Slapen op vaste tijden

Vandaag waren we bij opa en oma vanwege pasen en daar was mijn zus ook. We hadden het over Julia, dat ze niet doorslaapt. Ik zei toen dat ze soms wel en soms niet slaapt 's ochtends en dat ik haar laat slapen als ik zie dat ze moe is. Soms is dat alweer om 09.00 uur en soms pas om 11.00 uur. Vanochtend misten we ook het fruithapje om 10.30 uur omdat ze toen nog sliep, het werd toen 11.30 uur. Wel netjes om 13.00 de fles en om 18.00 uur warm eten.

Mijn zus ‘schrok’ er een beetje van dat wij niet veel regelmaat hebben qua slapen. Zij heeft twee kindjes die vanaf dag 1 doorsliepen. Ze deed ze altijd op exact dezelfde tijden naar bed, altijd om 11.30 uur voor een slaapje en dan nog een keer 's middags. Ze wisten dan ook: ik moet slapen en dat deden ze ook, soms na een beetje brabbelen vooraf. Ook aten ze om dezelfde tijden, wat wij MEESTAL dus ook wel doen en gingen ze op dezelfde dagen in bad. Julia gaat ook altijd om 19.00-19.30 uur naar bed, maar vandaag was het pas 21.30 uur (!) vanwege pasen bij opa en oma dus. Ze sliep wel vanmiddag in het campingbedje. Het bedritueel is bij ons wel altijd: pyjama aan, slaapzakje aan, popje Mascha vasthouden, speen in en muziekdoosje aan.

Volgens mijn zus is regelmaat erg belangrijk, wat ik ook wel weet, maar ik trek het zelf niet zo ver door dat ze ook om dezelfde tijd slaapt. Ik kijk naar haar en als ze moe is gaat ze naar bedje. Mijn zus hield ze wakker als ze eerder moe waren, tot de vaste slaaptijd. Dat ging dan snel goed, ze gingen om 11.30 uur zelf al een popje halen en toen ze konden lopen al zelf naar de deur om te gaan slapen. Nu nog gaan ze zonder morren meteen naar bed, gewoon omdat het bedtijd is…Ook deed mijn zus overdag de gordijnen dicht. Dat werkte bij mijn neefje en nichtje perfect. Ze heeft echt nooit hoeven lopen 's nachts, nu ook niet. Ze gaan naar bed en slapen tot 07.45 uur.

Het lijkt mij eigenlijk ook wel goed, zelfs beter, voor Julia als ze leert waar ze aan toe is, maar ik vind het ook onnatuurlijk ofzo om haar in bed te leggen als het 11.30 uur (was vaste slaaptijd bij mijn zus) is en ze net aan het spelen is.

Wat doen jullie? Doe ik iets helemaal niet goed en zorg ik er zo misschien zelf voor dat Julia onrustig is soms? Moet ik meer op schema gaan handelen? Graag jullie reacties, want ik wil eigenlijk ook wel meer voorspelbaarheid in het slapen inbouwen…

Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 12 Apr 2009 22:39:52

Hier eigenlijk wel vaste slaaptijden maar kan wel is een half uur verschil inzitten is niet iedere dag precies hetzelfde maar zit wel ritme in Zo gaat hij na zijnfruithp naar bed is tussen 9 en 10 dat ligt aan de eerste fles 's morgens dan is hij 2 uur wakker dus na de fruithap na bed is ie ook moe. normaal kreeg hij dan om 11.00 uur fles en dan 13.00 uur liga en dan weer naar bed tot uurtje of 3 dan niet meer tot zijn laatste fles.
Zit nu wat te klooien omdat hij geen liga meer krijgt maar brood en daarna de fles dus moet ff nieuw ritme zoeken. Merk bij Dylano wel dat hij het beste met een volle buik slaapt. Maar eigenlijk wel vast ritme dus.

