Roken?

hallo moeders,

toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ben ik meteen gestopt met roken… (het was geen geplande zwangerschap, maar oooh zo welkom, anders was ik al eerder gestopt). toen jayden een week oud was ben ik weer begonnen met roken (dom!) en rook ik buiten en nooit in de buurt van de kleine…
nu is het zo dat ik in mijn familie heel veel rokers heb en bijna iedereen rookt binnen (sommige familieleden of vrienden roken buiten als ik kom, maar dat kan ik niet van ze verlangen). ik vroeg mij af hoe andere moeders hiermee omgaan? met verjaardagen enzo… ikzelf vind het heel moeilijk. ik wil niet dat de longetjes van mijn kindje nu al verpest worden… en ik moest mij in het begin heel erg verdedigen tegenover sommige familieleden, omdat vroeger iedereen binnen rookte enzovoorts… ben benieuwd naar de reacties…

groetjes priscilla

ps. wat een leuke site is dit trouwens!!!

Ik ben zelf gestopt voor ik zwanger werd. Ongeveer 6 maanden daarvoor al. Ik was het roken zat, maar mijn vriend rookt wel, maar uit het keukenraam of in de tuin met droog weer.

Bij mij aan familie rookt mijn vader en mijn schoonmoeder en beide gaan naar buiten als ik kom. Ben 1 keer op een verjaardag geweest waar ze het niet vanzelfsprekend vonden dat er buiten gerookt werd met een kleintje binnen, maar ik ben zo gaan zitten dat ze er het minste last van had. Maar als ik jou was zou ik het zeker aankaarten bij ze. Niet geschoten is altijd mis.

Groetjes,

Michèle

In de buurt van mijn kinderen geen sigarettenrook!

Hier thuis wordt sowieso nooit binnen gerookt en wie het daar niet mee eens is heeft pech. Jammer dan van de vriendschap maar de gezondheid van mijn kinderen gaat voor alles.

Als we naar een verjaardag gaan waar wel gerookt wordt en dat is sporadisch want eigenlijk treffen wij niet anders dan dat rokers naar buiten gestuurd worden, dan gaan onze meiden daar niet mee naar toe. Dan gaat een van ons naar die verjaardag en de ander blijft met de kinderen thuis.

En wie daar commentaar op heeft, heeft ook pech! Ik heb geen zin om mezelf te verdedigen tegenover welke roker dan ook. Ik wil mijn kinderen gewoon niet in de sigarettenrook laten verblijven en het interesseert me helemaal niks wie dat raar vindt en daar een oordeel over heeft. Klaar is Klara.

Groetekes, Sje

Gelukkig roken bij ons steeds minder vrienden ook echt in huis, dat scheeld al een heel stuk. Ik vind het best lastig om van anderen te verwachten dat zij in hun eigen huis maar buiten gaan roken, maar ik wil ook geen sigarettenrook in de buurt van mijn zoontje, ook omdat hij al astmatisch is.
Meestal kan ik het wel gewoon benoemen en willen mensen er best rekening mee houden. Van 1 vriendenstel weet ik dat daar op verjaardagen veel rokers komen, dan ga ik of mijn man alleen heen en blijft de ander met onze zoon thuis.

Groetjes Carolien

Hoi,

Wij zijn zelf geen rokers.
Mijn moeder rookt. Die mag hem hier niet in huis opsteken, maar gaat in de tuin staan. Bij regen doet ze de deur van de berging op een kier en rookt daar dan naar buiten.
Wil geen rook in huis.

Groetjes Lisan.

Ik zou niet willen dat mijn dochtertje in de rook zit. Wij roken beiden zelf niet en gelukkig ook heel veel mensen in onze omgeving niet. 1 stel wat wij kennen rookt echt heel veel en ik ben daar nog niet geweest maar ik denk dat we daar niet met onze kleine meid heen gaan. Of we brengen haar dan naar de oppas of 1 van ons gaat er dan heen en de andere blijft thuis,

Wij hebben in onze vriendenkring best veel die roken.
Hier binnen wordt sowieso niet gerookt!
En bij vrienden thuis gaan ze vaak zelf al buiten roken, en anders vraag ik het, omdat ik niet wil dat Seth ermee in aanraking komt!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Wij roken allebei, maar in het halletje bij de achterdeur.
Als we bij iemand op bezoek gaan waar wel binnen gerookt word, dan zeg ik daar niks van… Ik ga niet van anderen verlangen dat ze buiten gaan staan in hun eigen huis, als ik mijn kinderen echt niet in de rook wil hebben dan moet ik ze niet meenemen vind ik.
Gelukkig komt dit heel weinig voor, maar ik blijf er niet voor thuis met de kindjes…

