Hallo,
Anderhalve week geleden zijn wij begonnen met het afleren van de speen. Sinds die tijd gaat het slapen overdag en inslapen overdag en savonds best wel goed. Wel slaapt onze dochter nu minder. Met speen kon ze overdag wel ruim 2 uur spalen. Nu is dat nog maar anderhalf uur. Daarbij komt dat met name de nachten echt heel vervelend zijn. Ik weet dat het normaal is als een mens (en dus ook een kind) snachts een keer wakker wordt of misschien zelfs wel 2 keer. Maar ze kan dan behoorlijk spoken. Vannacht van 2 tot 4 uur. Ja en ik vraag me dan af…is dat normaal? Met speen sliep ze veel beter en rustiger. Komt dat dan wel weer goed? En zou ze ook slaap tekort komen nu? Ik ben dan zo geneigd om die speen terug te geven.
Is er iemand die mij daar iets over kan vertellen. Wie heeft er ook ervaring met dit probleem?
Groetjes Nicole
Slecht slapen door afnemen speen
Brrrr…inslapen! Inslapen is voor dieren die uit hun lijden verlost moeten worden. In slaap vallen is voor mensen die nachtrust nodig hebben.
Kan goed dat ze de speen mist maar ik zou niet meer terug gaan naar die speen. Nu consequent vol blijven houden dat die speen gewoon weg is anders ben je straks ook met andere opvoedkundige zaken niet meer geloofwaardig en wordt je kind langzaamaan een hooligan.
Over slaaptekort zou ik me geen moment zorgen maken. Die halen ze echt wel weer in op andere momenten.
Hoe oud is ze?
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 24 Jul 2009 10:28:39
ik snap soms niet waarom mensen het zich zo moeilijk maken,zolang je kindje niet de hele dag met een speen loopt en je geeft het alleen als je kindje moe is en naar bed gaat?
ik heb zelf ook tot mijn de met een speen gedaan mijn moeder liet me er ook mee als ik moe was ziek of slapen ik hoefde hem vanzelf niet meer en ik heb een prima gebit.
het geeft een kindje ook troost, en kinderen die duimen of een knuffel hebben pak je toch ook niet af.
nou ja zo denk ik erover moet ieder voor zich weten
Emmer, ik ben het helemaal met je eens. Een klein kind vind gewoon troost bij zijn of haar speentje, niks mis mee vind ik. Kijk als je nou een kind van 5 hebt wat in de supermarkt loopt met een speen in de mond…!!!
Ik weet niet hoe oud je kindje is Nicole, maar in je vorige topic over dit onderwerp zei ik ook al dat je kindje er wel aan toe moet zijn om de speen af te leren. Tuurlijk is het fijn als je kind op een gegeven moment zonder kan, en tuurlijk is een speen niet goed voor het gebit. Maar ja, je hebt dus kans dat het slapen ( tijdelijk) moeizamer gaat. Je schrijft dat het redelijk goed gaat, maar daarna schrijf je dat je dochter minder lang slaapt en snachts wakker is. Of het door de speen komt weet ik ook niet maar helemaal goed gaat het dus blijkbaar niet.
Anyway, ook ik zou de speen nu niet meer teruggeven. Dan maak je jezelf ongeloofwaardig en nu maar door de zure appel heenbijten denk ik. Wie A zegt…
Succes ermee, de kleine meid zal er heus wel aan wennen op den duur en die slaap halen ze echt wel weer in hoor!!!
Groetjes van Christa
Denk er wel aan dat speengebruik slecht is voor het gebit en voor de spraakontwikkeling. Dus het wordt niet zomaar aangeraden om er niet te lang mee door te gaan.
Groetekes, Sje
hoihoi…
Mijn neefje (5 jaar) zei paar maand geleden ‘mam zullen we de speen in container gooien?’. Dus mijn zus samen met hem gedaan… (later er stiekem uitgehaald en gereinigd …). Toch ging hij die nacht goed slapen maar had hij na een week ongeveer wel terug val… hij wilde toen speen weer en is sinds die tijd altijd eerder wakker etc. Maar speen krijgt hij niet meer terug…
quote:
Brrrr..............inslapen! Inslapen is voor dieren die uit hun lijden verlost moeten worden. In slaap vallen is voor mensen die nachtrust nodig hebben.Kan goed dat ze de speen mist maar ik zou niet meer terug gaan naar die speen. Nu consequent vol blijven houden dat die speen gewoon weg is anders ben je straks ook met andere opvoedkundige zaken niet meer geloofwaardig en wordt je kind langzaamaan een hooligan.
Over slaaptekort zou ik me geen moment zorgen maken. Die halen ze echt wel weer in op andere momenten.
Hoe oud is ze?
