Op de gang zetten, weg bij jullie. Dan is 'ie echt even alleen. Dat doet hem misschien wél iets.
Groetjes,
M
Op de gang zetten, weg bij jullie. Dan is 'ie echt even alleen. Dat doet hem misschien wél iets.
Groetjes,
M
quote:daar zullen ze niet moeilijk over doen Hoe drinkt hij nu dan Justin had ook erg veel moeite met een bekker Wat hij wel goed kon was pakjes drinken Dus die gaf ik dan mee
Zo drinkt hij bijvoorbeeld ook nog niet zelfstandig en met 2 handen uit een beker
Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin
Jarno drinkt alleen uit tuitbekers.
Pakjes-drinken gaat nog moeizaam; Jarno knijpt te hard, waardoor zijn snoetje
helemaal onder het drinken zit.
Drinken uit een beker is nog te moeilijk/gaat onhandig.
Maar…we zijn flink aan het oefenen!
Waar denk je zelf aan?
Maak je je precies zorgen om?
Alleen om het praten of om nog meer dingen?
Zomaar even wat vragen hoor.
Je hebt ook van die pakjes-houders, zo’n plastic dingetje waar een pakje in past. Kan hij er niet in knijpen. Misschien goed om te oefenen?
Zonder vergelijkingsmateriaal is het voor ons moeilijk na te gaan hoever Jarno nu qua ontwikkeling zou moeten zijn.
Maar als je leest dat een kind van twee 5 tot 15 duidelijke woordjes zou moeten spreken, is dat bij Jarno absoluut niet het geval. Dat geeft ons te denken. Net zoals dat hij niet begreep dat hij jarig was en kado’s mocht uitpakken. Op zo’n moment denken wij aan een achterstand…
Heb je je zorgen al eens op het consultatiebureau uitgesproken?
misschien dat zij nog tips voor je hebben, of je gerust kunnen stellen, of evt. overgaan tot onderzoeken.
Schrijf iig voor jezelf en voor hun even duidelijk op papier waar het moeizaam gaat en waar je je zorgen over maakt.
Ik sluit me bij Suzje aan hoor.
Schrijf het op en trek eens bij het cb of huisarts aan de bel.
T kan zijn dat er wel iets aan de hand als bv een achterstand.
Kan ook heel goed zijn dat ie er overheen groeit en straks prima praat.
Ons zoontje is tot zn 2,5 jaar een zorgenkindje geweest, onderzocht op autisme ed maar maakte ineens met 2,5 jaar een ontwikkelingssprong en heeft al zn problemen achter zich gelaten.
Dan sta je als ouder ook even te kijken.
Wat merkten jullie aan Job?
Hij sprak niet, maar hoe was hij verder?
En hoe was zijn gedrag als hij iets duidelijk probeerde te maken?
Was zijn praten ook niets meer en minder dan ‘huhuhu’, ‘mamamama’, ‘dadada’?
Jarno loopt ook net sinds een dikke maand, uiteraard motorisch nog niet zo sterk.
Job liep met 22 maand ( ook lichamelijke oorzaak)
Praatte wel goed.
Maar hechte erg aan structuur ed, was gewoon moeilijk in karakter, overgevoelig voor prikkels ed.
Pff ik weet het niet eens meer allemaal.
Straf deed hem ook niets, je had hem nergens mee.
Dat is pas veel later gekomen.
Was erg onrustig.
Maar hij maakte wel prima contact, was sociaal enz.
Maar goed, ontwikkelingsachterstand en autisme is niet hetzelfde, wat ik eerder al zei, het kan 2 kanten op.
Maar ik zou toch je zorgen op een rij zetten en ermee naar de huisarts gaan of het cb.
Toen ik Jarno gisteren op bed bracht en hem zijn knuffel (een stoffen Ernie) gaf, zei hij uit zichzelf ‘Enne’.
Daarmee bedoelde hij duidelijk Ernie!
Een kleine stap in de goede richting!!!
Zijn bij het CB geweest en Jarno wordt binnenkort geobserveerd.
Dat gebeurt aan de hand van een vragenlijst en een video-opname thuis.
Blijkbaar was ons ‘verhaal’ toch reden voor een dergelijke observatie.
‘Nooit geschoten is altijd mis’, zeggen we maar, maar als er inderdaad iets van een afwijkijng is, dan zijn we, hopen we, op tijd erbij.
Wie heeft hier ook ervaring mee of heeft het ook meegemaakt?
Wij vermoedden toen onze zoon 2 jaar was autisme. (vanwege extreem hechten aan structuur, extreme driftbuien etc. - ik werkte op dat moment ook met mensen met autisme, en herkende het dus bij mijn zoontje)
Heb toen ook mijn zorgen uitgesproken bij CB maar werd totaal NIET serieus genomen. Super dat ze dat bij jullie wel doen.
Uiteindelijk heeft het bij ons nog 2 jaar geduurt voordat er een diagnose PDD-NOS was, vervolgens duurde het nog een jaar voordat hij medicatie kreeg (toen het uit de hand liep, via de huisarts, en nog eens 9 maanden later pas bij de kinderpsychiater voor medicijnen die beter op hem afgepast waren.)
Inmiddels hebben we nog steeds geen hulp/behandeling…
Ik hoop dus echt van harte dat jullie zoontje goed onderzocht wordt op eventuele ontwikkelingsstoornissen o.i.d., en mocht er wat uitkomen… dat je sneller hulp krijgt!
