Slaapritme bij 1 jaar?

Hallo mede mama’s,

Even een vraagje,mijn dochtertje wordt over 2 weken 1 jaar
en ik vraag me af of ze niet teveel of tekort slaapt.
Ze wordt nu om 6;00 wakker en gaat dan meestal
07;30 weer voor een uurtje slapen.
Dan weer naar bed om ongeveer 10;30 voor een
uurtje en dan weer om 14;30 voor een uurtje.
Een vriendin van mij zei dat ik moet proberen het
late ochtendslaapje van 10;30 over te slaan en
dan net na de lunch laten slapen dan schijnt het dat ze ook langer slaap??!!

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn??

Gr een nieuwsgierige moeder!

Veel liefs een trotse moeder!

X Sandy

Gewijzigd door - sandybaby op 04 Feb 2009 20:38:59

Er is maar 1 gouden tip: laat je kindje zelf het ritme aangeven. Als je kindje bij dit slaapritme lekker in haar velletje zit, dan gewoon nergens over nadenken en lekker zo laten! Niks geforceerd gaan veranderen aan een lekker ritme. Daar wordt je kind niet vriendelijker van!

Dus wat je vriendin ook zegt: je MOET dus niks!

Groetekes, Sje

Oh ja, en je banner is heel erg breed. De helft van het topic verdwijnt aan de rechterkant van het scherm. Even wat kleiner maken a.u.b. Dat leest wat handiger.

Groetekes, Sje

Ik heb ook wel eens gehoord dat als een kindje gewend is dat het smorgens weer vroeg te slapen wordt gelegd, het dan leert om vroeg wakker te worden in de ochtend. Ik weet niet of dit klopt.
Je dochter slaapt nog 3 keer op een dag, das op zich veel denk ik. Maar is ze al om half 8 moe als ze om 6 uur wakker is?

Ik denk ook dat je je moet aanpassen aan het ritme van je kindje. Je merkt snel genoeg wanneer er iets moet veranderen. ALs ze lang wakker liggen bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk proberen om naar 2 slaapjes te gaan door haar bijv. om 10 uur en om 15 uur ofzo te laten slapen. Je merkt snel genoeg of dit iets is of niet. Maar als het oke loopt, waarom zou je dan?

Groetjes van Christa

Hoi,

Niets moet. Maar als je van 3 slaapjes af wil Waarom probeer je de ochtend slapen niet wat meer bij elkaar te laten komen. Probeer de eerste slaap wat uit te stellen en de late slaap gewoon te laten staan. Als je denkt dat de eerste niet meer kan worden opgerekt kan je de latere naar voren schuiven. Dan heb je kans dat ze s’morgens 1,5 slaapt en dan je de middag slaap wat eerder zetten en dan heb je kans dat ze daar ook langer slaapt.
wer om 7.00 uur -07.30 uur wakker en dan ging ze om 9.30 naar bed en dan sliep ze tot ±11.00 -11.30 en dan ging ze rond 13.30 tot ± 16.00 uur weer naar bed. Ik moet wel zeggen wij hebben een slaapkop( nu 3,5 en slaapt bijna alle middagen nogaltijdeen 1,5 uur) en mijn dochter haalt met slapen wat moeilijker adem daardoor slaapt ze wat rommelig.

groetjes

lon106

quote:
Er is maar 1 gouden tip: laat je kindje zelf het ritme aangeven. Als je kindje bij dit slaapritme lekker in haar velletje zit, dan gewoon nergens over nadenken en lekker zo laten!

