Roken


#1

Hey Lieve MedeMamma’s!
Mijn naam is Donna en ik ben 20 jaar. Ik heb een dochtertje van 8 maandjes oud. Wegens ruimte gebrek ben ik terug thuis gaan wonen bij me moeder en mijn broer, Ik huur hier 2 kamers voor 500 euro. Nu heb ik een probleem en ik vroeg me af hoe jullie dit zouden aan pakken.

Het is namelijk zo, er word hier gerookt. En ik kan het niet meer opdragen. Ik word er knetter gek van. Ik wil mijn dochter een rookvrij thuis bieden. Maar het lukt niet. Mijn broer rookt in de kamer, naast die van mijn dochter. De gangen stinken en ze vertikken om er mee op te houden. Mijn moeder rookt 's avonds in de huiskamer omdat ze er van overtuigd is dat het de volgende ochtent weg is. Als ik over dit onderwerp probeer te praten met ze, overdrijf ik volgens hun. “het trekt wel in de nacht weg”, “je ruikt het alleen, het is niet alsof je direct voor der rookt” zijn andwoorden die ik steeds krijg als ik er over probeer te praten. Ik voel me totaal niet gerespecteerd als een moeder. Ik kan wel janken.

Ik heb hier meerdere malen met mijn moeder over gehad. Maar het komt gewoon niet binnen. Mijn ouders hebben altijd binnen gerookt, ook toen wij nog klein waren. Maar het zijn nu wel andere tijden! Het probleem is nu ook dat ik niet zomaar weg kan. Ik help mijn moeder finacieel. Als ik daar mee ophoud, kan ze de hut verkopen. Maar voor alle kosten die ik dek, lijk ik niet terug te krijgen. Heeft er iemand tips? Ik ben momenteel ten einde raad.

Groetjes,
Een jonge maar trotse mamma.


#2

Lastige situatie zeg. Ik kan me voorstellen dat je dit niet gezond vindvoor je dochter. Maar het is wel haar huis en dan kun je moeilijk haar verbieden om te roken in huis vind ik. Als je er echt zo aan stoort zou ik persoonlijk andere woonruimte gaan zoeken. Dat je moeder het financieel dan niet red is dan haar probleem. Maar hiermee dreigen schrikt misschien ook wel af.

Groetjes Ramona


#3

Ik zou dan dus echt wel voor de gezondheid van mijn kind kiezen.
Jouw moeder kiest ervoor om te roken!
Jouw probleem is het dan niet als ze niet wil schikken dat zij het financieel niet kan opbrengen.

Mijn kind gaat voor wie dan ook…ik hou super veel van ons mam maar als zij geen water bij de wijn zou willen doen dan zou ik (hoeveel ik ook van haar hou) andere woonruimte zoeken.

Jij betaald nu voor 2 kamers (slaapkamers?) 500.-!!!
Das echt belachelijk veel hoor!
Jij kan als alleenstaande moeder met huursubsidie een heel flatje of huisje huren voor misschien 300.- tot 450.- per maand…ROOKVRIJ en helemaal van jezelf!

Gr, Danielle


#4

Ik sluit me helemaal aan bij Ronda!
Ik krijg de indruk dat je moeder van je profiteert en dat het volledig eenrichtingverkeer is als het gaat om “rekening houden met elkaar”.

Als je voor zoveel geld 2 kamertjes huurt, dan mag je verwachten dat dat in elk geval ruimtes zijn waar je helemaal geen rook ruikt. En in de kamer ernaast wordt sowieso gerookt! Dan is dat de 500 euro niet waard dus.

Ik zou lekker vertrekken. Jammer dan dat je moeder haar huis dan moet verkopen. Ze heeft de kans gehad om door jouw bijdrage aan haar huishouden in haar huis te kunnen blijven wonen en ze heet die kans verpest. Klaar ermee!