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 24 Jul 2009 10:28:39
Haai Sje,
Bedankt voor je reactie. Het klopt dat het mij niet zomaar is aangeraden er nu mee te stoppen. Mijn dochtertje is ruim 2 (2.8 om precies te zijn) Omdat zij ernstig slechthorend is, is het erg belangrijk dat de spraakontwikkeling zo goed mogelijk verloopt. En misschien als zij geen auditieve beperking had, dat ik mij daar niet zoveel zorgen om zou maken en het ook nog niet had gedaan, maar in dit geval is haar ontwikkeling ook belangrijk.
Ik moet gewoon door de zure appel heen. Ik vroeg me alleen af hoe lang zoiets kan duren.
Groetjes Nicole
oh meis toch… dus voor jezelf ook dubbel gevoel. Wel speen/ geen speen. Volg je gevoel. Denk dat het heel belangrijk is dat je haar verteld waarom ze geen speentje meer mag hebben en dat ze nu een grote meid is. Geef haar complimentjes!
Hoe vroeg is ze nu wakker? Is het een idee om een wekker/klok te kopen waarmee je haar kan leren wanneer / hoelaat ze uit bed mag. Dat als ze wakker is dat toch op bed blijft??
Is effe meedenken… ik weet het nl niet uit ervaring…
Sterkte!!
quote:
Emmer, ik ben het helemaal met je eens. Een klein kind vind gewoon troost bij zijn of haar speentje, niks mis mee vind ik. Kijk als je nou een kind van 5 hebt wat in de supermarkt loopt met een speen in de mond....!!!!!! Ik weet niet hoe oud je kindje is Nicole, maar in je vorige topic over dit onderwerp zei ik ook al dat je kindje er wel aan toe moet zijn om de speen af te leren. Tuurlijk is het fijn als je kind op een gegeven moment zonder kan, en tuurlijk is een speen niet goed voor het gebit. Maar ja, je hebt dus kans dat het slapen ( tijdelijk) moeizamer gaat. Je schrijft dat het redelijk goed gaat, maar daarna schrijf je dat je dochter minder lang slaapt en snachts wakker is. Of het door de speen komt weet ik ook niet maar helemaal goed gaat het dus blijkbaar niet.Anyway, ook ik zou de speen nu niet meer teruggeven. Dan maak je jezelf ongeloofwaardig en nu maar door de zure appel heenbijten denk ik. Wie A zegt…
Succes ermee, de kleine meid zal er heus wel aan wennen op den duur en die slaap halen ze echt wel weer in hoor!!!
Groetjes van Christa
Haai Christa,
Bedankt voor je reactie. Het is altijd fijn als je leest dat er anderen zijn die je toch een beetje kunnen helpen. In pricipe had ik er ook niet zoveel moeite mee dat mijn dochtertje van ruim 2 nog een speen heeft met slapen. Maar op aanraden van de logopediste en de tandarts ben ik er toch voor gegaan. Mijn dochtertje is namelijk ernstig slechthorend en het is erg belangrijk voor haar spraakontwikkeling dat die speen de deur uit gaat.
En natuurlijk zie ik in die anderhalve week echt wel vooruitgang. Sneller in slaap komen bijvoorbeeld. Wat alleen wel lastig is, is dat zij al aardig wat onrustige nachten achter de rug heeft. En daar maak ik me wel zorgen om. Misschien had ik dat niet gedaan als zij deze auditieve beperking niet had gehad. Ik wil gewoon het beste voor haar. Gelukkig is zij overdag een vrolijke peuter en ziet ze er niet uit alsof ze te weinig zou slapen. Dat scheelt een boel. Ze is wel wat nukkiger soms. Maar dat lijkt me ook wel logisch.
Groetjes Nicole
Groetjes Nicole
quote:
oh meis toch... dus voor jezelf ook dubbel gevoel. Wel speen/ geen speen. Volg je gevoel. Denk dat het heel belangrijk is dat je haar verteld waarom ze geen speentje meer mag hebben en dat ze nu een grote meid is. Geef haar complimentjes!Hoe vroeg is ze nu wakker? Is het een idee om een wekker/klok te kopen waarmee je haar kan leren wanneer / hoelaat ze uit bed mag. Dat als ze wakker is dat toch op bed blijft??
Is effe meedenken… ik weet het nl niet uit ervaring…
Sterkte!!
Haai,
Ja het is me even wat. Het is wel een hele slimme dame en waarschijnlijk maak ik me ook voor een groot deel onterecht zorgen en lost zich dit echt wel weer op. Moet ik ook op vertrouwen natuurlijk. En dat vind ik wel wat moeilijk. Soms zou je willen dat je zulke dingen wat meer in de hand had…hihihihi…
Bedankt voor je tip hoor.
Groetjes Nicole<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090718/CznU.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/sOYLp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
google: speen afleren bij kindje … jaar. Dan krijg je veel leuke (en misschien minder leuke ?) reacties en tips.
*anders proberen alleen overdag geen speen en snachts wel… dus dat je het in termijnen/stappen afleer.
