's avonds klaar wakker

Hallo,
Wij hebben een hele fijne ontspannen baby. Helemaal top! Nu hebben we alleen 1 probleem. Het lijkt er op, dat haar ritme toch wat anders ligt dan het ritme van ons. Ze wordt namelijk 's avonds laat pas actief en dat is precies wanneer wij willen gaan slapen. Meestal krijgt ze nu rond half 8 of iets later afgekolfde melk van mij. Als mijn vriend dan de voeding geeft, kolf ik ook nog wat melk, zodat ik zeker weet dat ze genoeg krijgt. Alleen dat werkt dus niet. Rond 23:00 wil ze dan nog weer meer en lijkt dan niet genoeg te krijgen. Eigenlijk drinkt ze na half 8 steeds weer wat, ook bij mij uit de borst. Die voelen helemaal leeg aan. Uiteindelijk is ze dan rond 01:15 moe en kunnen we eindelijk gaan slapen. Tussen half 8 en 01:15 slaapt ze misschien bij elkaar een uurtje bij mij op schoot als ik tv kijk ofzo. Ik vraag me af of ze wel genoeg krijgt? Of is het haar ritme dat nog op de avond/nacht ligt. Ze slaapt wel de hele nacht door van het moment dat ze dan slaapt en dan slaapt ze 's ochtends na de voeding van 07:00 plusminus zo weer verder tot 11 uur. Ze is trouwens 9 weken. Heeft iemand een idee of tips?
Wat een lang verhaal eigenlijk, ik hoop, dat jullie er wijs uit kunnen worden.
groetjes Anne

hoi anne,

hmmm dat is vervelend voor je! hoe slaapt je meisje overdag???
toen mijn dochtertje zo oud was zat er ook totaal geen ritme in! pas bij de 3 maanden ontwikkelde zij een goed ritme en slaapt savonds van 1930 tot 2230 dan drinkt ze en slaapt gelijk weer in om vervolgens me om 6 uur weer te wekken! ook hier word borstvoeing gegeven.
en als je haar nou gewoon in dr bedej neer legt, na de voeding van half acht?

groetjes trammie

hoi anne,

hmmm dat is vervelend voor je! hoe slaapt je meisje overdag???
toen mijn dochtertje zo oud was zat er ook totaal geen ritme in! pas bij de 3 maanden ontwikkelde zij een goed ritme en slaapt savonds van 1930 tot 2230 dan drinkt ze en slaapt gelijk weer in om vervolgens me om 6 uur weer te wekken! ook hier word borstvoeing gegeven.
en als je haar nou gewoon in dr bedej neer legt, na de voeding van half acht?

groetjes trammie

Bijzonder zeg!
Probeer haar een duidelijk ritme aan te leren:
na de ochtendvoeding even knuffelen, in de box, bij moeheid meteen naar bed (ogen wrijven, rode wangen, warme handen, jengelen). Een babietjes van 9 wk is gemiddels 45 minuten wakker om verolgens voor 2 a 3 uur te gaan slapen. Zo slaapt ze precies tot aan de volgende voeding. Weer na de voeding even knuffelen in de box en bij moeheid naar bed. keer op keer.
Zo zul je bij 9 wk uitkomen op 5 a 6 voedingen per etmaal, afhankelijk van de duur van haar slaapjes. Wordt ze eerder wakker dan geef je haar eerder de voeding, maar probeer in ieder geval 3 uur tussen de voedingen in te laten zitten.

Een duidelijk schema overdag met voldoen rust en regelmaar zorgt voor structuur en daarmee duidelijkheid voor je babietje. Ze zal binnen een paar dagen wennen aan haar ritme en veel eerder de nacht in gaan, natuurlijk nog onderbroken door een avondvoeding en eventueel een nachtvoeding. De reden waarom ze nu de nacht doorslaapt is dat ze probeert te overleven. Ze is kapo en totaal gesloopt van het lange opblijven. Een babietje bvan 9 wk heeft ongeveer 18 tot 20 uur slaap nodig per etmaal.
Laat haar altijd slapen in haar bedje, nooit op schoot of in de box (natuurlijk wel eens in de wandelwagen of auto) en leg haar wakker op bed. Zo kan ze wennen aan haar slaapplek en leren om zelf in slaap te komen.