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday PicLilypie Kids birthday Ticker

Ik heb ook geen vast slaapritme voor Sofie, ze gaat naar bed als ze moe is en ze krijgt de fles/eten als ze honger heeft. Ik vind wel dat het werkt. Sofie is niet onrustig, omdat ze haar eigen ritme aangeeft. rond half 9 krijgt ze de eerste fles 200 ml, ongeveer twee uur later als ze gaat morren krijgt ze 1 stuk fruit en naar naar bed. als ze wakker word, de ene keer een uur, andere keer twee uurlater, krijgt ze weer een fles van 200ml. 's middags gaat ze weer slapen de ene keer een uur, andere keer langer.;s avonds rond half 6 ergens krijgt ze eten. rond acht uur laatste fles en naar bed. maar soms is het zeven uur en soms negen uur. ligt aan Sofie.

Maar wat vind je zelf van je ritme met haar, als je denkt dat ze vaste tijden nodig heeft kun je het wel eens gaan proberen, en kijken hoe ze erop reageert. .

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi hoi,

Ik heb me ook altijd gehouden aan vaste tijden wat betreft het eten en slapen.
Allebei mijn kids sliepen snel de nachten door. Ik legde ze ongeveer tot hun eerste jaar ook nog in de ochtend naar bed. Dit deed ik altijd na het fruithapje. Meestal duurde dat slaapje dan een uur tot anderhalf uur. Dan rond 12 een boterham of flesje nog even spelen en om 1 uur weer het bed in. Daarna kwamen ze beide om 4 uur weer uit bed.
Na het avondeten hier vast om half 6 nog even spelen lekker douche en om 7 uur het bed weer in tot 's ochtend 8 uur dus.
Dit heeft voor mijn kids altijd geholpen. Op dit moment is mijn zoontje die vandaag 2 geworden is wat moeilijker met slapen. Maar dit heeft te maken met zijn denk ik verlatingsangst en hij is toe aan een groter bed.

Hoop dat je kindje snel door zal gaan slapen en wie weet helpt bij je kindje een vast ritueel ook heel goed.
Succes!!

Groetjes, Danielle

Ik vergeet trouwens te zeggen dat ze 's avonds meestal ook nog even gaat slapen, en 's nachts slaapt ze gewoon door, vanaf acht weken dus ligt niet aan geen vast ritme.

Morgan heeft wel een redelijk vast ritme met flexibiliteit. Zo staat ze om 6.00 op door de weeks en om 8.00 gaat ze een uurtje slapen en om 10.00 uur ook. Maar ze geeft het ook zelf aan. Zo ook 's middags meestal rond dezelfde tijd en 's avonds ook. Ze weet gewoon dat het tussen 19.30 en 20.00 slapen is. Mamma doet pyjama aan. Pappa draagt haar omhoog en samen stoppen we haar toe. Als ik haar om 21.00 naar bed doe is ze de heel nacht onrustig. Dus ik heb haar en mezelf ermee. Ik ben helemaal niet van rust en regelmaat en zo, maar Morgan gaf het vanaf het begin al zo aan en wij hebben er naar gehandeld. Nu is het gewoonte geworden enne eigenlijk weinig problemen, alleen als het sprongen tijd is weer.

Groetjes,

Michèle

Hier ook vaste tijden en gaat heel goed…
In het beginghadden we het niet. Hij was toen heel onrustig.
Sins een vast schema gaat het heel goed.
Als we 's avonds weg gaan en hij gaat daar slapen gaat ook goed en als we naar huis gaan slaapt hij ook weer prima in gelukkig!

Liefs

Hier min of meer vaste tijden, kan een half uurtje afwijken maar meer ook niet. En 's avonds idem dito. Gisteravond aten we bij mijn ouders, maar we zorgden dat we om 19.00 uur thuis waren zodat hij naar bed kon. Hij lag er om kwart over zeven in, normaal gesproken zo rond kwart vóór zeven. Ik persoonlijk voel me er niet goed bij om hem dan veel later in bed te doen dan anders, ritme is denk ik wel belangrijk. Tenminste, bij mijn kereltje. Anders is 'ie teveel van slag.

Groetjes!

Ook ik hanteer vaste tijden.Altijd gedaan en nu nog als het mogelijk is. Puck vaart er wel bij en wij ook. Wij hebben nooit ( op enkele weken na) gedonder en ze slaapt door sinds ze 8 weken is.
Ik denk dat je zus gelijk heeft, maar ik denk ook dat het afhankelijk is van het kind.

