Rode uitslag, Update....vervolg

Kan een kind ook de zesde ziekte hebben zonder koorts vooraf?

Jasper heeft nl allemaal rode stipjes/bultjes op zijn borstkas, schouders, bovenarmen, gisteren zag ik ook wat op z’n voorhoofd en achter z’n oren. Het jeukt volgens mij niet, hij zit er niet aan en slaapt ook goed.

Heb op ikke ben de ziektes even doorgelezen en het lijkt erop dat de zesde ziekte dan het dichste bij komt, alleen staat daarbij dat een kind 3 tot 5 dagen hoge koorts heeft en dat heeft jasper volgens mij niet gehad.

Ik vind de andere ziektes (mazelen, vijfde ziekte o.i.d) er ook niet echt bijpassen.
Iemand die dit herkend? Ik ben geneigt er niets mee te doen omdat jasper er niet echt last van lijkt te hebben. Hij heeft het inmiddels voor de 6e dag, de stipjes zijn wel iets minder rood geworden, het voelt alleen heel bobbelig en ruw aan.
Zal ik er iets opsmeren, of juist niet? Wat denken jullie?

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 23 Jan 2011 19:34:08

Ik geloof dat koorts er wel echt bij hoort!
Je zou er natuurlijk eens naar kunnen laten kijken, dan weet je het zeker.
Maar voor zover ik weet, hoort de koorts echt bij de 6de ziekte.

Groetjes Manderijn

Waterpokken? Danielle heeft de waterpokken ook gehad, en geen vekjes op haar gezicht.
ik weet het niet zeker. Maar bij Danielle gingen de vlekjes ook naar dag of 6 rustig weg.

Succes met alles

Danielle is geboren op 7-1-2010

Koorts hoort erbij. De zesde ziekte wordt volgens mij ook weleens 3-daagse koorts genoemd.

Het zou heel goed gewoon warmte-uitslag kunnen zijn.
Mazelen kan-ie niet hebben, als-ie de BMR-prik gehad heeft.

Heeft-ie in de afgelopen week te warm in bedje gelegen?

Waterpokken kan het niet zijn want dat moeten echt met vocht gebulde blaasjes zijn, en niet alleen maar stipjes.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Dec 2010 14:16:01

Senne heeft dat heel erg snel, en de dokter zei ook warmte uitslag.
Bij de vijfde of zesde ziekte hoort echt wel koorts…

Ik smeer Weleda weer en wind creme op haar gezicht en die voor d’r lichaam weet ik zo gauw niet hoe die heet maar is ook van Weleda.

Groetjes van Sascha en Senne

Gewijzigd door - Sascha en Senne op 27 Dec 2010 14:22:33

Milan heeft het ook gehad en ook geen koorts ben er mee naar de dokter geweest en koorts hoeft er niet bij te zijn

Of je dokter snapt er niks van. Want een ziekte die ook 3-daagse koorts heet, lijkt me stug dat die zonder koorts verloopt. Kan goed gewoon warmte-uitslag geweest zijn destijds.

Groetekes, Sje

Zou het niet kunnen dat hij wel koorts gehad heeft, maar er niet echt ziek van was, dus je niks gemerkte hebt?

Mijn zoontje had een tijdje geleden ook (denk ik) de zesde ziekte, heeft maar 1 dag koorts gehad (of misschien de dagen daarvoor ook al? Niet gezien iig). Was wel wat zeurderig, maar niet echt ziek, wilde ook gewoon naar school.

Tja, ik ben er nog niet helemaal zeker van, maar ik hou het voorlopig maar op warmte uitslag. Daar had ik zo in de winter nog niet aan gedacht…maar ja we hebben natuurlijk wel zo nu en dan de verwarming op z’n kamertje aan.
Heb nog zitten denken aan een allergische reactie op voedsel of wasmiddelen o.i.d. maar volgens mij hebben we niets nieuws geprobeerd.
Ik vond het zo vreemd dat het er zo plotseling ineens was. S’ochtends nog niets te zien, en toen ik hem s’middags ophield van het KDV zat z’n borstkas en de voorkant van z’n bovenarmen er helemaal onder. Hoe lang zou het duren voor warmte uitslag verdwijnt? De kleine bultjes zitten er allemaal nog, alleen zijn ze niet meer rood. Hij is er in elk geval niet ziek van gelukkig.

