel overal mee naar toe maar dat kon ook. Zij sliep en slaapt overal dus dat was best makkelijk. Als jullie (jij en je dochter) je beter voelt door dit niet te doen dan moet je dat ook niet doen. Ik kreeg het verwijt dat ik te makkelijk was met haar overal mee naar toe nemen. Ik moet zeggen dat dat nu wel resulteerd in een kind dat overal best snel en makkelijk op onderzoek uit gaat en dat ik na 2 a 3 keer al ergens alleen achter kan laten. Maar dat is mijn dochter. Dus ik zou het lekker doen zoals jij dat wilt en er niet eens meer een discussie aan besteden. Net als mijn moeder tegen mij zei als ik steeds vroeg waarom: Omdat jij der moeder bent daarom. punt.

Groetjes,

Michèle

Hey Aaltje,

Ja ons Leonie ligt ook in een puckababy slaapzak… TOEVALLIG hihi
Ons Leonie heeft de eerste weken heel veel gehuild en was altijd wakker, dronk erg veel en was ritmeloos.
Dag en nacht hebben we met de handen in ons haar gezeten en toen kwam gelukkig het CB met inbakeren aan.
Ben toen zelf alles gaan op zoeken over de R’s en na ongeveer 2-5 weken was alles een stuk rustiger en nu heb ik er geen kind meer aan…
Ben wel gestopt met BV… anders hadden ze me kunnen opnemen denk ik… was helemaal kapot!

Dus jij moet binnenkort ook uitbakenen?? Haha zal wel een dolle boel worden denk je niet?

Onze jongste sliep wel even 3 uurtjes smiddags, maar onze oudste daarintegen een half uurtje hooguit 45 min overdag. Das niet leuk, dan loop je alleen maar met hummeltje rond heel de dag. Veel slapen kan nooit geen kwaad, de wereld verkennen is een zware job en goed uitgerust lukt dat beter.
Goed dat je af en toe eens afwijkt, want het hele leven hangt niet in elkaar met schema`s en dus zal ze ermee moeten leren omgaan. Maar zo klein nog is een vast stramien wel lekker en een uitstapje zo nu en dan ook heel tof.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Jeetje wat een toeval. Bij ons ging het zo… toen de kraamverpleegster eenmaal weg was begon de ellende… ik gaf ook BV en ze bleef maar komen, om het uur huilde ze en legde ik haar weer aan en dronk ze ook weer… ook sliep ze dus overdag zo goed als niet. 's nachts wel gelukkig dus de nachtrust kregen we nog wel redelijk.
Maar overdag…ik werd er helemaal naar van en huilde iedere keer net zo hard met haar mee. Was dus ook helemaal kapot na 2 weken.Toen heb ik na 3 weken besloten om te stoppen met BV en ben ik haar ook gaan inbakeren en vanaf dat moment was het een heel ander kind en kon ik ook eindelijk gaan genieten.
Ik wist niet wat me overkwam. De eerste keer dat ze zo lang sliep was ik bij mijn moeder, die heeft zo moeten lachen, ik liep namelijk iedere keer erheen om te kijken of ze echt nog steeds sliep. Kon het niet geloven. Nu kan ik erom lachen maar die eerste weken waren echt donderwolken voor mij.
Fijn om te horen dat ook een ander dit zo heeft meegemaakt! Het is niet leuk maar je gaat zo ontzettend aan jezelf twijfelen op zo’n moment!
En ja, hier moet Lotte ook gaan afbouwen na ongeveer 6 maand denk ik? Zolang ze er nog inpast laat ik haar erin want ik zal nog niet weten hoe ik dat moet gaan aanpakken. Heb het al eens geprobeerd met 1 armpje los maar jeetje mina wat zwaaien deed ze toen. Die ene arm was net een slagboom die op hol sloeg.

Gewijzigd door - FoxontheRun op 10 May 2010 17:00:09

Hoi hoi,

Je doet het super hoor! Hier ook een meisje wat haar slaap nodig heeft. En het gaat best lastig. Gisteren zijn we op pad geweest waarbij ze in 5 uur twee keer een half uurtje heeft geslapen in de auto. S avonds kan ze thuis dan niet meer slapen en vandaag de hele dag al half uurtjes en net rond 19:00 uur hebben we er 1,5 uur over gedaan voordat ze sliep. Dus houd vast aan je RRR, doen wij ook, ookal vinden anderen dat maar apart.

liefs,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 10 May 2010 22:19:59