Samenlevingscontract/trouwen haha

ja ikv ind het best grappig maar ik krijg net dus te horen dat vanaf Jan.2010 een soort verplichting wordt om een samenlevings contract te hebben of te trouwen, aangezien als er 1 van ons overlijdt we best wel in de shit zitten mochten we niet getrouwd zijn of een contractje hebben opgesteld.
ja dit even in het kort want jullie hebben het vast ook wel gelezen/gehoord of wat dan ook.
ik belde dus net rijco op:
hij nam op: hee schat
ik zo: hee schat, wil je met me trouwen?
hahaha
echt we moesten erg lachen, toen ik vertelde waarom.
maar aangezien hij 4 jaar geleden mij een ring had gegeven en zei dat ie altijd samen wilde blijven en dat ie graag ooit met me zou willen trouwen,
tja dan moeten we dat maar gaan regelen he?
ik denk dat we eerst dat contract gewoon officieel maken en later pas trouwen want ik wil niet trouwen omdat het “moet”

zucht… wat een bizarre situatie

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Welke debiel heeft dit beslist dan??

Groetjes,

Michèle

Waar staat dat dan mama van Rico??
Ik heb er nog niets over gehoort…
Maar als de vader van t kind het kind erkent heeft en jij komt te overlijden blijft het kind toch gewoon bij zijn papa??

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

[img]http://b2.lilypie.com/AdNwp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

zoiezo als het voor de wet erkent is ja, niet alleen maar via de gemeente.
maar dat is niet waar dit over gaat
dit gaat puur over box 2 met de belastingdienst en bij het overlijden van je partner die overlijdt NA een halfjaar NA het tekenen van een samenlevingscontract. (voor die tijd ben je nog de sjaak)
en moet je belasting betalen over die begraafnis/crematie en krijg je geen erfenis.
alleen de moeder/vader/broer/zus VAN degene die is overleden maken dan aanspraak.
echt belachelijk dit gedoe

enne idd michele: gewoon debiel,
wij wilde gewoon pas gaan trouwens als de tijd er rijp voor was en we genoeg hadden gespaard.
nu moeten we dus een samenlevingscontract op laten stellen bij de notaris wat bakken met geld kost wat we niet hebben, en moeten dus 2x geld gaan uitgeven.
dit is niet 100% verplicht ofzo, maar de gevolgen wil ik al helemaal niet meemaken na sterfte en belastingdienst box 2.
ohja
en als je samen zou wonen en geen samenlevingscontract hebt of getrouwd bent dan MOCHT je kiezen of je fiscaal partner wilde worden van elkaar mbt de belastingdienst (de berekeningen van de; huur/zorg/kinder/kinderopvang toeslag hebben daar dan mee te maken) nu mag je niet kiezen maar wordt je VERPLICHT fiscaal partner.
echt belachelijk.

ohja en het was op het nieuws, maar ik heb even een link opgezocht waar je het ongeveer kan teruglezen:

http://www.anotaris.nl/index.php?folder_id=2&file_id=428

en deze site is duidelijker, staat ook vermeld hoe het EERST was en hoe het nu gaat worden:

http://www.holtusadvies.nl/menu.php?page=wist-u-dat&subpage=samenlevingscontrac

enfin… blijf het belachelijk vinden
is gewoon geldtrekkerij dat de notarissen nog meer geld krijgen dan ze al hebben
jeetje we leven toch in nederland? mogen toch zeker zelf wel uitmaken of we gaan trouwen of een samenlevingscontract aangaan zonder dat we het moeten doen uit financieele nood… want dat zou het anders worden als je dit niet beslist:S

quote:
Waar staat dat dan mama van Rico?? Ik heb er nog niets over gehoort.. Maar als de vader van t kind het kind erkent heeft en jij komt te overlijden blijft het kind toch gewoon bij zijn papa??

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/AdNwp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Niet helemaal Melanie. Als Noah erkent is door zijn vader heeft zijn vader rechten bij leven. Maar als jou iets overkomt en er is geen ouderlijk gezag geregeld gaat noah naar jou moeder en moet zijn vader voogdij aanvragen. Het ouderlijk gezag is zo te regelen. Moet je even opzoeken welke papieren je op moet sturen naar de rechtbank. Je hoeft niet eens zelf te komen, de griffie doet uitspraak en schrijft het besluit in. Als je trouwt of een samenlevingscontract afsluit na erkenning is dat allemaal geregeld. Als je overigens pas erkent na het samenlevingsvcontract af te sluiten moet ook het gezag apart geregeld worden.

Groetjes,

Michèle

Ja dat wettelijke moeten wij ook nog regelen, door de stress van het afgelopen jaar is dat echt langs ons heen gegaan.
maar…
wat bedoelde je precies nu michele?
Rijco heeft Rico de dag van zijn geboorte erkent bij de gemeente.
We moeten bij het kanton gerecht nog een formulier afgeven voor het ouderlijk gezag.
maar ik snapte even niet wat je bedoelde met dat het als het andersom was geregeld dat het dan nog moest ofzoiets?

