Spraakontwikkeling peuter

Hallo,

Ik ben de trotse vader van Jarno.
Jarno is 2 jaar (geboren 20 januari 2009).
Jarno spreekt echter nog maar amper een woord.
‘Mamamama’, Dadadada, blublublub, zijn eigenlijk de enige 'woordjes’die hij zegt.
Nu hoor je vaak dat op deze leeftijd een peuter qua spraak verder moet zijn.
Als wij met hem praten en spelen, begrijpt hij ons prima.
Hij weet wat een auto is of een pop of bal.

Moet ik mij oprecht zorgen maken nu hij deze woorden niet uitspreekt?

Spelenderwijs zijn wij heel intensief bezig met het ‘aanleren’ van woorden, dus daar kan het niet liggen.
Wel heeft hij moeite met zijn concentratie.
Ook kan hij geruime tijd voor het raam staan en naar buiten kijken of een wasprogramma van de wasmachine afwachten.
Daar gunt Jarno zich wel tijd voor.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en tips/adviezen?

Hier eentje van okt 2008 dus iets ouder en als hij 10 woorden zegt is het veel.
Wat ik gedaan heb, ben na de huisarts gegaan om zijn oren te laten checken, die zijn op het eerste oog goed. Als er geen verbetering kwam binnen een paar maanden moest ik terug komen. Ik had eind dec eigenlijk terug gemoeten maar hij is op 3 januari dit jaar voor het eerst naar de psz gegaan (3 keer per week) En daar zeiden ze wacht tot hij hier 2 maanden is en kijk dan of er vooruitgang inzit. Hij gaat nu dus 3 weken en zowaar vandaag een woordje erbij. Kijk het nog de komende maand aan en gaat het dan vlug dan laat ik het zo en anders word het logopedie waarschijnlijk.

Er zijn dus meer kindjes die traag zijn.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Hallo Papa van Jarno,

Er is niks mis met uw zoontje hoor maak je eigen niet druk!
Ons zoontje zei met zijn net 2 ook bijna niks…papa mama boom daa(daar) en verder ook niks.
Toen hij 2 jaar en 2 maanden was begon hij ineens meerdere dingen te zeggen zoals : auto diets(fiets) huis …allemaal kleine woordjes en nu…met zijn 2 en een half kletst hij voortaan hele verhalen (wij kunnen het verstaan omdat we weten wat hij bedoelt maar genoeg mensen verstaan hem niet) en is hij vooruit “geschoten” zeg maar.

Mbt de concentratie van uw zoontje: op die leeftijd hebben ze gewoon weinig concentratie en dat moeten ze opbouwen door bijvoorbeeld iets wat ze wel leuk vinden, om daar langere tijd geinteresseerd voor te zijn.
mijn zoontje kon bijvoorbeeld wel een hele aflevering van het zandkasteel kijken (15-20min) en hij kon toen erg geinteresseerd naar een verhaaltje/boekje luisteren.

Echt waar, uw zoon is helemaal PRIMA!
En ieder kind ontwikkelt in zijn eigen ritme/tempo.
De 1 praat snel en de ander is snel zindelijk…etc…

Gr, Danielle

Welkom hier op het forum!

Wat het praten betreft:
Lekker zijn tijd geven De meeste kindjes praten al wel meer met 2 jaar, maar ik geloof niet dat er al meteen sprake is van een achterstand op deze leeftijd, zeker als hij alles wel heel goed begrijpt. Misschien heeft hij er gewoon geen zin in!
Het kan opeens heel snel gaan.
Maakt hij verder wel klanken enzo, gewoon babytaal babbelen?

En is hij aangemeld voor een peuterspeelzaal? Misschien dat hij daar heel veel kan leren qua praten!

Voor sommige kindjes is buiten héél veel te zien, blaadjes aan de bomen die bewegen in de wind, vogeltjes die langsvliegen, auto’s kijken etc. Lekker van genieten
'sZomers staan er in de wei naast ons huis schaapjes, en mijn dochter staat dan ook heeel vaak voor het raam te kijken, en als ze nu een vogeltje ziet gaat ze helemaal uit dr dak. Geweldig!
Wasmachine kan schijnbaar heel rustgevend zijn voor kinderen. Zeker als ze wat moeite hebben met concentratie. Als hij heel de dag heeel veel prikkels binnenkrijgt waar hij niet zo goed raad mee weet, is het gewoon fijn om lekker naar de ronddraaiende kleurtjes in de wasmachine te kijken zonder dat je ergens over na moet denken, dingen moet begrijpen etc. gewoon even hoofd leegmaken.
Ik zou me daar niet te druk over maken. Gun hem dat rustmomentje gewoon

Goed om te horen dat we ons geen zorgen hoeven te maken!

