Praten bij andere

Gister heeft mijn moeder van 11.00 tot 21.00 op Morgan gepast want wij waren een dagje weg. Toen we thuis kwamen zei ze dat Morgan al zo goed kan praten. Dus Mer en ik keken mekaar een beetje glazig aan van hoebedoeltze?!?!?!?!

Wat blijkt… muppet praat dus veel meer dan wij dachten. Op de kinderboerderij waar ze was met mijn ma riep ze steeds kukeluku bij de kippen. Als ze een poes ziet zegt ze mauw en bij een hond waf. Mijn moeder heeft haar twee keer een boekje voorgelezen over een meisje die Emma heeft en ze liep de hele tijd emma te zeggen. En aan het einde van het verhaaltje gaat het meisje slapen en dan zegt morgan goedenacht en zo had ze nog meer woordjes. Ze praat dus al veel meer alleen wij horen het nooit. Hebben we het dan niet door of is het gemakszucht van Morgan???

Groetjes,

Michèle

Jeetje, dat is echt superknap!
goedenacht is nogal een woord!
ik zou het eigenlijk echt niet weten waarom ze dat wel bij je moeder doet en niet thuis.
Probeer dat boekje van emma eens aan haar voor te lezen, kijken of ze het dan ook doet?
of herhaal de woordjes die ze bij je moeder zegt eens tegen haar.
"kijk een poesje, wat doet die?? mauw!"
kijk of ze dan ook mauw zegt?
zou het gewoon proberen “uit te lokken” en kijken hoe ze er dan op reageert.
maar sta er echt van te kijken hoor, ik vind het echt heel goed!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Wat goed!!
Ik moet zeggen dat Seth ook weleens woordjes bij mijn ouders schijnt te zeggen, waarvan ik denk…huh… nooit gehoord.
Ook praat hij niet altijd, en zegt hij de woordjes maar soms, maar dan wel gericht.

Als ik trouwens aan hem vraag: Wat zegt/doet die? Zegt hij: Die!! haha

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

@lalala:
haha dat is grappig, mijn broertje zei zoiets ook altijd alleen dan anders
hij zat al op de kleuterschool en zei zn eigen naam nog niet
als dan de juf vroeg: ik heet juf (noem effe een naam) els, hoe heet jij?
dan zei mijn broertje: jij!

Rico zegt niet heel veel woordjes, wel wat natuurlijk en sinds kort zegt hij bij bepaalde woordjes “de” ervoor b.v. de bal ipv alleen bal
haha dat is al heel wat hahaha.
maar hij zegt dan b.v. ook geen “auto” hij doet dan de auto na en zegt “broem broemm”

Het kan natuurlijk heel goed dat Morgan al zo veel woordjes zegt. Maar vergis je niet: opa’s en oma’s horen vaak meer dan er feitelijk is. Erik kan ook zogenaamd heel veel woordjes volgens opa en oma waarvan ik zeker weet dat het onzin is… Snap je? Ze zijn erg trots, zeg maar.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Knap van Morgan hoor!

Dagje oppassen met opa en oma is blijkbaar leerzaam. Hier net zo eentje. Hij zei toen ze hier waren: hart, ster (van zn blokkentrommel), titten (zitten), broema (brommer) terwijl wij dat nog niet zo gehoord hadden. Ik heb het inderdaad ook herhaald toen ik alleen met hem was en ja hoor. Sindsdien leert hij bijna iedere dag weer andere woordjes. Gaat snel hoor!

Groetjes Bianca

Wat ontzettend goed van Morgan.

Maar mijn gedachten waren hetzelfde als Mriek. Opa’s en oma’s horen soms ook dingen die er niet zijn. Nu is datin ons geval vooral bij mijn schoonouders zo. Dan zegt mijn schoonmoeder dat ie bepaalde woorden kan zeggen die wij vervolgens nooit meer horen. Als we er dan later nog eens naar vragen bleek dat ie iets zei wat er op leek, maar niet het hele woord. Als kindjes een woord doorhebben dan gaan ze het juist vaak zeggen. Denk dan niet dat het gemakzucht is dat ze het bij anderen wel zegt en bij jullie niet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Nou ja die dierengeluiden klopte dus wel want vanmorgen pakte ze haar boek met beestenplaatjes en zei ze bij de haan kukeleku en bij de hond waf en bij de poes miauw, dat laatste had ik overigens wel al een keer gehoord hoor. Maar ben blij dat mijn overdreven dierengeluiden gedoe is blijven hangen.

Groetjes,

Michèle

Als het waar is geen idee waarom ze het thuis niet doet. Doet ze het op het kdv ook?
Zou ik even vragen

Hier nog niet aan de orde nog steeds alleen papa mama ma en eeeee en ja en nee, zit geen schot in

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Ik zal het eens navragen. Ze zie laatst wel en daar waren we bij op het kdv prettige dag toen ze wegging. Iedereen stind echt van oh ja wat zegt ze nou en morgan keek echt van ja ik ga toch weg dan zeg je dat toch???

Groetjes,

Michèle

Geweldig!!!

En het kan natuurlijk dat ze thuis de moe is ofzo en denkt l*llen jullie lekker maar, ik vind het wel best zo, ik geniet van de rust

Liefs Michelle

Ja het was ook heel gaaf om te horen,

Enne ja zou best kunnen Michelle, we kunnen niet zeggen dat we niet oefenen met haar. Maar ja ze is eigenwijs he

Groetjes,

Michèle

Ja, je hoort het wel vaker dat ze bij anderen ook weer andere woordjes enzo leren. Na een dagje oma kent Nora vaak ook weer een nieuw woord. En daarbij: Opa en oma’s zijn vak hartstikke trots en hebben aan een half woord genoeg om over hele woorde op te scheppen! Heeft denk ik niets met stimulatie of wat dan ook van jullie kant te maken.

