Slaapdrama's

Zucht… hier even een vermoeide mama

Jasper slaapt in de avond dramatisch slecht, dat gaat eigenlijk al een hele tijd zo. Een hele periode vond hij het in bed leggen en in slaap vallen heel moeilijk, vervolgens een periode waarin hij steeds rond elf uur krijsend wakker werd, en nu vooral in de avond. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waar ik goed aan doe.

Ik leg hem volgens vast ritueel rond 7 uur/half 8 in bed, vervolgens gaat valt ie wel in slaap maar zo’n drie kwartier tot een uur later wordt ie krijsend wakker en blijft vervolgens overstuur huilen huilen huilen (lees krijsen), en houdt zichzelf op die manier wakker. Ik vind het erg lastig, want aan de ene kant wil ik wel even bij hem kijken of alles goed is, maar zodra hij me ziet is het helemaal hopeloos en weet hij z’n vollume knop nog harder te zetten. Maar als ik beneden blijf zitten begin ik me na een half uur toch ook zorgen te maken dat ie misschien in een poepluier ligt of met een been tussen de spijlen…en tja dan ga ik toch even kijken (met nog meer overstuurheid tot gevolg). Toen ik gisteren na een uur besloot om hem toch maar uit bed te halen was het vrijwel meteen goed, dus mijn conclusie was dat het hem daarom te doen was. Vanavond wilde ik dus niet overstag gaan, ben beneden gebleven, na een kwartier gaan kijken, niets aan de hand. Ik weer naar beneden en Jasper bleef overstuur, half uur later maar weer even gaan kijken, zelfde verhaal en hij bleef overstuur, weer een half uur later nog net zo, zo een tijdje doorgegaan tot ie uiteindelijk al meer dan 2 uur aan het huilen was. Ik kon het niet meer aanhoren, dat arme kleine manneke, dus ja ik heb hem er weer uitgehaald. Hij was nu niet meteen rustig (maar ja na zo lang overstuur te zijn moest ie natuurlijk ook even op adem komen), getroost, even op schoot gehouden, beetje water laten drinken en ja hoor, uiteindelijk gaf ie zich over aan de slaap en kon ik hem weer in bed leggen. Begon toen ik weer beneden was toch weer te huilen maar deze keer maar 5 minuten en nu ligt ie eindelijk lekker te slapen.

Het zou natuurlijk een sprong kunnen zijn, of behoefte aan papa/mama,
maar dan nog weet ik niet zo goed wat ik op deze extreem onrustige avonden moet doen. Laten huilen lijkt echt niet te werken, maar ik wil hem natuurlijk ook niet het gevoel geven dat we hem wel komen halen als ie maar lang genoeg huilt. Maar 2 uur…en ik weet zo goed als zeker dat hij het nog wel een uur had volgehouden! Wat zouden jullie doen?

Ik duik m’n bed in, maar ik lees morgen graag jullie ervaringen en ideeen!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Wat vervelend joh! Maar als er verder niets met hem is, dan zou ik toch een keer volhouden en niet meer dan één keer gaan kijken. Als hij begint, ga je erheen en zeg je (als je hebt gezien dat er niets is): “Jij gaat nu lekker slapen, mama gaat weg en mama komt ook niet meer terug.” Klinkt hard, maar dan weet 'ie wel waar 'ie aan toe is. Het zal even volhouden zijn, maar uiteindelijk krijgt 'ie door dat hij maar beter gewoon kan gaan slapen. Want hij weet nu dat jij hem tóch wel pakt uiteindelijk, snap je? Dus daarom zet 'ie zo lang door.

Erik heeft ook altijd een enorm temperament gehad en ook hij heeft wel eens heel lang gehuild als hij zo’n periode van slecht slapen had. Maar wij hebben ook een keer vol gehouden en toen was 'ie na 45 minuten huilen stil en daarna was het ook klaar.

Sterkte!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Jee, wat vervelend voor jullie!
Ik zou willen dat ik je kon helpen maar ik heb ook geen oplossing…

Hoop dat de oplossing snel komt want dit hou je ook niet lang vol.

Sterkte met de kleine man!