Die hebben we namelijk sinds begin 2010 redelijk vaak gehad.
Met Jarno zijn we daarom in september 2010 naar een kno-arts geweest.
We hadden toen al een half jaar de gedachte dat er iets met zijn gehoor aan de hand was.
Hij reageerde niet op zijn naam en de geluiden die hij uitbracht waren meer een soort gekrijs (totaal niets samenhangend en dit doet Jarno nu eigenlijk nog heel vaak).
Na diverse testen bleek zijn gehoor in orde te zijn.
En toch reageerd hij ook nu nog amper op zijn naam.

Jarno is aangemeld voor de peuterspeelzaal; daar kijken we naar uit.
Zijn erg benieuwd hoe zijn ontwikkeling dan gaat, omdat hij tot nu bijna nooit met leeftijd-genootjes is.

Gewijzigd door - Heino op 21 Jan 2011 22:10:40

Hallo,

Onze oudste zoon (nu 5 jaar) sprak met 2.5 misschien een woord of 10-15 , erg
weinig dus. Wij zijn wel op advies van het CB en psz met hem naar logopedie gegaan vanaf 2 jaar en 7 maand ofzo. Het bleek dat wij het heel makkelijk voor hem maakten , doordat hij naar dingen ging wijzen ipv praten, maar dat kon hij dus niet, en wij het voor hem pakten. Waarom zou een peuter dan praten???

En idd spelenderwijs dingen benoemen en dat hij dat dan ook gaat zeggen.
Dus een verhaaltje vertellen. Wij deden dit vaak met boerderijdieren, varken, schaap , koe etc… Van die plastic figuurtjes overal wel te koop. En dan een verhaaltje verzinnen, bijvoorbeeld, nu loopt de koe in de wei, en dan pak je de koe er bij…
hoop dat het een beetje duidelijk is. Vooral blijven benoemen, herhalen.

Als hij ergens naar wijst bijvoorbeeld, een klok en hij zegt uh…
dan helpen door bijvoorbeeld te zeggen, Ja dat is een klok .

Hoop dat je aan deze tips wat hebt, heel veel succes ermee!

Groetjes, mama van 2 kids

Ik wilde alleen even zeggen, nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Jarno!!! Verder is denk ik alles al wel gezegd

Ik denk dat de PSZ heel veel uit kan maken.
Hier is Seth net 3 weken naar de PSZ (en hij praatte al wel iets meer en is nu net 2 jaar), maar je ziet hem ook echt vooruit schieten. Niet alleen in praten, maar ook in de omgang met andere kinderen.

Het komt dus wel goed, denk ik! Niet teveel zorgen om maken.
Weten jullie al wanneer hij naar de PSZ mag?

Liefs, Anne

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - lalala op 22 Jan 2011 13:15:00

In maart gaat Jarno naar de PSZ.
Daar zien we wel naar uit.
Een andere omgeving, leeftijdgenootjes, nieuwe en andere prikkels.
Ben erg benieuwd hoe hij daar op reageerd!

Ook opvallend aan Jarno is dat hij schijnbaar graag aan voorwerpen likt.
Bijv. het glas van onze terrasdeuren (dit is misschien lekker koel en dat vindt hij prettig, denken wij) of het tafelblad.
Net zo makkelijk likt hij ook aan een stalen hek of het gaas van onze kippenren.
Dit laatste is allemaal minder smakelijk, maar hij doet dat, denken wij, met een bedoeling.
Komt iemand dit bekend voor?

Gewijzigd door - Heino op 23 Jan 2011 18:31:45

Gewijzigd door - Heino op 23 Jan 2011 18:32:58

Ik moet toch even iets kwijt hoor
Iedereen roept maar geef het de tijd
Maar dan zou het te laat kunnen zijn
Justin sprak ook bijna niet en als hij wat zei was het moeilijk te verstaan
Ik heb mijn zorg uit gesprokken bij de wijkverpleegkundige van het cb en die is thuis komen kijken
en ja die zei het ook we hebben toen testen laten doen bij het audiologischecentrum
En daar kwam uit dat hij een spraaktaal achterstand heeft
zijn iq werd getest die was boven het gemiddelde dus hij bgreep alles
Ik weet dat als je kind niet begrepen word dat heel erg frustie kan zijn voor haar of hem
Hij is toen naar logopedie geweest hielp niet echt
Toen naar een vroeg behandelings groep die met achterstanden kwa spraaktaal werkte
Hij had het erg naar zijn zin en sinds september zit hij op een basisschool die gespecialiceerd zijn in de spraaktaal
en het gaat super goed
Nog heeft hij zijn achterstand
Maar dat gaat wel goed komen
Hij heeft ook gebaren geleert dat als we hem niet snapen hij een gebaar kan gebruiken
Ik heb nu een heerlijk vrolijk ventje van 5 jaar die zijn eigen naam schrijft en die al de cijfers kent
Dus ja ik ben dus een moeder die gelukkig optijd aan de bel heeft getrokken
En ja ik vind dat er al makkelijk word geroepen het komt wel

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Hallo Heleen!