Hmz ga ik op woensdagochtend om 9 uur wel ff trouwen dan is het gratis hier en hup alles geregeld
Had toch al gezegd dat ik het op woensdagochtend zou doen, ga daar echt geen bakken met geld aan uit geven (is me tweede keer) , doe ik dan liever aan een feestje.
Zat net te denken 7 april is wel leuke datum is dylano precies anderhalf hahaha

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

ja wij op dinsdag michelle, dan is het hier gratis hahaha
ik weet niet of ik dit wel wil zo.
voel me beetje gedwongen door de regering:S
ik wilook gewoon een sprookjes huwelijk

Ja maar voor jou is het de eerste keer, dan vind ik dat een heel ander verhaal.
Al is het voor rené ook de eerste keer
Maar voor mij hoeft dat niet meer. Het enigste waar ik nog voor zou trouwen en dat gebeurt dus waarschijnlijk ook wel is voor de naam.(ook wle omdat ik van mijn mannetje hou hoor en hij het graag wil) We zitten hier momenteel met 3 vrschillende achternamen in huis en das best vervelend.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

ja dat snap ik…
maar weet je wat het is.
ergens geef ik geen bal om het huwelijk maar omdat huwelijken zo mooi zijn vind ik een sprookjeshuwelijk gewoon leuk.
ik hoef het natuurlijk helemaal niet zo te hebben.
want ja ik hou van mn mannetje! maar het is gewoon ja… normaal als je ouders bent dat je ook getrouwd bent, alles is dan veel makkelijker.
ik ben zo groot gebracht, in heel mijn omgeving waren de ouders van mijn vriendjes en vriendinnetjes getrouwt, en toen ik 'n jaar of 11 werd leerde ik een meisje kennen waarvan de ouders niet getrouwt waren. dat vond ik zo ontzettend vreemd! ja heel maf misschien.
het is maar een papiertje, maar mocht je ooit uit elkaar gaan als ouder geeft dat papiertje vaak ook een hoop gelazer.
niet dat ik er bang voor ben dat het ooit mis zou lopen tussen ons, maar ja je weet nooit wat er over een x aantal jaren kan gebeuren

Pfff, hoe dat allemaal zit weet ik ook niet hoor? Wij gaan binnenkort naar de notaris voor een samenlevingscontract, want dat moet vanwege het nieuwe huis. Wij hebben het erkennen bij de gemeente gedaan en daar kregen we meteen een formulier voor de rechtbank. Dat is dus goed geregeld. Notarissen en advocaten, allemaal stikduur. Een vriend van mijn ouders gaan scheiden, zet je portemonnaie maar open! Maar Inge, ik heb er ook niks over gehoord hoor? En trouwen omdat het ‘moet’? Echt niet! Wij willen pas trouwen als Eva bv 5 is en ze dat ook meekrijgt! En dan ook vrij simpel…vroeger wilde ik alles erop en eraan, nu wil ik gewoon een mooi feest met onze beste vrienden en familie. We hebben nog wel even om daar over na te denken!

Groetjes Rainbow, trotse mama

nee daarom, niet omdat het moet, want wij wilde het op den duur wel, maar niet op korte termijn en ik heb geen geld voor 2x zoiets te doen dus eerst samenlevings contract en paar jaar later weer trouwen
dat hoeft voor mij niet zo, dat 2x gedoe.
maar ik heb ook geen zin om weet ik hoeveel knaken op tafel te gooien aan de belastingdienst (box 2) of als hij komt te overlijden door een ongeluk of wat dan ook, en de rest wat ik noemde.
daar heb ik gewoon ook geen geld voor. daarom zei ik al: het is echt weer zoiets van: mensen worden weer onder druk gezet.
wat een krom gedoe toch?
maar ja trouwen wilde we zoiezo ooit wel

Ook wij hebben wel formulieren ingevult dat naar de kantonrechter is gegaan!
Maar trouwen gebeurt hier voorlopig echt nog niet.
Doen we pas als er het geld voor is, en als Noah wat ouder is dat ie ook lekker de hele avond kan feesten :smiley:
Voor mij hoeft het ook niet allemaal groot, als het maar gezellig is met vrienden en familie.

Maar de belastingdienst zijn echt afzetters. We hebben altijd geauwhoer met ze!

[img]http://b2.lilypie.com/AdNwp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

quote:

We moeten bij het kanton gerecht nog een formulier afgeven voor het ouderlijk gezag.
maar ik snapte even niet wat je bedoelde met dat het als het andersom was geregeld dat het dan nog moest ofzoiets?