Wat dat roken betreft, trek ik het hier nog veel verder door: hier wordt sowieso helemaal door niemand gerookt, maar de meiden mogen van mij ook niet meer spelen bij vriendinnetjes waar de ouders in huis roken. Ik haal die meiden weleens op en dan stinken ze of ze een uur in een bruin café rond hebben gehangen. Gadver! Of je krijgt ze terug van een kinderfeestje en dan ruiken ze ook naar de rook. Moet niet gekker worden zeg! Ik wil van mijn kinderen nooit het verwijt krijgen dat ik ze niet goed uit sigarettenrook vandaan gehouden heb. En als ze ooit wel mee willen roken of per se zelf willen roken dan regelen ze dat maar als ze op zichzelf wonen. En roken ze daar dan binnen, dan ga ik er niet op visite. Echt, ik ben zo anti-roken dat ik daar heel rechtlijnig in ben!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Apr 2013 20:23:00


#5

Wegwezen daar en lekker wat voor jullie tweetjes zoeken.
Zoals gezegd: dat is best haalbaar.

Sterkte!

M.


#6

Mogelijk een hele pijnlijke vraag, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik hem alleen met goede bedoelingen stel: je schrijft dat je bij je moeder en je broer woont, maar heb je ook een (niet-rokende) vader waar je evt. met je dochtertje terecht kunt?

Groetekes, Sje


#7

Sluit me aan bij de reacties van de anderen.
Voor 500 euries kan je een prima flatje/woning huren, dus je moeder mag allang dankbaar zijn dat jij deze constructie wilt handhaven om haar financieel te steunen.
(wat ik overigens wel heel ver vind gaan, maar dat zijn keuzes die je maakt)

Ik vind dat wanneer jij haar zo steunt, zij daarvoor best ook wat aanpassingen kan doen zoals niet meer roken in huis.

Uiteindelijk kies je hopelijk toch voor wat het beste voor jou en je kindje is, zelfs als je daarmee je moeder verdriet doet. Mogelijk zijn er instanties of b.v een maatschappelijk werker die ondersteuning kunnen bieden bij de financiele situatie van je moeder, zodat jij wel gewoon een eigen plekje kan gaan zoeken maar toch niet het gevoel krijgt je moeder in de steek te laten?

Sterkte, lijkt me een hele lastige situatie waar je in zit.
Groetjes Carolien.


#8

Wat een moeilijke situatie voor je. Ik begrijp dat je woonruimte nodig hebt, maar ook ik zou kiezen voor de gezondheid van mijn kind.
Heb je meer familie waar je (tijdelijk) bij zou kunnen gaan wonen of ga anders in gesprek met de woningbouw. Wat ook kan helpen is een doktersverklaring dat je in een ongezonde situatie zit met een klein kind.

Betaald je rokende broer ook 500 euro om thuis te mogen wonen?

Oh en als je huur betaald moet de verhuurder ook aan bepaalde eisen voldoen. Moeilijke situatie aangezien het je moeder betreft maar vind dat zij (en je broer ook) wat aanpassingen kunnen treffen (niet roken in de kamer naast die van jullie en evt buiten roken?

Succes!
Groetjes Nancy


#9

Wat ben je streng Sje… dat je kinderen niet meer bij kindjes mogen spelen waar gerookt word? Vraag je echt aan ouders of ze roken in huis?Hoe leg je je kind of een ander hun kind uit dat jou kind niet mag spelen bij hun omdat er gerookt word??

Vind dat best een beetje hard.

Greetz, Melanie



#10

Nee, ik vraag niet of ouders roken maar zodra ik een van de meiden ergens bij een speelafspraakje ophaal en het lijkt erop dat ik in een bruin café binnenstap, dan wordt er niet meer bij dat kindje thuis afgesproken. Hier spelen maakt me niet uit maar ik ga mijn kinderen niet in sigarettenrook laten spelen.

Zoals ik al schreef; ik wil nooit het verwijt van ze hoeven krijgen dat ik ze niet uit sigarettenrook weggehouden heb.

Dus dan word ik maar streng gevonden, maakt me echt niks uit. Ik kies voor de gezondheid van mijn kinderen en het is aan mij als ouder de taak om mijn kinderen zo goed en gezond mogelijk op te laten groeien. Als zij zelf nog te klein of jong zijn om bepaalde beslissingen in hun eigen belang te nemen, dan moet je dat als ouders doen. Dus: niet meer spelen thuis bij kindjes waarvan de ouders gewoon zitten te roken terwijl er kinderen binnen spelen. En dat zeg ik mijn kinderen ook eerlijk. Ik zeg erbij dat het niet persoonlijk om het kindje te doen is maar dat roken en sigarettenrook gewoon erg slecht voor je gezondheid is.

