Steeds uit peuterbed komen

Hallo

onze zoon ligt sinds een week of 4 in zijn peuterbed. Het gaat op zich redelijk goed als we hem er naartoe brengen. Af en toe komt hij een keer uit bed, maar laat zich direct weer terug leggen.

De ochtenden zijn daarentegen drama. Vanmorgen kwam hij om 5 uur bij ons op de slaapkamer. Hij heeft een wekker van een aapje die de ogen open doet en dicht. Oogjes open = uit bed. Dit is dus om 6.45 uur. Alleen heeft hij dit nog nooit gehaald. Altijd eerder wakker en dan ongeveer 5 keer weer uit bed komen in 30 min tijd. Nu snapt hij het wel. Als ik vraag wat hij moet doen als de ogen dicht zijn zegt hij “slapen”. En als ik vraag wanneer hij uit bed mag, zegt hij: “oogjes open”. Maar hij doet er alleen niets op uit. We leggen hem steeds consequent terug en zeggen dat hij moet slapen omdat de aap de oogjes dicht heeft en dus ook nog slaapt.

's Middags slaapt hij ongeveer 1,5 uur, soms niet meer. Zeg maar 2 keer in de week zonder slaapje en als hij langer slaapt, maak ik hem tussen de middag wakker.

Heeft iemand tips?

Ik zat erover te denken om hem een cadeau te geven als hij wacht tot de aap de ogen open heeft. En dan eerst de wekker maar op 6 uur zetten (zodat hij het in ieder geval een keer meemaakt dat hij het zelf ziet) en dan steeds 5 min later zetten, tot ongeveer 6.45 uur.

Wat denken jullie?

Groetjes!

Hmm lastig…
Misschien moet je de aap nòg vroeger zetten, juist om 5.15 of zo. Als ie dan wakker wordt om bijv. 5.45 of later heeft de aap zn ogen al open, hoeft hij er de eerste keren niet op te wachten (of maakt die aap ook geluid, want het zou zonde zijn als hij er wakker van wordt natuurlijk). De keren erna steeds 5 min later.
En voor alle keren dat hij netjes heeft gewacht, kan hij een stickertje verdienen. 5 stickers is een klein cadeautje.
Eerst moet hij hiermee wat succeservaringen op doen, daarna zal het makkelijker gaan en hoeft hij niet meer beloond te worden.
Ben benieuwd!

Als ik jou was zou ik stoppen met het middagslaapje als hij dat volhoud en hem alleen nog laten slapen op drukke dagen. Zoals na de psz of na een verjaardag etc. Of anders omdraaien van wat je nu doet, dus 2 dagen slapen, de rest niet.
Hoe laat gaat hij 's avonds op bed? Onze ervaring is namelijk dat hoe later ze op bed liggen, hoe eerder ze wakker zijn. Al zou iedereen het tegenovergestelde verwachten, het is niet zo. Dus let er op dat hij 's avonds op tijd in bed ligt.
Verder zou ik gewoon naar hem toe gaan, hem terug leggen in bed zonder iets te zeggen (want negatieve aandacht is ook aandacht) en er niet weer naar toe gaan tot het 6.45 is. En dan zou ik eerst een haakje of slotje op zijn deur maken, zodat hij niet bij jullie kan komen.
Wij hebben zelf ook een periode gehad dat onze oudste dochter elke ochtend 6 uur wakker werd. Wij hadden gewoon de regel voor 7 uur gaan we niet naar beneden. Dus we bleven in bed liggen tot 7 uur en zij kon niet van haar kamer af komen. Ze schreeuwde of huilde niet hoor, maar ging gewoon spelen. Nu word ze 's morgens tussen 7.30 en 8.30 wakker.

Groetjes

Hij gaat 's avonds om 19 uur naar bed. Een vast ritueel. Pyjama aan, wat drinken, tanden poetsen, verhaaltje lezen, zusje naar bed brengen en dan zelf naar bed.
Het probleem is dat zijn zusje ook rond 6.15 uur wakker is. En wij slapen allemaal op de begane grond. Dus als hij uit bed komt en naar onze slaapkamer wil, moet hij langs de keuken en ziet dan dat er al mensen zijn.
Een haakje of slotje op de deur vind ik (nog) niet zo’n goed idee, worden ze dan niet angstig als ze er toch uit willen?
Ik denk dat ik inderdaad de wekker vroeg zet en dan steeds later, zodat hij wel ziet dat hij beloond wordt voor goed gedrag. Een stickerkaart en dan een cadeautje is inderdaad een beter idee. Ga vanavond direct een kaart maken met mooie stickers!

Leuk dat je het gaat proberen.
Mijn oudste is een dagje ouder dan die van jou en uit ervaring weet ik nu dat werken met beloningsstickers werkt!
Die van mij kan ‘getekende hartjes’ verdienen op zijn krijtbord als hij lief is geweest (zn gedrag is soms bizar!)
Hij wil veel doen om een hartje te krijgen, en ik heb er niet eens een cadeautje tegenover staan. Wie weet werkt het bij jou dus zonder cadeautje ook wel!
Je kunt het in ieder geval proberen… toch?

