hoi meiden,
misschien kan iemand me op weg helpen, dokter is er niet en vind het ook snel om aan de bel te trekken dus gooi het even in de groep.
mijn dochter voelt iets warm aan, valt moeilijk in slaap ( praat dan enorm veel) en heeft sinds twee dagen rode pukkeltjes en twee blaasjes op haar lijf, niet bij elkaar, verspreid over bil ( blaasje) rug, binnenkant arm en op haar gezicht. Maar het worden er niet meer en bij waterpokken moeten het groepjes vlekjes zijn toch? Verder merk ik niets aan haar, geen jeuk of dat het haar irriteert. Kan iemand mij vertellen of dit toch waterpokken kan zijn of misschien iets anders. Moeilijk misschien zo te zeggen maar ik probeer het toch even. Mocht het waterpokken zijn moet ik dan nu al gaan smeren met spul of wacht je daarmee tot het gaat jeuken…
Sorry, weer vraag over waterpokken of
Hoe oud is ze, en heeft ze toevallig ergens vorige week haar BMR-prik gekregen?
Groetekes, Sje
hoi Sje,
Ze is 2,4 jaar. Niks geen prik gehad. Ik dacht eerst aan exceem omdat ze vrij gevoelig is voor melk en weet ik wat nog meer…Maar vanmorgen zag ik een blaasje bij haar bil wat nu groter is geworden en drie pukkeltjes op haar rug. Moet aan waterpokken denken maar op de creche hebben ze afgelopen maandag ook wat vlekjes gezien en ze dachten niet aan waterpokken, wisten het ook niet… Verder is ze gewoon druk, vrolijk.
Het lijkt erop dat het gewoon warmte-uitslag is. Heb je haar temperatuur gemeten?
Als het namelijk waterpokken zijn, zouden het er in een dag of 2-3 tijd steeds meer moeten worden (vooral elke keer als je je kind uit bed haalt zijn de pokjes vermeerderd). Als die blaasjes pas van vanochtend dateren, zouden het nog waterpokken kunnen zijn. Morgenochtend weet je meer.
Als ze toevallig net haar BMR-prik had gehad, zouden het ook lichte mazelen-symptomen kunnen zijn geweest.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 22 Jun 2011 21:17:05
bedankt voor je reactie, ga het gewoon in de gaten houden!
is zo natuurlijk ook moeilijk te zeggen maar vind met name die bij haar bil zo groot en vervelend. zit precies op haar zitvlak…niet fijn.
ze heeft wel meer plekjes erbij gekregen maar lijkt er zelf niks geen last van te hebben.
kijk het morgen weer even aan…laat het nog wel even weten!
Als het nou morgenochtend duidelijk meer blaasjes zijn, dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk waterpokken te pakken.
Smeren met Calendulan Kinderemulsie van VSM (speciaal voor waterpokken) zodra ze last begint te krijgen. (en niet per pokje aantippen zoals in de gebruiksaanwijzing staat, nee, gewoon smeren alsof het bodylotion is. Onbegonnen werk om elk pokje aan te stippen).
Of havermout-badjes: Handvol havermout in een washand en dichtbinden. Die als een soort spons gebruiken, steeds uitknijpen en haar lijfje deppen.
Ik bewaarde altijd wat van dat uitgeknepen vocht om tussendoor mee in te smeren.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 22 Jun 2011 21:24:01
misschien stomme vraag, mocht het morgen nu echt aan de hand zijn…meer plekjes, moet ik dan gelijk gaan smeren?
in ieder geval bedankt voor je reacties, super!
Meteen smeren kan geen kwaad, maar als ze er geen last van heeft, zou ik zo min mogelijk aan de plekjes zitten. Kan goed dat het voor het smeren niet irriteert en als je er steeds overheen smeert, dat het daarna wel irriteert doordat je de plekje aangeraakt hebt.
Ik zou persoonlijk afwachten of ze er last van krijgt en dan pas beginnen met smeren. Die emulsie werkt namelijk niet preventief ofzo. Het is niet zo dat als je op tijd gaat smeren, ze geen jeuk krijgt.
Die emulsie is gewoon symptoombestrijding. Die doet pas iets op het moment dat er jeuk is, die voorkomt de jeuk niet.
Groetekes, Sje
afwachten dus maar. Ik vind het niet erg dat ze het krijgt maar ben wel bang dat ze gaat krabbelen eraan…heeft een hele lichte gevoelige huid dus tja…
maar zolang ze er zelf geen last van heeft! Je hebt me heel fijn geholpen, alsof ik met een dokter aan het ’ praten’ ben. Echt super!!!
Fijne avond en bedankt!
Geen dank, graag gedaan.
Als het waterpokken blijken te zijn, zorg dan ook dat je haar niet te warm aankleedt of te warm in bed legt. Warmte gaat broeien en dan wordt jeuk erger.
