Spanning / angst wisselen elkaar af

Ja, dat vind ik ook zo erg, als kinderen gewoon zo in de auto zitten.

Afgelopen vrijdag was ik op de fiets naar mijn schoonmoeder (half uur fietsen), en ging ik zelf leren voor school. Toen werd Seth helaas ziek en ging spugen. Dus mijn schoonvader wilde ons wel thuis brengen, maar ze hadden geen autostoel. Dus mijn schoonmoeder zegt: Ach, dat kleine stukje… dan neem je hem toch even op schoot!?
Nou, echt niet! Ik heb gewoon gewacht tot het iets beter ging met Seth en hem toen op de fiets meegenomen.

Maar ben het er mee eens dat het je wel even met de neus op de feiten drukt deze dingen: Het kan van het ene op het andere moment klaar zijn.

Liefs, Anne

Ehm nou dames… Ik heb Sylvie al eens meegenomen zo op schoot in de auto… Hele kleine stukjes, maar niet voorin hoor. Gewoon achterin en ze mag ook niet alle kanten op maar moet gewoon stil recht bij me op schoot blijven zitten. 1 keer heb ik gewoon de 3punts gordel helemaal om ons heen vast gedaan omdat dat een iets langer stukje was. Maar beide ouders van ons hebben geen autostoel en ik ga met sylvie wel eens met ze mee naar de winkel ofzo. En om voor dat hele kleine stukje die hele autostoel om te zetten… tsja…
Ik heb er eigenlijk nog nooit zo bij stil gestaan hoe gevaarlijk het kan zijn. En omdat mn ouders en schoonmoeder heel keurig en voorzichtig rijden… Maar ja dan kan het nog mis gaan door een ander zn schuld natuurlijk… Maar soms weet ik even geen andere oplossing… Als we ergens zijn met Sylvie en ik moet samen met Sylvie opgehaald worden bijvoorbeeld…

Maar ik moet eerlijk zeggen ja zulke nieuwsberichten doen echt wel wat met je. Ik liep laatst met Sylvie naar de winkel en daar stond een hele grote vuilniswagen die het glas ophaalt ofzo. Ik ben dwars door de gemeentetuin gelopen om dat ding te ontwijken

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Fijn dat het beter gaat met het jochie!

@Anne, mijn moeder riep dat ook een keer. “Erik kan dat kleine eindje toch wel even op schoot?” Ik werd me toch pissig, dat is toch hartstikke gevaarlijk. “Vroeger deden we dat ook.” Ja, duh! Wat een kulargument. Ze had snel genoeg door dat ik het daar dus heel erg niet mee eens was

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Wat fijn om te weten dat het al weer iets beter met hem gaat.
Nu hopen op een 100% herstel!

Nee…hier wordt ook de kleine in de gordels gezet!

Gr, Danielle

Ik heb ooit een ontzettend aangrijpende “had-ik-maar”-reportage op TV gezien en ik heb een autoveiligheidscursus + slipcursus gevolgd via mijn werk destijds en ook daar kregen we video’s van botsproeven te zien waar je niet blij van wordt. Verre van blij zelfs! Daar zaten ook botsproeven bij (met “maar” 30km per uur!) van kinderen op schoot bij ouders (op de achterbank!) en als die poppen echte kinderen waren geweest, hadden ze het niet overleefd.

Dus ik ben een hele grote zeikerd als het gaat om kinderen goed vastzetten in de auto. Altijd in een goed zitje! Altijd! Ook voor kleine stukjes! Want of je nou op een klein stukje 50km /u rijdt of een groot stuk, het is in allebei de gevallen 50km/u, dus een botsing is zowel op een klein stukje als op een groot stuk net zo hard en kan net zoveel schade aanrichten aan de inzittenden van de auto.

“Ja maar het is maar voor een klein stukjes” vind ik als je het zo bekijkt pure onzin. Je kunt niet zuinig genoeg zijn op je kinderen!

Met uitjes van school willen ze ook nogal eens laconiek zijn “ja maar het is maar een klein stukje naar de bieb!”. No way dat mijn kind zonder zitje bij iemand in de auto gaat! En no way dat ik in mijn auto kinderen van een ander zonder zitje vervoer!

Ik wil mezelf en anderen nooit iets kunnen verwijten.

En het is wettelijk zo geregeld dat je kinderen van een ander niet per se in een zitje hoeft te vervoeren omdat je niet kunt verwachten dat iemand genoeg zitjes in de auto heeft, maar ik doe niet mee aan die grappen.

Geen zitje, dan geen vervoer! Ik heb zelfs een extra zitje aangeschaft toen de oudste naar school ging, zodat ik altijd minimaal 1 vriendinnetje mee naar huis kan nemen als ze met een vriendinnetje af willen spreken.

Het kost een tientje zo’n extra zitje, maar het staat in geen verhouding tot hoeveel een mensenleven waard is.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Apr 2011 20:35:35

O wat fijn te horen dat het weer de goeie kant op gaat!
Ligt ie nog wel in het ziekenhuis? Wat een opluchting voor de ouders zeg en voor iedereen zoals jij die met ze meeleeft!

Hier 1x zonder gordel bij mij op schoot in de auto, maar dat was echt een uitzondering met een hele goede reden. Voor de rest gaat ie echt altijd in de autostoel, ook bij opa&oma. Is even een gedoe met de stoel maar veiligheid voorop!!!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

ooh miniboy wat fijn dat het de betere kant op gaat!! echt super!

en nu ga ik wellicht iedereen over me heen krijgen maar ik heb rico ook 2 keer op schoot gehad in de auto. rede 1: we moesten accuut naar het ziekenhuis met rico’s uitdroging.
rede 2: op de terug weg (andere keer dan het ziekenhuis hoor)bleek er iets niet in orde te zijn met de maxicosi. dus zijn we richting hallfords gegaan en kochten daar een auto stoel. het was maar 5 minuten maar toch. we moesten wel iets hebben.
binnenkort moeten we met de taxi ergens heen tja dan is een kinderstoel mee leuren niet makkelijk. maar aangezien we de tijd hebben nemen we hem wel gewoon mee, die chaufeur wacht heus wel even.

