Slaap- en eetschema

Hey meiden,

Even een vraagje over het slaap- en eetschema van jullie kindjes. Hoe zijn jullie tot een bepaald schema gekomen? Hebben jullie dat echt zelf bepaald (dus gewoon bepaalde tijdens aangehouden en je kindje heeft zich daar aan aangepast) of hebben jullie gekeken waar jullie kindje behoefte aan heeft.

Ik probeerde me altijd redelijk strak aan een schema te houden, maar neig er steeds mee naar om mijn zoontje zelf te laten aangeven wat hij wil. Ik gaf hem ;s ochtends altijd rond 07.00 de fles ook al moest ik hem wakker maken, maar de laatste dagen laat ik hem zelf wakker worden (meestal is dat rond 07.30) behalve als hij naar het KDV moet, want dan moet hij zich wel aan het schema van mama houden.

Wanneer ik dan zie dat hij moe wordt gaat hij naar bed en laat hem meestal dan slapen tot wanneer hij het zelf aangeeft (of er moet echt meer dan 4,5 uur tussen de voedingen zitten). Ik probeer wel naar de laatste (is de 5de)fles rond 22.30 te geven. Maar zoals gister had hij zijn 3de fles pas rond 17.00 uur (hij had 3,5 uur op het KDV geslapen dus de voedingen werden naar voren geschoven) en heb het toen bij 4 flessen gelaten (die kreeg hij rond 21.00 uur) en toen heeft hij geslapen tot de volgende dag 07.30.

Straks gaat hij natuurlijk ook extra voeding krijgen met fruit en groente (duurt nog wel een aantal weken/maanden) en ik weet niet of je hem dan zelf een schema kan laten bepalen?

Nou ja eigenlijk wil ik dus zeggen: zelf het schema bepalen of je kindje zoveel mogelijk laten aangeven wat hij wil? Snappen jullie het nog

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Joey is eigenlijk vanzelf in een schema gekomen die mij heel goed bevalt. Ik hou dit nu zelf ook aan, want behalve Joey vind ook mama die regelmaat heel fijn.
Ik maak hem om 7 uur wakker voor de eerste fles, en leg hem dan terug in bed tot 10 uur. Dan weer een fles, en spelen tot 1 uur. Daarna naar bed, tot hij wakker word, en om 4 uur de volgende fles. Daarna nog een uurtje slapen, en om half 7 in bad, flesje er achteraan, en dan slaapt hij tot de volgende ochtend door.
Ergens in de ochtend krijgt hij zijn fruithapje, en laat in de middag de groentehap. Hier heb ik nog niet echt vaste tijden voor, doe het meestal als Joey een beetje verveeld raakt in de box,
Ik denk ook niet dat je meen kindje in een schema kan dwingen, je kan hem hooguit een beetje sturen. En wanneer hij eenmaal een schema heeft die goed bevalt, kun je je daar zoveel mogelijk aan houden.

Dat is wel een mooi schema wat Joey heeft. Kan me voorstellen dat je hierzelf ook wel tevreden mee bent. Het is ook wel een beetje het schema waar ik zelf naar toe wil, maar kan die kleine natuurlijk niet dwingen.

Wij zitten zo ie zo nog op 5 flessen, al zijn het er soms 4 en dan doe ik iets meer in de flessen. Wanneer ik met bijvoeding ga beginnen kan ik denk ik eerder naar de 4 flessen toe.
Heb jij niet dat de fruithapjes en de groentehapjes dicht op een fles zitten?

De eerste maanden liet ik Erik het zelf bepalen; toen de fruit en groente erbij kwam hadden we zelf een eetschema bedacht en dat ging supergoed. Tussendoor sliep 'ie als 'ie aangaf moe te zijn. En nu is Erik nooit zo’n slaper geweest, dus we kwamen nooit in de knel met eten (dat 'ie nog sliep, terwijl het eigenlijk tijd was voor een hapje of fles bedoel ik).

Hij heeft nu dit schema:

7.00 uur pap;
9.30 uur fruit;
daarna half uurtje/drie kwartier slapen;
11.30 uur 1 boterham en flesje;
rond 14.00 uur uurtje of iets langer slapen;
15.00 uur fles;
18.00 uur groente en toetje;
18.45 naar bed tot de volgende morgen.

Dit schema is dus sinds de fruit en groente goed gegeten werden. Slapen laat ik hem nog wel zelf bepalen, maar daarmee komen we dus nooit in de knel.

Groetjes!