Wij hebben dezelfde “fout” gemaakt als jij bij onze oudste dochter. We dachten wat een heerlijk wakker kind zeg, dat gezellig! Totdat ze na een week of 10 niet meer kon stoppen met huilen en jengelen, gewoon vanwege de opgebouwde vermoeidheid.
Onze jongste dochter is nu 6 mnd en slaapt overdag nog 3 keer 2 uur en 12 uur in de nacht. Dus dat is bij elkaar 18 uur en zij is 6 maanden. Kun je nagaan hoeveel ze sliep toen ze 9 wk was. Ze hield het nooit langer vol om meer dan 40 min wakker te zijn.

Misschien heb je er wat aan. Het vergt wel doorzettingsvermogen, want je zult wellicht stuiten op hevig protest, maar daar moet je even doorheen. Het duurde bij ons een week, met een terugval op dag4 en we hadden een ander kind!

Groetjes,
Anne

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

hallo anne,

Welke afgekolfde melk geef je ? Ik bedoel de melk van de ochtend of avond ervoor? Het kan dat je dochtertje actief wordt als je de gekolfde melk van de ochtend geeft, als je haar gewoon bij jou laat drinken krijgt ze gewoon de avond melk dwz dat de natuur heeft geregeld dat deze iets dikker is dan de ochtend of middag melk en er zitten rustgevende stoffen in. de ochtend melk is een opkikker voor baby"s net als voor ons koffie!

probeer haar gewoon de melk te geven die je op dat moment hebt

heel veel succes gr mama van Kevin(6j) en Roan (7mnd)

he wat fijn meteen reacties. Ze slaapt dus overdag veel. Wat op zich natuurlijk wel fijn is, maar voor ons niet praktisch en helemaal niet handig als ze dan 's avonds vol energie zit en voor uiteindelijk ook niet. Ik heb niet het idee, dat ze oververmoeid aan het raken is, omdat ze overdag die slaap wel inhaalt. Ze ligt dan wel vaak in bed en af en toe draag ik haar in de draagdoek. Ik ga het er met mijn vriend over hebben over het meteen na het spelen in de box toch in bed leggen na die voeding van half 8.
thanx voor het meedenken!

hallo georgina,
wat jij zegt, dat zit ook wel een beetje in mijn hoofd. Ik ben op de hoogte van de soorten melk die je geeft gedurende de dag, maar ik snap dan niet goed waarom Josie dan na de ochtend voeding weer als een blok verder slaapt. Dat komt dan misschien toch door het lange wakker zijn op de avond.
wat een gepuzzel!
groetjes, Anne

dat zou indd door de vermoeidheid kunnen komen. Het is mischien wel makkelijk als papa de voeding geeft maar ik zou het toch eens proberen. Krijgt ze om 23.00u voeding? doe dat dan lekker rustig op haar kamertje , zet daar een makkelijke stoel en een klein nachtlampje dat net een beetje licht geeft zodat ze niet wakker word, leg haar dan weer gelijk in bedje zodat ze weet dat het toch echt de bedoeling is om s’nachts te slapen.

gr georgina

Hoi Anne,
Ik denk toch dat het heel belangrijk is om meer regelmaat aan te brengen, de ene keer in een draagdoek, de andere keer in bed slapen brengt verwarring.In een draagdoek doet een babietje een hazeslaapje en daar rust ze niet van uit. Onrust creeert onrust. Als ze van 19.30 tot 00.30 wakker is is dat 5,5 uur. Zo lang is een babietje van 9wk over het al gemeen niet eens wakker in een etmaal.
Zorg dat de slaapjes lang genoeg zijn overdag om uit te rusten, dat is minimaal 2 uur. Pas na ongeveer een uurtje slapen komen ze in een diepe slaap die ze echt doen uitrusten, alles korter dan dat is een hazenslaapje om er weer even tegenaan te kunnen.
Als ze langer slapen en uitgerust wakker worden kunnen ze een flinke hoeveelheid BV wegkrijgen en het redden voor de volgende cyclus.

Als ik jouw was dan zou ik haar na de voeding van 19.30 eventjes in bad doen, haar op haar kamertje lekker insmeren en aankleden voor de nacht, haar nog even lekker tegen je aanhouden en in bed leggen. Altijd met hetezelfde knuffeldoekje en dezelfde mobiel, zodat ze dat soort geluiden en beelden met slapen gaat combineren. De late avondvoeding gewoon op haar kamertje geven zonder teveel aandacht en meteen weer wegleggen.