Groetjes van Sascha en Senne

Wat vervelend is dat zeg! Mijn advies heb je waarschijnlijk niets aan want dat gaat tegen alle anderen adviezen in Want wij hebben ons zoontje zelden lang laten huilen. We hebben hem er vaak uitgehaald en getroost. Soms nog even een flesje diksap erbij en daarna viel hij weer heerlijk in slaap tot de volgende ochtend. Ook hier was het 's avonds vaak drie kwartier slapen en dan wakker worden. Troosten en liedjes zingen had hier meer effect dan uren laten krijsen. En…ons zoontje was er dan na drie avonden doorheen en was er weer ‘van af’ tot aan de volgende sprong. Hier heeft hij er geen misbruik van gemaakt en wij hebben (over het algemeen, als er niets dwars zit) een prima slaper.

Mijn enige tip is: doe wat je gevoel zegt, jij kent hem beter dan wij hier allemaal

Op hoeveel slaapjes zit hij overdag? Op eentje of nog op twee? Misschien kun je met deze slaapjes iets doen waardoor hij 's avonds wat meer moe is en misschien wel zoooooooo moe is dat hij niet eens in staat is om wakker te worden

Succes en probeer je rust te pakken als hij op bed ligt…

Dank mama’s!

Jasper is natuurlijk een beetje moe na alweer een turbulente avond, dus hij ligt nu te slapen en ik heb even heerlijk uitgebreid gedouched…daar knapt een mens van op!

Overdag is Jasper altijd al een ‘slechte’ slaper geweest, meestal pakt ie s’ochtends een klein uurtje, een s’middags net zo. Maar soms slaapt ie ook maar 1x een uurtje of soms 2x20 min. Het is heel wisselend overdag. Op zich niet zo erg, want hij is overdag verder super vrolijk, ontwikkeld zich goed en kan zich zelf ook wel goed vermaken.

@Freubeltje; Ik herken helemaal wat jij zegt, wij hebben Jasper ook niet vaak laten huilen. Toen hij na zijn geboorte/ziekenhuistijd thuis kwam had ie al veel moeite met slapen en de stilte en hebben we dus vaak met hem heen en weer gelopen, in slaap gesust, tijdje bij ons op de kamer, ingebakerd etc. Maar het slechte slapen had ook vaak redenen verborgen reflux, luchtweginfecties, jeukend eczeem en het schijnt wel vaker voor te komen bij prematuur geboren kindjes). Dus ja ik vond het heel vaak sneu en nam hem lekker bij me. Na een half jaar zijn we dat wel minder gaan doen maar toch, en hem langere periodes laten huilen, maar ik weet dat hij zich echt niet zomaar over gaat geven en ik hem sneller help in slaap te komen door hem er even uit te halen en troosten/drinken. En als het idd voor een paar avonden is, maar het gaat nu alweer zo’n tijd onrustig.

@M: Het is idd een tempramentvol mannetje Vanavond ga ik het aanpakken zoals jij omschrijft, gewoon 1 keer kijken of het allemaal wel goed is, uitleggen en weer weg. Je zou verwachtten dat ie uiteindelijk na al dat huilen wel in slaap valt, blijf het moeilijk vinden vooral als ie begint te hoesten/kokhalzen van z’n overstuur zijn, maar moet het toch maar even doorzetten in de hoop dat het dan ook klaar is! (en dan zal je net zien dat ie vanavond weer heerlijk doorslaapt…hihi)

Groetjes Carolien.

Ik hoop dat het niet nodig is Carolien Erik huilde ook altijd tot kokhalzens toe, maar dat was echt z’n eigen schuld. Hij wond zichzelf op. En hoe méér temperament, hoe langer ze zullen doorgaan en proberen tot je tóch toegeeft. En dan ben je weer terug bij af. Dus wij hebben uit wanhoop toen toch gewoon doorgezet en vanaf toen was het duidelijk: het had geen zin om zich op te winden, want hij kreeg toch z’n zin niet. En hij houdt nog net zoveel van ons als daarvóór, toen wij hem de ochtend na de eerste keer laten huilen uit bed haalden kregen we nog net z’n blije glimlach als anders

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Hoi hoi,

vaak kan ik het bij Lisa ook af met een aai over d’r bol, d’r knuffeltje weer in d’r armen stoppen en weltrusten zeggen… maar soms is ze zo overstuur, dat ik haar er toch even uit haal (wel op d’'r eigen kamer en ze blijft op mijn arm) en wacht tot ze wat gekalmeerd is en vervolgens leg ik haar terug. Als ze dan gelijk weer gaat huilen, ga ik gewoon weg en kijk het even aan… Na een kwartier weer terug en zo door tot ze slaapt… Ik zeg alleen iets bij het eerste “bezoek” en bij de volgende zeg ik helemaal niks, dan is het ook vaak niet leuk meer om geen “aandacht” te krijgen… Gelukkig heeft Lisa het alleen tijdens sprongetjes en ziek zijn… Heel veel sterkte, ik hoop dat je iets aan onze tips hebt…