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

bedankt voor de reacties!!
hier wordt ook absoluut niet binnen gerookt! moet er soms wel een strijd voor leveren hoor! zaterdag gaat mijn oma hier thuis een feest vieren, voor haar verjaardag. er komen heel veel mensen en die roken ook allemaal… ik denk dat dit de hele avond politie-agentje spelen wordt denk dat ik maar bordjes ophang.

pris

weet je ik ben een echte roker geweest met de drie eerste zwangerschappen ben ik keurig gestopt mn hele zwangerschap en de tijd dat ik BV gaf en daarna ben ik gewoon weerbegonnen stom stom maar ik moet zeggen dat ik het nooit vies vond ruiken gek hé maar mn laatste zwangerschap gek genoeg had ik er helemaal geen moeite mee ik wist natuurlijk niet dat ik zwangeer was maar op het moment dat ik dat wist heb ik mijn pakje aan de kant gegooit en nooit geen peuk meer opgestoken en daar ben ik zo blij mee en niet te vergeten mijn man en kids ook zo maar ik moet wel eerlijk opbiechten dat ik het verschrikkelijk vind stinken er mag niet meergerookt worden in mijn huis en op verjaardagen ga ik zonder mijn baby ik heb zelf ook echt een hekel aan roken gekregen (ze zeggen dat ook altijd hé de grootste zeikers zijn de mensen die zelf altijd gerookt hebben en dat is nog waar ook denk ik maar ik ben oh zo trots dat ik na 20 jaar mijn sigaretten gedag heb gezegd gr Nona

never nooit dat mijn kind meegaat naar een huis waar gerookt wordt. dat is mijn standpunt en owee als iemand bij mij thuis wilt roken, die mag gewoon oprotten sorry maar daar ben ik heel hard in. heb me moeder netjes de buitendeur verwezen, zo ga maar lekker daar roken ze rookt trouwens niet meer thuis sinds de geboorte van mijn neefje (zoontje van mijn broer) dus waarom bij mij wel? en tuurlijk kun je verlangen dat mensen niet roken waar je kind bij is. we leven in 2010 dus iedereen weet de gevaren voor zo een klein mensje. als ze mij dat kwalijk nemen dan moeten ze misschien niet meer uitnodigen op hun stomme verjaardag zo denk ik erover dit is verder niet voor andere moeders bedoeld maar voor mijn eigen omgeving hoor hahahahahah de rokers die geen rekening houden met mijn kleine bedoel ik dan verder heb ik er niks op tegen als andere moeders daar flexibel in zijn…iedereen wilt het beste voor zijn/haar kind en moet dat ook zeker doen!

trouwens misschien handig om te weten. ik ben van de Turkse afkomst en sinds 2000 wordt er bij niemand in mijn familie meer thuis gerookt. dit komt omdat ze toen pas de gevaren hiervan serieus begonnen te nemen. daar ben ik ook heel trots op dus hoef nooit bang te zijn als ik bij ze op bezoek ga. wat ik me af vroeg is het volgende, dit is echt niet verkeerd bedoeld hoor maar heb altijd al gedacht dat wij daar juist te laat mee waren en dat de Nederlandse gemeenschap daar al veer eerder mee bezig was nu lees ik toch best wel veel ervaringen van jullie waarin mij opvalt dat er gweoon gerookt wordt bij een kleintje…vreemd. ik had dit me anders voorgesteld. of is het gewoon toeval? even gewoon uit nieuwsgierigheid hoor niet om onderscheid te maken tussen de Turkse en de Nederlandse cultuur of zo want ben verder wel hier geboren dus voel me net zo goed Nederlands als Turks. maar vroeg het me gewoon af. goeie topic trouwens!

Wij zijn ook rokers. Wij roken al lang voor de geboorte van Nick buiten. Verder rookt er niemand in de familie. Maar mochten we een feest hebben waar binnen gerookt wordt dan zou ik niet gaan. Ik wil absoluut niet dat die kleine longetjes aan rook worden blootgesteld.
Persoonlijk vind ik dat mensen die roken de verantwoordelijkheid moeten hebben om dan buiten te gaan roken (of in een andere ruimte) als er kinderen in de buurt zijn. Ik vind dus wel dat je dat van volwassenen mag en kunt vragen!
Ieder moet voor zich weten of hij of zij rookt maar een ander hoef je daar niet lastig mee te vallen. En al helemaal geen kleintjes…

