Peuterspeelzaal

Nou, de grote kleine dame heeft wel een onrustige nacht gehad (en wij dus ook) maar ze is koortsvrij wakker geworden en is gewoon vrolijk. Niet zo uitbundig als anders, maar ze is in elk geval niet echt ziek geworden. Was dus gewoon de combinatie vermoeidheid en verkoudheid die die koorts veroorzaakte.

Vanochtend de kleine kleine dame voor het eerst naar de peuterspeelzaal geweest. Is goed gegaan hoewel ze blijkbaar wel af en toe gehuild had (niet toen ik wegging gelukkig, toen was ze goed genoeg afgeleid). Toen ik haar kwam halen zei ze als eerste “Mama, ik heb jou zo gemist”. En dan spreekt ze de “z” en de “s” nog slissend uit dus dat klinkt dan extra schattig.

Ze had het erg leuk gehad in elk geval en wil maandag weer.

Over een half uurtje gaan we richting dansles voor de grote kleine dame. Die staat ook al te trappelen om weg te gaan. Goed teken dus want toen ze gisteren met die koorts op de bank lag, zag ik het somber in voor vandaag.

Wanneer gaat Joyce beginnen op de psz?

Groetekes, Sje

Hoi Sje, fijn dat je dochter geen koorts meer heeft

En wat super heeft die kleine meid het gedaan op de peuterspeelzaal.

Joyce gaat zodra de papieren in orde zijn. Die ga ik maandag inleveren en dan hoop ik dat Joyce in diezelfde week al een ochtendje kan komen. En als het dan goed gaat kan Joyce voortaan elke week twee ochtendjes komen.

Spannend hoor voor jullie kleine meid dat ze ook binnenkort mag. Het is echt zo leuk. Het is wel wennen in het begin om die kleine moppen weg te brengen maar als je dan elke keer zo’n stralend gezichtje ziet als je haar weer op komt halen dan heb je er geen spijt van dat je haar naar de peuterspeelzaal brengt.

Daarbij is het een mooi aanloopje op de basisschool. Klinkt heel suf maar zo weten ze vast een beetje wat het is om door mama weggebracht te worden, een poos iets met andere kinderen en een juf te doen en dan weer opgehaald te worden.

Als ik onze grote kleine dame niet naar de peuterspeelzaal had gedaan, had ze het deze week met haar oefenochtenden op school stukken moeilijker gehad.

Scheelt natuurlijk per kind, maar in ons geval is die peuterspeelzaal een mooi opstapje geweest.

Vanmiddag heeft de oudste trouwens haar eerste balletles gehad. Was niet te houden! Liep de halve dag al “Gaan we al bijna?”. Ze heeft heel leuk meegedaan, al moet ze wel leren om aandachtiger naar de juf te luisteren, maar dat komt nog wel. Het was de eerste les, de papa’s en mama’s mochten erbij blijven dus ook meer afleiding natuurlijk. Maar ze heeft in elk geval genoten. Ze vindt het echt super en ze vond het vandaag nog leuker dan tijdens de proefles die ze in juni mee mocht doen.

Dus de spannendste dingen van deze week achter de rug. Morgen vieren we haar verjaardag, dus ook een druk dagje. Ze zal wel weer helemaal opgebrand zijn morgenavond, net als vanavond en gisteren.

Groetekes, Sje

hee wat fijn dat ze het zo naar haar zin gehad heeft

En ja, dat wat je schrijft over de peuterspeelzaal : helemaal waar !
Daarom sta ik er ook voor honderd procent achter dat ze daar naartoe gaat.
Maar ja, ik blijf bang dat andere kinderen haar zullen kwetsen en ze niet voor zichzelf op kan / durft te komen. Maar dat zal ik toch los moeten laten en er maar het beste van hopen.

Heel herkenbaar wat je schrijft over dat je bang bent dat andere kinderen haar kwetsen. Ik voel datzelfde met onze meiden. Dat komt voornamelijk door mijn voorgeschiedenis. Ik ben op de lagere school en een deel van de middelbare school heel erg gepest. Ik ben altijd heel bang geweest dat mijn kindjes ook zoiets zal overkomen.

Gelukkig wordt er nu op scholen veel meer aandacht aan besteed.