En dat mag dan hard lijken, maar zo denk ik erover en het interesseert me echt helemaal niks wat anderen daarvan vinden. Zo word ik ook een zeikerd gevonden omdat ik mijn kinderen per se in een zitje vervoerd wil hebben. “Ja maar voor dat kleine stukje!”. Nee, niks ervan “voor dat kleine stukje”: 50km per uur is 50km per uur en dan maakt het niet uit of je dat 5 minuten of 50 minuten rijdt! Er kan op elke afstand iets gebeuren en als de kinderen bij vriendinnetjes willen spelen na school en ze kunnen door de betreffende ouders niet in een zitje vervoerd worden, dan breng ik mijn kind zelf wel even naar het speeladres zodra ik thuis de auto gepakt heb.

Zo zeikerig, principieel en streng steek ik in elkaar. Ik wil gewoon nooit in een had-ik-maar-situatie terechtkomen! Ik heb ooit zo’n programma op tv gezien en daar kwamen de meest schrijnende had-ik-maar-gevallen voorbij. Nooit dat dat mij zal overkomen! Tuurlijk kan er altijd een ongeluk gebeuren, maar niet door mijn nalatigheid.

Zo zal ik ook nooit kinderen van een ander die nog geen 1,35m zijn vervoeren zonder zitje. Volgens de wet mag je kinderen van een ander zonder zitje vervoeren omdat niet verwacht kan worden dat je voor alle kindjes in je auto zitjes hebt, maar ik doe niet mee aan die grappen. Geen zitje, geen vervoer!

Laatst is onze jongste bij een kinderfeestje vervoerd met 6 kindjes in 1 auto! 2 op de voorstoel (hoe slim ben je dan?!) en 4 op de achterbank. Terwijl ik een zitje meegegeven had! Maar goed een zitje op de achterbank kan niet als daar 4 kindjes moeten zitten. Dus dat zitje is nooit gebruikt, terwijl de moeder weet hoe streng ik daarin ben!
En dan gooien ze ook kindjes in 1 gordel! Sorry hoor, maar daar kan ik dan flink pissig om worden! Niet slordig omspringen met het leven van mijn kinderen!

Dus als onze jongste volgend jaar bij dat vriendinnetje uitgenodigd wordt, dan vraag ik vooraf of ze in een zitje vervoerd kan worden, anders mag ze van mij niet mee. Ik leg de kinderen altijd uit waarom ik zo streng ben met die regeltjes en ze begrijpen dat ik het voor hun eigen bestwil zo doe.

Overigens denkt mijn man er precies hetzelfde over.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Apr 2013 14:38:32


#11

hmm grappig ik sluit me geheel bij Sje aan.
Zeker met betrekking tot die zitjes. Ik heb laatst in een kettingbotsing gezeten en stond gewoon stil. Je weet niet hoe hard dat ging zo’n klap. Moet er niet aan denken dat ik dan 2 kids voorin zitten en dan nog samen in een gordel. Ik vindt dat verantwoordingsgevoel van 0,0! Zo ga je niet me je kinderen om en zeker niet met ander mans kinderen.
En dat roken bluuuh zo goor. Ga een avondje in een café zitten van a-z kan je douchen en je kleren in de was zoo goor, mijn zwager rookt ook in huis, ik ga daar niet zitten als hij rookt sigaret uit dan blijf ik anders ga ik. Ik vindt dat ik als ouder dat niet kan toestaan omdat ik niet gezond/veilig vind en net wat sje zegt je kind kan niet zelf beslissingen nemen of het goed/slecht is dus neem ik de beslissing en dat kan best drastische zijn maar dat is voor haar bestwil.

Greetz


#12

We hebben het geluk dat in de vrienden-, familie- en kennissenkring nergens binnen gerookt wordt dus gelukkig hoef ik daar niet te beslissen of ik wel of niet op bezoek ga, maar ik zou net zo doen als Coramora: als ik vooraf weet dat er ergens binnen gerookt wordt, ga ik er niet heen! Jammer dan van het feestje of wat voor bijeenkomst dan ook! En jammer dan als ze me een zeikerd vinden! Kan er niet mee zitten.

