Stinkende was/wasmachine

Misschien is dit wel weer een vraagje voor Sje?

Maargoed het punt is, wij hebben al een week of 3/4 een stinkende wasmachine, en dan bedoel ik in de trommel. Het ruikt naar vies muf, nat en schimmel-achtig. Máár, ik kan nergens schimmel ontdekken. Ik heb hem al schoongemaakt: filter leeg laten lopen en 2x op 90 graden gewassen, met wasmiddel en vlekkenspul. Maar hij stinkt nogsteeds.

Nu is het zo dat de was er ook naar gaat stinken, maar niet alle was. De was die in de droger gaat, stinkt niet.
Eigenlijk vaak alleen de donkere was, die ik ophang.
We wassen met vloeibaar wasmiddel en wasverzachter. Is er iets wat ik nog kan proberen?

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

met een beetje soda of afwasmachine zout leeg laten draaien op 90 grdaen?

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik heb dit in de zomer ook gehad, zelfs mijn moeder begon er over dat onze kleren stonken!
Ik had altijd een goedkoop merk wasmiddel en wasverzachter, en sinds ik de wat betere merken heb, heb ik er helemaal geen last meer van!
En je kunt je machine ook eens laten draaien met een vaatwastablet, of schoonmaakazijn, o.i.d

Groetjes Manderijn

had dat inderdaad ook met goedkopere wasmiddelen. Met die van de Aldi had ik het heel erg, ben ik mee gestopt nu haal ik alleen nog maar A merken, ligt er maar net aan welke in de aanbieding is, maar het is nu wel over. Al moet ik ook wel weer een draaiing doen op 90 graden.

Groetjes,

Michèle

Heb je het manchet ook goed schoongemaakt?

Groetekes, Sje

En wat doe je met het deurtje als je de machine niet gebruikt? Moet open blijven staan namelijk.

De reden dat donkere was muffig kan ruiken kan te maken hebben met het feit dat donkere was bij sommige mensen langer blijft liggen (het is maar net hoeveel donkere kleuren je draagt). Heeft iets te maken met bacteriën in de ongewassen kledingstukken die dan langer hun gang kunnen gaan voordat de kleding in de was gaat.

Groetekes, Sje

Ja, de verandering is hier nu ook: deurtje open laten staan, want die was meestal dicht (je kunt anders niet in de douche komen). Maar we letten er nu op dat hij open blijft.
De manchet Sje, is dat die ring om de opening, laat ik maar zeggen, want die heb ik wel schoongemaakt.

Verder ligt alle was hier evenlang (allemaal hooguit een week) en dan wassen we alles.
Ik dacht: kan het daar ook nog mee te maken hebben, dat hij een week niet draait?

Ik ga in ieder geval even soda halen, dan proberen we dat nog even.
Hoeveel moet er dan in? En gewoon in de trommel, of in het bakje?
En werkt een vaatwastablet even goed? Want die heb ik wel liggen.

Enne… Bakmama, wat voor wasmiddel hebben jullie?
Want anders moeten wij ook op een duurder merk over, we hebben nu volgens mij die van de Hema, en ook nog 2 flessen van de Lidl staan.

Liefs, Anne

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/N69Cp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - lalala op 08 Jan 2011 15:14:15

Ja, manchet is die rubberen ring.

Soda: gewoon flinke hand vol in de trommel en dan machine kookwas laten draaien zonder wasgoed.

Week stilstaan voor een wasmachine moet kunnen, dat gebeurt hier ook weleens.
Ik zou die soda-truc eens proberen en verder mogelijk gebruik van wasverzachter beperken.

Ik heb ook weleens gelezen dat vloeibare wasmiddelen meer troep in de machine en in afvoeren achterlaten dan poeder-wasmiddelen. Geen idee of dat klopt, maar mogelijk zou overstappen naar een poederwasmiddel wel de oplossing kunnen zijn.

Ik gebruik altijd poeder (witte reus), nooit wasverzachter en ik heb nooit last van een stinkende machine of stinkende was.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Jan 2011 15:27:38

quote:

Ik heb ook weleens gelezen dat vloeibare wasmiddelen meer troep in de machine en in afvoeren achterlaten dan poeder-wasmiddelen. Geen idee of dat klopt, maar mogelijk zou overstappen naar een poederwasmiddel wel de oplossing kunnen zijn.