Jij ook nog fijne avond verder en sterkte met je kleine meid.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 22 Jun 2011 22:21:12
blijft vaag…vanmorgen riep ze 'mama, auw…" en had ze op haar voorhoofd drie pukkeltjes open gekrabbel ( en dan ook nog zeggen, Koen gedaan…).
ze heeft iets meer plekjes op haar gezicht erbij maar niet heel veel, zo’n stuk of vijf. Verder over haar lijf niet meer erbij.
voelt zich zo te zien ook prima…maar werd bij de creche wel met haar naar huis gestuurd…toch waterpokken.
Vind het zo dan nog wel meevallen!!! We kijken het gewoon aan.
ja ik vond het wel meteen naar waterpokken klinken, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze helemaal onder staat hoor! de een heeft er veel last van en de ander heeft maar hooguit 15 pukkels beterschap ermee!
is me nu ook wel helemaal duidelijk, de jeuk begint te komen en het was gillen toen ik haar rug wilde deppen met vsm spul.
zielig hoor, bah. Maar ja, ze krijgen het allemaal. En nu maar hopen dat het hierbij blijft, heb geen idee hoe dit zich ontwikkelt…afwachten maar.
en afleiden!
mama van Rico, lees af en toe je verhalen, veel sterkte met je mannetje, vervelend als je kind zich niet lekker voelt en je als moeder zo weinig kunt doen!
Vervelend, toch die waterpokken. Maar wel fijn dat je in elk geval duidelijkheid hebt over de vlekjes.
Zorg dat ze vooral met de warme dagen op komst, niet te warm aangekleed is, want waterpokken hebben bij heel warm weer, is niet tof.
Alle sterkte en beterschap!
Groetekes, Sje
ja, ik weet dat het een keer moet komen maar bah, wat een vervelend iets zeg!
ze ligt nu lekker even te slapen…geen jeuk even dus ( hoop ik).
vanavond even in bad met de havermout en hopen dat ze de nacht ook goed slaapt.
ze treft het niet met het aankomende weer maar als ze niet hangerig is of koorts heeft ga ik wel lekker met haar naar buiten! zou heerlijk zijn als er wel een windje staat, maar ja, kan niet alles hebben!
verder is ze heel erg aan het praten in haar slaap, dromen ofzo, dus onrustig is ze wel en dat in combi nu met de waterpokken, nou ja.
hopen dat het snel over zal zijn, dan is ze er ook weer vanaf!
Zorg dat je het badwater niet te warm maakt. Gewoon licht lauw.
En wat de zon betreft: zodra de pokjes volgende week ingedroogd zijn en ze komt in de zon: smeren met een goede zonnebrand met hoge factor want die pokjes kunnen anders lelijke littekentjes worden!
En…als er pokjes bij zitten die heel behoorlijk zijn, waar ze veel aan gekrabt heeft ofzo, dan nadat het korstje eraf is, gaan smeren met Vitamine-E-crème! Dat gaat littekenvorming grotendeels tegen.
Moet je niet de dure kopen van Dokter Van Der Hoog ofzo, maar gewoon Oogcontour-crème van het eigen merk van het kruidvat. Klein glazen potje. Dat is namelijk ook vitamine-E-crème en die is net zo goed als die dure. (Dit advies kreeg ik destijds van de apotheek toen ik vitamine-E-crème nodig had voor een gehecht wondje op de kin van de oudste.
Wel lang door blijven smeren op zo’n plekje. Wij hebben destijds wel een jaar gesmeerd geloof ik. Gewoon elke avond voor het naar bed gaan.
Groetekes, Sje
bedankt weer sje! Denk er zelfs over om haar helemaal niet in bad te doen…alleen even met de washand waar ik dan havermout in doe zeg maar…
even aankijken wat ik ga doen en hoe ze eraan toe is. Half twee naar bed gegaan en ze slaapt nog…
vind het jeuken heel naar voor haar maar ook ben ik erg bang voor littekens.
vind niemand fijn maar ze heeft een heel lichte huid die vrij kwetsbaar is.
Ga je adviezen weer opvolgen ( zodra ze wakker is…).
nog een laatste kleine vraag. Is het nodig om met iets te smeren als het niet erg nodig is?
Of is het altijd beter voor de pokken om er toch iets op te smeren zodat ze sneller indrogen en de huid sneller beter is?
Ik ben zelf altijd meer voor het met rust laten maar hierbij weet ik het niet…
Nee hoor, als je liever niet smeert, ook goed (desnoods alleen als ze last heeft van de jeuk en je wilt dat ze niet krabt).
Alleen dus wel naderhand smeren als ze in de zon komt en evt. vitamine-E-crème smeren op pokjes die je ervan verdenkt ooit littekentjes te worden.
Groetekes, Sje