Rode uitslag, Update....vervolg

Hmm… oke dan zal ik nu toch maar even een afspraak bij de ha maken!
Zag idd dat de vijfde ziekte meestal begint met een rode wang (slapping cheek), maar dat is lastig nagaan aangezien Jasper zo vaak een rode wang heeft (bij moeheid, tanden, kiezen…). En las dat de uitslag nog wel terug kan komen wanneer de huid wat kwetsbaar is of na een warm bad e.d. Dus misschien dat het de vorige keer toch de 5e ziekte was en het nu nog even weer ‘opvlamt’.
Aangezien er wel een zwangere leidster bij het KDV werkt waar jasper woensdag weer heen gaat, wil ik geen risico’s nemen…(wist ik niet, dus bedankt voor de waarschuwing!!!)

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

heb je al gebeld??

@ Sje:
Toevallig heeft een neefje van mij 5e ziekte en die was juist voor de rode wangen wat koortsig! Ik begreep ook dat de ziekte nagenoeg niet meer besmettelijk is op het moment dat de uitslag ( dus ook de rode wangen toch? ) uitbreekt. Dat het besmettelijk is in de week voorafgaand aan de uitbraak zeg maar. Dus kun je je daar ook nooit tegen wapenen lijkt mij als zwangere vrouw. Omdat je dus vaak pas weet dat het om de vijfde ziekte gaat als de uitslag zich openbaart en dan is de besmettelijkheid al nagenoeg niet meer aanwezig. Althans dit staat op de site van het RIVM.
En dat de vijfde ziekte licht besmettelijk is, dus bij intensief contact zoals in het gezin idd.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Je kunt je er als zwangere vrouw inderdaad niet altijd tegen wapenen, maar in verband met de ongeboren vrucht moet je wel ervan op te hoogte zijn als je in de buurt bent geweest van iemand die besmettelijk was. Het is belangrijk dat je huisarts/gynaecoloog en/of verloskundige daarvan op de hoogte is en het in je zwangerschapsdossier noteert. En ik weet niet wat voor preventieve acties er mogelijk/nodig zijn in zo’n geval.

Dus je moet er als zwangere vrouw alsnog niet te licht over denken, ook al kun je het niet voor zijn.

Groetekes, Sje

Ja besmettelijk is geweest dus…toch?
Want ten tijde van de uitbraak is de besmettelijkheid eigenlijk al verdwenen als ik het goed begrijp. Ik neem tenminste aan dat de rode/gloeiende wangen ook onder de huiduitslag vallen???

Als het in een later stadium in de zwangerschap is kan het voor foetale bloedarmoede zorgen, en kun je intra-utereine bleodtransfusie krijgen.
Vroeg in de zwangerschap kan ( kleine kans maar toch) kan het voor een miskraam zorgen. En later in de zwangerschap kan het voor een doodgeboren kindje zorgen, maar ook dit is een kleine kans. Ze kunnen daar niet veel tegen doen, behalve dus via bloedonderzoek kijken of je antistoffen hebt, of eventueel een infectie doormaakt.
De meeste zwangerschappen verlopen gelukkig gewoon normaal ondanks een infectie.
Maar goed je hebt helemaal gelijk hoor dat je het in de gaten moet houden.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Nou we zijn weer terug van de huisarts…en eigenlijk niets wijzer geworden.
Omdat de huisarts de eerste keer de uitslag op z’n romp en bovenarmen niet heeft gezien vind ze het lastig te zeggen of dit een opvlamming is van de 5e ziekte die hij toen misschien wel (of dus misschien niet) heeft meegemaakt… ze zegt dat het wel kan dat de uitslag weer even opvlamt. (maar op mijn vraag of dat dan op dezelfde plaatsen moest kreeg ik geen duidelijk antwoord…aangezien het nu op andere plaatsen zit). Maar ze dacht toch niet dat dit het was.
Er zijn allerlei theorieen te bedenken, idd de warmteuitslag is ook voorbij gekomen, maar de huisarts sluit ook niet uit dat hij op een bepaald voedingsmiddel reageert aangezien z’n luchtwegen sinds gisteren ook weer opspelen. Maar dan zullen we goed in de gaten moeten houden wat hij allemaal te eten en drinken krijgt om hierin een mogelijke oorzaak te vinden.
Eind van het verhaal was dat het toch maar op een virusje gegooid word (de vergaarbak voor alle niet ernstige klachten waar geen logische verklaring voor te geven is… ) We moeten het gewoon maar even aanzien, en zolang hij verder niet ziek is hoeven we er niets mee…
Mocht het wel de 5de ziekte zijn geweest dan is dat idd al besmettelijk voor het uitbreken van de rode vlekken. En is het voor zwangere vrouwen in het eerste trimester van de zwangerschap gevaarlijk (idd bij intensief contact, maar ja, leidsters bij KDV zijn natuurlijk wel veel met hem bezig). De zwangere leidster is gelukkig al veel langer opweg, maar ik ga het ze morgen wel allemaal even uitleggen. Dan hoor ik vanzelf of er nog meer kindjes zijn geweest met uitslag/vermoeden van 5e ziekte.