Maar in jullie geval zou ik zeggen probeer het…

Hmmm, ik merk dat de meesten van jullie toch wel min of meer een ritme hebben. Het vervelende is, dat Julia zelf 0 ritme aangeeft. Vanmorgen was ze, na een onrustige nacht (wat niet gek was met al dat gegil en gespeel van mijn drukke neefje en nichtje) om 07.00 uur wakker. Ze wilde toen om 09.00 uur echt weer gaan slapen. Meestal is dat 's ochtends wel rond 09.00-09.30 uur…'s Middags weet ik het niet zo, dan geeft ze het niet echt goed aan. 's Avonds soms wel, soms niet.

Ik denk dat wij zeker gebaat zijn bij vaste tijden, dus ik wil het wel proberen. Ze mag best een kwartier a een half uur afwijken, maar niet meer. Mijn zus zei ook dat ze altijd gingen slapen op een gegeven moment, ze wisten gewoon dat dat fijn was. Ik merk dat Julia vooral een slecht ritme heeft als we ergens op bezoek zijn geweest en als ze naar het kdv is geweest. Ze is gevoelig voor prikkels, al als echt kleine baby. Ik kan thuis het ritme wel gaan hanteren, maar hoe moet dat op de creche? Daar is ze zo afgeleid en bovendien om 09.00 uur net binnen…Ze laten haar daar 's middags wel slapen, maar ook niet echt op vaste tijden. Ik neem aan dat ik dat wel bij ze kan aangeven. Maar ja, dan zit de bups misschien net aan een fruithap of een middagsnackje en dan ligt Julia in bed…Het is alleen wel goed voor haar.

Ik denk dat ik haar nu rond 09.00-09.30 uur laat slapen, want dan is ze echt vaak moe en dan rond een uur of 15.00 uur ofzo. Dat vind ik dus moeilijk, want ik wil 's middags vaak even met haar wandelen. Ik weet niet goed hoe laat ze dan moet slapen? Haar schema nu:

07.00-07.30 uur: wakker en eten (pap)
10.30 uur: fruit
12.30 uur: brood met fles
15.30 uur:liga met wat water
18.00 uur: warm eten + half flesje
19.00-19.30 uur: slapen
22.00 uur: fles

Wanneer zou ze dan het best kunnen slapen??? Zelf denk ik een keer om 09.00 uur en om 13.00 uur…Is dat wat???

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wij hebben ongeveer precies hetzelfde schema alleen de fles van 22.00 is er bij ons niet die is bij ons om half acht. en fruitje is eerder.
Hij slaapt van 10.00 tot 11.30 en dan weer van 13.00-half 2 tot 15.00 meestal. en soms 's middags nog een klein slaapje…
Liefs

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/Ujjyp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - kikie op 13 Apr 2009 11:48:39

Erik slaapt 's ochtend ook rond half negen nog eventjes en dan rond 12.30 uur. Meestal redt hij het dan tot de avond, maar soms gaat 'ie aan het eind van de middga ook nog eventjes liggen als het middagslaapje te kort was of hij gewoon moe is. Zijn ritme is op de creche ook anders (later binnen, drukker, etc.), daar slaapt hij rond 10.00 uur en rond 14.00 uur. Hij vindt het niet erg, dat dat afwijkt van thuis.

Probeer het eens, wie weet helpt het!

Groetjes!

ik ben altijd heel duidelijk geweest op het kdv. ik wil dat et gebeurt zaols ik het wil. zij hebben altijd het ritme van puck aangehouden. het zal even duren voordat julia gewent is. ik zou rond 10 uur een dutje en rond 2 uur een dutje invoeren.

Succes

Ik heb eigenlijk wel een beetje hetzelfde Rainbow. We proberen wel een soort ritme aan te houden, maar dit lukt niet altijd en hierdoor kan het voorkomen dat hij niet om 19.30, maar bijvoorbeeld om 21.00 naar bed gaat.