Ik ben ook dolgelukkig dat er in restaurants niet meer binnen gerookt mag worden. Letterlijk en figuurlijk een verademing! Vreselijk als je zit te eten en aan de tafel naast je gaan ze zitten roken. Gadver! Leg je flink wat duiten neer om uit eten te gaan en dan zit je in de rooklucht. Niet meer van deze tijd! En gelukkig heeft men dat in gezien en is er een rookverbod opgelegd in restaurants.

Groetekes, Sje


#13

en dan te bedenken dat ik gerookt heb :S


#14

Hoelang rook je al niet meer?

Groetekes, Sje


#15

Heey allemaal, onwijs bedankt voor alle steun en tips. Ik heb er een sociaal werker bij gehaald en die heeft even haar fijn uitgelegd wat de consciënties zijn van binnen roken bij een baby. Ook wordt er extra ambulante zorg ingesteld om mij en ons gezin bij te staan. De afspraak is nu dat er niet meer binnen wordt gerookt. Helemaal NIET meer. Erg fijn idee dus!

Ondertussen gaat de sociaal werker ook opzoek naar een geschikte woonruimte voor mij en men meisje. Dus uiteindelijk ga ik wel weg. Maar voor nu is dit een mooie oplossing.

Bedankt iedereen voor al jullie goede advies!

Groetjes, Donna & Luna-Jade.


#16

Goed van je dat je de stap gemaakt hebt. Misschien was het niet makkelijk, …
Succes ik hoop dat de rokers het begripvol opnemen…

Sterkte!

@Sje, ik heb na mijn oudste nog wel eens gerookt meer gezelligheids roker maar ik taal er 0 meer naar… Baal zo als ik gerookt hebt dat mijn haar bijvoorbeeld stinkt, laat staan hoe de rest er uitziet/ruikt

Groetjes,


#17

@Donna, fijn dat er een goede tijdelijke oplossing gevonden is. Hou ons op de hoogte he?!

@Coramora, goed hoor dat je gestopt bent.

Groetekes, Sje


#18

Wat fijn dat je nu een goede oplossing gevonden hebt Donna.

Wat autozitje betreft ben ik net zo’n zeikerd. Moe wordt ik dan ook van de opmerkingen vroeger ging dat toch ook, toen mochten we ze toch ook zonder zitje vervoeren. Pff dat maakt me helemaal niet uit, we leven nu en niet vroeger. Ik voel me er niet prettig bij als mijn kind zonder zitje vervoerd wordt, punt uit. Vooral met mijn schoonmoeder heb ik hier nog wel eens discussies over. Zij wonen hier niet in de buurt, maar op 100 km afstand. Veel zitten ze er dus niet in de auto, dus autozitje hebben zij niet. Mijn ouders wonen hier in de buurt en hebben ze wel. Maar goed het is een kleine moeite om mijn zitje in de auto van mijn schoonouders te zetten. Begrijp dan ook niet waarom mijn schoonmoeder er iedere keer weer over begint. En dan idd ook opmerkingen als het is maar een klein stukje etc. Ze kan dan heel bot uit te hoek komen, waar ik me dan weer rot onder voel. Maar goed ik blijf bij mijn standpunt, wil idd niet in een had ik maar situatie terecht komen.

Wij hebben gelukkig geen familieleden die roken. In de vriendenkring maar 1 stel wat rookt en die gaan zonder problemen buiten staan en roken zelf ook buiten. Toevallig had ik het er vanmiddag op het schoolplein nog met een moeder over. Er stond iemand te roken en toen zeiden we tegen elkaar. Zou er eigenlijk wel gerookt mogen worden op een schoolplein en zo ja dan zouden ze dat eigenlijk moeten verbieden. Ik vind het ook echt heerlijk dat er niet meer in restaurants gerookt mag worden. Idd wat Sje zegt, ga je uit eten, betaal je hoop geld voor en dan zit je in de sigarettenrook.

Ik heb het gehad tijdens mijn 1e vakantie zonder mijn ouders. Met een vriendin met de bus naar Spanje. Je had toen nog rokers en niet rokers zone in de bus. Wij hadden niet rokers geboekt. Mooi dat wij de laatste waren die in de niet rokers zone zaten. Achter ons begon de rokers zone en die man die achter ons zat rookte zware shag. Echt verschrikkelijk was dat, 24 uur in de bus en dan in die vieze lucht zitten terwijl je niet rokers hebt geboekt.

