Speen of niet

Ik vroeg me vanavond iets af. Zit een beetje met het “speengebruik”. Nick krijgt nog steeds een speentje als hij naar bed gaat. Zowel smiddags als savonds. Dit hoort eigenlijk een beetje bij het ritueel van slapen gaan. Maar doe ik daar wel goed aan? Hij zal toch een keertje van dat ding afmoeten. Overdag heeft hij hem nooit in. Alleen als hij echt goed ziek is dan mag hij hem van mij mee naar beneden nemen.

Hoe is dat bij jullie? Nog steeds een speen of sinds wanneer niet meer?

Groetjes Bianca

hier ook nog steeds een speentje hoor
mijn nick gebruikt hem ook alleen met slapen en verder kijkt ie er niet naar om dus komt vanzelf wel goed

groetjes wendy

[img]http://m1.lilypie.com/dLCkp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Wij blijven hem ook gewoon in bed geven en zodra Aaron zelf wat gata praten en iets duidelijk kan maken…pas dan zullen we eens gaan kijken hoe of wat.
Voorlopig mag hij hem gewoon in bed hebben.

Gr, danielle

Hylke heeft de speen zelf aan de kant gegooid toen hij 2 maanden was ofzo.
En daarna nooit naar opgekeken.
Nou ja, soms heeft ie er een te pakken bij de oppas,
van een van de kleinere kindjes, en loopt daar dan even mee rond.

Dus wij hebben dat probleem niet.

Nu even wachten op Sje met het verhaal over hoe zij de
speen afgeschaft hebben

M.

Erik heeft 'm ook nog steeds met slapen. Er wordt geadviseerd om te starten met stoppen (haha) als ze een jaar of 3 zijn. Dan kunnen ze ook beter begrijpen dat er gestopt gaat worden dan als je dat nu zou proberen. En dan heeft Sje inderdaad goede trucjes om te helpen met stoppen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

De speen op de dag heeft morgan er zelf uitgegooid. Die hoefde ze niet meer en de slaapspeen heeft ze nog wel. De ene keer meer dan de andere. Soms valt ie uit en wordt ze er niet wakker van de andere keer loop ik 3 keer (zoals vannacht). Klinkt misschien heel raar maar morgan stopte zelf met flessen en de speen op de dag dus ik ga er een beetje vanuit dat ze met deze ook wel vanzelf stopt en zo niet helpen we haar rond 3 jaar wel een handje

Groetjes,

Michèle

Ik maak niet zo’n probleem van de speen.
Ik zorg wel dat hij er overdag niet te veel mee rond loopt want dan oefent hij zijn ‘praten’ niet.
Maar als hij moe is, flink valt of zielig is om welke reden dan ook komt de speen echt wel tevoorschijn hoor.
Thoby heeft naast zijn speen trouwens ook een doekje (hydrofiel luier) waar hij mee knuffelt en rustig van wordt. Die twee gaan hand in hand zeg maar. Alleen de speen is niet voldoende en alleen het doekje ook niet.

Een speen bied een kindje rust en troost en dat ga ik zo’n kleintje echt nog niet afnemen. Ik merk vanzelf wel wanneer het tijd is om te gaan afbouwen maar dat is voorlopig nog niet.

Groetjes Margot

Ik maak er ook niet zo’n probleem van hoor maar ik vroeg het me alleen af. Nick gooit snachts ook vaak zijn speen eruit en kan dan slapen. Laatste tijd met enige onderbrekingen maar goed…
Van mij mag hij hem ook nog houden zolang hij wil. Misschien wijst hij hem inderdaad zelf een keertje af en zo niet dan wacht ik dan maar op de geloof ik beroemde tips van Sje?

Groetjes Bianca

Ja naar die tips van sje ben ik ondertussen ook erg benieuwd geworden hihi!

ik geloof dat ik hier een kleine uitzondering ben. Ik vind die spenen altijd zo vreselijk, heb ik altijd al gehad. Ik vind het er ook gewoon niet uit zien, een kleine baby oke, maar aan kind dat al dik een jaar geweest is, ik vind het maar niets.
Joey heeft toen hij heel klein was wel een speen gehad en dat ding heeft ook wel zijn functie gehad, maar ik moet zeggen dat ik dat ding al in geen tijden meer heb aangeboden. In bed heeft hij de speen helemaal nooit gehad, dat heb ik wel geleerd uit het feit dat mijn zus met haar jongen tig keer haar bed uit moest als ze de speen kwijt waren snachts, dus daar ben ik nooit aan begonnen. Ik denk dat Joey sinds hij 5 a 6 maanden was de speen niet meer gezien heeft en daarvoor had hij deze ook sporadisch, alleen als hij zich niet lekker voelde of erg moe was, maar toch ook niet wilde slapen, of als papa en mama ff geen zin in zijn gejengel hadden
Ik denk dat het maar net is waar je je kind aan laat wennen. Misschien eens zorgen dat als de kleine naar bed moet de speen niet in de buurt is, wie weet word er dan ook niet naar gevraagd, die kleintjes zitten soms vol verrassingen.