Ik moet ook heel erg mijn best doen om dat los te laten. Afgelopen dinsdag ging ik de oudste ophalen van haar eerste oefenochtend en ze was helemaal alleen aan het spelen. Dat breekt mijn hart want dan zie ik mezelf weer staan 30-35 jaar geleden. Maar aan de andere kant realiseer ik me dat kinderen van 4 jaar nou eenmaal vaak alleen spelen. Samen spelen leren ze pas echt goed als ze 4 of 5 jaar zijn. Dus ik kan mijn meisje op dat moment wel zielig vinden maar zelf heeft ze nergens last van. Ze heeft zich suf genoten. Dus zolang ze niet gepest wordt en alleen speelt op het schoolplein probeer ik dat maar gewoon te accepteren ook al kost me dat heel wat moeite.

Ze had aan een jongetje uit de klas gevraagd waarom hij een pleister op zijn wang had. Heeft hij geantwoord “Heb je niks mee te maken!”. Ook dat vind ik dan zo zielig voor haar. Ze is alleen maar belangstellend. Het liefst zou ik daar bij geweest zijn zodat ik er tussen had kunnen springen, maar eigenlijk is het alleen maar goed dat ik er niet altijd bij ben. Ik zou me dan veel onrustiger voelen dan nu, want het zal heus niet de laatste keer zijn dat ze zo’n opmerking krijgt.

We proberen onze kinderen normen, waarden en fatsoensregels mee te geven en te leren anderen te respecteren en vriendelijk te woord te staan. Ze weten dus hoe het hoort. Ik heb de oudste uitgelegd dat dat niet aardig was van dat jongetje en dat ik hoop dat zij wel vriendelijk antwoordt als iemand ooit eens aan haar vraagt waarom ze ergens een pleister heeft. Ze weet dus dat “Heb je niks mee te maken” (wat ze hier thuis nog nooit heeft horen zeggen) eigenlijk niet beleefd is.

Ik hoop ook dat ze van dit soort situaties leren om zichzelf niet kwetsbaar op te stellen waardoor ze uiteindelijk pispaaltje kunnen worden. Zodra het zover komt is het beter als mijn man daar actie op onderneemt richting school. Ik kan niet nuchter en neutraal blijven als ik over het pesten van mijn kinderen in gesprek zou moeten. Ben er veel te emotioneel in door wat ik zelf meegemaakt heb.

Dus ik herken je gevoel Miranda, ik zou ook het liefst altijd bij mijn kinderen zijn om ze tegen de buitenwereld te beschermen. Maar wat ben je dan eigenlijk een goede moeder, toch?!

Groetekes, Sje

zo dames ik lees effe mee en ik moet toch echt zeggen dat ik me niet zo druk maak over die dingen

Als ik naar mijn eigen kids kijk, fie die redelijk tot behoorlijk stevig is, ik ga me daar niet vante voren druk over maken, er zit een goeie kop op en ja ze word gekwetst maar madam kan ook heel goed zelf kwetsen…

Vorige week, rok kapot… ik zeg hoe kan dat? ja die en die liep tegen mij aan en daarna vegde ik terug…(letterlijk zei ze het zo)

ik heb ook ondertussen ervaring met goeie vriendinnetjes… elke keer lopen die moeder en ik te sussen en te doen, totdat wij er nog mee zitten en de kinderen allang weer beste vriendinnen zijn… dus we grijpen bijna niet meer in en laten het maar zo

mijlpalen tja… de eerste keer is spannend, de tweede keer is nog spannender maar vooral bij jullie moeders moet het besef een keer komen… ja ze worden groot… ze hebben me helemaal niet zo erg nodig als ik denk…

sterkte met dat proces…

en denk nou niet dat ik jullie veroordeeel ofzo, integendeel… ben er zelf alleen een stuk makkelijker en nuchterder in.
Stuurde deze week ook vic gewoon naar school met stel je niet zo aan… kreeg hem een uurtje later thuis met 40 graden koorts…(inschattings foutje van mama’s kant)

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Ja ik kan komen in beidde laatste twee verhalen ookal staan die meningen loodrecht tegenover elkaar. Ik heb van allebei wat. Mijn verstand zegt : Ik wil het zo doen als Kimmetje beschrijft ( Op het naar school sturen met 40 graden koorts na dan haha ) maar mijn gevoel komt sterk overeen met het gevoel van Sje op dit vlak. Want ik zou ook het liefste de hele dag bij mijn dochtertje willen zijn om er tussen te kunnen springen indien nodig…

En wie weet heeft Kimmetje gelijk en ben ik als moeder helemaal niet zo hard nodig en reguleerd zich dat vanzelf wel allemaal onderling bij die kindertjes. Dat hoop ik dan met heel mijn hart. Maar ik zie ( en moeders zien veel als het om hun kroost gaat ) dat ze te zacht is. Te lief. En te kwetsbaar.

