Praten, Tong, dokter gweest

Zoals de meeste van jullie wel weten praat Dylano nog amper, het enige dat hij zegt is mama, papa nee en bah. Nu weet ik wel dat ik me geen zorgen hoef te maken maar doe je soms toch

Ik vind dat Dylano zo vreselijk veel met zijn tong kent die draait hij half om zeg maar, en dat doe hij ook vaak. Zie je zijn tong opens weer dwars in zijn mond (snappen jullie hem) zou dat het praten kunnen belemmeren?

Verder heb ik het idee dat iedere keer als hij tanden of kiezen krijgt zijn ontwikkeling stilstaat, eerst met het lopen en nu met het praten of is dat te ver gezocht
Ik heb nl totaal geen ervaring met kindjes die niet praten, Madelon kletstte met het jaar de oren al van me hoofd

Liefs Michelle

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lbyf.lilypie.com/djrzp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Kids Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/Un3ap1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mirema op 05 Aug 2010 12:41:21

Zou kunnen hoor, dat de pijn van de tandjes en kiezen hem zo in beslag neemt dat hij niet toekomt aan andere dingen. Dat van die tong: geen idee. Ik snap wel wat je bedoelt, mijn schoonzus en nichtje kunnen het allebei ook. Maar of dat Dylano belemmert in het gaan praten? Dat lijkt me haast niet, hij zegt toch al wel woordjes? Misschien zou je een kinderlogopedist hiernaar kunnen vragen?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Moeilijk. Ik weet niet in hoeverre het feit dat hij veel kunstjes kan met zijn tong, meespeelt in het nog niet zo veel praten. Ik denk dat het geen invloed heeft hoor. Ik denk niet dat een tongetje TE soepel kan zijn bv, waardoor hij bepaalde klanken niet kan maken. Dylano is wat langzamer met praten, maar wat je zelf al zegt, probeer je er niet te druk om te maken. Ik weet dat jullie veel met hem praten en dat is hartstikke goed. Hij leert zo meer dan je denkt. Eva zei ook best lang niet zo veel, terwijl de meeste kindjes al echt aan het brabbelen waren. Nu begint ze echt veel te praten en ons heel goed na te praten. Ze kent ineens heel veel woordjes. Dat kwam ineens op gang en nu leert ze elke dag! Vertrouw je het echt niet, bel dan even naar het CB. Maar ook zij zullen zeggen dat het niet abnormaal is. Geduld is een schone zaak. Ik snap je ‘zorgen’ wel, ik heb dat natuurlijk met de drinkbeker, maar het komt vanzelf goed.

Groetjes Rainbow, trotse mama

het draaien met de tong doet zoonlief hier ook nog steeds ik vind het heel grappig om te zien maar volgens de logopedist gebruikt hij de voorspieren van de tong niet goed genoeg maar of dat met elkaar temaken heeft weet ik niet

wel is het hier zo geweest dat door zijn vele ziek zijn hij een beetje achterloopt op het gemiddelde maar hij lijkt het nu goed in te halen ,dus het zou goed kunnen dat dat bij dylano ook zo is… maar ik zie dat hij nog geen 2 is dus op zich zou ik me nog geen zorgen maken die van mij word in okt 3 en spreekt nog niet op zijn niveau.

wat je zou kunnen doen volgens de logepediste is veel woordjes oefenen waarbij je voornamleijk de voorste spieren gebruikt zoals de leter l in lopen lala etc etc
verder.

before you judge me, try hard to love me

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 26 Jul 2010 13:18:59

Het CB bel ik sowieso niet, heb ik niet zo veel vertrouwen in dan word het de ha en een kinderlogopodist kan ik ook bellen natuurlijk

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Denk dat een logopedist je inderdaad meer antwoord kan geven over het tonggedeelte zeg maar. Enne stil staan met tanden en kiezen kan wel. Want dat is best een opgave voor zo’n kinfderlijfje en dan heeft het even minder energie om andere dingen te ontwikkelen.

Groetjes,

Michèle

@Michelle: ok, ok! Ik heb niks gezegd! Dan zou ik inderdaad de ha of een logopediste bellen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja, dat kan zeker wel kloppen. Ik heb ook het idee dat Seth nu weer stilstaat in zijn ontwikkeling, nu hij bezig is met hoektanden.

Dat van die tong, weet ik niet, maar ik denk niet dat het een verband heeft, maar meer ontdekken, want Seth doet ook veel met zijn tong (dubbelklappen en rare bewegingen maken), maar is nu toch langzamerhand een paar woordjes aan het zeggen.

Mijn vriend zei laatst dat zijn collega een aparte manier (vind ik!) van opvoeden heeft. Als het kindje bijvoorbeeld op de bank wil, moet hij OP zeggen, en anders zet zijn moeder hem er niet op:O Misschien moet je dat bij Dylano proberen

Maare… verder denk ik dat er nog weinig aan gedaan wordt. Hij ontwikkeld zich op andere gebieden.

