Sprongetje met 7 weken?

Mijn zoontje wordt morgen 7 weken en is met een geplande keizersnede 4 dagen eerder gehaald. Ik heb het boek Oei ik groei gekocht wat me te wachten stond met de sprongetjes.
Ik had zelf het idee dat mij kleintje rond 5 weken zijn sprongetje al gehad heeft maar sinds een paar dagen is het een drama.
Hij eet slechter als normaal, slaapt slecht terwijl we hem sinds 3 weken inbakeren en dat ging helemaal oké, niks is goed en is erg aanhankelijk naar mij toe. Nu is hij ook een beetje verkouden, heeft een beetje last van slijm in zijn keel maar hoest niet. Ik heb niet het idee dat het daardoor komt.

Is het mogelijk dat hij nu een sprongetje heeft met bijna 7 weken?
Ik vind de periodes waar het kan gaan plaatsvinden nogal ruim genomen namelijk in het boek.

Tussen week 6,5 en 9,5 is en periode waarin een sprongetje kan plaatsvinden.

Die periodes zijn bewust zo ruim omdat elk kind anders is. Kindjes maken in die periode nieuwe ontwikkelingen mee. Het ene kindje in dit geval bijv. rond de 6 weken, het andere kindje rond de 9 weken pas. Het is maar net hoe snel of hoe traag een kindje leert. En die sprongetjes hangen samen met die nieuwe ontwikkelingen.

Dus die periodes kunnen niet krapper genomen worden. Het is een gemiddelde.

Tussen week 3,5 en 5,5 is overigens ook een periode van een sprongetje. Dus dat andere sprongetje wat je beschrijft rond de 5 weken klopt ook.

Het eerste jaar van een kindje hangt aan elkaar van sprongetjes dus binnenkort ben je net zo makkelijk weer aan de beurt met je zoontje. (Week 10,5-12,5)

Groetekes, Sje

Is een periode van 2 weken ertussen dan niet een beetje snel?
Of moet je het niet zo strikt berekenen?

hoi,

Het kwam me erg bekent voor dus even in het babyboek van mijn dochter gekeken. Daarin stond dat ze ook meerdere sprongdaagjes regeldaagjes heeft gehad. Ik heb borstvoeding gegeven misschien dat er mee te maken had. Elke zoveel dagen/ weken veranderd de samestelling van je voeding naar de behoefte van je kind. Ik weet niet of je bv geeft.

groetjes,

P.s. al je er onzeker over bent dan zou je het even op het vragenuur van je cb na kunnen vragen

lon106

Ik geef flesvoeding dus dat is bij mij niet van toepassing.

Mijn kind is de laatste paar dagen veranderd naar een hangerig kind, niks is goed en slaapt slecht.
Met het vorige “sprongetje” rond de 5 weken heeft het hooguit 4 daagjes geduurd voordat hij weer de oude was. In het boek "Oei ik groei geven ze aan dat het 2 weken kan duren Moet ik er dan vanuit gaan dat dit ook echt 2 weken lang duurt?
Vind het nu al knap lastig worden namelijk…heel zijn ritme is weer veranderd.
Hij slaapt slecht, eet slechter en komt nu om de 2 2 1/2 uur en 's nachts om de 3 terwijl hij een aantal dagen had doorgeslapen vorige week…

Hoe gaan jullie met de sprongetjes om? En is ieder sprongetje zo heftig?

Nee, het is niet per definitie zo dat het 2 weken kan duren. Het oei-ik-groei-boek geeft aan dat in een periode van een aantal weken een sprongetje plaats kan vinden en dat is per kind, per periode verschillend. De ene keer duurt een sprongetje 2 dagen de andere keer dik een week. De ene keer is een sprongetje heftig en de andere keer stelt het niks voor. Het is ook maar net hoe je zelf op dat moment in je vel zit en hoeveel je kunt hebben aan ergernis over zo’n sprongetje.

Zoals ik al schreef, dat boek geeft gemiddelden en het geeft periodes aan waarin je te maken kunt krijgen met een sprongetje.