Wauw, onze dochter is 3 maand jonger dan jouw zoontje, maar zij ligt echt niet 19.00 in bed… Ze is dan nog niet moe genoeg. Onze dochter slaapt bijna nooit meer 's middags en ligt 's avonds 19.30 op bed. Ik vind het ook fijner om 19.00 uur de jongste op bed te doen en 19.30 de oudste omdat ik dan 100% aandacht voor beide heb. Maar ja heel verschillend hoeveel slaap kindjes nodig hebben.
En wat heb je vroege vogels… Pff pittig hoor!
Onze dochter vind het echt niet eng dat ze haar kamer niet af kan. Op een gegeven moment kon ze zelf bij de deurklinken en hebben we een paar avonden gehad dat ze van haar kamer af kwam. Toen hebben we meteen de deurklink naar boven gezet. Nu krijgt ze haar deur niet meer open en dat weet ze dus probeert ze het ook niet. Ze blijft lekker in haar bed liggen spelen.
Maar goed, ze is nooit meer om 6 uur wakker en is ze dat wel gaat ze echt weer slapen en dus als ze wel wakker is mag ze meteen van haar kamer. Dus hier niet echt een goed voorbeeld dan

Groetjes

@Goudvisje: wij hebben de klinken van de deuren al maanden omhoog, maar ook dan krijgt hij ze open. Ik heb een mooie stickerkaart gemaakt en deze op het prikbord gehangen. Vanmorgen helaas nog geen sticker verdiend, want hij kwam om 5.30 uur aan ons bed. Toen hebben we hem teruggelegd en is hij pas weer uit bed gekomen toen het mocht. Dus dat is al een vooruitgang

Zodra hier de dag aanbreekt dat ze ook die klink open krijgt, en dat probeert ze al , komt er meteen een haakje op haar deur

Groetjes

Hebben wij hier met rens ook gehad. Hier werkte zoiets als zo’n aapje dus echt niet. En belonen ook niet, dat boeit hem helemaal niet. Wij zijn hem gewoon strak terug blijven leggen en nu hoef ik het maar te zeggen dat hij terug moet en dan gaat hij zelf weer naar z’n bed terug.
Maar ik zou idd eens proberen om zijn middagslaap helemaal weg te laten. Misschien slaapt hij dan wel wat langer door. Rens ging de eerste tijd nadat hij geen middag slaap meer had vaak al om 18.15 op bed en dan sliep hij door tot 7 uur. Dit werd na een tijdje vanzelf 19.00 en dan sliep hij meestal mooi het klokje rond.

Groetjes Ramona

De aap werkt hier ook niet. En belonen dus ook niet, want er zit pas 1 sticker op de kaart. Zaterdag en zondag heeft hij tussen de middag niet geslapen en gistern maar 1 uurtje. Vannacht kwam hij dus om 4 uur (!) aan ons bed. Hij laat zich dan wel terug leggen en om 5.45 uur komt hij weer terug. Tot half 7 om de 10 min teruggelegd en toen mocht hij eruit. Pff, wel vermoeiend hoor.

@Goudvisje: zouden kindjes dan niet angstig worden als ze eruit willen en het niet kunnen met een haakje op de deur? En als onze zoon roept, horen we hem niet, omdat hij aan de andere kant van de hal slaapt en er dus een aantal deuren tussen zitten.

Haakje op de deur!
Het ging hier van kwaad naar erger. Tot gewoon uit bed komen, naar de badkamer op de kop zetten. De druppel was dat ze een rondslingerende schaar te pakken had, en haar haren ging knippen!
Haakje op de deur, paar avonden geprobeerd om te ontsnappen, en toen was het goed!
Nu wordt ze nog wel eens wakker, en voelt dan aan de deur (die overigens wel op een kier staat, dus niet dicht) en als deze nog vast zit, gaat ze weer liggen en slaapt ze verder. Tot ze mijn vriend hoort die opstaat, 07.30, die maakt de deur los, en dan komt ze nog even bij me liggen!
Ideaal…!

Groetjes Manderijn.

@Mooiezoon: Inderdaad, net wat manderijn zegt. De deur op een kiertje laten en met een haakje vast. Ik denk niet dat ze er angstig van worden hoor. Hun kamer is ten slotte HUN kamer en daar voelen ze zich veilig. Anders zouden ze niet rustig slapen toch Desnoods leg je voor 's morgens vroeg een boekje op zijn kamer of iets anders.
En als je het niet vertrouwt dat je hem dan niet hoort roepen desnoods een babyfoon neerzetten en op zn zachtst zetten. Hij zal toch echt op een of andere manier moeten leren dat 5.30 de dag echt nog niet begint!