Ik zou de draagdoek echt alleen gebruiken voor het op pad gaan. Het is ook voor het rugje niet aan te bevelen haar langer dan nodig in een kromme houding te hebben.

Maar goed het is maar mijn mening. Het enige dat ik weet is dat ik twee dochters heb die door het duidelijke ritme en vastberadenheid van onze kant niet of nauwelijks huilen, altijd tevreden wakker worden, goed eten en drinken en gezellig zijn. Zelfs onze oudste die toch midden in de peuterpubertijd zit zegt tijdens het eten: nu lekker eten, dan even spelen, beetje melk en dan lekker slapen, he mama??
Voor onze kids werkt het uitstekend en ik gun iedereen zulke heerlijk rustige en makkelijke kinderen.
Dus misschien werkt het ook bij jullie.

Groetjes,
Anne

rekenfoutje 5 uur natuurlijk…sorry

hi anne,

Ik snap je punt hoor. We zijn al wel bezig met het maken van een vast ritueel. Ik wil ook, dat ze begrijpt hoe het gaat. Maar ik sta ook wel achter een andere manier van denken en dat is dat een kind 9 maanden heel dichtbij je is geweest en dan moet het ineens alleen op een kamer liggen, met kleren aan en wat nog meer aan aparte geluiden, beelden etc.
Ze is erg tevreden op dit moment. Het is alleen in de avond, dat het niet loopt en ik heb soms ook het gevoel, dat ik niet genoeg voeding voor haar heb op de avond. Dan blijft ze komen om meer te drinken en mijn tepels doen pijn van het vele aanleggen. Ik raak dan ook oververmoeid en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ze slaapt op dit moment met wieg nog bij ons op de kamer. Ik denk niet dat ze slaap te kort komt, ze slaapt overdag heel veel. Ook in de draagdoek kan ze wel 2 uur slapen.
Maar goed, ritme is heel belangrijk. Ik weet het ben zelf juf en ik sta er iedere keer van te kijken hoe fijn mijn kleuters die structuur vinden.
thanx voor het meedenken,
gr. Anne

twijfel niet teveel of je genoeg voeding hebt, als ze voldoende plasluiers heeft, dan he! Ik heb ook altijd getwijfeld aan d hoeveelheid voeding en zat s’avonds net als jij ook zo en heb alles geprobeerd maar het enige wat mijn zoontje wilde is bij mij tutten en vooral s’avonds en ook tot zeren borsten, tutter werd zelfs geweigerd, maar ik heb hem die speen echt zelf aangeleerd en vastgehouden met mn hand. omdat het voor mij teveel werd

gr georgina

Annemarie, hetzelfde probleem heb ik de eerste 2 weken gehad. Nu is hij ook 9 weken oud. De eerste 2 weken heeft hij ook bij ons op de kamer gelegen en sliep inderdaad ook alleen maar overdag had totaal geen nachtritme. We durfden niet eens te fluisteren met elkaar of hij werd wakker. Zelfs als hij mijn ademhaling hoorde wilde hij zijn bed uit. Tot er iemand van de cb kwam en mij aanraadde om hem naar zijn eigen kamer te verplaatsen. Nou wil ik niet zeggen dat hij opeens een goede slaper was, nu wel trouwens, maar hierna sliep hij opeens van 20.00 uur tot de volgende ochtend en moest ik hem zelf steeds wakker maken voor de voeding. Nu deed hij het overdag niet meer goed, maar dat kwam weer door andere dingen die meespeelden. Vandaag heeft hij voor het eerst ook overdag steeds geslapen, het lag aan de voeding die tekort kwam.