Je moet dat schema niet te letterlijk lezen. Lees de uitleg in het boek eens goed, dan begrijp je het principe van die sprongetjes en van dat sprongetjes-schema beter.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Jan 2008 20:51:56

Neem de sprongetjes ook niet al te serieus… Het is namelijk nooit bewezen, maar slechts een suggestie…
Ik hing ook alles op aan sprongetjes, maar kwam tot dezelfde conclusie als jij: alweer een sprongetje??? nu al??? dat kan toch niet???
Bij ons hing het samen met te weinig regelmaat en onvoorspelbaarheid. Madelief werd klagerig, jengelig, was niet in slaap te krijgen, dronk door moeheid slecht en sliep daardoor ook minder lang…
Wij hebben in drie dagen tijd het totaal over een andere boeg gegooit en rust en regelmaat aangebracht ook in combinatie met inbakeren en ik had na een week een heel ander kind.
Zeker bij kinderen die ingebakerd moeten worden, komen de indrukken van de dag enorm aan. Voor deze kinderen is het heel fijn om ze voorspelbaar te benaderen. Slapen, minimaal twee uur ongeacht of ze wakker worden of niet gewoon laten liggen, drinken, bij jouw spelen, alleen spelen en hup naar bed. Houd je kindje niet le lang op. een uurtje hooguit tussen de slaapjes in… Lijkt kort, maar let maar eens op hoe snel je kindje alweer moe wordt… Onvoorstelbaar vond ik…
Ik dacht nu al???
En het was niet te geloven, na een week… wow wat een ander kind: vrolijk, nooit huilerig of jammerig, slaapt perfect, drinkt als de beste en ziet er goed gezond uit.
Misschien is dit ook iets voor jou? Zeker omdat je je kindje ook inbakerd en dit werkt…
Vereist wat doorzettingsvermogen, want je stuit natuurlijk op pretest bij het wegleggen… maar na vier dagen kun je jezelf de schouderklopjes geven en heb je heeeeel veel uurjtes voorjezelf. ZO rust je lekker uit en kan je weer heerlijk gaan genieten!

Sinds ik met inbakeren ben begonnen heb ik ookde rust en regelmaat toegepast en probeer daar zoveel mogelijk aan te houden. Maar omdat de kleine nogal uit zijn doen was is het de laatste dagen er een beetje bij ingeschoten.
Sinds gister gaat het al een stukje beter en ben ik weer met de regelmaat begonnen en vandaag gaan we ons weer strak aan het schema houden.

Hoe doe je het dan als je kind tijdens het sprongetje echt niet in zijn bedje wil slapen en alles bij elkaar krijst langer als een half uur? Gewoon laten liggen was bij ons echt geen optie want dan lag hij een paar uur later nog te huilen…was echt geen beginnen aan!

In het begin deed ik mijn kind zelfs ingebakerd in de kinderwagen maar daar ben ik maar mee gestopt want ik vond de bakerdoek te koud voor deze dagen.

Wanneer je nu weer terug bent van het wandelen en je kind slaapt nog, laat je hem dan in de kinderwagen slapen tot hij wakker wordt of leg je hem/haar dan gelijk weer op bed?

Hoi Tippywan,

Als je kindje nog slaapt in de wandelwagen, niet wakker maken en gewoon
wachten tot hij zelf wakker wordt.
Deden wij ook bij Anne.

Als je zoontje flink huilt/krijst zou ik eerst een kwartier wachten,
dan de speen in doen.
Spuugt hij die steeds uit en huilt nog flink dan meenemen naar
beneden en in de box leggen te spelen. (nou ja spelen is het nog niet
echt op die leeftijd).
Hij is dan nog niet moe genoeg denk ik.
Zodra hij dan oogjes wrijft/gaapt/ jengelt, op bed leggen en hij zal
heerlijk gaan slapen.
Hebben we bij Anne ook wel eens gehad, dan ging ze te vroeg op bed
en dan huilde ze.
Eruit gehaald en laten spelen en gewacht tot ze de moeheidsverschijnselen
vertoonde en op bed.
Op die leeftijd zijn ze vaak met 3 kwartier/uur moe.
Zijn richtlijnen hoor.
Gewoon goed kijken wanneer hij gaat gapen e.d.