Als je eerst een samenlevingscontract afsluit en dan na de geboorte pas erkent moet het ouderlijkgezag ook via het kantongerecht plaatsvinden, doe je het erkennen voor de geboorte is het net als bij een huwelijk allemaal geregeld.

Een collega van mij heeft een samenlevingscontract en zijn zoontje nu pas met 2 jaar erkent. Dit omdat het niet zijn biologische kindje is maar hij wel al met de moeder samen is sinds ze 3 maanden zwanger was. Maar hierdoor moet het gezag apart geregeld worden. Hadden ze het tijdens ze zwangerschap gedan was het nu al rond geweest.

Groetjes,

Michèle

quote:
quote:

Als je eerst een samenlevingscontract afsluit en dan na de geboorte pas erkent moet het ouderlijkgezag ook via het kantongerecht plaatsvinden, doe je het erkennen voor de geboorte is het net als bij een huwelijk allemaal geregeld.

Een collega van mij heeft een samenlevingscontract en zijn zoontje nu pas met 2 jaar erkent. Dit omdat het niet zijn biologische kindje is maar hij wel al met de moeder samen is sinds ze 3 maanden zwanger was. Maar hierdoor moet het gezag apart geregeld worden. Hadden ze het tijdens ze zwangerschap gedan was het nu al rond geweest.

Groetjes,

Michèle

Ik ben het niet met je eens, wij hebben ook al jaren een samenlevingscontract, maar omdat we niet getrouwd zijn moesten we het gezag alsnog regelen (ook al heeft de erkenning hier al plaatsgevonden tijdens de zwangerschap). Alleen als je een geregistreerd partnerschap hebt of als je getrouwd bent krijg je automatisch samen het gezag, in alle andere gevallen moet je het apart regelen (samenlevingscontract of niet).

Maar goed, dat meen ik te weten…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

maar wat is dan het verschil tussen geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract, ik dacht dat dat hetzelfde was?

maar als wij bijvoorbeeld een geregistreerd partnerschap aangaan, dan moet er NU toch nog apart worden aangevraagd dat rico voor de wet ook van rijco is? haha
dat klinkt dom voor de wet hahaha

Een samenlevingscontract stelt juridisch gezien eigenlijk geen klap voor, daarin spreek je eigenlijk alleen de intentie uit dat je netjes samen zult wonen en elkaar geen loer zult draaien. Er wordt niks door geregeld mbt bijvoorbeeld erven en dergelijke. Een geregistreerd partnerschap brengt juridisch hetzelfde met zich mee als een huwelijk.

Als Rijco Rico al heeft erkend en jullie gaan nu een geregistreerd partnerschap aan, dan krijgt Rijco ook automatisch het gezag over Rico. Hebben jullie dat nu nog niet geregeld dan?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

nou… schaam schaam… dit is helemaal langs ons heen gegaan, omdat we gelijk na de geboorte te horen hadden gekregen dat rico misschien het Down-syndroomzou hebben.
we zijn een beetje in vervelende situaties mbt rico gaan rollen waardoor het er eigenlijk van is gekomen, en op den duur gewoon (schaaaaaaaaaaam!!! ) vergeten!!
ik ga er geen mooier verhaal van maken dan het is.
dit moet dus echt volgende week even gebeuren…
enfin: dit vond ik:

Bij een geregistreerde partnerschap ontstaan door de geboorte van een kind alleen familierechtelijke betrekkingen tussen moeder en kind. Om familierechtelijke betrekkingen met de mannelijke partner van de moeder tot stand te brengen, moet hij het kind erkennen. Pas dan is hij vader in de zin van de wet. De man kan het kind al erkennen voordat het wordt geboren. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een akte van erkenning op. Erkenning kan ook plaatsvinden bij de notaris met een notariële akte. Vindt erkenning niet vóór de geboorte plaats, dan kan de man het kind bij de geboorte-aangifte erkennen, of op een later moment. Ook dit gebeurt meestal bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

dus als we een geregistreerde partnerschap aangaan dan moet het NOG apart geregeld worden toch?

Als Rijco Rico ook nog niet heeft erkend, dan moet het inderdaad allemaal nog apart geregeld worden ja. Maar dat kan een notaris je natuurlijk dan ook goed vertellen.

Als Rijco Rico al erkend had en je ging zo’n gereg. partnerschap aan (rotwoord), dan ging het gezag automatisch ook naar hem.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

maar rijco heeft rico wel erkend via de gemeente zoals het moet, dezelfde dag nog.
alleen het ouderlijk gezag is nog niet geregeld…
dat was mn vraag eigenlijk, of dat dan apart geregeld moet worden als we een geregistreerd partnerschap zouden aangaan.

hoe gaat dat in zijn werk? is dat dan ook in een zaaltje met jurk aan
en de kosten hetzelfde als bij trouwen?