Ik ben echt zo anti roken, kan er niks aan doen maar vind het echt zo stinken. Zo begrijp ik het ook niet als mensen achter de kinderwagen lopen en een sigaret opsteken. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet maar als ik soms zie hoe ouders hun kindjes in die vieze lucht mee laten roken dan begrijp ik dat persoonlijk echt niet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#19

@Sandra, da’s inderdaad ook zo’n suffe opmerking “vroeger ging het ook zonder zitje”. Ja, waarom denk je dat er nu zitjes verplicht zijn?! Omdat het vroeger zo vaak fout ging! Wij zijn vroeger zonder gordels op de achterbank naar zuid-frankrijk vervoerd. Nu ondenkbaar en je mag in je handen klappen dat we ook onbeschadigd weer thuisgekomen zijn!

Wat dat roken op het schoolplein betreft: hier mag niet gerookt worden op het schoolplein. Ik heb een paar jaar geleden een klacht bij de directie ingediend. Alleen al het aantal peuken wat platgetrapt bij de hoofdingang van de school lag. Walgelijk!
Of iemand die op het schoolplein staat te roken en dan een nog brandende peuk over het hek in het gras gooit. Dus niet op het schoolplein maar wel een grasveldje waar na school veel kinderen doorheen lopen. Hoe suf kun je zijn?

Toen ik het een keer trof dat een moeder rijdend op het parkeerterrein net nadat school uit was een brandende peuk uit haar raampje gooide (3 kinderen los achterin de auto, ook zoiets! Grrrrrr…), heb ik de directie een mailtje gestuurd. Hoe kun je zo onverantwoordelijk zijn om op zo’n plek waar op dat moment nog veel kinderen lopen een brandende peuk uit je auto te mikken?! Oh wat was ik boos.

De directie heeft na mijn klachten een berichtje in de nieuwsbrief gezet dat er niet meer gerookt mag worden op het schoolplein. Over roken op het parkeerterrein kunnen ze minder streng zijn omdat dat openbare ruimte is en dat is een gemeente-kwestie. Raar eigenlijk, maar goed.

Hier dus geen rokers meer op het schoolplein.

Nu volgende offensief: geen honden meer op het schoolplein! Dat worden er ook steeds meer en er zijn gewoon veel kinderen (vooral kleutertjes) die bang zijn voor honden. Laatst stond ik op het schoolplein te wachten einde schooltijd toen er 2 honden met een meter of 5 ertussen naar elkaar stonden te grommen. Wel aangelijnd, maar dan nog! Ik vind dat niet kunnen. Honden horen mijns inziens ook niet op een schoolplein. En opmerkingen als “ja maar hij doet niks hoor” daar trap ik niet in, een hond blijft een onvoorspelbaar instinct-dier!

Groetekes, Sje


#20

Ik vind zelf dat mensen dom zijn als zij in de auto roken met de kinderen achter hun in de auto die alles mee inademen…en dan zeggen ze " we doen altijd een raampje open" DUHHH…net of er dan niks meer in die auto hangt!

Ga maar eens een auto in waarin gerookt wordt…ook al is er een week niet in gerookt DAN NOG ruik je het!
Om van wagenziekte te spreken…daar moet ik dan echt binnen 10 minuten van overgeven.
Toen ik nog voetbalde moesten we om de week uit spelen…ik heb 2x een auto ondergekotst omdat erin gerookt werd…ik wilde weer niet vervelend doen en zeggen “ik rijd niet met die wagen mee want die stinkt”…dus ging ik er maar inzitten…waren de parkeerplaats nog niet af en werd 2x meteen goed beroerd…met kotsen uiteindelijk.

Ons pap rookt ook…bij ons mag niet gerookt worden dus gaat ie hier buiten staan maar bij hun dus wel…en dan zeg ik “man wat stinkt het hier”…dan zegt ie “je zal je neusbeentje wel ruiken”.
Die ruiken die stank gewoon ECHT NIET…mensen die roken!

Gr, danielle

Gr, danielle