Spraakontwikkeling peuter

Ja oke, kan me het wel voorstellen van zowel Jarno als jullie.
Op zijn leeftijd is alles interessant, of dat nou mensen zijn of attracties, maar kan me ook voorstellen dat je je er zorgen om maakt.
Vervelend blijft het, ik hoop dat de obervaties van het cb snel uitkomst/duidelijkheid zullen brengen.

Vandaag is de observatie geweest van Jarno.
Ik was redelijk nerveus, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren en maar ook omdat je er zo graag achter wil komen wat er met Jarno aan de hand is.

De vrouw van het CB was keurig op tijd en voor de video-observatie hebben we eerst gepraat en uitgelegd waar wij denken dat de ontwikkeling van Jarno hapert. En ons geval is dat het niet praten en zijn enigszins haperende motoriek. Maar ook het feit dat hij soms in zich zelf gekeerd lijkt te zijn, kwam ter sprake.

Gaandeweg het gesprek kreeg ik het gevoel dat het lang niet zo erg met Jarno is gesteld, als dat wij denken! De vrouw van het CB vertelde o.a. dat zij vaak bij ouders over de vloer kwam waarvan het kind heftige driftbuien had. Nou, zo is Jarno absoluut niet. En dat vond zij ook. Jarno was juist heel lief en leuk aan het spelen tijdens ons gesprek en ook tijdens de video-opname ging hij rustig door met waar hij mee bezig was; spelen en onderzoeken. En natuurlijk gooide hij wel eens met een stuk speelgoed, sloeg hij op zijn oren of schudde met zijn hoofd, maar dat was nou net wat de vrouw van het CB graag op film wilde vastleggen. Ook de interactie met ons werd vastgelegd; Jarno op schoot en vervolgens op tafel blokjes stapelen of een plaatjesboek bekijken en hem de afbeeldingen laten aanwijzen. Jarno deed het geweldig en zelfs geconcentreerd! En dat laatste is nou net een ding wat in het verleden niet lukte; hij kon zijn hoofd er niet bijhouden. Maar juist nu hij gefilmd werd, deed hij het goed!!!

Een dikke tien voor Jarno! Een beeld dat past in de laatste paar weken; zijn ontwikkeling gaat met kleine stapjes vooruit.

De film wordt binnenkort bekeken door een kinderarts en vervolgens worden wij uitgenodigd om samen met de arts de beelden te bekijken, waarbij de arts zijn oordeel over het gedrag van Jarno.

Spannend, maar de eerste stap is gezet!

Dat klinkt goed, toch? Haha, Jarno had door dat hij gefilmd werd en zette z’n beste beentje voor. Ik hoop dat het allemaal mee blijkt te vallen en dat Jarno zich gewoon prima blijkt te ontwikkelen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

31 Maart volgt, samen met een kinderpsycholoog, kinderarts, wijkverpleegkundige en ons, de evaluatie van de video-observatie van Jarno.
Hij wordt daarvoor ook nog gefilmd op de PSZ.

Reuzespannend allemaal!

In de aanloop naar de uitslag ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van ouders waarvan hun kind ook weinig tot niet praatte/brabbelen en dan ben ik vooral benieuwd naar hoe het kind zich dan uitte?

Zo! Jarno is naar de peuterspeelzaal geweest. Zijn eerste keer.
Zonder schroom liep hij naar binnen en begon te spelen. Af en toe tikte hij een andere peuter aan.

Wij zijn zelf in een hoekje gaan zitten en hebben hem z’n gang laten gaan. Kijken hoe hij reageerde op de juffen en op de andere kinderen. Dat ging goed en vervolgens zijn wij naar huis toe gegaan.

Toch werden we na een uur gebeld met de vraag of we Jarno wel wilden komen halen. Hij huilde en was niet meer tot bedaren te brengen. Alle indrukken werden hem teveel.

Aangekomen bij de psz trof ik een volledig over zijn toeren zijnde Jarno. Ook ik kreeg hem niet direct rustig. Zijn toen maar in de auto gaan zitten en zie daar, Jarno werd rustig en moest zelfs wat giechelen. Alsof hij wilde zeggen ‘mooi, daar ben ik eerst weer weg’. Voor de rest van de dag is hij rustig en leuk aan het spelen geweest.

A.s. donderdag volgt zijn tweede ‘schooldag’…

Ahh wat zonde dat het zo gelopen is!
Ik hoop dat t donderdag beter gaat!!!

Misschien helpt het om het nog even allemaal goed aan hem te vertellen, dat jullie weggaan en hem weer op komen halen als de andere papa’s en mama’s komen.
Evt. de activiteiten bespreken die er gedaan worden. (bijv. eerst spelen, dan in de kring, werkje maken en buiten spelen - zo was het althans bij mijn zoontje destijds -, wel jullie eigen rooster aanhouden natuurlijk ).
Dan is het voor hem misschien wat minder eng.

Gewijzigd door - Suzsje op 28 Feb 2011 20:19:01