Stinkende plas luiers .. toch iets aan de hand!

Sinds een dag of twee stinken de luiers met plas van Sarah erger dan daarvoor. Eigenlijk kan ik het niet omschrijven. Of het zuur ruikt ofzo…
Lijkt een beetje alsof de luier al een dag ligt te broeien.
Verder is er niets vreemds aan Sarah (geen koorts, geen diarree etc), behalve dan dat ze wat moeilijker slaapt, maar ik dacht dat dat door een sprong kwam.
Misschien iets nieuws in de luier?
Ik gebruik die van het Kruidvat en nu hebben ze om de zoveel tijd een verandering.

Iemand een idee?

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/pcgGp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Boukje&Sarah op 20 Aug 2010 09:59:22

Kan verschillende oorzaken hebben:

• bepaalde soorten voeding (net overgestapt op andere flesvoeding?)
  • soort luier (vooral gebruikers van pampers klagen nogal eens over stinkende plasluiers)
  • urineweginfectie
  • doorkomende tandjes (ontlasting gaat daar zuur van stinken vanwege het feit dat kindjes meer bacteriën binnenkrijgen omdat ze op alles en nog wat knagen, maar mogelijk dat urine er ook een wat andere geur door krijgt).
  • gebruik van bepaalde medicijnen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Aug 2010 16:12:06

Dankjewel Sje
ik had al een en ander opgezocht op intenet.
Uiteraard zag ik vaak blaas/nier ontsteking. Daar was ik ook een beetje bang voor.
-verandert eetpatroon is er niet
-luiers zijn die van het Kruidvat, heb ik eigenlijk nooit klachten over gehad
-tandjes, tja, kan goed, ze is 8 maanden en geheel tandloos, maar ze kauwt en kwijlt al op en over alles vanaf 4 maanden. Dus ook de urine gaat ervan ruiken? Niet alleen de ontlasting.
-geen medicijnen.
-als het een infectie is, moet ze dan ook voor de rest ziekjes zijn?

Overigens kan het ook door te weinig drinken tussendoor, niet?
En wanneer denk je dat ik aan de bel kan trekken bij de arts? Even een paar dagen wat vaker laten drinken en als het na twee dagen nog niet over is naar de dokter? Of ben ik dan al aan de late kant?
Nogmaals, eten, slapen, lachen…alles doet ze goed. Geen verhoging.

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Normaal gezien zijn ze bij een urineweginfectie (blaasontsteking) ook koortsig, maar er zijn ook zat kindjes die er verder geen last van hebben. Kan ook zijn dat ze morgen met koorts wakker wordt.

Je zou voor de zekerheid morgenochtend urine op kunnen vangen (heb je van die baby-plaszakjes in huis? Kun je zo bij de huisarts halen) en laten checken bij de doktersassistente. Hoef je als het goed is niet eens een afspraak voor te maken. Desnoods even bellen vooraf voor de zekerheid.

Groetekes, Sje

Oke, ga ik doen, dank je wel.
Beter iets doen voor niets, dan niets doen als er wel iets is.
Groetjes, Boukje

Dat bedoel ik maar!
Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje

Zijn de luiers ook geliger dan normaal? Als ze te weinig vocht binnen krijgen dan gaan de luiers niet alleen stinken, maar wordt de urine ook geconcentreerder en dus veel donkerder.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nee, mama1980, dat is niet het geval.
Ik ruik nu elke luier van binnen naar buiten, haha, en vanavond was het een stuk minder. Gewoon een sterke urine lucht.
Morgenvroeg ga ik die plas zakjes ophalen.

Dat is nu zo fijn als je hier woont en geen auto hebt.
Ik vanmorgen de ha gebeld, krijg antwoordapp. ivm vakantie is de praktijk gesloten. voor zéér ernstige spoedgevallen kunt u bellen met…
een praktijk 9 kilometer verderop!!! Terwijl er in mijn dorp nog genoeg andere zitten. En ik heb geen auto en Sarah zit pas sinds een week op de fiets. Dus om nu 18 km te gaan fietsen.
Heb wel gebeld met deze praktijk en ze raadde aan om langs te komen…maar hoe. Ga wel een taxi bellen ofzo.
Want bussen rijden hier bijna nooit.

Oh wat onhandig inderdaad!