Ik ben het eens met Anne, rust en regelmaat! Ook ik had afspraken met mijn man gemaakt. Na 20.00 uur het liefst op zachte toon praten tegen de kleine en alles op zijn kamer doen, voeden, verschonen, wassen etc. Snel in bed leggen als hij begint te gapen en dat werkt tot nu toe harstikke goed. Na 20.00 uur komt hij ook absoluut niet meer naar beneden of in de box, teveel prikkels voor hem aangezien hij ook een huilbaby was. Ik ben ook geen fan van de draagdoek. Tuurlijk wil je hem bij je houden omdat hij eerder ook 9maanden lang in je buik heeft gezeten, maar hoe eerder je hem loslaat en zelfstandig laat worden, hoe beter jij de rust kan pakken. De eerste 2 weken hadden mij gesloopt omdat ik hetzelfde dacht. Geen rust gehad, maar aan een zieke moeder heeft je kindje ook niks. Ik ben voor zelfstandig in slaap vallen. In het begin viel het niet mee, maar nu doet hij het hartstikke goed! Mijn hulp heeft hij niet nodig. Ik merk ook dat ik steeds minder kan spelen met mijn kleine omdat hij gauw genoeg slaap krijgt. Een kind van 9 weken heeft ook gewoon veel rust nodig, anders kan hij ook niet goed drinken!

hmm, ik denk, dat ik het wel wat zwaar heb laten overkomen. Josie is een tevreden en ontspannen baby. Ze huilt alleen als er echt iets is en dat is ‘s avonds. Nu ligt ze trouwens lekker te slapen al vanaf kwart over 6. Ik hang niet heel sterk naar de 3 r-en. Ben me wel bewust van het feit, dat je een baby niet overal heen moet slepen en het te spannend moet maken, maar ik wil er ook niet al te ’ autistisch’ mee omgaan. Je kunt ook te veel structuur bieden, waardoor je straks misschien wel een heel eenkennig kind krijgt, die bij de minste verandering helemaal van streek is.
Ik ben wel heel blij met de draagdoek en merk niets van dat zij er onrustig van word. Het is heerlijk, dat ik haar zo dicht bij me kan hebben. Ik word daar blij van en volgens mij voelt zij dat ook Bovendien is het dragen van een kind in een draagdoek goed voor de sociale ontwikkeling van een kind, lijkt me heel wat waard in deze wereld.
Bedankt voor de reacties. Het heeft me zeker gesterkt in hoe ik er over denk. Ik zal meer vertrouwen hebben in mijn eigen gevoel.
groetjes Anne

Hoi,

Ik denk ook dat ze te veel slaap heeft overdag en dan s avonds actief is.
01.15 op bed is echt veel te laat.
Ze moet gewoon eerder slapen en dan overdag wat minder lang denk ik.
Het is ook niet goed dat ze na half 8 steeds melk drinkt.
Haar maagje zal op een gegeven moment te vol zijn, en dan krijgt ze misschien krampjes of zal alles er uit spugen.
Zou je kindje gewoon de juiste aantal cc geven en niet meer.
En niet bij je op schoot laten slapen voor de tv.
Op tv zijn allemaal geluiden en stemmen en dit maakt haar juist weer actief.
Bij moeheid gewoon op bed leggen.
En duidelijk ritme zoals Anne schrijft.

Succes ermee en houd je ons op de hoogte.

Groetjes Lisan.

Anne je geeft zelf aan dat ze vanaf 8 tot 01.00 weinig slaapt, dat lijkt me niet ontspannen genoeg. Slaapt ze diep als ze in de draagdoek ligt? Van de mijne weet ik dat als hij ergens anders slaapt dan zijn eigen bedje, dat hij dan niet vast slaapt. Dat kan ik zien aan het speentje dat 2 uur lang op en neer gaat. Terwijl hij in zijn eigen bedje hooguit 5 minuten de speen in zijn mond kan houden en vervolgens laat vallen als hij echt in slaap valt.

Nogmaals het is niet om de draagdoek af te keuren, ben het met je eens dat het echt iets moois is, maar slaap heeft je kleine ook nodig. Dat is toch wel belangrijker denk ik. Hoe minder ze slapen hoe minder ze goed drinken, daar ben ik nu wel achter gekomen. Bij ons heeft de RRR heel goed gedaan. Hij slaapt nu meer vergeleken met zijn eerste weken! Hij komt nu ook meer aan als in het begin. In het begin was ik al blij als hij 100 gram per week aan kwam maar ondertussen bleek dat hij toch niet genoeg dronk vanwege vermoeidheid, terwijl hij vorige week 355 gram is aangekomen! Vandaag weer naar cb geweest en weer 350 gram aangekomen binnen een week. Ik zie een hoop verschil sinds we de 3R’en toepassen. Voor je kleintje is dat ook geweldig.