Wat waren bij jullie zoon voorbeelden van ‘hechten aan vaste structuren’?
Gewijzigd door - Heino op 07 Feb 2011 18:58:12
Alles altijd in de zelfde volgorde, op de zelfde manier, volgens een (niet zinvol) ritueel.
Bijvoorbeeld:
Als we naar oma gingen, moest hij eerst klepperen met de brievenbus, dan moest oma zn handjes ‘door de brievenbus proberen te trekken’ en als hij dan zei: “doe de deur eens open” dan mocht 'ie pas open.
No Way dat het in een andere volgorde mocht, of dat ik zelfs maar de sleutel in het slot stak… dan ging hij helemaal door het lint.
Met eten: Alles op een zelfde manier, niets door elkaar (of zelfs maar tegen elkaar aan), geen sausjes etc.
Moeite met nieuwe dingen: Nieuwe schoenen (al heeft ie ze zelf uitgekozen) moeten eerst een paar dagen blijven staan voordat hij ze pas aan zal doen.
Nieuwe activiteiten: eerst dolenthausiast bij het zien van bijv. foto’s, maar als het tijd is om te gaan wil hij niet, vind het stom etc. (angst voor het onbekende dus).
Naja dit zijn zomaar wat voorbeeldjes.
Observatie van Jarno zal op 18 februari a.s. plaats vinden. De daarbij behorende vragenlijst hebben we afgelopen week ingevuld. Opvallend vonden we dat we toch heel veel vragen met ‘nee’ of ‘niet van toepassing’ konden beantwoorden. Biedt ons uiteraard nog weinig hoop/aanknopingspunten, maar bij de 'zwaardere probleem-'vragen was het antwoord veelal ontkennend.
De laatste weken zijn we redelijk intensief met Jarno bezig en we merken heel erg dat hij zo graag iets duidelijk wil maken, maar dat hem dat niet lukt. Hoezeer wij ook doen alsof wij hem begrijpen. Andersom is het compleet anders. Als wij zeggen dat Jarno in bad gaat, neemt ie ons bij de hand en wil direct naar de badkamer. Het kan hem niet snel genoeg gaan! Ook als wij hem vragen iets op te pakken (wat hij bijv. heeft weggegooid), raapt hij het op en legt het op tafel of geeft het aan ons.
Ook leren we hem drinken uit een gewone beker. Dit doen we met het oog op de peuterspeelzaal, waar hij over 2 weken naartoe gaat, maar ook omdat het beter zou zijn voor zijn spraakontwikkeling. De uitleg hierbij hebben wij trouwens niet; kan iemand ons dit uitleggen?
Als dank knuffelt Jarno af en toe met ons! Mij geeft dit het gevoel dat hij kleine stapjes vooruit maakt…
Gewijzigd door - Heino op 11 Feb 2011 21:58:57
Wat goed dat je merkt dat hij toch vooruit gaat!!! Super!
En fijn dat jullie zo snel terecht kunnen voor observatie. Hopelijk is er natuurlijk niks aan de hand, en is hij hooguit een beetje traag met praten. Maar mocht er wél iets zijn, dan zijn jullie er in ieder geval op tijd bij.
Lekker blijven oefenen, én vooral ook knuffelen dat zijn echt geniet momentjes he.
Over de beker: door het drinken uit een gewone beker worden andere spieren getraind dan bij drinken uit een fles/tuitbeker. Het kan dus zijn dat hij dus ook beter zal leren praten als hij goed uit een beker kan drinken.
Er is een topic van MamavanRico over, daar staan ook goeie tips in om hem te leren drinken.
Eh weet alleen niet meer waar het staat of hoe het heet…
Maar dat kan vast nagezocht worden
We hopen dankzij de snelheid waarmee de observatie kan plaatsvinden, ook snel een eind aan de onzekerheid te krijgen.
Voorlopig is het weekeind en gaan we weer volop van elkaar genieten. Morgen, met een beetje medewerking van het weer, hopelijk een mooie dag in de Winter-Efteling. Hopen dat Jarno het allemaal begrijp en dat hij veel plezier heeft!
Gewijzigd door - Heino op 11 Feb 2011 23:05:29
Wat fijn dat ie langzaam vooruit gaat en dat de observatie zo snel plaats kan vinden.
Het leren drinken uit een gewone beker: ( zo heeft Job het van een logopedist geleerd )
Een hand op het hoofd zodat het kind het hoofd recht ophoudt.
Beker iets op de onderlip drukken en dan de vloeistof tot aan de mond laten lopen, dus niet erin gieten, maar hij moet er wel van kunnen drinken als ie zn hoofd rechtop heeft.
Als je je hand tegen het achterhoofd legt doet ie automatisch zn hoofd naar voren en als je je hand tegen zn voorhoofd legt doet ie zn hoofd automotisch naar achteren dus vandaar recht bovenop zn hoofd.
Zo, terug van een weekend Winter-Efteling. Hebben het enorm naar onze zin gehad.
De beleving van Jarno was moeilijk te peilen. Vaak hadden we het gevoel dat alles langs hem heen ging; alsof hij niet door had wat er gebeurde. Voor ons als ouders was dat schrijnend, omdat je zoveel kinderen ziet die volledig genieten van alles wat het park te bieden heeft.
Jarno kijkt liever naar mensen dan naar de sprookjes of attracties.