Ik heb ooit een ontzettend aangrijpende “had-ik-maar”-reportage op TV gezien en ik heb een autoveiligheidscursus + slipcursus gevolgd via mijn werk destijds en ook daar kregen we video’s van botsproeven te zien waar je niet blij van wordt. Verre van blij zelfs! Daar zaten ook botsproeven bij (met “maar” 30km per uur!) van kinderen op schoot bij ouders (op de achterbank!) en als die poppen echte kinderen waren geweest, hadden ze het niet overleefd.
Dus ik ben een hele grote zeikerd als het gaat om kinderen goed vastzetten in de auto. Altijd in een goed zitje! Altijd! Ook voor kleine stukjes! Want of je nou op een klein stukje 50km /u rijdt of een groot stuk, het is in allebei de gevallen 50km/u, dus een botsing is zowel op een klein stukje als op een groot stuk net zo hard en kan net zoveel schade aanrichten aan de inzittenden van de auto.
“Ja maar het is maar voor een klein stukjes” vind ik als je het zo bekijkt pure onzin. Je kunt niet zuinig genoeg zijn op je kinderen!
Met uitjes van school willen ze ook nogal eens laconiek zijn “ja maar het is maar een klein stukje naar de bieb!”. No way dat mijn kind zonder zitje bij iemand in de auto gaat! En no way dat ik in mijn auto kinderen van een ander zonder zitje vervoer!
Ik wil mezelf en anderen nooit iets kunnen verwijten.
En het is wettelijk zo geregeld dat je kinderen van een ander niet per se in een zitje hoeft te vervoeren omdat je niet kunt verwachten dat iemand genoeg zitjes in de auto heeft, maar ik doe niet mee aan die grappen.
Geen zitje, dan geen vervoer! Ik heb zelfs een extra zitje aangeschaft toen de oudste naar school ging, zodat ik altijd minimaal 1 vriendinnetje mee naar huis kan nemen als ze met een vriendinnetje af willen spreken.
Het kost een tientje zo’n extra zitje, maar het staat in geen verhouding tot hoeveel een mensenleven waard is.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 12 Apr 2011 20:35:35