Liefs, Anne

Anne!!! Dat vind ik zielig

Liefs Michelle

nou ik had een logepedist van het cb en eentje via school beide hartstikke goed gegaan en vooruit gang geboekt

Niet iedere niet-ziekenhuis-logopediste is hetzelfde Net zoals niet iedere huisarts hetzelfde is.

Hier was het ook altijd even een stil moment in de ontwikkeling als er weer een tand of kies doorkwam. Of hij viel weer even terug in iets waar hij al lang overheen gegroeid was (huilen bij opa en oma als mama ging werken).

Hebben jullie het gehoor van Dylano al eens na laten kijken? Kindjes die slecht horen gaan vaak ook later praten of articuleren minder goed. Op mijn werk is een jongetje dat na het plaatsen van buisjes pas echt ging praten. Op 3 jarige leeftijd praatte hij nog als een kind van bijna 2. Maar na die buisjes ging het stukken sneller en stukken beter. Ik wil niet zeggen dat hij slecht hoort hoor, maar dat snap je wel

klopt freubeltje dat is ook zo het geval geweest bij mijn tweede zoon sind hij buisjes heeft is zijn spraak zeer verbeterd helaas vallen ze er na 6 maanden steeds weer uit en mag hij dus volgende maand weer opnieuw onder narcose.

Ik heb er ook geen verstand van michelle… maar ik kan me voorstellen dat je die link legt… dat zou ik denk ik ook doen.
Kun je niet eens een afspraak maken met een logopediste? en die vraag daar stellen?
dat met tanden en kiezen herken ik wel.
Het is ook altijd net geweest of sprongen samenvielen met tanden en kiezen. dan deed hij even helemaal niks en zodra de sprong gemaakt was leek of zn tand ook door gekomen was en dan ging het weer vooruit.
nu heeft hij dan alles compleet… en ik moet zeggen dat nuz n ontwikkeling ook niet meer stil is blijven staan haha! zou het toeval zijn?

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik heb gezegd dat ik tot z’n 2 jaar wacht En dan ga ik verdere stappen ondernemen.
Slecht horen denk ik niet, weet je nooit zeker natuurlijk maar als hij met zijn rug naar me toe staat en ik fluister hoort hij me wel. (althans altijd geweest zal het morgen nog eens proberen.)

Liefs Michelle

@Rainbow
Waarom ik het cb daar niet voor bel is, omdat hun zeggen dat het komt omdat het de jongste is, nou daar zet ik ??? bij. Zou best kunnen natuurlijk maar ook als er een leeftijdverschil van 18 jaar tussen zit??

Liefs Michelle

Michelle, als hij gehoorproblemen had was dat wel uit de gehoortest gekomen zijn na de bevalling, die heeft Dylano toch ook gehad neem ik aan?
of kan het ook zo zijn dat ze INEENS slechter gaan horen?
Ja wachten tot ie 2 is kun je altijd doen. vaak doen ze toch pas rond de leeftijd van 2 a 3 iets met spraakproblemen

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Vervelend dat hij nog steeds niet praat. Maar ik heb er nog steeds goede hoop op dat dit nog gaat komen. Ik zou idd tot zijn 2e jaar wachten en anders stappen ondernemen. Mijn broertje zei tot zijn 2e verjaardag echt geen woord. En daarna begon hij echt iedereen de oren van het hoofd af te kletsen. Nu is niet iedereen hetzelfde, dus wellicht dat Dylano wel geholpen moet worden. Maar ik hoop voor je dat hij gewoon uit zichzelf gaat praten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Ja Inge ze kunnen slechter gaan horen, denk aan verkoudheden enzo.

Ik hoop het ook Sandra dat hij toch verder uit zijn eigen gaat.

Liefs Michelle

Beetje late reactie…
@ Inge
De eerste gehoortest van ons zoontje was prima in orde. Toch is zijn gehoor minder geworden door oorproblemen, waar wij eerst niets van af wisten. Na het plaatsen van de buisjes hoorde hij opeens vele malen beter en schrok hij van heel veel geluiden die hij nog nooit gehoord had (of als zodanig had ervaren zeg maar). Dit waren oa vliegtuigen, brommers, helicopters en boormachines…In het begin (na de buisjes) was het echt krijsen als hij dit hoorde tot hij zag waar het geluid vandaan kwam. Maar zelfs nu is hij nog steeds erg gespitst op geluiden van boormachines en brommers. Je ziet hem luisteren: is dit een brommer of een boormachine…boormachine - dan ren ik snel naar mama, brommer- dan speel ik verder want die rijdt toch voorbij…
Dus helaas…die eerste gehoortest zegt niet veel voor de rest van je leven…ben zelf aan één oor ook wat dovig door de vele ooronstekingen. Maar goed, daar valt mee te leven

Freubeltje hoe zijn jullie erachter gekomen dat hij buisjes moest.

oorontstekingen ofzo?

Liefs Michelle