Bedankt voor het meedenken!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Sje, Milan was er ook hangerig en huilerig bij kan best wezen dat hij s’nachts koorts heeft gehad zonder dat ik dat gemerkt heb natuurlijk.
Maar de huisarts zei 6e ziekte en de kinderarts van het CB en de kinderarts van het ziekenhuis zei het ook want daar had ik toevallig een telefonische afspraak me voor wat anders en toen ging het zo over de vlekken van Milan en de symptonen er omheen…

Hey,

Ja eigenlijk weet ik nu ook niet precies of het echt veroorzaakt is door warmte, maar vanmorgen zag het er weer aardig rustig uit. Nog wel wat puntjes (ligt wat op de huid net allemaal zandkorreltjes zulke kleine stipjes zijn het, of een beetje zoals kippenvel zeg maar) Het verdwijnt in elk geval weer!

Groetjes Carolien.

Nou…ze zijn er weer!!! De rare rode stipjes.
Dus heb er nu even een foto van gemaakt, eens kijken of jullie het van iets herkennen?
Nu zitten ze voornamelijk over z’n rug verspreid, en een beetje op z’n buik en her en der een verdwaalde stip op z’n been en bij z’n wang/oor.
Ik weet zeker dat hij niet te warm heeft gelegen of aangekleed is, en het is pas vandaag rond de middag ontstaan. Zit nu te twijfelen of hij iets nieuws qua voeding heeft gehad, maar ja, hij krijgt zo vaak iets nieuws qua eten en drinken, dus dat is ook lastig.

Komt het iemand bekend voor?

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 23 Jan 2011 17:21:14

Lijkt er toch op dat het warmte-uitslag is.

De 6e ziekte is het vorige keer in elk geval niet geweest, want die komt niet terug.

Groetekes, Sje

Nee inderdaad, en hij had toen ook geen hoge koorts gehad dus dat was al heel onwaarschijnlijk.
Maar warmte uitslag…ik snap er niets van… hij heeft juist de afgelopen nachten koeler gelegen, in een katoenen pyama ipv een flanellen, en met een dunnere slaapzak. De verwarming s’nachts uit… Op z’n kamertje is het zo rond de 16/17 graden. En hij had vandaag een katoenen shirt met lange mauw aan, gewoon van dat t-shirt stof. Dat kan toch haast niet te warm zijn? Jeukt warmteuitslag ook, moet ik het b.v. even insmeren met calendula emulsie om het een beetje te verkoelen? Of juist niets op smeren?

Groetjes Carolien.

Ik zou niks smeren. Kan ook gaan broeien als je er iets op smeert. Dus lekker zo laten. Volgens mij jeukt het niet.

En wat het ontstaan van warmte-uitslag betreft, kan ook door warm water opkomen. Soms zijn kindjes daar op bepaalde momenten gevoeliger voor.
We hebben het met onze jongste ook weleens gehad. Niks aan het handje en een paar dagen lang zodra ze in bad ging, onder de uitslag. Volgende ochtend weer niks aan de hand.

Groetekes, Sje

Het kan ook 5e ziekte zijn. Dit kan in principe zelfs zonder ziekte verschijnselen verlopen ( dus ook zonder koorts als ik mag geloven wat ik erover gelezen heb).
En dan volgt dus uiteindelijk de uitslag, veelal eerst rode wangen en daarna over het lichaam. Die uitslag trekt dan na een paar dagen weg maar kan in de daaropvolgende weken nog wel terugkeren bij uitlokkende factoren zoals warmte/baden enz.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Met dit soort dingen vind ik dat je een dokter moet raadplegen. Hij kan je vertellen wat het is, zeker nu het meerdere keren terug komt en dus niet eenmalig was. Een forum is goed voor advies en steun over diverse onderwerpen, maar wanneer het de gezondheid betreft vind ik dat je altijd een dokter moet vragen. WIj kunnen hier wel gissen, maar zeker weten doen we het ook niet. Ik hoop igg voor jullie dat het snel weg, dat het niets geks is en dat je snel weet wat het is zodat je het voortaan kan voorkomen/behandelen.

Groetjes!

mama1980

niet mee aanklooien naar de dokter gaan
het kan warmte uitslag zijn maar als je hem gewoon luchtig kleed vind ik het erg vreemd.
Ik vind eigenlijk dat een dermatoloog hiernaar moet kijken want als het komt en gaat zou ik dat wel echt doen. ziet er akelig uit!

De vijfde ziekte begint met vlekken (niet spikkelig, maar grotere rood-uitgeslagen plekken, vooral op het gezicht) en die eindigt met koorts.

Mocht het de vijfde ziekte zijn, let dan heel goed op: die kan heel gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Dus alle zwangere vrouwen bij wie het kindje in de buurt is geweest waarschuwen en tot het kindje niet meer besmettelijk is uit de buurt houden van zwangere vrouwen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 23 Jan 2011 22:31:13

Overigens is het dan vorige keer ook niet de vijfde ziekte geweest want dat is een virusziekte en als je eenmaal een virusziekte gehad hebt, dan komt die niet meer terug omdat je antistoffen gevormd hebt.

Groetekes, Sje