Met Morgan is het in overleg gegaan in zoverre je met een baby overleggen kan. Haar dagen beginnen zo ie zo om 6.00 op een kdv dag en om 6.30 in het weekend. Zo gaat ze altijd rond dezelfde tijd naar bed ongeveer. We zijn zo gekomen door te kijken wat zij aangaf. Ze is wel een ontzettende slaapkop dus in het begin sliep ze echt bijna alle tijd tussen het eten. Nu slaapt ze minder en eet ze meer Enne das een prima schema. Ik had het bij een topic van Rainbow gezet.

Groetjes,

Michèle

quote:
Heb jij niet dat de fruithapjes en de groentehapjes dicht op een fles zitten?

Hoi hoi…

lastig he die schema’s die wij mama’s graag aan onze kindjes willen geven. In veel gevallen moet je toch luisteren naar je kindje. Is hij moe dan zou ik hem / haar zeker op bed leggen want dan heeft drinken/eten geen zin, dat wordt dan alleen maar een strijd waarmee je het tegenovergestelde bereikt.

De eerste tijd telt een fruithapje/groenteahapje niet als vervanging van een / de fles. Dus mag het dichtbij de fles zitten. Ze zeiden op het buro hier dat ik hem gerust een paar lepeltjes kon geven na de fv. Dit is nl alleen maar voor de smaak. Zelf heb ik het geprobeerd om minimaal half uur voor of na de fv te geven. Zodat je wat meer speling heb…

Ook keek ik erna wanneer Jurian het meest wakker was. Dit was de middag maar is later over gegaan naar de ochtend. Dus krijgt hij smorgens fruit en smiddags sapje (wat hij bijna nooit wil hebben) …

Kan je hier iets mee?

Ja hier kan ik zeker iets mee.
Ik wilde me altijd erg strak aan een schema houden, maar probeer dat nu toch een beetje los te laten. Zeker omdat Dani nu volgens mij in een leeftijd gaat belanden dat hij iets minder zal slapen en langer wakker kan blijven. Daarnaast moet ik volgende week weer werken en gaat hij 2 dagen naar het KDV (zit vandaag voor zijn 3de wendag, toch nog steeds spannend!), dus zal er wel een iets ander schema gaan komen volgens mij. En voor mezelf is het volgens mij ook goed om het strakke schema wat los te laten, daar word ik misschien wat rustiger van.

Alleen de 1ste en de laatste fles zal ik zelf een beetje sturen en daar tussen in laat ik het maar gebeuren. Ik neig ook nog steeds naar het wisselen van 5 naar 4 flessen, omdat ik af en toe echt 5 minuten bezig ben om hem een beetje wakker te krijgen bij de laatste fles en dat vind ik eigenlijk best zielig. Dan verhoog ik de andere flessen.

Ik weet nog niet wanneer ik met fruit- en groente ga beginnen. Je hoort daar zoveel verschillende verhalen over. De een doet het bij 4 maanden en de ander bij 6. Misschien dat ik hem vanaf 4-5 maanden wel eens af en toe laat proeven. Dan is hij er misschien rond 6 maanden een beetje aan gewend

Wij zijn met 4 maanden begonnen met groente Saro, maar dat ging niet goed nog. Morgan kreeg heel erg krampjes. Mer 5 maanden hebben we het weer geprobeerd en toen ging het wel goed. Inmiddels eet ze elke dag vers fruit (alleen als we naar de voetbal gaan neem ik een potje mee) en ze eet elke dat een 6 maanden potje en ze heeft nergens last meer van. Maar ik hoor ook van mensen waarbij het wel vanaf 4 maanden gelijk goed gaat. Dus gewoon even kijken. Iemand zei mij een keer dat je er voor uit moet kijken dat de ouders er niet eerder aan toe zijn dan de kindjes

Groetjes,

Michèle

Zal ik ens wat vertellen,ssst kevin was met 3.5 maand al aan het warm eten en fruit

allen de fles had hij niet genoeg aan was echt een hongerlap

Ja je hebt van die kindjes inderdaad. Morgan kan ook wel bunkeren hoor, maar die gaf in het begin ook niet aan dat ze vol zat. Dat wordt nu wel beter want je kon haar echt doodvoeren zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Hier ook een gulzige knul! Ik ga over een aantal weken (na 4 maanden) gewoon is een paar hapjes proberen. Groente is geloof ik het best om mee te beginnen toch? Al vinden ze fruit denk ik lekkerder. en het is volgens mij ook zo dat ouders het ook erg leuk vinden om een fruithapje of groentehapje te geven, tenminste mij lijkt het wel leuk!

Wij zouden eerst met groente beginnen, maar we hebben beide gedaan, Ze eet beide even goed, al heeft ze bij groente een broertje dood aan visrisotto en bij het fruit eet ze geen kiwi.

