Vandaag waren we bij opa en oma vanwege pasen en daar was mijn zus ook. We hadden het over Julia, dat ze niet doorslaapt. Ik zei toen dat ze soms wel en soms niet slaapt 's ochtends en dat ik haar laat slapen als ik zie dat ze moe is. Soms is dat alweer om 09.00 uur en soms pas om 11.00 uur. Vanochtend misten we ook het fruithapje om 10.30 uur omdat ze toen nog sliep, het werd toen 11.30 uur. Wel netjes om 13.00 de fles en om 18.00 uur warm eten.
Mijn zus ‘schrok’ er een beetje van dat wij niet veel regelmaat hebben qua slapen. Zij heeft twee kindjes die vanaf dag 1 doorsliepen. Ze deed ze altijd op exact dezelfde tijden naar bed, altijd om 11.30 uur voor een slaapje en dan nog een keer 's middags. Ze wisten dan ook: ik moet slapen en dat deden ze ook, soms na een beetje brabbelen vooraf. Ook aten ze om dezelfde tijden, wat wij MEESTAL dus ook wel doen en gingen ze op dezelfde dagen in bad. Julia gaat ook altijd om 19.00-19.30 uur naar bed, maar vandaag was het pas 21.30 uur (!) vanwege pasen bij opa en oma dus. Ze sliep wel vanmiddag in het campingbedje. Het bedritueel is bij ons wel altijd: pyjama aan, slaapzakje aan, popje Mascha vasthouden, speen in en muziekdoosje aan.
Volgens mijn zus is regelmaat erg belangrijk, wat ik ook wel weet, maar ik trek het zelf niet zo ver door dat ze ook om dezelfde tijd slaapt. Ik kijk naar haar en als ze moe is gaat ze naar bedje. Mijn zus hield ze wakker als ze eerder moe waren, tot de vaste slaaptijd. Dat ging dan snel goed, ze gingen om 11.30 uur zelf al een popje halen en toen ze konden lopen al zelf naar de deur om te gaan slapen. Nu nog gaan ze zonder morren meteen naar bed, gewoon omdat het bedtijd is…Ook deed mijn zus overdag de gordijnen dicht. Dat werkte bij mijn neefje en nichtje perfect. Ze heeft echt nooit hoeven lopen 's nachts, nu ook niet. Ze gaan naar bed en slapen tot 07.45 uur.
Het lijkt mij eigenlijk ook wel goed, zelfs beter, voor Julia als ze leert waar ze aan toe is, maar ik vind het ook onnatuurlijk ofzo om haar in bed te leggen als het 11.30 uur (was vaste slaaptijd bij mijn zus) is en ze net aan het spelen is.
Wat doen jullie? Doe ik iets helemaal niet goed en zorg ik er zo misschien zelf voor dat Julia onrustig is soms? Moet ik meer op schema gaan handelen? Graag jullie reacties, want ik wil eigenlijk ook wel meer voorspelbaarheid in het slapen inbouwen…
Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 12 Apr 2009 22:39:52