Slecht slapen door afnemen speen

Hoi hoi,

Bij Jony van 18 mnd heb ik de speen weggehaald ze gooide hem elke keer uit bed en ik liep er avond wel 4 tot 6 x naar boven omdat ons dametje haar speen uit bed gegooid had.
Onze oppas moest ook savonds (de buren dan) tig keer heen en weer lopen.
Vandaar dat ik gestopt ben met de speen van Jony.
Nou moet ik zeggen we hebben er een week overgedaan huilen en niet tot moeilijk in slaap komen.
Daarna was het over ze ligt wel soms tot een uur in bed te kletsen, ze is niet vroeger wakker gelukkig.
Ik moet wel zeggen Jony is gigantisch meer gaan kletsen ze kletst mijn oren van het hoofd af.
Hopen dat je bij jouw ook gauw effect ziet.
Succes er komt heus wel een eind aan de ene kind is een doorzetter de andere geeft snel toe.

Groetjes Cora

Wat ik me afvraag: als je kindje enkel in bed een speen heeft, is er dan ook een nadelig effect op het leren praten?
In mijn beleving niet, maar misschien mis ik informatie?
Ik kan me zo voorstellen dat als je kind de hele dag met iets ( speen) in zijn mond loopt dat dat de spraakontwikkeling vertraagd, maar in bed wordt toch niks gezegd, dus dan maakt het niet uit toch?

Groetjes van Christa

Hoi,

Allen voor in bed mag ook over het algemeen langer van het cb. Natuurlijk hebben ze het liever vanaf twee jaar niet maar die van mijn broer hebben hem tot drie jaar nog in bed sávonds gehad en die hebben absoluut geen problemen met praten. Ze praten honderuit en hebben geen gebrekken.

groetjes,

lon106

@Christa, spraakontwikkeling lijdt onder slechte mondmotoriek en verkeerd ontwikkelde mondspieren. Dus ook als een kindje hele nachten (of beter juist als een kindje hele nachten!) op een speen sabbelt, kan dat zeker invloed hebben op de spraakontwikkeling, want door die speen wordt de mondmotoriek anders en ontwikkelen de mondspieren anders.

Groetekes, Sje

quote:
Wat ik me afvraag: als je kindje enkel in bed een speen heeft, is er dan ook een nadelig effect op het leren praten? In mijn beleving niet, maar misschien mis ik informatie? Ik kan me zo voorstellen dat als je kind de hele dag met iets ( speen) in zijn mond loopt dat dat de spraakontwikkeling vertraagd, maar in bed wordt toch niks gezegd, dus dan maakt het niet uit toch?

Groetjes van Christa

Haai,
Ja dat vroeg ik me ook af. Natuurlijk zal het niet voor ieder kind gelden, maar wel voor veel. Ik heb het de logopediste eens gevraagd. Zij vertelde dat als de speen in de mond zit, de tong in een onnatuurlijke houding wordt geduwd. Namelijk onder in de mond. Hierdoor verslappen de spieren in de tong waardoor je een slappe mondmotoriek kunt krijgen. Let wel…hier hoeft niet ieder kind last van te hebben. Mijn dochtertje praat sinds ze de speen niet meer heeft echt veel meer. Dus voor haar is dit wel heel belangrijk. En ik las dat het kindje van Cora eenzelfde ervaring heeft.
Groetjes Nicole

hallo,
ik begrijp dat er uizonderingen zijn,en wat het cb wil terk ik me niets van aan.
tuurlijk is het niet goed als je kindje de hele dag met een speen loopt.
maar ik zie het probleem niet bij het slapen.
nogmaals medisch is een ander verhaal maar ik denk dat er teveel een probleem van wordt gemaakt

Tja moeilijk…
Jack lijkt de speen alleen bij het in slaap komen te gebruiken. Als ik voor de nacht bij hem ga kijken ligt de speen altijd los in bed. Maar ja, wat hij er in de nacht mee doet…
Jack begint al redelijk veel woorden te zeggen, maar hij loopt zeker niet VOOR qua praten. Ook niet achter denk ik ( vind ik moeilijk te bepalen) maar nu ik dit lees denk ik; zou het dan goed zijn om de speen weg te nemen…

Groetjes van Christa

Tja Jony babbelt er echt vrolijk op los.
Als ik de ander toppic lees over jack 22 maanden over hoeveel woordjes hij zegt, loopt Jony wat dat betreft echt achter. Jony praat zeker niet duidelijk 2 woorden achter elkaar hooguit doei doei. Het enige woord wat zei duidelijk en verstaanbaar zegt is: boe,pappa, haai.
De rest is allemaal onverstaanbaar brabbel taal, wat ik dan ook niet altijd snap wat zei bedoelt

Tja die speen stoppen heb ik gedaan omdat ze het uit bed gooide, met leuk bij komstigheid dat ze nu lekker brabbelt.

Cora

Gewijzigd door - coramora op 29 Jul 2009 20:40:00