Rens heeft geen speen, die wilde hij nooit hebben. Hij duimt maar dat word de laatste tijd steeds minder. hij doet het gelukkig nooit overdag, alleen op bed met z’n knuffelmuis. De laatste dagen heb ik hem niet meer zien duimen.
Ik heb altijd begrepen dat je de speen het beste rond een jaar kunt afwennen. Eerst niet meer overdag als hij op is, dan met de slaapjes overdag en als laatste voor de nacht. Zou het gewoon gaan proberen. Geef hem bv een knuffel voor op bed zodat hij daar mee kan kroelen. Dan heeft hij toch iets op bed.

groetjes Ramona

Wij hebben de speen hier ook nog gewoon, hoewel het cb ons adviseerde om hem af te bouwen. Doen we lekker niet! Als Juul wakker is, mag hij hem nog even inhouden tot hij klaar is op het potje. Dan kleertjes aan, speen in bed gooien en naar beneden. Beneden hebben wij alleen een speentje als hij niet lekker in zijn vel zit en 's avonds na het avondeten zodat hij rustig wordt.

En 's nachts naar hem toe om een speen te geven? Nee, dat is niet nodig want er liggen er vijf in zijn bedje haha. Twee losse en drie met een tutpopje. En wat doet hij? Eén in zijn mondje en in allebei zijn handjes ook nog een speentje. Het zijn gewoon zijn knuffeltjes geworden (hoewel hij bij oma ook genoegen neemt met maar één speentje…). Afbouwen of weg doen komt wel als hij ouder is. Zo lang hij nog niet al zij kiezen heeft, mag hij van mij best nog troost vinden bij zijn speentjes :smiley:

Hier wel 1 hoor die veel met de speen rond loopt, heb er zelf geen problemen mee…
Ik heb tot mn 12e snachts een speen gehad…

Als noah tegen ons praat moet ie wel de speen uit doen, en ik biedt t hem ook niet aan overdag, maar hij vraagt er zelf om.

Voorals hij huilt wil ie heel graag zn speen, een soort van troost ofzo.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

@Melanie
Zeg je nou tot je 12e??? Wist niet eens dat er zulke spenen bestonden

Groetjes Bianca

tot je 12e een speen…ik ben sprakeloos. Toen je met de speen stopte, is dat dan van de ene op de andere dag gedaan, of was dat nog steeds lastig?

@Freubeltje: wat een lief gezicht zeg, Juul met speentjes in zijn handjes. Lijkt me echt lief om te zien zo!

@Bianca: Eva heeft ook nog een speen. 's Nachts liggen er 4 in haar bed, maar als ze wakker wordt 's nachts (grrrr) dan smijt ze ze allemaal uit bed. Ze heeft de speen echt nog nodig om in te slapen. Ze pakt de speen overdag alleen als ze moe wordt, maar ik geef hem niet zelf. Als ze wakker wordt en ik haar verschoon, doe ik hem uit en zeg ik: ‘Doe de speen maar uit, dan kun je kletsen met mama’ en dan vindt ze dat goed. Eva is gehecht aan haar speen en ik vind het ook niet erg. Ik vind het wel een stom gezicht als een kind van 4 ofzo op straat met een speen loopt, maar bij die kleintjes, ach. Ik zou Nick ook lekker laten tutteren nog hoor (anders lopen we kans dat ze 's nachts helemaal niet meer slapen ben ik dan bang).

@Melanie: WOW!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hier de speen alleen in bed.
En Dylano heeft er 2 in bed en indd ook een in zijn mond de andere in zijn hand mee over zijn wang wrijven

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hier ook een speentje en alleen als ze gaat slapen!
En waarom niet?? Als ze daar goed van gaan slapen en ze hebben er gemak van, nou dan is de keus niet moeilijk hoor! Ze zijn nog zo klein, als ze straks wat ouder zijn dan kunnen we makkelijker vragen waarom ze de speen zo lekker vinden en uitleggen dat het de bedoeling is dat ze uiteindelijk zonder speen gaan slapen. Maar nu…ze moeten al op jonge leeftijd zoveel, als ze naar bed gaan om te slapen en ze hebben behoefte aan een speen…nou ik vind het geen enkel probleem!! En ik snap de mensen ook niet die dat wel een probleem vinden!

Jaa tot mn 12e!!! Erg hee, alleen in bed hoor, en mn moeder was er helemaal klaar mee, ik kreeg gewoon geen nieuwe meer als ie kapot was. en ben er inderdaad van de een op de andere dag mee gestopt!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Okay, hier moet ik een fout bekenen. Ik heb dus tot 1,5 borstvoeding gegeven en omdat mijn dochter een hele sterke zuigbehoefte had heb ik om aan mijn nachtrust toe te komen haar een speen gegeven, mijn op 1 naar ergste fout (op een BCG vaccinatie na) die ik vind dat ik als moeder gemaakt heb. Ze wil het ding de hele dag (mag niet maar kan hier dan uren om zeuren) ze krijgt het bij dutje en slapen gaan, maar als ik het over zou moeten doen was ik er niet aan begonnen, ze kan niet slapen zonder het ding! bah (verder is ze wel lief hoor )