Laat je nog wat horen Tippiewan!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 24 week oud

Moet zeggen dat het vandaag een stuk beter gaat.
Vanacht wel rond 3 uur een flesje gegeven. Om 24.00 had ik hem wakker gemaakt voor zijn laatste fles maar meer als 20 cc ging er niet in…hij had nog zo’n slaap!
Om 3.00 had hij toch wel erge honger! Vanochtend was hij om 6.30 klaarwakker en heeft hele verhalen tegen zijn beer in bed liggen vertellen…zo schattig!
Rond een uurtje of 7 zijn flesje gehad daarna in bad gedaan en daarna de andere helft van de fles gedronken.
Rond 8 uur lag hij weer in zijn bed en om 11.00 werd hij pas weer wakker!

Na de fles lekker een stuk gaan wandelen en boodschapjes gedaan waar hij af en toe even in slaap dommelde. Toen we thuis kwamen was hij toch wel redelijk moe en heb ik hem op bed gelegd. Het duurde wel weer enige tijd voordat hij echt sliep.
Soms valt hij in slaap en wordt dan weer wakker en begint dan weer te huilen. Dit doet hij altijd een aantal keer en dan valt hij uiteindelijk na een half uur echt in slaap… Wij hebben een babyfoon met camera dus ik kan precies zijn wat hij uitspookt in bed.

Nu ligt hij gelukkig nog heerlijk te slapen…
Ben vandaag maar weer overgaan om elke 4 uur de fles te geven en krijgt nu 150cc per keer. Hier was ik voor het sprongetje" mee begonnen maar omdat hij zo slecht sliep dacht ik dat hij er nog niet aan toe zou zijn…
Hopelijk gaat het doorslapen 's nachts dan weer wat beter want dat heeft hij al een paar keer gedaan toen ik over was gegaan naar de fles van 150cc per keer.
's Avonds slaapt hij goed, dan is het geen probleem om na de fles nog 3 uur achter elkaar te slapen! Soms moet ik hem er zelfs voor wakker maken…

Hoi

even een vraagje aan jullie: Inbakeren kan toch pas vanaf 8 weken. Althans dat is ons verteld. Wij hebben pas vanaf 8 weken ingebakerd. Misschien is de theorie weer veranderd hoor. Onze dochter is al weer 2,5 jaar dus.
Want als het eerder mag dan ga ik dat bij de volgende ook doen mocht het nodig zijn.

Voor het slijm zou je een handdoek onder het matrasje kunnen leggen voor een paar dagen dan kunnen de longen het slijm beter verwerken. Ik zou gewoon proberen de regelmaat die hij had te hanteren.

veel succes en groetjes

lon106

Ik kreeg het advies van het cb en toen was de kleine bijna 4 weken oud en volgens mij kan het geen kwaad.

“Voor het slijm zou je een handdoek onder het matrasje kunnen leggen voor een paar dagen dan kunnen de longen het slijm beter verwerken”

Wat bedoel je hier precies mee dat de longen het slijm beter verwerken?
Heeft dat net zoveel effect als een ui naast het bed bij verkoudheid?

Madelief werd door de zusters in het ziekenhuis vanaf de geboorte ingebakerd. Ze was zo aan het maaien met haar armpjes dat ze dat verstandig vonden. Ik kreeg haar ineens bij me als het kindeke Jezus… heel grappig!
Je mag het alleen niet doen wanneer je kind in een stuit lag, voor de heupjes… dan moet je eerst de echo van de heupen afwachten.
Verder dus geen enkel probleem!

Mijn kind heeft in een stuit gelegen en volgende maand moeten we voor controle naar het ziekenhuis. De arts van het consultatiebureau heeft wel eerst naar zijn heupjes gekeken maar omdat het er prima uit zag moest het geen probleem zijn.
Bij ons heeft het echt veel geholpen, vooral 's nachts. Ik was meer wakker als aan het slapen 's nachts en nu is het geen probleem en horen we hem amper of helemaal niet 's nachts omdat hij dan zelf veels te moe is.