Groetjes.
Tja, inderdaad bij haar is de spraakontwikkeling extra belangrijk dus ik zou de mondmotoriek dan niet meer in de weg zitten met een speen. Lijkt er inderdaad op dat je door de zure appel heen moet. En ruim 2 jaar (bijna 3 zelfs!) is helemaal geen verkeerde leeftijd om van die speen af te komen. Ze is groot genoeg om te begrijpen dat een speen niet voor grote kindjes is.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 24 Jul 2009 16:23:08
zo zie je maar, elke moeder denkt er anders over.
mijn zoontje is van eind januari dus nu ruim 2,6 maanden.
speen altijd mee in geval van nood.
en als ik met de honden ga lopen en hij gaat in de wagen dan krijgt hij hem.
hij zoet ik blij, hij geeft ook aan als hij hem niet hoeft.
hij kijrgt hem ook alleen bij het slapen en heel soms overdag.
ik heb ook gespeend en heb een prachtgebit dus ja ieder zijn ding.
maar het gaat mij erom dan sommige moeders tegenwoordig wel erg snel van hun kind van alles vragen en eisen, het blijft een peuter kleuter en ik denk zo als hij 18 is zal hij vast geen speen meer hebben toch!!!
Hoi Nicole,
Nu je de achterliggende reden van het speen afleren verteld kan ik het me helemaal voorstellen. Ik zou dan ook die keuze maken denk ik.
Enne, het is waarschijnlijk even door de zure appel heen, maar bedenk je dan dat je daarna heerlijk van dat ding af bent!!!
Fijn toch?
Succes met je meisje!!
Groetjes van Christa
Emmer, lees eens terug. Het gaat niet eens meer alleen om het gebit. Nicole heeft er belang bij dat die speen uit het zicht blijft, want voor haar slechthorende dochtertje is de spraakontwikkeling extra belangrijk. Dus die moet wel zo snel mogelijk van die speen af.
Groetekes, Sje
quote:
zo zie je maar, elke moeder denkt er anders over. mijn zoontje is van eind januari dus nu ruim 2,6 maanden. speen altijd mee in geval van nood. en als ik met de honden ga lopen en hij gaat in de wagen dan krijgt hij hem. hij zoet ik blij, hij geeft ook aan als hij hem niet hoeft. hij kijrgt hem ook alleen bij het slapen en heel soms overdag. ik heb ook gespeend en heb een prachtgebit dus ja ieder zijn ding. maar het gaat mij erom dan sommige moeders tegenwoordig wel erg snel van hun kind van alles vragen en eisen, het blijft een peuter kleuter en ik denk zo als hij 18 is zal hij vast geen speen meer hebben toch!!!!
Zo af en toe, en zeker als het vooral in bed is, en helemaal niet erg.
Maar de speen geven, want dan is ie stil…
Je hebt gelijk, het is niet erg, en ruim voordat hij 18 is, is die speen al lang weg
M.
hallo lezen jullie wel…?? Sje heeft het ook al aangegeven… de reden waarom Nicole van de speen af wil is wel iets anders dan om om iemand stil te krijgen. Vind het persoonlijk juist knap van Nicole dat ze het gedaan heeft en dat ze er voor wil gaan omdat dit voor haar kind beter is. De reden: gehoorafwijking. Dus … even lezen voor je commentaar/advies geef.
Vind de reactie van Marsel en Emmer nu beetje overkomen van … ‘Hallo … als hij 18 is die speen allang weg…’. Beetje domme opmerking als hier gaat om een kindje met een ernstig gehoorafwijking.
Sorry komt bot over maar bedoel het positief. Even lezen voor je reageer…
Mischien moeten Emmer en Marcel dan ook de speen afleren, grapje hoor!
Ik vind het ook knap en heel verstandig van Nicole dat ze deze stap, hoe lastig misschien ook onderneemt. Het gaat tenslotte om het welzijn van je kind!
Groetjes van Christa
Hoi,
Onze dochter hebben we stap voor stap en slaap voor slaap afgeleerd.
Dus niet in een keer en tussen deze stappen hebben we echt een week tot twee weken tussen laten zitten.
We zijn eerst begonnen met het afleren als we gewoon thuis waren. daarna als we kort weg gingen, toen als we langer weg gingen. Daarna pas bij de middag slaap en als laatste en daar hebben we echt wel even een of twee maand mee gewacht de nacht. elek keer beloonde we haar met een sticker in het beging als ze langer dan een bepaalde tijd doorsliep en later als ze tot de ochtend doorsliep. we hebben geen nieuwe meer gekocht. Mama’s centjes waren op om nieuwe spenen te kopen.
En we hebben hem op vakantie perongeluk laten liggen dus toen moest ze er echt aan geloven.
Maar goed het langzaam afbouwen heeft bij haar goed gewerkt.
groetjes
lon106