Hij krijgt zijn 1ste flesje meestal tussen 07.00 en 08.00, Ik laat hem 's ochtend zelf komen wanneer hij wakker wordt. Alleen de dagen dat hij naar het KDV moet, gaat hij om uiterlijk 07.00 zijn bedje uit. Meestal wordt Dani ook rond dat tijdstip wakker, maar zoals afgelopen zondag werd hij zelf pas om 08.00 wakker. Ik denk dan, dat zal hij wel nodig hebben. Dan zit er minimaal 4 uur tussen zijn flessen. Soms iets later als hij bijvoorbeeld nog slaapt of omdat we nog aan het wandelen zijn. De tijdstippen dat hij wakker is is nu ook heel verschillend…
Vanochtend had hij heel kort geslapen en daardoor lang wakker. Vanmiddag heeft hij bijna 3 uur geslapen en na zijn fles begon hij gelijk weer te gapen, dus ik heb hem weer in bed gelegd.
Voorheen hadden we een redelijk strak schema en nu maakt hij er zelf een beetje een ander schema van. Ik laat het eigenlijk maar zo, maar weet nu eigenlijk niet of dit wel het beste is (als ik de andere verhalen zo lees). 's nachts slaapt hij overigens wel door, dus dat gaat wel goed…al is dat natuurlijk nog wel MET doek!!

Volgende week gaan we weer een poging doen met uitbakeren

Saro: Dani gaat wel richting sprongetje. Misschien is hij daarom bezig z’n slaapritme te veranderen. En denk nog maar even na of je wilt beginnen met uitbakeren tijdens (het naderen van) een sprongetje…

In ieder geval veel succes!

Groetjes!

Sterker nog: hij zit er al in. Had verkeerd gekeken…

Groetjes!

heey heey

nou hier gaat nick gewoon naar bed als die moe is en inmiddels krijgt hij ook eten wanneer die honger heeft soms half uurtje eerder soms half uurtje later hangt van hem af nick reageerd daar prima op ik vergelijk het beetje met mezelf heb ook niet elke dag om een vast tijdstip honger of op een vast tijdstip naar bed wel dat ik zoiets heb voor een bepaalde tijd wil ik gegeten hebben en naar bed

groetjes wendy

[img]http://b1.lilypie.com/SzKlp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Als ik het goed lees slaapt julia nu alleen "sochtends?

Groetjes Michelle

Ik denk dat het afhankelijk is van je kindje en ook van de leeftijd wat betreft het hanteren van vaste slaaptijden.
Mijn zoontje is een stuk ouder en heeft nog maar 1 slaapje op een dag, en dat is altijd om half 1 smiddags. Of hij nu om 7 of om 8 uur wakker wordt in de morgen, we eten rond 12 uur een boterham en gaat daarna een tukje doen.
Als je kindje nog erg klein is ligt dat misschien anders?
Je dochtertje is 7 maanden zie ik, dus ik neem aan dat ze 2 slaapjes op een dag doet?
Ik vind dat het KDV zich moet aanpassen naar jouw schema, het gaat erom wat het beste is voor Julia. Alle kindjes hebben toch een beetje hun eigen tijden lijkt mij?
Ik denk dat het niet voor iedereen werkt, maar regelmaat is erg belangrijk, en vaste tijden geeft zo’n ukkie ook wat meer houvast denk ik.

Groetjes van Christa

Mriek: dat van zijn sprong klopt. Hij is de afgelopen 1,5-2 weken echt uit zijn doen geweest. Wel lekker vrolijk als hij wakker is, maar slapen ging niet zo goed. 's nachts gelukkig wel. De afgelopen dagen gaat het beter en hij kan ook ineens rollen en klets onze oren van onze kop, haha. Hij wil ook steeds staan (uiteraard met onze hulp ). Dus ik dacht dat hij wel een beetje uit zijn sprong aan het raken is.
Vandaag is hij trouwens helemaal niet lekker. Hij had vanavond ook koorts (38,3), hij mag nu dus ook niet in de doeken en ligt nu dus in zijn bedje in zijn slaapzak.
Hij was de hele tijd ineens aan het huilen en leek wel heel boos te zijn.
Weet niet zo goed wat het is…ik heb hem vanmiddag wel voor het eerst worteltjes gegeven en vanochtend banaan, weet niet of het daar aan kan liggen.
Aan de andere kant lijkt hij ook wel een beetje symptomen te hebben van doorkomende tandjes (veel kwijlen, kauwbewegingen maken, heel druk alles in zijn mond stoppen en ook erop bijten en nu dus ook koorts. Hij heeft ook al een aantal weken dunne ontlasting die zurig ruikt).
Ik moet hem dus maar even goed in de gaten houden.