Groetjes

Ik ga het haakje proberen, maar ik hoop dat het “Siem-proof” is, haha. Ik denk namelijk dat hij aan de deur gaat rukken en trekken om toch te proberen de deur verder open te krijgen. Maar goed, dat zal een of twee keer zo zijn en dan zal hij er zich (hopelijk) bij neer leggen dat hij er neit uit kan.

Veel succes en ik hoop dat het werkt!

Groetjes

Ik blijf het opsluiten vinden, en denk maar zo hoe zou ik het zelf vinden? Nou niet fijn dus.
Stel er breekt brand uit op zijn kamer vergezocht maar het kan, jij hebt niets door en hij kan zijn kamer niet af brrr.
Tuurlijk is het vervelend dat hij zijn kamer afkomt, doet Dylano ook en heb me er maar bij neergelegd. Hij is nu eenmaal geen uitslaper dus hier is het tussen 6 en kwart over 6 dag.

Liefs Michelle

Wij hebben het gebruikt om haar aan te leren in bed te blijven liggen!
Nu kan ze zonder!

En een kind opsluiten in een kleine benauwde ruimte vind ik opsluiten, een kind met een kamer die groter is dan de kamer van haar ouders, met de deur op een haakje (met opening!) vindt ik geen opsluiten!
En stel dat verhalen kun je dan de hele dag wel in je hoofd halen…
Dat jij besluit het voor lief te nemen je dag om 6 uur te beginnen, is natuurlijk net zo prima als mijn besluit om mijn kind op deze manier aan te leren niet om elke klapscheet uit bed te komen.

Maar goed, hier vroeg Mooie_zoon natuurlijk niet om!

Groetjes Manderijn.

Lastig dat hij steeds zijn bed uit komt. Ik zou toch consequent blijven zeggen dat hij terug moet naar zijn kamer. En idd zijn middagslaapje inkorten tot een half uurtje of helemaal niet laten slapen. Zodat hij s’nachts zo moe is dat hij later wakker wordt. Haakje op de deur zou bij mij net als bij Miremady ook echt geen optie zijn. Ik ben van mening dat een kind zelf zijn kamer uit moet kunnen. Opsluiten heeft niks met de grote van de kamer te maken. Ik vind het ook opsluiting als een kind een grote kamer niet uitkan.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Mijn kind komt alleen zijn bed uit als hij wakker is. En tja het is nu eenmaal een vroege vogel. Of hij nu bij ons ligt of in zijn eigen bed om 6 uur is het klaar. Om dan te zeggen dat hij tot 7 uur of half 8 zijn eigen bezig moet houden vind ik ook te ver gaan.

Liefs Michelle

Opsluiten of niet, dat is een hele andere discussie. Ik vind het helemaal geen opsluiten dat de deur van haar slaapkamer dicht zit. Ik vind het heel normaal. Ik heb liever dat ze zich vermaakt op haar eigen kamer dan dat ze allerlei gevaarlijke capriolen uit gaat halen met spulletjes die niet van haar zijn of dat ze over het traphekje gaat hangen en er overheen van de trap af valt. Er valt voor beide dingen wel wat te zeggen, maar ik zie sneller gevaarlijke dingen gebeuren bij de trap dan dat er brand uit zou breken in een kinderkamer (hoe moet zo’n brand uitbreken op een kinderkamer?) Natuurlijk heeft ieder van ons een kindveilig huis en berg je alles op waar je kind niet bij mag. Maar het gebeurd iedereen wel eens dat er ergens wat blijft slingeren en daar komt bij dat kinderen zo slim zijn dat ze altijd wel wat uitvinden wat niet mag/kan…
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat als er al 's nachts wat gebeurd, dat je daar als ouders doorheen slaapt! Ik word van het minste kreuntje of kuchje van beide kids al wakker. En een haakje op de deur wip je er in een tel van af als je snel weg moet. Ik vind het echt absoluut geen opsluiten. Tenzij je natuurlijk je kind overdag op zijn/haar kamer gaat zetten en het haakje er op doet. Maar 's nachts vind ik echt een ander verhaal. En natuurlijk ga je niet je kind tot 9 uur op zijn/haar kamer laten, maar 6 uur/half 7 vind ik niet meer dan normaal.
Maar wat ik al zei, voor beide manieren valt wat te zeggen en ik vind het ook helemaal niet raar als ouders er voor kiezen om de deuren gewoon open te laten. Daar heb ik ook respect voor maar anderzijds verwacht ik ook dat de ouders die geen haakje op de deur van een kinderkamer zouden zetten ook respect tonen voor ouders die dit wel doen en niet meteen over opsluiten beginnen. Alle ouders hier zijn gewoon goede ouders die allemaal het beste willen voor hun kind. Dus wel haakje of geen haakje op de deur van een kinderkamer zou helemaal niet uit moeten maken. Ieder zijn keus!

Groetjes

Jij verwoord het beter, ik bedoelde hetzelfde

Groetjes Manderijn.