Spruw

Hallo mama’s

Ik heb net allemaal witte blaasjes en een witte waas in Joey’s mondje ontdekt. Ik weet bijna zeker dat het spruw is. Ik heb al wat informatie gezocht op internet, maar er is niet veel over te vinden.
Moet ik er mee naar de huisarts of het consultatiebureau? En heeft er iemand tips hoe ik er het beste mee om kan gaan? We koken alles al uit en wassen zijn handjes en de onze vaak…

Groetjes Anouk

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

Wij kookte ook alle speentjes etc uit en toch heeft ze spruw gehad.
Ik ben even naar huisarts geweest en kreeg toen een dactarin gel voor in de mond en de spruw was zo verdwenen.
Zou even de huisarts laten kijken.

groetjes gytha

Onze jongste had in haar eerste week ook spruw. Stop sowieso met een troostpink, of troostvinger geven. Ook al was je die nog zo goed, het kan voor besmetting zorgen.

Ga naar de huisarts en vraag om Daktarin Orale gel. Wrijf voor en na elke voeding de binnenkant van het mondje van de kleine mop met die gel in met behulp van een steriel gaasje. Elke voeding nieuw gaasje pakken!

Geef je borstvoeding? Smeer dan voor en na elke voeding je tepels met de gel in en vervang bij iedere voeding de zoogkompressen.

Zodra de spruw over lijkt te zijn, blijf een dag of 4-5 doorgaan met deze zelfde handelingen. Spruw wordt namelijk veroorzaakt door een schimmel. Die heeft o.a. een soort boomworteltjes in de huid/tong/slijmvlies. Die “boomworteltjes” moeten ook helemaal verdwijnen anders komt de spruw na verloop van tijd gewoon weer terug. Dus ook al zie je niks meer, ga een dag of 4-5 door met de behandeling om die boomworteltjes ook te doden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Jan 2009 20:56:55

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een vriendin van me wel. Let er op dat je niet in een automatisme Joey’s speen in je mond doet of zo, want jij kan het ook krijgen.

Groetjes,

Michèle

haj, ja rico heeft het ook gehad, en dat werd binnen no time een dikke laag op zijn tong die erg hardnekkig was, het is ook niet weg te wrijven.
je moet hier wel zo snel mogelijk iets mee doen (huisarts, want cb mag geen medicatie voorschrijven) omdat het erg lastig is en ze er pijn aan kunnen hebben.
rico kreeg Nystatine en die moest ik een paar keer per dag op zijn tong en zijkanten van de wang doen. hij ging er wel wat meer van spugen maar ja als het werkt werkt het. wij hebben ook een herhalingsrecept gebruikt en ook dat potje opgemaakt. je moet als het weg is nog een paar dagen door gebruiken want het kan wel weg “lijken” maar de bacterie zit er dan vaak nog wel.
als je bv geeft kun je ook een zalfje op je tepel aanbrengen om besmetting te voorkomen omdat je het aan je kind doorgeeft (door gisten van melk etc)
dat zalfje heet daktarin. je kunt dat het beste NA de voeding op je tepel smeren omdat je kindje er dan geen last van heeft. en voor de voeding weer even wassen zodat je zeker weet dat hij dat niet ook nog is binnen krijgt.

maar wat ik al zei, jullie moeten wel beide behandeld worden als je BV geeft. anders blijf je dat pingpong effect houden.
succes
xx

(K)Kuzjes!

haha Sje ik had jou verhaal niet eens gelezen en nu wel en merk dat we eigenlijk hetzelfde zeggen. NOUJA maakt ook nie uit

(K)Kuzjes!

heey heey

mijn kraamhulp vertelde dat als je als moeder ooit een bacteriele infectie hebt gehad die bacterie nog in je geboortekanaal blijft zitten en op die manier ook spruw kan meegeven aan je kindje hoeft niet meteen te ontwikkelen maar kan dan wel al de bacterie bij zich dragen dus door speen of pink hoeft niet de enige oorzaak te zijn

Goedemorgen!

