's nachts niet doorslapen

Hallo allemaal, ik heb al eens eerder een artikel geplaatst in dit forum en dat heeft me toen heel erg geholpen. Ik dacht laat ik het nog eens proberen. Onze dochter is nu bijna 13 maanden en ze heeft moeite om 's nachts door te slapen.
Ons dagschema ziet er als volgt uit:

's Morgens rond 07:30 wordt ze wakker, verschonen en meteen een lekkere fles van 210cc. Daarna gaat ze lekker spelen. Ze kan zich zelf ongeveer 2 uurtjes vermaken en dan begint de vermoeidheid toe te slaan.
Dan geven we haar een beker melk die ze bijna helemaal leeg drinkt. Dan proberen we haar tussen 10:00 en 10:30 op bed te leggen. Ze wil dan niet slapen en na 10 minuten begint ze heel hard te huilen.

Dan halen we haar weer uit bed en moeten wij haar vermaken, want zelf kan ze zich niet meer vermaken, waarschijnlijk door de vermoeidheid.

Dan gaan we om 12:00 eten. Ze krijgt een boterhammetje, soms nog een beetje soep en een fruithapje. Dan gaat ze rond 13:00 naar bed en slaapt ze tot ongeveer 15:00 - 15:30. Als ze wakker wordt dan halen we haar uit bedje en vermaakt ze zich zelf weer tot het avondeten tussen 17:00 en 17:30. Na het eten gaat ze standaard altijd in bad of onder de douche met papa of mama en na het douchen krijgt ze een fles met ongeveer 210 cc pap. Dit drinkt ze meestal helemaal leeg en dan leggen we haar op bed rond 19:00 - 19:30.

We hopen dan dat ze de hele nacht doorslaapt. Helaas tussen 22:00 en 23:00 wordt ze wakker, klaarwakker. Om 0:00 na een fles melk gaat ze weer naar bed, dan wordt ze om 03:30 wakker. Ze slaapt dan weer rond 04:30, maar wordt dan weer rond 07:30 wakker.

Heel verhaal, maar mijn vraag is of iemand tips heeft om ze door te kunnen laten slapen van 19:00 tot de volgende ochtend 06:00 - 07:00 of moeten we gewoon door deze fase heen? Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

Rond het eerste jaar, dus dat is “uitprobeerfase”.
En het toverwoord is: negeren.

Klinkt heel bot, maar het werkt wel na een poosje. Hoe noodzakelijk is het dat je haar zo laat op de avond als ze wakker is nog uit bed haalt en een fles geeft? Ze vindt het waarschijnlijk prachtig dat ze haar bed nog uit mag. Ik zou haar in haar bedje laten, hoogstens een slokje water geven (en dan ook echt gewoon een slokje, niet een hele fles of beker) en tjoepla, slapen weer!

Heb je al geprobeerd om haar te laten liggen (desnoods laten huilen)? Het is vrij onbruikbaar om een kindje van die leeftijd nog een late voeding te geven. In principe moet ze namelijk met wat jullie haar overdag aan eten en drinken geven makkelijk de nacht doorkomen. Het is inmiddels gewoon een gewenning dat ze 's avonds laat die fles nog krijgt, dus logisch dat ze wakker wordt. Het is een ritme waar ze in zit en dat moet je doorbreken. Dus niet meer geven die fles.

Zal best een paar avonden drama geven in de vorm van huilen, maar op een gegeven moment heeft ze door dat er met jullie niet te sollen is en dat ze die laatste fles gewoon voor het lekker niet meer krijgt. Grote kans dat ze binnen een week gewoon lekker doorslaapt.

Onze meiden komen als hun bedtijd eenmaal is ingegaan hun kamer niet meer af. Als er getroost moet worden, dan op de kamer. Als ze een slokje water willen, dan op de kamer. Ze weten niet beter en ze weten ook dat ze niet uit moeten proberen, want dat lukt bij ons niet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Feb 2008 22:19:28

Onze dochter wilde destijds ook niet slapen, wel bij ons in bed. Van het cb kregen we het advies haar toch te laten huilen. De eerste nacht zou dit 4 uur kunnen duren, de 2e nacht 3 uur, de 3e nacht 1 uur zeiden ze. We zijn begonnen met dit advies destijds, zie deze topic http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=2283 en sindsdien gaat het goed. Onze dame heeft een eigen wil en daar moesten we blijkbaar doorheen. Ze heeft nooit lang gehuild toen we ermee begonnen, want 4 uur huilen pffff daar zagen we uiteraard zeer tegenop. Overleg eens met het cb. Ik zou wel proberen langzaam de voedingen af te bouwen. Laat eerst die voeding van 3.30u vallen en daarna pas die van rond 0.00u. Bied overdag dan wat meer aan, een boterhammetje of wat dan ook.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik zal maar weer eens met mijn schema gaan gooien… Ik vind hem namelijk geweldig en Jeske vaart er wel bij…

7.30 boterham + 150 ml halfvolle melk
10.30 fruit
12.30 boterham + 150 ml opvolgmelk
hierna gaat ze meteen naar bed en slaapt ze tot 15.30
15.30 koekje + beetje water
17.00 groente
19.30 fles 180 opvolgmelk

Jeske is zelf de laatste tijd ook wel wakker 's nachts, maar ik hoor meteen aan haar huiltje of het gewoon zeuren is, of dat er echt iets aan het handje is…
Bij het zeuren slaapt ze ongeveer een kwartier weer in…
Ook ligt ze wel eens te kletsen…

Wat betreft 's morgens moe, is dat echt moe, of gewoon verveling? Want 2 uur alleen spelen is best lang voor zo’n hummeltje. Als ze een beetje begint te zeuren zou je er mee kunnen gaan wandelen. Als het slecht weer is samen spelen…