Je moet ook niks maar … soms slapen kindjes zoveel dan kost dat je sociale leven toch? Mijn manneke is nog maar klein… maar toch zit ik er soms mee dat hij juist op die momenten wil slapen dat ik evt bij iemand koffie kan gaan drinken… nu al half jaar niet meer gedaan… hoe ga je hier dan mee om? weg vrienden? want niet iedereen (vooral als ze zelf geen kinderen hebben) begrijpt dit!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik paste mijn afspraken aan aan het ritme van de kinderen. Dus in de tijd dat ze nog middagslaapjes hadden sprak ik ook 's middags niet bij een vriendin af. Dan kwam ze maar hierheen als ze liever 's middags afsprak. Ik heb nooit commentaar of onbegrip gekregen. En ik merkte dat mijn kindjes het heerlijk vonden dat ze niet steeds uit hun ritme gehaald werden omdat mama zonodig op bepaalde tijdstippen op pad wilde.

Onze meiden hebben nooit hun middagslaapje in de wandelwagen ofzo hoeven houden. Altijd in een bedje. Dus als ik ergens was, dan regelde ik dat ik een campingbedje meenam of dat ze op het adres waar we op bezoek gingen in een ledikantje konden. En verder plande ik mijn afspraken of bezigheden om dat middagslaapje heen.

Ik heb me altijd voorgenomen: ik wil graag kinderen en ik weet dat daar consequenties aan verbonden zijn als het gaat om vrijheid. Je levert gewoon in. In de meeste gevallen lever je tijdelijk in en wordt het steeds makkelijker (bijv. als ze geen middagslaapje meer hoeven). En als je niet inlevert, dan loop je de kans dat je dagenlang een vervelend kind hebt. Dat is nou eenmaal het gevolg van het moederschap.

Groetekes, Sje

ik doe precies hetzelfde als sje!
Soms vindt ik het nog wel eens lastig, maar ja ik heb kinderen gewild.
En als we savond’s weg gaan heb ik altijd een camping bed bij. en gaat perfect.
Lieke slaapt ook niet eens in de auto/kinderwagen vindt alles veel te interresant, met als gevolg later op de dag een verevelend kind, dus lieke gaat smiddag’s gewoon lekker te bedje.

groetjes Gytha

Ik pas me half half aan. Ik heb dan bijvoorbeeld een heel rustige ochtend maar ga wel weg met Morgan in de middag. Nou weet ik dat ze net zo makkelijk in haar wagen slaapt dus dit is eigenlijk geen probleem, maar als ik me aanpas aan haar slapen kom ik nergens meer want ze slaapt om de 2 uur 2 uur.

Groetjes,

Michèle

Toen de oudste nog zo heel jong was als Morgan, ging ik ook makkelijker met de tijd om. Had ze ook niet echt hele vaste slaaptijden en dan sliep ze ook nog wel in de wagen. Maar na het half jaar was dat afgelopen en hield ik er veel meer rekening mee omdat ik merkte dat ze het fijner vond om in een echt bedje te slapen.

Groetekes, Sje

Helemaal mee eens… Maar toch was ik effe benieuwd hoe jullie hiermee om gingen. Ik ben bang een vriendin te verliezen doordat ik wél graag kindje wilde en zij haar werk belangrijker vindt. Geen probleem ieder zijn keuze. Maar als je hierdoor je vriendschap kwijt raak… is het toch geen goede vriendschap denk ik dan… Maar jammer is het wel!

Ik ben een vriendin verloren omdat ik wel zwanger was en zij niet. Ze is 9 jaar ouder dan ik en heeft een zoon van 13 maar wil wanhopig, bijna obsesief graag nog een kind. Klamt zich ook aan elke man vast om maar een poging te wagen. Daar heb ik wel eens commentaar opgehad mede omdat haar zoon erg geleden heeft onder haar laatste relatie. Maar goed ik wist niet waar ik het over had en zo. Maar toen was ik zwanger en ik kreeg nog een meid ook (zij wil graag een meid, maar kan geen meisjes voldragen). Ik heb haar nog twee keer gezien sinds Morgan geboren is. Ik vertik het om contact met haar op te nemen nu.

