Haha zo leuk, we hebben een schommel in huis !
Joyce was 7 augustug jarig en toen heeft ze die
gekregen en ze vind het prachtig.
Hahaha en mama vind het ook prachtig omdat ze
zo nu en dan effe lekker haar handen vrij heeft

Haha zo leuk, we hebben een schommel in huis !
Joyce was 7 augustug jarig en toen heeft ze die
gekregen en ze vind het prachtig.
Hahaha en mama vind het ook prachtig omdat ze
zo nu en dan effe lekker haar handen vrij heeft

Schommelen vindt elke kleine mop leuk volgens mij! Onze dametjes zijn ook bijna niet van de schommels af te slaan als ze in de tuin zijn.
“Mommenne!”, roept de jongste dan!
Groetekes, Sje
HIHI grappig.
Joyce praat nog niet.
Ik kijk uit naar de dag dat ze haar eigen woordjes maakt.

Zo leuk als ze zelf woordjes gaan maken! Je bent geneigd om die woordjes op dezelfde manier te gaan zeggen, maar dat is eigenlijk niet goed natuurlijk dus dat vermijden we hier altijd.
Onze oudste heeft toen zij klein was gezegd “Joet en jeuk!”, toen ze wilde aangeven dat het goed en leuk was geweest bij opa en oma. Hihi! Dat willen we nog weleens tegen elkaar zeggen als de kleine oortjes er niet bij zijn.
Oh ja nog een leuke van de jongste: “eh neenet!” = het regent.
Groetekes, Sje
Toen mijn broertje klein was had hij ook helemaal zijn eigen taaltje.
We zeggen het nog weleens tegen elkaar. Keo ! Keo was geld voor een snoepie.
Vraag me toch af hoe ze op die woordjes komen ?

Soms maken ze ook inderdaad woorden waar je geen touw aan vast kunt knopen.
Zou was hier bij de oudste “Woes” het andere woord voor fiepje (fiepje gebruiken wij voor speentje). Lijkt er voor geen meter op!
En Sesamstraat was Lalas. Ook zoiets raars.
De jongste noemt haar fiepje “Usa”. Blijkbaar zijn sommige klankcombinaties toch echt nog veel te moeilijk voor die kleintjes en maken ze er dan maar iets van wat voor hun makkelijk uit te spreken is.
Ach, zolang wij de kleine moppen zelf maar verstaan is het toch goed?
Groetekes, Sje
Ja haha maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen snars van begrijp.
Ben ik nu een slechte mamma Sje ? Ik snap Joyce alleen als ze ergens naar
wijst. Dan probeer ik dat te koppelen aan wat ze brabbelt maar ze brabbelt
telkens andere klanken bij datgeen wat ze aanwijst.
Ik ben dus een moeder die haar kind niet begrijpt al doe ik hard me best.

Nee hoor je bent helemaal geen slechte moeder. Na de aanwijs-fase komt de woordjesfase en neem maar van mij aan dat je die kleine meid straks feilloos verstaat!
Gaat echt helemaal goedkomen!
Groetekes, Sje
Laat weten als de eerste woordjes zich openbaren he?!
Weet je wat ik met allebei onze meiden heb gedaan? Een woordenboek bijhouden. Gewoon hoe ze de woorden uitspreken en dan de vertaling erachter.
Is sowieso handig om in een logeertas te doen voor de oppas. Verder is het leuk voor hunzelf voor later, maar het is ook leuk om een bepaalde ontwikkeling te zien.
Toen ik voor het 1,5 jaar-bezoek met de oudste naar het bureau moest en ze vroegen “Zegt ze al wat woordjes?”, heb ik gewoon die lijst gegeven. Hoefde ik niet in mijn geheugen te graven wat ze allemaal al zoal kon zeggen. Had sowieso geen zin want die kleine meid had me toch al een partij woordjes dat zelfs het bureau ervan schrok. Dat maakten ze niet vaak mee blijkbaar. Hihi!
Ik hield het per maand bij. Dus “nieuwe woordjes januari”, volgende pagina “nieuwe woordjes februari”, etc. Tot het moment dat het echt bijna niet meer bij te houden is omdat ze dan ongeveer elke dag een paar nieuwe woordjes hebben. Die maand heb ik dan nog afgemaakt en daarna ben ik ermee gestopt.
Erg leuk om zo’n woordenboek te hebben.
Groetekes, Sje
Wel leuk dat ze al snel zoveel woordjes konden.
Hoe kan dat eigenlijk dat de ene zo vroeg is en de ander wat later ?
Ik praat wel heel veel met Joyce maar ze is nu een jaar geweest en zegt alleen nog maar mama papa en poes. Voor derest niets. Soms ben ik wel eens bang dat ze achterloopt. Is dat zo of maak ik me druk om niets ? wat denk jij ervan Sje ?