Ik gebruik altijd poeder (witte reus), nooit wasverzachter en ik heb nooit last van een stinkende machine of stinkende was.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Jan 2011 15:27:38

dat klopt wel wat je zegt sje,vloetibaar is de grootste troep zeg maar,het schijnt een vetlaag over de lagers aante zetten,en kan op ten duur dus ook troep op je was komen,lijk net witte/grijze strepen maar is dus dun vetlaag
als je vloeibaar gebruikt minimaal 1x per week de wasmachine met poeder op de hoogste stand laten draaien,poeder breekt die vet laag af

dus kan best zijn dat je was daar door ook stinkt want ik had dat toen ook heel erg

nu was ik alleen nog maar met poeder

en je wasmachine minimaal 1x a 2x per maand op hoge temperatuur te laten wassen 90 graden

Groetjes Bianca, mamma van Kevin* Dylan & Kaitlyn

Ik ben ook over op poeder! Schijnt inderdaad veel beter te zijn dan vloeibaar!

Nou, de wasmachine staat aan met soda.
Daarna gaat de witte was erin met poeder (die ik toevallig heb liggen) en erna de rest van de wassen, toch maar met vloeibaar.

Ik ga ook maar even kijken of we voor de rest ook poeder kunnen kopen. En de rest van het vloeibaar moeten we maar even kijken, wat we ermee doen…

Liefs, Anne

Volgens mij kan dat manchet er inderdaad uit. Moet je even de gebruiksaanwijzing van je wasmachine op naslaan.

Groetekes, Sje

Toen ik het eertse stukje las van Anne was mijn gedachte gelijk die zal wel vloeibaar wasmiddel gebruiken want ik had het ook.
Pas na een hele tijd (ik had de machiene 4 jaar) begon hij ook te stinken en de was kwam er niet fris uit (het stonk naar een natte handdoek die er 2 dagen had gelegen), als het gedroogt was rook het nergens naar.
Bij mijn moeder ruikt het huis altijd zo lekker als ze de was had opgehagen dus vroeg ik wat zij gebruikte … poederwasmiddel en ben dat toen ook gaan gebruiken en de was ging weer lekker ruiken alleen kreeg ik bruine strepen op mijn wasgoed en bruine vetachtige bolletjes, de stinkende vetlaag die was ontstaan kwam dus los uit de machiene.
Toen heb ik hem laten draaien met een middeltje van HG en overal waar ik bij kon schoongemaakt (m.n tussen de rubbere ring) en nu was ik een maand of 2 alleen nog maar met poeder en is de was weer fris.

Nou, de wasmachine ruikt weer fris!!
De witte was rook heerlijk
Maar er waren inderdaad 2 dingen waar wat strepen op zaten…

Nu zit de donkere erin, dus ik ben heel benieuwd of die net zo lekker ruikt!

Liefs, Anne

Wij hebben pas een wasmachine monteur over de vloer gehad ivm een tikkend geluid (was niets bijzonders trouwens). Maar ik heb hem de vraag gesteld of wasverzachter en vloeibaar wasmiddel nu inderdaad slecht is voor je machine. Hij vertelde van niet zolang je je machine maar 2x per maand op 90 graden laat draaien (met of zonder was erin). Nu hadden wij bij de aanschaf van de machine (een jaar geleden) al besloten om ons beddengoed op 90 graden te wassen (ivm reiniging machine) maar nu gebruik ik zo nu en dan weer eens wasverzachter zonder de angst dat ik onze nieuwe machine naar de vernieling help.

zit de filter niet verstopt? kan dit namelijk ook veroorzaken, heb ik ook ooit gehad

oh en trouwens, als je dat verschoont hebt (de filter en eventueel waar het water vandaan komt “onder” het machine dus niet de waterkraan haha) moet je een keer een kook was draaien 90 graden dus

haha oh het is al opgelost, nou mooi, maar toch die kookwas draaien is niks mis mee zeker niet als het eventueel is gaan schimmelen daarbinnen.
en jij bedoeld toch dat rubberen ding? of is dat niet een manchet waar sje het over nhad?

@bakmama Dat voorkom je door een scheutje azijn bij de was te doen. Niet teveel anders ruik je dat weer maar dit voorkomt kalkaanslag op de kleding waardoor het vaal word.

groetjes ramona

@Bakmama, ik gebruik altijd al poeder en ik heb nooit witte strepen op de was.

Mogelijk gebruik je teveel waspoeder en krijgt de machine het niet allemaal tijdens de wasbeurt weggespoeld. dus evt. minder poeder gebruiken.

Groetekes, Sje