He Mriek, dankje. Dat was precies even wat ik nodig had! Als Jasper vanavond weer wakker word zal ik aan je woorden denken en doorzetten. Hij ligt nu ruim drie kwartier te slapen dus ben benieuwd…

@Yavhan; Zoals jij het aanpakt heb ik het ook een paar keer geprobeerd (had een soortgelijke aanpak op tv bij the Nanny gezien ) Vind het wel een hele goede manier, maar ik merk dat het bij Jasper averechts werkt als ik om het kwartier/half uur even bij hem kijk. (Hij begint al harder te krijsen bij het kraken van de trap, laat staan als ik op z’n kamertje kom en gewoon weer weg ga). Kan idd dat Jasper ook in een sprong zit, vind het altijd wel lastig wat nu precies waarvan komt.

Bedankt, en jullie horen wel hoe het is afgelopen…
Groetjes Carolien

En? Hoe ging het?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

hoi mama van jasper, ontzettend vervelend voor jou en je kleine man dat hij zo moet huilen… maar ik snap dat je na 2 uur toch wel helemaal stuk zit hoor ! en jammer huildje alla…maar echt krijse en helemaal overstuur gaan… sja…
wij hebben hetzelfde gehad hier hoor, uurtje slapen anderhalf uur, en dan mega schreeuwen … ik ga meestal ook wel ff kijken, als ze echt ff tot rust moet komen pak ik haar er gewoon ff uit, en hou ik haar gewoon ff vast hoor, slokkie drinken, ff rustig worden,meestal leg ik haar dan in bed, weer krijse, en dan ga ik ff op me knieen ernaast zitten 'zo van mama blijft nog ff’en dan wrijf ik ff over haar ruggetje, en ga als een muissie die kamer weer uit !
ik vind dat je ze niet helemaal over de zeik moet laten gaan,want dan word het ook moeilijker om weer in slaap te komen, bij ons werkte dit wel…en ging ze weer lief slapen, (soms ook niet hoor) maar goed, ik kan het ook geen half uur aanhoren,dan vind ik het gewoon een beetje sneu ! als ik over de zeik ben vind ik het ook fijn als ik ff getroost word !!!

Gisteravond na precies een uur slapen opnieuw wakker en huilen, waarna het over ging in krijsen, hij kan dan nog wel niet praten maar het was overduidelijk een ‘nee mama ik wil niet slapen, kom me halen nu!’. Ben naar hem toe gegaan, hij zat al rechtop met z’n armen in de lucht… er was niets aan de hand, dus hem weer neergelegt, gezegt dat het tijd is om lekker te slapen en mama niet weer terug komt. Kusje en weer weg. En boos dat ie was…oef. Had de babyfoon beneden maar even uitgezet, ik hoorde hem immers zo ook wel. Na een half uur ging het krijsen over in huilen, na een uur begonnen er wat tussenpozen in te komen, en anderhalf uur later sliep ie echt weer. En vervolgens heeft ie de hele nacht lekker doorgetukt tot half 7. Die anderhalf uur duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid maar ik hoop natuurlijk dat het voor vanavond effect heeft.
(dit gaat me niet elke avond lukken ) Dus ik ben weer benieuwd hoe het vanavond gaat!

Groetjes Carolien.

Wat goed dat je hebt volgehouden, zie je nou wel?! En hij heeft overduidelijk een sterke wil, hij heeft het lang volgehouden. En ook al snijdt het als een mes door je hart, jij moet ook volhouden hoor! Je zult zien dat het elke avond korter gaat duren totdat 'ie weet dat het geen zin heeft. En dan is het 1-0 voor mama! Je kan het!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ik durf het bijna niet te zeggen…
maar Jasper ligt nu ruim 2 uur in bed en het is nog steeds stil !!!
Heerlijk, ik ga van m’n welverdiende rust genieten en duik nu ook lekker m’n bed in!

Groetjes Carolien.