Het is maar net waar de interesses van een kindje liggen. Het ene kindje loopt heel snel en praat pas heel laat en bij een ander kindje is het weer andersom. En zo is dat ook met andere dingen als zindelijkheid enzo.
Ik heb 2 snelle lopers (12 maanden en 11 maanden) + snelle praters. Maar de oudste begint bijvoorbeeld nu pas wat serieuzer met zindelijkheid bezig te zijn terwijl ze vriendjes en vriendinnetjes heeft die dik een half jaar geleden al zindelijk waren.
Dus net zoals volwassenen verschillende interesses en talenten hebben, zo hebben die kleine moppen dat ook.
Dus totaal geen reden om je druk te maken om Joyce hoor! Die heeft op het moment blijkbaar interessantere dingen te doen dan woordjes leren. En ineens vinden ze dat wel leuk en zeggen ze het ene woordje na het andere.
Dus gewoon lekker veel tegen haar blijven praten. Alles benoemen wat je doet. Mijn mond staat bijvoorbeeld niet stil bij het luier verschonen hoor, ik geef volledige ondertiteling bij alles wat ik op dat moment doe (Beentjes omhoog, billetjes schoonmaken, luiertje aan, rompertje dicht, broekje aan, luiertje opruimen, etc.). Slaat eigenlijk nergens op maar het zal je verbazen wat ze daarvan oppikken! Ik heb altijd alles benoemd, dus mogelijk dat ik ook daardoor van die kletskousjes hier rond heb lopen. Ik weet het niet.
Die jongste zegt bijvoorbeeld: Oh, poep! Vraag ik, “Is er een poep?”. Ja, zegt ze dan! “Juier?” (= luier). Dus ze leggen ook al bepaalde links op die leeftijd.
Zo’n meisje als Joyce praat nog niet, maar ze verstaan en begrijpen je prima hoor! Ze zijn verre van doof! Hihi!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 14 Aug 2006 16:17:25
Ja dat is waar Sje wat je schrijft.
Ze verstaat alles prima merk ik aan haar.
Wat ik toch effe tegen je wil zeggen, volgens mij kan ik veel van je leren.
Zoals je de dingen opschrijft merk ik dat je het ( in mijn ogen ) heel goed doet
met je kids. Ik vind het leuk zo’n vrouwtje als jou te ontmoeten hier op ikkeben

Lief dat je dat schrijft. Dank je!
Ik doe inderdaad mijn best om een leuke mama voor mijn kindjes te zijn (en om ze ondertussen ook een goede opvoeding mee te geven) en hoop dat ik anderen ook kan helpen met de ervaringen die ik inmiddels opgedaan heb.
Zal ik voorlopig maar hier op Ikkeben blijven wonen dan?
Groetekes, Sje
Ja hi hi hi doe dat maar ja Sje !
Aan bepaalde mensen ga je je toch een klein beetje hechten

O ja, Joyce.
Manon is 13 maanden en zegt ook nog niet veel hoor.
Eigenlijk pas de laatste twee weken zijn mama, die, boem, bah bij papa, opa en kijk es gekomen.
Tessie