Inge waarom zou je in hemelsnaam iedereen over je heen krijgen met zulke goede redenen
Ik heb Sylvie meerdere keren op schoot gehad zonder goede redenen en ik word toch ook niet persoonlijk aangevallen
Maar goed jullie hebben allemaal hartstikke gelijk hoor, maar ik heb er gewoon nog nooit zo bij stil gestaan Ik schaam me diep en zal er voortaan goed om gaan denken…

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@Mriek: Dat was ook wat mijn schoonmoeder zei: Ach, dat deden wij vroeger ook…
Uhm ja, maa rik niet, PUNT,
Toen ging ze er ook maar niet over verder.

Liefs, Anne

Tuurlijk krijg je niemand over je heen … maar wel vind ik geen enkel excuus een goed excuus … denk er maar eens over na wat er allemaal kan gebeuren en ik hoop dat je het dan nooit meer doe

@Hannah: ooohoohoo!

@Miniboy: tja ik vond mijn eerste reden wel een goed excuus.
ik heb geen tijd om eerst die kinderstoel erin te zetten wat al een gefrunnik is met dat rot ding en vervolgens hem vast te snoeren… en dan meegenomen het feit toen ik meteen in de taxi stapte… en we voor het ziekenhuis stopte hij buiten bewustzijn viel.
nee dankje… dus in dit geval had hij misschien wel iets heel ergs kunnen krijgen of nog erger! als ik langer gewacht had. en de kans op een ongeluk was dus toch wel kleiner…nogmaals in dat geval.
de 2e keer ben ik met je eens. het was voor dat moment een goed excuus maargoed ik had eigenlijk gewoon moeten zeggen: kopen jullie maar een nieuwe kinderstoel, wij wachten hier wel en dan ben ik ook even heel eerlijk: daar heb ik toen niet aan gedacht…maar daar zal ik de volgende keer dan weer wel aan denken, juist omdat je achteraf denkt: jee wat stom eigenlijk! Onveilig rijden voor die 5 klote minuten

Gewijzigd door - MamavanRico op 12 Apr 2011 22:33:58

Mij krijg je ook niet over je heen hoor, gekke muts!

Groetekes, Sje

Als de situatie dan zo erg is … zou ik ambulance bellen. Zeurpietje ben ik hé…!? Maar echt als er wat gebeurd … met de kleine dan zeg je HAD IK MAAR … Dus ben het niet met je eens maar weet dat dit elke dag door veel mensen wel gebeurd…

Hier stond afgelopen weekend in de krant dat ze bij basisscholen aan het controleren zijn hoe kinderen vervoerd worden. Er zijn al verschillende moeders op de bon geslingerd omdat ze hun kinderen voor het gemak los in de auto (en soms zelfs los op de bijrijdersstoel!) vervoerden.

Brrrrrrrrrrr…

Geen idee of het alleen hier in de gemeente gebeurt of dat het een of andere landelijke actie is.

Groetekes, Sje

Dan maar hopen dat het landelijk is

@Anne, zo ging het hier ook, die discussie

@mini-boy, noem mij dan ook maar een zeurpiet

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@Miniboy: de ambulance bellen? dat mag toch alleen als je in levensgevaar verkeerd? en dat wisten we op dat moment nog niet… dat wisten we pas toen we parkeerde voor het ziekenhuis

Gewijzigd door - MamavanRico op 13 Apr 2011 09:39:09

Hoi meiden,

Hoe doen jullie dat dan in het buitenland? Ik zit nl. ergens mee. Hier in Nederland zit moppie ALTIJD in de autostoel en op de fiets heeft ze een fietshelm op maar we gaan eind mei naar Gran Canaria. Dan zitten ze bij je op schoot in de bus. Nu hebben wij zelf via het reisbureau een taxi geregeld (veel korter rijden want geen stops wat mij fijner lijkt met een moe meisje) maar na lang navragen blijken de taxis daar geen autozitjes te hebben, moppie moet dus gewoon op schoot op de achterbank. Natuurlijk in de gordel maar toch. Hoe doen jullie dat dan in het buitenland?
groetjes,
Wendy

@Wendy ja die 2 keer dat rico bij mij op schoot had gezeten had hij natuurlijk ook gewoon de gordel om. hij bij zijn buik en ik de hoge gordel zeg maar. zodat er niets wordt afgeklemt. in het buitenland… goede vraag volgens mij heb je ook gewoon losse zitjes.
hier dit is wat de wet zegt, in een taxi of bus mag een kind WEL zonder zitje mee vervoerd worden.
http://www.autokinderzitjes.nl/wat_zegt_de_wet/bijzondere_gevallen_en_uitzonderingen

@Miniboy: dan vraag ik me nu gelijk af hoe jij dat dan doet in de bus met Jurian?

Ik kan jullie wel even vertellen hoe het hier gebeurt. Kindjes worden 1 vastgehouden door iemand anders (nanny, moeder, familie) en als je die niet bij je hebt worden ze LOS OP DE BIJRIJDERS STOEL GEPLAATST!!!
Je echt waar. Ze kijken mij altijd aan alsof ik gek ben als ik J weer in d’r zitje plaats en als ik stop als ze d’r gordel losmaakt (ze heeft helaas ontdekt dat ze heel makkelijk los te maken zijn!