Ik ga nu de bakerzak proberen om te kijken hoe hij daar op reageert…

Hoi Tippiewan,

Als je kindje om 24.00 in een hele diepe slaap is dan zou ik zo
laat geen flesje meer geven.
Kun je dat niet vervroegen en dan wachten tot hij snachts komt ?
Hoe laat gaat je zoontje savonds altijd slapen?
Misschien kun je vlak daarvoor het flesje geven.
Op die leeftijd mag er 6 uur tussen een voeding zitten.
Want als je kindje de fles krijgt vlak voor het slapen gaan dan weet je
gewoon dat het flesje helemaal op gaat.
Als hij die keer om 24.00 maar 20cc dronk is dat natuurlijk te weinig
en je maakte hem ook nog eens wakker uit een hele diepe slaap.
Is dat wat?
Laat het me maar even weten!

Wij moesten Anne ook altijd wakker maken en kregen de fles niet
altijd op. Anne was ook in een hele diepe slaap.
Nu is ze 24 week oud en krijgt de laatste fles meestal rond 18.30/19.00
en slaapt tot de andere morgen half 6.

Mijn zoon heeft nog totaal geen ritme op een dag. dus dan wordt het erg lastig.
Ik probeer hier zo snel mogelijk verandering in te krijgen om op vaste tijden te voeden maar het is maar net zoals het uit komt.
Mijn zoontje heb ik wel vaker wakker gemaakt en dan drinkt hij gewoon en soms wordt hij gelukkig nog uit zichzelf wakker.

Ik vind het moeilijk om een vast voedingschema aan te houden.
Vanochtend heeft hij bijvoorbeeld om 7.00 de fles gehad maar dat kan morgenochtend gerust 6.00 zijn of misschien komt hij nog wel 's nachts…
Als ik dan om de 4 uur de fles geef zijn het iedere dag wel andere tijden.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Want het zou fijn zijn dat je vaste tijden hebt zowel voor je kind als voor jezelf.

Stel dat de kleine vannacht nog wakker wordt, een klein flesje geven en dan om 7.00 weer een normale fles ofzo??

Hoi,

Ik herken het verhaal heel erg goed!
Wij hadden dit ook heel erg rond 7 weken.
Ik dacht echt komt dit ooit nog goed…
Nou echt wel hoor!
Bij ons was het eerst ook heel rommelig maar verloop van tijd toen hij ongeveer 12 weken was heb ik gewoon een strak schema aan gehouden.
Ik gaf hem bijvoorbeeld om 24:00 de fles en als hij om om 5 uur begon te huilen liet ik hem eerst even huilen dan uit bed en tegen half 6 weer de fles.
Paar dagen zo gedaan tot hij pas om half 6 begon en hetzelfde gedaan en toen pas om 6 uur de fles enzo…
Nou mijn kereltje sliep met 14 weken heerlijk door!
En anders gewoon beneden met hem gaan zitten en geen flesje geven tot het tijd is(als hij op goed gewicht zit natuurlijk he?)
En gewoon laten blijken van het is nog geen tijd voor je flesje…
Klinkt heel gemeen maar is het echt niet want van onregelmatigheid worden ze ook onrustig.
Gewoon ff volhouden en dan komt het echt wel goed!

Succes!

Groetjes Lies.

Hoi Tippiewan,

De tijd voor de flesjes komt niet zo heel nauw hoor.
Bij ons is het niet altijd om de 4 uur.
Smorgens krijgt Anne om half 6 fles en slaapt dan
verder tot 8 uur. Om 9 uur fruit en slaapt dan van half 10 tot half 11/
11 uur. Dan zit er dus 5 a 5 1/2 uur tussen.
Dan om 3 uur warm en om 4 uur een klein flesje melk.
De laatste papfles rond half 7/7uur. (langer trekt ze niet omdat ze daar-
voor een kort slaapje doet)
Als je kindje wakker is zou ik hem gelijk de fles geven en niet wachten
want dan is ie te moe om te drinken.
Als je zoontje wakker wordt om bijv. half 6 dan hoef je niet te wachten
tot 7 uur hoor.
Je zorgt er gewoon voor dat hij 6 flesjes op een dag krijgt.
Dus niet zo nauw naar die tijden kijken. Kindjes geven het vaak zelf wel
aan.
Als je kindje slaapt en hij moet eigenlijk drinken dan wacht je gewoon
tot hij zich meld.
Wij maken Anne ook nooit wakker.