Joepie, hij leert snel! Is het verder stil gebleven?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Knap van je dat je hebt volgehouden ( ik zou dat ook heel moeilijk vinden namelijk) maar ik denk wel dat je er goed aan doet! Ik zou overigens wel ook regelmatig kijken of er niet wat aan de hand is als je kind zo huilt, idd een poepbroek of overgegeven ofzo ( dat heeft Minke wel eens gedaan als ze heel overstuur was, dan moest ze daarvan spugen!). En als alles goed is, gewoon weer neerleggen en weggaan. Ik denk dat het steeds beter zal gaan je dit consequent volhoudt. Succes ermee!

Ja ik probeer het consequent vol te houden, heb ook het gevoel dat ik er goed aan doe. Alleen het probleem heeft zich verschoven en ik heb iets te vroeg gejuicht…
gisteravond alles rustig, helemaal toppie, begon ie vanmorgen om half 5…
(ik blij dat ik al om half 10 m’n bed in gedoken was…)
Hij wou er gewoon uit, niets aan de hand. Heb hem even verschoont en terug gelegd, gemeld dat het nog geen tijd was en hij lekker moest gaan slapen tot mama hem kwam halen. Maar vergeet het maar, boos dat ie was! Hij krijsde alles bij elkaar. Ik dacht ik laat me niet kennen, ik blijf in bed. Maar ja, ik woon niet in een kasteel of zo, dus ik lag natuurlijk wakker en hoorde hem maar door en door krijsen. Niet te doen gewoon! Heb het drie kwartier volgehouden en hem er vervolgens uit gehaald Daar baal ik dan vervolgens ook weer van, maar zo s’ochtendsvroeg is het echt minder goed vol te houden dan sávonds. Sávonds kan ik de tv aanzetten o.i.d. Maar wat moet er er nu zo vroeg in de ochtend mee, hij gaat echt niet weer slapen als het al zo dramatisch is. Vervolgens was het weer klaar en zat ie rustig beneden in de box te spelen, klaar wakker en weer vrolijk te brabbelen. Nou al met al denk ik dan toch dat ie midden in een sprong zit, anders zou ik het ook niet weten. Dus ik hoop maar dat ie de sprong snel neemt!

Groetjes Carolien.

Wat ik wel eens doe als Merel vroeg wakker is, is haar een boekje in bed geven. Vaak gaat ze dan spelen en valt ze zelfs nog wel weer eens in slaap. Ze is in ieder geval nog een tijd rustig. 's-Ochtends vind ik wel dat dat kan.

Groetjes Natasja

Lilypie Pregnancy tickers

Hoi,

Is hij s’avonds als je hem in bed legt wel moe genoeg.

Kan me haast niet anders voorstellen hoor met dat weinige slaap van hem. Maar onze dochter heeft een half jaartje gehad dat ze gewoon om zeven uur nog niet genoeg slaap had voor een ruk van 12.00 uur. Toen hebben we het een week lang aangekeken door haar een uur later op te leggen en ze sliep wel door. na dat half jaar was het heel duidelijk dat ze vroeger naar bed moest en tot sliep ze gewoon weer van zeven tot zeven.

En anders toch ook s’morgens hoe moeilijk ook volhouden.
Ik weet wat het is. Het is heel moeilijk maar toch.
Onze dochter is nu 5 jaar en heeft ook z’n periode van ik wil bij mama in bed zeker als mijn man al weg is. Maar ik breng haar ondanks het vermoeiende gewoon weer terug naar d’r bed of ik stuur er terug.
Nu begint ze al steeds later te komen in de hoop dat ik er dan wel intrap.

Groetjes,

lon106

Wat vervelend dat 'ie nu 's nachts kwam. Maar hoe naar ook, toch ook volhouden dan hoor! Op dezelfde manier als je eerder deed 's avonds. Als er niets is, zeggen dat het nog nacht is en dat alle kindjes nog slapen en dat Jasper ook nog gaat slapen. Weltrusten Jasper en weer gaan. Bij ons speelde het probleem dus altijd aan het eind van de nacht, rond de tijd dat Jasper ook wakker werd. Tja … dat werd dus volhouden en zelf wakker liggen tot hij weer sliep. Maar het werkte wel!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Neeltje was vanmorgen ook 05.15 wakker… met een speentje sliep ze nog een uurtje door maar toen was mevrouw er echt klaar mee en moest er rap een flesje komen… ik zit dus ook met wallen op mijn werk…