Verder goed om te horen dat je je zelfvertrouwen weer opgekrikt hebt! Zelf weet je het beste voor je kleine, dit zijn enkel tips. Je hoeft ze natuurlijk niet perse op te volgen, jij bent mama en jij weet het beter. Sterkte ermee! en laat af en toe weten hoe het gaat

fijn, dat jouw kleintje nu goed groeit. Josie groeit ook prima, ze woog een week geleden 5715 gram en ze is mooi lang ook nog eens. Ik denk niet dat ze te kort komt. Waar ik wel over blijf twijfelen is, of mijn voeding op de late avond genoeg is, want gister was het zo, dat ze om 21:00 wakker werd en uiteindelijk om kwart over 12 genoeg had en kon slapen. Dat blijf ik toch vreemd vinden. Voor de rest slaapt ze dan wel lekker!
groetjes Anne

probeer op haar eigen kamertje gewoon lekker te voeden als ze daar behoefte aan heeft, niet te druk om maken dat word vanzelf minder, jouw kindje geeft zelf aan wanneer het genoeg is, bv klinkt heel vanzelfsprekend maar het is een hele opgaven en vergelijk het niet met flesvoeding dat ze dan om 9u of 23.00uur de laatste voeding moeten hebben ik heb tot een half jaar om de 4uur gevoed ook s’nachts. Geef het niet op meid en geniet ervan.

gr georgina

Ik heb een kindje van 6 weken.

Overdag een heel rustig kindje (eten, knuffelen en dan slapen)

Rond 18 u heeft ik haar een flesje, dan terug knuffelen en slapen. Dan slaapt ze tot rond 20 uur, dan is ze terug wakker. Rond 22 uur geef ik haar laatste flesje, dan begint het, na het boertje begint ze onophoudelijk te wenen tot rond 0.00 uur of zoals vannacht geweest was het 01.30. Honger heeft ze niet want ik heb al geprobeert om haar rond 0.00 uur een flesje te geven, maar dit wil ze totaal niet.

Ook haar fopspeen wil ze niet, als we ze bij ons nemen stopt ze ook niet met huilen.

Als ze dan uiteindelijk in slaap valt, slaapt ze tot ongeveer rond 05.00 uur.

Kan iemand mij tips en advies geven aub?

Annemari, ik gaf eerder ook borstvoeding op een gegeven moment werd ik er zo onzeker van of hij genoeg kreeg, dat ik er mee gekapt ben. NU heb ik spijt. Aan je borstvoeding zal het niet liggen hoor. Waar ik wel last van had was dat mijn melk terug liep zodra ik me ging stressen. Het is niet om je bang te maken hoor maar stress is een belangrijke factor. Toen mijn kleine werd opgenomen in het ziekenhuis begon ik te kolven toen zag ik dat er maar 50cc melk uit kwam, mijn wereld stond op zijn kop! Kinderarts vertelde mij dat het door verdriet kwam. Toen sloeg bij mij de alarm! Ik was vanaf begin al verdrietig, dan zware bevalling, dan belden mijn ouders mij niet, dan bemoeiden mijn schoonouders overal mee. Kortom, het melk kon wel vaker teruggelopen zijn! Toen besloot ik om over te stappen op flesvoeding.

Ik ben benieuwd of je ook kolft? of geef je alleen borstvoeding. Het is echt niet om je bang te maken hoor maar je zou kunnen kolven om te zien hoeveel melk je eruit krijgt over de hele dag. Misschien krijgt ze toch niet genoeg ondanks ze goed groeit. Dat dachten wij ook namelijk.
Nu de mijne volledig flesvoeding krijgt, slaapt hij ook heerlijk. Niet dat ik flesvoeding beter vindt. Nogmaals heb nog steeds spijt dat ik met bv gekapt ben. Had net zo goed ook kunnen blijven kolven.

Verder kan ik je helaas niet helpen. Dit is mijn ervaring tot nu toe.

Melissa, bij jou heeft je kleine in ieder geval geen honger. Kan het zijn dat je kleine gewoon krampjes heeft? Helpt fietsen met haar beentjes niet? of haar buikje masseren?