Hoe oud was Justin toen jullie de testen bij het audiologisch centrum lieten uitvoeren?

Hoi
Justin was 2,5 jaar oud
En is nu 5 jaar
En ik ben blij dat ik hem heb laten testen
Als er uit was gekomen dat het allemaal mee viel was het mooi meegenomen maar nu is er meteen gestart met een traject
Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen
Als je vragen hebt hoor ik het wel

Het valt ons ook op dat Jarno de laatste week steeds meer met zijn speelgoed gooit.

Kan dat een teken zijn (of is dat een teken) dat hij op zo’n manier iets duidelijk wil maken?

Hoi
Kinderen van die leeftijd gooien altijd wel met speelgoed
Justin kon heel boos worden als we iets niet snapte
En bonkte zelfs met zijn hoofd tegen een muur
Dit gedrag vond ik niet normaal en dacht ook dit is frustratie omdat ik hem niet begreep
Het is voor kinderen ook niet leuk als ze volgens hun het goed uitleggen en papa en mama snappen er geen barst van
Het kan dus gewoon bij de peuterpubertijd horen maar het kan ook een teken zijn dat hij iets duidelijk wilt maken en jullie snappen het niet en dat hij boos word
Ik zou de situatie eerst goed bekijken waneer hij het doet

Jarno doet het ook als hij niets aan ons wil uitleggen.
Maar als zijn nichtje op bezoek is, lijkt het alsof hij iets aan haar wil bewijzen.
Dan kan hij nogal hyper zijn.
Het zal wel de peuter-puberteit zijn, denk ik.

Het moeilijke zit hem er voor ons in dat hij nog nooit echt vervelend/stout is geweest, waardoor wij hem hebben moeten straffen.
Nu is het anders; we zullen toch moeten laten weten dat we het er niet mee eens zijn.
Ik ben er zelf geen voorstander van om hem hardhandig aan te pakken of op een schreeuwerige toon de waarheid te vertellen.
Maar ‘te lief’ hem te woord staan , heeft ook geen invloed, denk ik.

Tips over hoe wij hem duidelijk kunnen maken dat iets niet mag, zijn dus van harte welkom!!!

Bij gooien met speelgoed kan je hem één keer waarschuwen: “Jij mag niet met speelgoed gooien, want dan gaat het stuk en je kan iemand pijn doen. Als je het nog een keer doet, dan ga je naar de gang/in de hoek/op de strafstoel, etc.” En dan ook consequent doorpakken als hij toch nog een keer gooit. Dan 2 minuten op de gang (1 minuut per jaar dat ze oud zijn) en dan ophalen en weer goedmaken met elkaar. Bij slaan/knijpen/schoppen wat hier heel af en toe gebeurt gaat 'ie gelijk naar de gang, iemand fysiek pijn doen is voor ons reden om direct in te grijpen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Bedankt voor de tips!
We zullen het morgen, indien noodzakelijk, toepassen!
Voor nu is het heerlijk rustig hier; Jarno is naar Dromenland vertrokken…

Onze ervaringen zullen we hier achter laten…

Geniet van de rustige avond

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Inderdaad wat Mriek zegt
op de trap of op een strafstoeltje , de hoek
Tuurlijk is het niet leuk om te doen maar in deze tijd moeten ze echt weten wie de baas is
En dat ze niet alles kunnen maken
Heel veel succes en natuurlijk hoop ik dat hij super lief is vandaag he
haha

We zijn nu een paar dagen verder en hebben Jarno regelmatig gestraft door hem in de lege box te plaatsen.
Eigenlijk alleen maar na het gooien met zijn speelgoed.
Maar het lijkt wel alsof het hem niets doet.
Hij gaat in de box vrolijk verder met zijn ‘lalala’-gebrabbel en kijkt ons triomfantelijk aan.
Het dringt blijkbaar niet tot hem door.

Vanaf 1 maart gaat hij naar de psz.
Ben reuze benieuwd hoe hij daar op reageerd.
Vind het ook wel spannend, omdat hij in onze ogen met bepaalde dingen nog niet zo ver ontwikkeld is.
Zo drinkt hij bijvoorbeeld ook nog niet zelfstandig en met 2 handen uit een beker.
Nu weet ik ook niet zeker of dat van hem verwacht wordt op de psz.