Groetjes,

Michèle

ze raden aan om eerst groente te doen… dit omdat dit minder snel allergie veroorzaakt. Maar hier was groente een drama dus … werdt er fruit te voorschijn gehaald. Dit ging wel goed.

Zelf maken is echt het makkelijkst (vooral met fruit) en goedkoopst!

En zelf maken gewoon alles in de blender gooien en klaar?
Dus bijvoorbeeld peer/banaan ofzo en bijvoorbeeld boontjes koken en in de blender?

Mijn zoon is een echte hongerlap, die vrij snel al grote flessen leeg dronk. Kreeg hij minder dan was het uren lang krijsen. Daar wordt niemand gelukkig van. Nu is hij ruim 5 maanden en drinkt hij nog 4 flessen van 210 water met 7 schepjes, een potje (4 maanden) fruit ( vaak ook vers) en een potje groenten (4 maanden) met gekookte aardappel erdoor heen en een babydanoontje. Bijelkaar dus 5 maaltijden.
Hoe krijg ik hem op 4 maaltijden ?
Schema nu : 7. 00 uur fles, 11.00 uur groentenhap met danoontje, 14.45 uur fles, 17.00 uur fruithap, 18.30 uur fles en om 22.30 uur een fles. Tijden zijn ook aangepast aan de schooltijden van zijn zussen.
Hij is 71 cm en 9 kg. Flinke vent, net als zijn vader, maar nog niet echt te zwaar volgens het consultatiebureau.
Tips ?

Als je de groente- en de fruithap omwisselt (dus de fruit rond 11.00 uur en de groente en toetje rond 17.00 uur) dan kan je hem na de groente op bed leggen en dan kijken of hij blijft slapen door de voeding heen die je normaal om 18.30 uur zou geven. Als hij doorslaapt vervalt dus die fles en geef je nog een laatste fles om 22.30 uur. Misschien het proberen waard?

Groetjes!

hallo misschien kan je proberen om de fles van 18.30 te rekken tot 19.00 uur ik heb namelijk prescies hetzelfde
en probeer smorgens het warme eten fruit van te maken als hij dat wil
mij dochtertje had dat ook en krijgt nu tegen 10 uur half 11 fruit en dan om 12 uur de fles en om 7 uur de laatste fles en slaapt dan door tot de volgende morgen 7 uur
slaapt jou zoontje nog tussen de middag of heb jij daar ook moeite mee
als ik het zo lees lijkt mij dochterje aardig op jou zoon haha
alleen mij dochter is 73 cm en weegt 8.9kg een flinke meid maar dat zit nou eenmaal in de famillie

Gewijzigd door - linda24 op 10 Mar 2009 15:19:58

dion ik zou wat michle ok al zegt de groente toch ook 's middags gaan geven en het fruit 's morgens

Hoi,

Mijn schema is als volgt:
0630/0700 pap
0930 fruithap en diksap of thee
slapen 10.00-11.00
1130 boterham en 1230 fles 200 ml
slapen 1300-14.30
1430 koekje/ crackertje met diksap of thee
17.30-18.00 groentehap
1830-19.00 fles 200ml
19.00 slapen tot volgende ochtend

Ik probeer dit schema aan te houden, maar doe ook niet moeilijk over wat speling omdat dat nou eenmaal soms zo uitkomt. Wat ik wel doe nu is Minke 's ochtends na een uur wakker maken en dan na de lunch zo lang laten slapen als ze wil. Anders sliep ze namelijk twee uur in de ochtend en dan pas weer laat in de middag en dat kwam niet uit met eten, avondeten etc dus ik stuur dat bewust wat bij en heb de creche gevraagd dit ook te doen. Werkt voor ons prima en een vrolijk babietje dus dat gaat goed !
Ach het is denk ik ook per baby en per moeder verschillend wat goed voelt succes!

Gewijzigd door - Linette1 op 10 Mar 2009 17:15:55

rico heeft nu ook een iets ander schema

7:00 fles (165 cc)
07:30 slapen
10:15 fruithap half potje (wordt dan pas wakker)
11:30 fles (165 cc)
12:30 slapen
15:00 fles (165 cc) (zonder sprong zou hij pas rond die tijd wakker zijn)
15:45 stukje liga omdat hij nog honger heeft en een paar slokjes roosvicee na(ong 10cc) (honger bui heeft ie sinds een paar dagen)
is dan pas voldaan en gaat dan om
16:30 slapen
18:30/18:45 groente met aardappel of rijst. en een half uur na dat hij het op heeft krijgt hij nog 50 cc roosvicee na.
vanaf vanavond is het
22:30 Papfles 200cc
ligt dan VOOR:
23:00 in bed. slaapt dan tot
7:00 uur…eerste fles

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker