Hoi Astrid,
Het heeft geen zin om nu een uitstrijkje te laten maken. Dat moet een half jaar na stoppen van de borstvoeding. Anders krijg je geen representatieve resultaten.
Ik heb ook mijn uitstrijkje van mijn 35e uit moeten stellen vanwege zwangerschap, half jaar borstvoeding, vrijwel meteen weer zwangerschap en weer half jaar borstvoeding. Had een beetje ruim gerekend en ben in maart (7 maanden na stoppen borstvoeding) voor mijn uitstrijkje geweest.
Normaal heb ik een pap-1, maar nu kreeg ik een pap-2 en moet ik voor de zekerheid in september weer terug. Waarschijnlijk heb ik pap-2 omdat ik toch te vroeg na stoppen borstvoeding het uitstrijkje heb laten maken. Ben sinds dec.2002 een hormonenbommetje geweest en is er blijkbaar toch niet zomaar uit een half jaar na stoppen van de laatste borstvoedingsperiode.
Dus al zou je nu stoppen met borstvoeding, dan kun je jezelf geruststellen want je hoeft pas volgend voorjaar voor een uitstrijkje.
Echt zonde van de moeite (en het moed verzamelen) om nu te gaan, want je krijgt een scheve uitslag en daardoor zou je nog weleens onnodig ongerust kunnen worden ook.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 07 Jul 2006 14:18:34