Groetjes,

Michèle

ja dat zijn moeilijk gevallen … maar andere kant … beter zo dan dat je op je tenen moet lopen om de vriendschap te bewaren toch? Zo zit het dus met mij en mijn vriendin ook… ik zocht elke keer contact … nu stop ik daarmee… komt het van haar niks … dan is het duidelijk!

Nou ja ik ben ook boos omdat ik haar door de breuk met haar laatste vriend geholpen heb. Ik was er dacht en nacht en ik was al zwanger toen. toen ik met problemen kwam met mijn zwangerschap (de suiker in het laatste trimester) was ze nooit thuis. Ze zou bellen maar belde niet en dat ging de hele tijd zo. Ze zei toen ook dat ze me naar het ziekenhuis zou brengen als het zo ver was, maar ik kreeg ook meteen een lijst datums dat ze niet kon. Ja dan houd het al op natuurlijk. Nee hoor dan is de deur ook dicht bij mij.

Groetjes,

Michèle

@Mini-boy, heel vervelend dat je die vriendschap dreigt te verliezen doordat je vriendin liever een carrière wil dan kinderen. Prima, haar keuze, maar laat vooral jouw keuze prioriteit zijn. Lekker kiezen voor je kleine man. Blijkbaar is die vriendschap niet zo hecht geweest als je gedacht had.

Groetekes, Sje

Ze zeggen dat je in tijden van nood je vrienden leert kennen, blijkbaar in dit soort tijden ook.

Groetjes,

Michèle

Ja, het is inderdaad echt zo. Jij hebt ook al een soortgelijke vervelende ervaring.

Groetekes, Sje

Bedankt Sje & Michelle… ik weet dan in ieder geval dat ik niet de enigste ben die voor 100% voor de kleine ga. Vanmi nog aangegeven aan haar (want ze was boos dat ik niet op haar verjaardag kom vanavond… heb geen oppas manlief is naar studie) dat ik haar keuze accepteer maar er dan wel vanuit ga dat ze dat met de mijne ook doet. Hij reactie was… als ik ooit kindje krijg wil ik er makkelijker mee omgaan dan jouw… wil geen handen en thuisbindertje hebben… (hopelijk duurt het dan nog even voor er daar een kleine komt…)

Lekker haar eigen weg laten gaan meid! En zal ik je eens wat vertellen: je krijgt er heel veel leuke nieuwe contacten bij nu je moeder bent. Als ik kijk naar hoeveel leuke andere mama’s ik heb leren kennen via de zwemles, muziekles, balletles, peuterspeelzaal, school. En je hoeft niet met iedereen dikke vriendinnen te zijn, kan ook niet want daar heb je de tijd niet voor.

Maar die contacten zijn op een andere manier heel waardevol. Alleen al dat je bijv. makkelijk elkaars kinderen opvangt omdat je zelf weet hoe fijn het is als iemand jouw kind eens meeneemt naar balletles of vanuit school omdat je onverwacht bijv. zelf naar de dokter ofzo moet. Dan is het fijn om dat voor een andere moeder ook te doen als dat zo uitkomt. En niet alleen dat die contacten alleen daarom zijn, maar je zult merken dat je dat zo waardeert in elkaar. Het gemak waarmee je elkaar helpt. En op die manier voelt het al heel makkelijk richting vriendschap.

En ook bijv., maar dat merk je hier ook al, het uitwisselen van ervaringen. Of straks op school dat je meehelpt op knutselochtenden en dat je het ook gezellig hebt met andere moeders die komen helpen.

Ik leg het nu waarschijnlijk een beetje knullig uit, maar je begrijpt me waarschijnlijk wel.
Als ik kijk naar de contacten die ik had voordat ik moeder werd en de contacten die ik nu heb dan is daar zoveel in veranderd! En mis ik de mensen die om wat voor reden dan ook weggevallen zijn? Nee. Want er is ook zoveel leuks voor teruggekomen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Feb 2009 20:43:21

je bent lief Sje…