Groetjes Bianca

hoi tatlicatlaq,

ik snap wat je bedoeld… ik heb een hele grote familie en ik zie de broers en zussen van mijn oma het meest… die zijn eigenlijk een beetje van de ‘oude stempel’. er zijn menig foto’s van vroeger waar nichtjes en neefjes met een sigaret in de mond en een bierflesje in de hand opstaan. al toen ik tijdens mijn zwangerschap gestopt was met roken, kreeg ik het nodige commentaar. en nu ik mijn kindje niet in de rook wil hebben, hoor ik ook veel dat ik mij niet zo aan moet stellen en dat mijn nichten en neven ook groot zijn geworden mijn wat jongere familieleden begrijpen mij wel en roken buiten als ik kom, zonder dat ik dat hoef te vragen…
ik denk eigenlijk dat mijn familie gewoon een beetje is blijven hangen…

pris

Weet je wat mij altijd IRRITEERT, dat rokers soms niet bij een baby roken want dat is zielig maar zodra het kindje kan lopen opeens vergeten hoe slecht het is en gewoon weer bij de kleine gaan roken. Alsof het dan geen kwaad meer kan! Of mensen die zeggen; daar bouwen ze weerstand mee op. WAT EEN (STINKENDE) ONZIN!!! Ook bij mijn kind, GEEN sigarettenrook!

ja inderdaad! een kennis van mij heeft haar hele zwangerschap gerookt… toen de baby’s er waren(tweeling) werd er binnen niet gerookt… toen werd het na een paar maanden onder de afzuigkap en uiteindelijk waren ze nog geen jaar en er werd weer binnnen gerookt… pfff… goed voor de weerstand?? wat een onzin he!? iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik vind dat ik er voor kies om te roken, maar mijn kleintje natuurlijk niet…
nou… ik ben er helemaalover uit… als er op een verjaardag gerookt wordt, ben ik niet meer van de partij(tenzij ik oppas heb natuurlijk).

groetjes priscilla

Hoi Hoi

Ik was zelf ook een stevige rookster voor ik zwanger werd en ook gestopt!
Ook ik neem mijn kindje nergens mee naartoe waar wordt gerookt, en heb ook mijn (schoon) familie gevraagd om buiten te roken bij mij thuis EN bij hen thuis als mijn dochtertje er is. Bij mij hielp het door te zeggen dat ze het niet voor mij moesten doen maar voor het kindje. En je vooral niet schuldig voelen hoor! Jij wil het beste voor je kindje en wat anderen ook zeggen. Jij bent de mama en jij doet wat jij voelt dat goed is voor je kindje.

X

mama1980

Ik ben zelf gestopt toen ik zwanger was, mijn man niet. Maar hij rookt buiten. Voor mijn zwangerschap rookten we ook buiten, ook al kwamen er toen geen kinderen over de vloer. Ik had gewoon geen zin om in een huis te wonen waar gerookt werd, want dat zie en ruik je altijd.
Wij gaan ook niet ergens op bezoek waar binnen gerookt wordt. Mijn vrienden waren het al gewoon dat ze bij ons niet binnen mogen roken, en als we bij hen langskomen gaan ze zelf ook buiten, ook al roken ze anders binnen.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Pris, ben het daar wel met je mee eens. Er zijn idd nog mensen ook bij mij in de familie die wel buiten staan te roken of in de schuur en dan komt hun kleine aanhuppelen en daar zeggen ze niks van! dan denk ik kan je beter weer thuis gaan roken hahahah of je nou een andere ruimte zoekt om te roken maakt dan ook niet uit als je kinderen om je heen staan te dansen:S was gewoon benieuwd vandaar mijn vraag. maar wat ik het ergste vind is dat je het mensen moet vragen! dat ze daar zelf niet aan kunnen denken maakt me nog gekker! en ook nog als ze je raar aan gaan kijken van wat is daar nou mis mee grrrrrrrr daar kan ik echt om flippen

Morgan kan nu lopen en er wordt nog steeds niet gerookt in haar buurt. Ik denk ook niet dat er bij ons ooit nog binnen gerookt zal worden. Scheelt overigens ook een hoop witten

Maar het is inderdaad BS dat ze als ze kunnen lopen er geen last meer van hebben. Ik ken twee gevallen waar er naar 6 maanden (!) na de geboorte weer gewoon binnen gerookt werd en deze kinderen zijn chronisch verkouden en hebben juist helemaal geen weerstand. Roken verstevigd geen weerstand het doet er eerder schade aan. Ik ben geen antiroker, maar wel een die het ook inderdaad niet nodig vind dat haar kind er mee in aanraking komt. Al ben ik wel wat makkelijker nu ze wat ouder is als ik bij mij vader ben en zijn schoonmoeder rookt een sigaretje binnen. Maar daarvoor werdt ze gewoon ook naar buiten gestuurd

Groetjes,

Michèle