Groetjes Heleen. Mamma van Elke 2 1/2 en Anne 24 week oud

Zo goed als het overdag ging met slapen, zo slecht ging het vannacht.
Nou ja slecht???..anders dan we van hem zijn gewend!

Gisteravond werd hij om 23.10 uit zichzelf wakker en heb ik hem een extra
grote fles gegeven voor hongerige baby’s (doe ik altijd bij de laatste fles voor de nacht). Maar het had niet echt veel zin want meer als 100cc ging er echt niet in terwijl hij op de dag wel redelijk zijn flessen had leeg gedronken behalve die van
7.00 en 19.00 toen ging er ook niet meer als 90cc in…

Rond een urtje of 24.00 de kleine op bed gelegd en gewoon beginnen te huilen( dit was echt de 1e keer want normaal valt hij gelijk in slaap). Gelukkig duurde het niet langer als 3 minuten en viel hij in dromenland.
Om 3.00 hoorde ik hem huilen, speentje gegeven en gelukkig een uurtje langer doorgeslapen. Om een uurtje of 4 nog een keer de speen gegeven maar hij was klaarwakker dus maar een fles voor hem klaargemaalt met 150cc.
En…heel de fles leegdronken! Toen weer in bed gelegd en weer even huilen!
Dit is echt nieuw voor ons want normaal kan hij zijn ogen echt niet open houden 's nachts! Gelukkig duurde dit ook maar enkele minuten.

Om een uurtje of 6.00 weer wakker! Na de speen toch in slaapgevallen maar een uurtje later was hij klaarwakker. Om 7.00 maar besloten om zijn fles een uurtje eerder te geven dan zitten we op het zelfde schema als gister.
Maar wat bleek…een poepbroek! Gelijk maar in bad gedaan en nu ligt hij weer te slapen .Pffff.

Hoe kan het dat hij nu weer helemaal in zijn oude slaapritme valt of kan dit ook van tijdelijke aard zijn?

Vanaf hoeveel weken sliep jullie kleine door en ging dat vanzelf of heb je dat een beetje zelf gestuurd? En moet je er dan ook een aantal keer uit om een speentje te geven of slaapt hij/zij zonder te piepen heel de nacht door?

Fréderique sliep al heel snel door. Toen ze drie weken oud was, kwam ze 's nacht niet meer. Ik maakte haar om 05.30 wakker, omdat anders het flesje van 09.00 uur er te dicht op zou komen. (ja, ik heb altijd op vaste tijden gevoed, kon een half uurtje verschil in zitten, maar meer ook niet). Met vier weken op het cb vroegen ze mij of ze al doorsliep. Ik dacht dat dat niet mocht, dus meteen de volgende nacht geprobeerd. Om 23.00 uur laatste fles en de wekker gezet om 07.00 uur. 's nachts is ze geen één keer wakker geweest. Vaak komt het nu voor dat ik haar 's ochtends wakker moet maken. Volgende week moet ik weer aan het werk en dan zal ze 's morgens om 06.30 haar eerste fles krijgen.

Om antwoord te geven op je vraag. Mijn dochter sliep dus met 4 weken door. Eigenlijk wordt ze 's nachts nooit wakker, gebeurt dit wel, dan ga ik even naar haar toe, aai over de bol en ze slaapt weer verder. Misschien een tip, ze krijgt nu overdag 165 cc en de laatste fles doen we iets meer, 180 cc. Het doorslapen van haar kwam gelijk toen we ook met jbm begonnen, maar ik weet niet of dit verband met elkaar houdt hoor !!!

Succes !!

Marleen (trotse mama van Fréderique)