Nou ik heb de dokter gebeld, en ik hoef niet eens langs te komen, ze hebben een receptje naar de apotheek gstuurd, ik kan het vanmiddag al ophalem. Met dat middeltje zou het inderdaat na een paar dagen weg zijn. Bedankt voor jullie tips!

Groetjes Anouk

[img]http://lilypie.com/pic/081213/aDCv.jpg" alt=“Lilypie 1st Birthday Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/WSBOp1.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

welke krijg je nou? en ook voor jezelf??

(K)Kuzjes!

Geen idee hoe het heet, ik ga het straks ophalen. Het was een drankje zei ze. Ik hoef zelf niks, want ik geef geen borstvoeding. Wel moeten we heel vaak onze handen wassen en oppassen dat we geen kusje op zijn mond geven of de speen in de mond doen.
Ik hoop maar dat het gauw over is, want Joey is helemaal verdraait. Hij heeft net een uur gehuild, en das heel nieuw voor mij, ik zat met mijn handen in het haar. Ik kreeg hem gewoon niet stil… Pffff word er radeloos van… Maarja, ik ga me (eindelijk) aankleden en dan gauw naar de apotheek!

Groetjes Anouk

[img]http://lilypie.com/pic/081213/aDCv.jpg" alt=“Lilypie 1st Birthday Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/WSBOp1.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

succes meid, spruw is echt geen pretje en VOORAL niet voor je kleintje.
ze zeiden tegen mij ook dat die nystatine een drankje was maar was gewoon een wat dikkere vloeistof die je in een pipetje ofzoiets moest doen en dan zo geven.
bij rico hielp het heel snel je ziet echt de spruw eraf gaan van de zijkanten naar het midden toe (bij rico tenminste) dat is echt bizar want dan kun je zien hoe dik die laag wel niet is, en dat is echt zielig, gewoon

(K)Kuzjes!

@Wendy, spruw heeft niks met bacteriën te maken. Het is een schimmelinfectie. Die infectie wordt veroorzaakt door een schimmel die elk mens altijd standaard bij zich draagt. Dat hoort gewoon zo. Bij verminderde weerstand, medicijngebruik etc grijpt die schimmel z’n kans en zorgt ervoor dat bijv. spruw ontstaat.

Groetekes, Sje

oke infectie dan

(K)Kuzjes!

maar naar mijn wete is het zo dat Als een voor het lichaam onbekende bacterie binnendringt, kan dit een infectie veroorzaken.

(K)Kuzjes!

Dan valt het inderdaad onder verminderde weerstand. Maar ook al heb je nooit een bacteriële infectie gehad, dan nog kun je een schimmelinfectie krijgen.

Groetekes, Sje

ben het met sje eens

@sje bacteriele infectie oftewel schimmelinfectie zijn bij dokterstermen hetzelfde alleen klinkt het wat minder schimmelig
een schimmel is een bacterie die zich vermenigvuldigt

dat klopt ook sje, maar een schimmel is een bacterie toch?

(K)Kuzjes!

quote:
@sje bacteriele infectie oftewel schimmelinfectie zijn bij dokterstermen hetzelfde alleen klinkt het wat minder schimmelig een schimmel is een bacterie die zich vermenigvuldigt

dat heb je er profesioneel neergezet haha

(K)Kuzjes!

Hallo,

Nou Joey heeft een middeltje gekregen, Nystatine labaz heet het. Je moet het met een pipetje in de mond spuiten en met de vinger goed verdelen in de wangetjes en tong en lippen. Het ruikt heel vies, en Joey vind het ook maar niks… Toch gaan we echt volhouden, want ik geloof dat hij er behoorlijk last van heeft. Hij huilt bijna continu als hij wakker is, en we krijgen hem niet stil… Echt zielig, dikke tranen… Verder slaapt hij vandaag heel veel, maar alleen als we hem in slaap wiegen op de arm, schommelstoel of in de kinderwagen. Heeft iemand nog een tip wat we voor Joey kunnen doen? Ik ben een beetje radeloos en doorgedraait van dat gehuil…

Groetjes Anouk