Groetekes, Sje

Een plaszakje opdoen is niet zo makkelijk, je kan het beste zorgen dat de huid goed droog is en dan vaak checken of ze geplast heeft ( anders loopt het er zo weer uit) dus echt elke 10 minuten in de luier kijken. En dan in de koelkast tot je ermee naar de dokter gaat.
Succes (ook met de rit…)

Oke, dank je wel Linette, ik zat nl al te denken, hoe het te bewaren als ze eerder plast, haha, want als je het gewoon in een bakje doet (zakje en al) weet je zeker dat ze de dag erna vanalles erin vinden.

Maar ik ben niet naar die arts 9km verder op gegaan. Vond dat echt niet verantwoord met Sarah op de fiets, en een taxi vind ik overdreven, uiteindelijk. (heb wel altijd taxi geld klaarliggen in échte noodgevallen).
Ik heb gewoon de eerste de beste andere ha gebeld in mijn eigen dorp. De assistent was héél vriendelijk. Ik heb uitgelegd dat de dokter ver weg toch niets kan beginnen dan een urine monster vragen, en om daar nou zo lang voor te reizen. Ze zei dat die zakjes niet eens bij de ha lagen, maar dat je die bij de apotheek moest halen. Als ik dat zou doen, mocht ik morgenvroeg het zakje ook bij hun brengen en dan zou ze het strippen en weten we gelijk meer. Mocht er wat aan de hand zijn, dan moeten we wél naar onze eigen arts.

Dus het zakje opgehaald, en ze ligt nu te slapen met zak in de luier.
Ze wordt de laatste tijd vaak wakker 's avonds, dus dan kijk ik gelijk.
Morgen weet ik meer.

We komen net van de dokter, er is een verhoogd aantal witte bloedlichaampjes in de urine van Sarah gevonden.
Nu gaat de urine naar het ziekenhuis om het nogmaals te comtroleren en te kijken waar het vandaan komt.
Bah, ze zei nog dat dit niet goed is voor zulke jonge kinderen.
Gek eigenlijk, want het enige wat ik merkte was dat de urine stonk. Verder doet Sarah niet anders.
Iig, dinsdag heb ik de uitslag en dan is onze eigen dokter ook weer terug.
groetjes, Boukje

Oh Jeetje, hopen dat het allemaal mee valt. Konden ze niet zeggen wat het evt zou kunnen zijn? Beterschap igg!

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Oh goed dus dat je urine hebt laten checken! Afwachten met wat voor bevinding het lab van het ziekenhuis komt.

Groetekes, Sje

Ja, stom eigenlijk, alleen maar omdat ze wat meer stonk. Moedergevoel is er echt niet voor niets.
Maar de ass. zei wel dat ze schrok, want het is dus niet normaal voor zo’n kleine baby. Jaja, maak mij maar lekker bang.

Ik maak me nu dus echt zorgen voor de ergste dingen, dat is wel een beetje mijn aard hoor.
Het komt toch wel vaker voor, een blaasontsteking bij baby’s?

Oja, mamma 1980, dat zei ze, het is waarschijnlijk een infectie ergens, maar voor hetzelfde geld geeft de kweek een goed beeld, dan komt er niets uit,

Iemand ervaring ermee met 8 maanden?

Ja hoor blaasontstekingen bij die kleintjes komen wel vaker voor, maar het is wel iets om alert op te zijn.
Onze jongste had rond haar 2e jaar 2x een urinewegontsteking binnen een half jaar en toen werden we ook doorgestuurd naar de kinderarts en heeft ze dezelfde onderzoeken gehad als die de kleine meid van Linette in de afgelopen periode gehad heeft.

Groetekes, Sje

Ja wij zitten midden in de onderzoeken zoals Sje al zei… ( zie al mijn topics de laatste weken) Ik hoop voor jullie dat het een gewone “pech” is en dat ze snel opknapt. Heeft ze nu wel antibiotica? Neeltje kreeg amoxicilline ( 7 dagen 3x daags) en was na een dag al klachtenvrij. Beterschap met je kleintje. Oh ja Neeltje is ook 8 maanden dus weet hoe het is met zo’n uk.

Heej Boukje, beterschap met Sarah, als het iets is hoop ik dat ze er niet teveel last van heeft! Maar als ik zo je verhaal lees, heeft ze er gelukkig geen last van.

@Linette, heb het wel gelezen ja. Sarah heeft geen klachten verder, Echt helemaal niets. Dat vind ik nu juist zo raar.
Op dit moment zit ze nl weer met een big smile mijn Veronica gids kapot te maken.
Ze krijgt geen antibiotica, want de urine moet eerst op kweek worden gezet. En dan is gelukkig mijn eigen huisarts weer terug van vakantie.

Ow, en nu gaat mijn slipper eraan, dus ga ik maar weer eens offline, hahaha.