Nora gaat ineens heel hard met praten. Ze wijst in haar fotoboek aan: papa mama opa oma eellko, vincent (oke, visje maar dat lijkt ook zoveel op elkaar) didi, puck, iris (isis) en mn zus, die noemt ze WAUW omdat ze dat woordje van haar heeft geleerd. Verder inderdaad diertjes, bumba (boeba) , auto (auti) en welke geluiden de leeuw, koe, het schaap en de hond maken. Iedere dag komt er wel een woord bij huis, poes jas slof noem maar op. Ze vind het ook zichtbaar leuk om mee te oefenen, dan zegt ze je heel vaak na en kijkt ook echt naar je mond. Ben dan heel trots!

Mn man heeft haar nu geleerd om jééj (soort van fonetisch zo) te zeggen als antwoord op de vraag: kom je uit scheveningen…

Op de creche zeggen ze: Je gooit er een kwartje in, en ze doet een trucje, zo is het eigenlijk wel een beetje, ze laat graag zien wat ze kan.

Lekker veel met haar oefenen en dan genieten maar! Totdat we willen dat ze eindelijk een keer stil zijn…

haha, lief! rico zwaait altijd als ie moe is, dan ligt ie in zn bed en dan zwaait ie zovan; dag mama ga maar:-d
maar zegt ze dan ook heel duidelijk prettige?
of wel op baby/peuter manier zeg maar?

@ Liske & Inge, wij zelf hebben pappa en mamma kunnen ontdekken. Alleen zegt ze ook vaak tata en nanna. Daarnaast zegt ze kikki (Mickey), Isser (Twister), Arti (Artemis) aai aai aai (daar bedoeld ze diablo, It en elke andere kat mee), ze zeg Miauw, woef, kwak, kukeleku, Paton (paddington), Dag, hoi. pretige dag (pettige dag) en natuurlijk takatank (dank je wel)

Dus op zich is het al heel wat.

Groetjes,

Michèle

Dylano gelooft dat allemaal wel hahahaha. Die maakt het wel duidelijk op andere manieren wat hij wilt en niet wil

Zal vast wel een keer komen

Liefs Michelle

Hoi!
Ja zo gaat het hier ook.
Inderdaad horen oma en opa wel eens dingen die ze helemaal niet zeggen of wat er op lijkt.
Met kerst bvb zei Diego de hele tijd ‘de boom’ maar oma en opa waren overuigd dat hij kerstboom kon zeggen.
Maar ze leren veel meer van mensen die ze minder vaak zien dan mama en papa.
Raar maar wel waar spijtig genoeg.
Zo zegt Diego allemaal moeilijke woorden na als mijn mama hier is.
Onlangs zei hij mooi eekhoorn. Maar toen ze weg was dan kreeg ik maar een ekon te horen lol
Ze zitten toch raar in elkaar die kindertjes

@MamavanRico, mijn kaboutertje zegt ook overal ‘de’ voor.
Super grappig met momenten!

Liefs
Tanja

dat is zeker hartstikke goed meid!

rico zegt sinds kort 2 woordjes achter elkaar, ipv bal DE bal of “pakm bal”(pak de bal)
en hodje (hondje), (zegt vaak hodje beau, maar dat zegt hij ook tegen de kat van mn broer) mama, dada(papa) oehoee (doet hij een duif of uil na, papa hem geleerd) hij zegt ook waf.
hij zegt tut als hij wil tutten en hoi als je binnenkomt,
hij zegt sinds gisteren ook jij tegen mij en rijco als hij iets wil vragen (maar hoe ie dat moet vragen weet ie niet, dan wijst hij)
ik ben allang blij DAT hij dingetjes zegt.
volle zinnen hoeven nog niet gelukkig

Grappig hoe kinderen dan allemaal in andere dingen geinteresseerd zijn!
Seth zegt nu mama, papa (of pa) en dit en dat en opa.
Verder hoor je weleens een verdwaald woordje, maar dan hoor ik het maar een paar keer en dan niet meer.

Wel heeft papa hem geleerd dat als je een slok drinken hebt genomen je zijn soort genot geluid maakt: aaaghhh…
En als ik of papa het niet doet, dan verbeterd hij ons

Verder is hij nu vooral met stappen bezig!

Liefs, anne

Hmmm, ik schrik me weer rot als ik zo lees wat leeftijdsgenootjes van Eva allemaal al zeggen. Eva zegt bijna niks. Ze zegt mama, papa, dada en op en meer van die kleine woordjes, maar ze snapt echt helemaal niets van dierengeluiden bv. Eigenlijk zegt ze amper iets, terwijl de moeder van een kind dat twee weken ouder is me vanochtend ook zei dat haar zoon echt gaat praten. Ik was eigenlijk al trots op wat Eva allemaal al kan, maar als ik dit zo lees, stelt wat zij doet niet zo heel veel voor? En ik praat toch echt heel veel met haar! Ik vind het hier altijd heel leuk natuurlijk, maar soms is het ook weleens zo dat ik me juist zorgen ga maken omdat ik vergelijk zie met andere kindjes. Terwijl ze op het kdv zeggen dat Eva zo lekker bijdehand is en ik zie ook dat ze zich goed ontwikkelt. Maar soms lijkt het wel alsof ze trager is dan andere kindjes? Ik weet dat ik niet moet vergelijken natuurlijk, maar dat doe ik natuurlijk wel. En dan denk ik toch: zegt Eef niet weinig???

Groetjes Rainbow, trotse mama