Schommel

Woordjes sluipen er ook in is mijn ervaring.

Ze zeggen het niet ineens. Voorbeeld: kindje zit met een bal in de handen en zegt ba, maar heel oerklankerig nog (dat zelfs de b nog niet eens echt als b klinkt bijvoorbeeld), dan valt het je in eerste instantie niet eens op dat het bal probeert te zeggen. Het klinkt een week later iets minder oerklankerig en ineens denk je “He, zou ze bal zeggen?!” en vervolgens ga je er in die dagen erna iets beter op letten. Zelfs dan twijfel je nog af en toe of het wel echt bal is. En dan denk je ook terug aan dat iets oerklankerige ba van vorige week. En floep er is een woordje geboren!

Ze zeggen het nooit meteen heel duidelijk. Voor zo’n kind is het ook een kwestie van oefenen natuurlijk.

Groetekes, Sje

ja idd een leuk verhaal dames haha!

Uhm Miranda, ik wil je niet bang maken maar Demi begon pas echt te praten toen ze al 3 was… En we net de logopedie hadden ingeschakeld…
Ze zei wel wat simpele woordjes als mama, papa, pop, bal enz… Maar het echte kletsen kwam pas héél laat… Demi liep wel met 13 mnd, en kroop met 6 mnd best vlug dus… en was zindelijk op haar 3,5 best laat voor een meisje…ze was ruim 4,5 toen ze snachts zindelijk was…

Milan daarentegen was amper 1 en hij kletste al zo veel! Nu is ie net 3 en verteld hele verhalen, en gebruikt woorden waarvan ik zelf amper de betekenis ken
Verschilt echt per kind…
Hij liep met bijna 11 maanden, en is al zinderlijk vanaf z’n 2,5 dag én nacht.

Komt vast goed hoor, de een is nou eenmaal wat sneller dan de ander…

Groetjes Nathalie & Co

Hoi Nathalie,
nee mij maak je niet bang hoor hihi
maar het lijkt me wel zo leuk als je een klein beetje in gesprek kan gaan
met je kleine peuter
Ik kan me wel voorstellen dat jullie je indertijd een beetje zorgen hebben
gemaakt omdat ze best wel laat begon met kletsen.
Maar gelukkig is het nu een klein kletskousje geworden

Hahaha, inderdaad erg leuk om te lezen allemaal, die grappige zelfbedachte woordjes

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Ik ga doen wat Sje schreef.
Alles opschrijven van die zelfgemaakte woordjes.
Erg leuk voor later vind ik dat !

quote:
Ik kan me wel voorstellen dat jullie je indertijd een beetje zorgen hebben gemaakt omdat ze best wel laat begon met kletsen. Maar gelukkig is het nu een klein kletskousje geworden

Nou het is nog steeds niet zoals het moet helaas, ze heeft daarom ook al 2 jaar logopedie, beetje bij beetje gaat het wat beter…
Ze praat veel te snel en spreekt daarom de klanken niet goed uit… en soms denk ik ook dat ze het wel lekker makkelijk vind om het uit te spreken zoals zij dat wil…
Ze vind het ook niet leuk als we haar verbeteren helaas, en als we dat doen gaat ze het juist expres op háár manier uitspreken… Maar ja zaterdfag start ook de logopedie weer
Milan vind dat wel interessant, die gaat dan echt zitten oefenen tot hij het wel goed zegt…
Zo zei hij een tijdje lang de J ipv de L dus bijv. Jojjie (lollie), mejek (melk), jopen (lopen), ik ben Mi-jan(milan) knuffejen(knuffelen) enz… doordat wij dat steeds verbeterde zegt ie het nu wel goed
2 verschillende kids heb ik hoor

Groetjes Nathalie & Co

Ow dat wist ik niet Nathalie.
Wat een dondersteen is die meid om het expres fout te zeggen
als jullie haar verbeteren !
Succes met de logopedie, komt vast helemaal goed !