Heerlijk… zo’n lang verhaal zonder enige duidelijkheid. Ik ben gek op bezoekjes aan de huisarts

Groetjes Carolien.

Nee, dan kom je echt veel wijzer thuis ja…

Hoop dat het toch gewoon weer overgaat en het in de “vergaarbak” kan blijven

Groetjes van Sascha en Senne

ehm…ja goed en nu dan? gewoon in de gaten houden? heb je nog wat advies meegekregen of helemaal niets van dat alles?
vreemd ja en niet tof als je zo weer naar huis wordt gestuurd… en waarom geen doorverwijzing naar een dermatoloog?

Gewoon even in de gaten houden. Als het niet weggaat moeten we natuurlijk wel terugkomen. Maar het verdwijnt alweer…
Maandag moeten we naar de kinderarts, daar staat jasper onder controle omdat ie prematuur geboren is en vanwege z’n luchtwegklachten, dus we spreken het met haar ook nog wel even door. Daar heb ik iets meer vertrouwen in…
Jammergenoeg beginnen de luchtwegproblemen weer op te spelen…het ging zo goed maar nu is m’n kleine mannetje weer zo naar aan het hoesten en benauwd, vanmorgen weer verhoging… dus ik ben erg blij dat we maandag weer naar de kinderarts moeten, laat ze hem maar even goed controleren met al die vage klachten van de afgelopen weken, misschien heeft het allemaal wel met elkaar te maken…

Groetjes Carolien.

Pfff… tis zonde, het arme mannetje! Ik hoop dat de kinderarts jullie verder kan helpen want al die klachten is niet niks voor zo’n kleintje… ik kan erover meepraten

Groetjes van Sascha en Senne

hmm wel vreemd maar onthoudt wel: kinderen met luchtweg problemen hebben “vaak” ook een onrustige huid en/of chronische eczeem. dit weet ik omdat ik het ook heb, en dit gewoon samenhangt. bespreek dit eens met de kinderarts oke?
sterkte… shit dat ie nu weer wat aan het kwakkelen is. ik hoop dat de KA wat weet… waarschijnlijk gaat dit wel via een dermatoloog dan, ook dat had ik, en ik ken nog wel meer mensen die het hebben maar nu heb ik het over kindjes…als kind had ik zelf eerst eczeem, toen kreeg ik luchtwegproblemen. en daarna weer eczeem, het bleef zo kwakkelen en nu nog heb ik daar af en toe last van. luchtwegproblemen nog wel maar de eczeem was goed te behandelen!

Hey,
Jasper heeft idd ook eczeem, dat houden we met vette smeersels, en als het echt echt nodig is een paar dagen hormoonzalf en zilververbandpakje voor de nacht tot dusver heel goed onder controle. Zodra hij niet fit is speelt dat idd ook vaak weer op. Maar de rode stippels nu was duidelijk geen eczeem, het is inmiddels ook weer helemaal weg, dus ik weet niet of de kinderarts er nog iets over kan zeggen maar we horen het maandag wel. Baal er idd van dat ie weer zo aan het kwakkelen is, dat benauwde gehoest, slechte nachten niets aan…het lijkt wel of hij er zelf wallen van krijgt! Zielig toch… Hij ligt nu in elk geval al een uurtje te slapen, dus hoop maar dat ie nog even doorzet… Ik zet hier maandag nog wel even een update neer na ons bezoek n de kinderarts.

Liefs Carolien.