Maar als ik eenmaal gezien heb dat ze haar mannetje wel kan staan zal ik blij zijn en kan voor mij dat proces beginnen ( Dat proces wat jij beschrijft Kimmetje).
Tot die tijd houdt ik mijn meisje heel goed in de gaten.

Gewijzigd door - Miranda 1975 op 07 Sep 2007 22:29:06

Ik voel het ook niet als veroordeling hoor Kim. Zolang je het maar niet in rode inkt schrijft!

Het is inderdaad per persoon verschillende. De ene moeder kan het beter allemaal een plekje geven dan de andere moeder. Ik ben gewoon een emotionele muts.

En misschien word ik er ook wel makkelijker in tegen de tijd dat de jongste ook naar school gaat. Dan ben ik er meer aan gewend dat ze nou eenmaal een leven hebben waar ik niet altijd bij ben en waarin ze zichzelf moeten zien te redden.

Groetekes, Sje

Nee ik voel het ook niet als een veroordeling. Ik vind het juist fijn om te lezen hoe jij het ervaart Kimmetje en kan daar alleen nog maar op reageren met de woorden dat ik zo ook hoop te schrijven over een poosje. Dat ik me geen zorgen hoeft te maken en er vertrouwen in heb dat Joyce haar eigen boontjes wel doppen kan en mij daarbij niet nodig heeft.

jep miranda… ik ben alweer 4 jaar verder in die ontwikkeling… fie is alweer 6… en leert schrijven en is ons zo ontzettend de baas af en toe…

oke vanmiddag… ze maakt kaartjes, zelf geknipt, zelf dingen erop geschreven, 6 stuks, woorden waren, roos, ik, pen ,sok aan, maan

zij ging het uitbeelden… oke wij raden

g zei roos. maar hij sprak het uit als roze (de kleur)… nou je had haaar moeten horen… papa zeg ROOS met twee OO en niet die kleur

en dan zie je ineens… he het komt wel goed met haar, ook ik stond 4 jaar geleden in dubio… op de psz waren ze haar al een paar keer vergeten…""

dan zat ze nog steeds achter een schildersezel… terwijl de rest buiten aan het spelen was…

maar ja het komt goed… denk ik

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Ja Kimmetje haha, een paar jaar geleden was Sofie misschien stilletjes en dan nu is dat niet meer in te denken dat ze haar over het hoofd zien…

Leuk is dat. Zo zie je dat het liefste als moeder.

hahahaha die fie, ja tanja ken ook zo kwaad worden als, m het niet goed uitspreek hihihi.die kids .maar meiden het komt goed met jullie kinderen. ik vond het begin ook van pppfff .maar met tan valt niet te sollen

groetjes marielle mama van tanja

Vanmorgen de papieren weggebracht naar de peuterspeelzaal en twee vaste dagen afgesproken waarom Joyce kan komen. Het wordt de maandag en de donderdag.
Joyce mocht gelijk blijven. Om 9 uur gebracht en half tien ging ik weg.
Om kwart voor tien werd ik alweer gebeld, was amper thuis Joyce was wel heel erg overstuur en of ik terug wilde komen.
Ik ben teruggegaan en had haar speentje meegenomen om te troosten.
Daarna is ze gewoon weer gaan spelen maar ik moest erbij blijven van haar.
Gelukkig was dat geen probleem van de juf. Ik kreeg zelfs een lekkere bak thee.
Om elf uur zijn we naar huis gegaan en thuis had ze weer praatjes voor tien hoor die miep. Ach ja, het is ook allemaal nog zo nieuw. Donderdag gaan we het gewoon weer proberen.

Gewoon inderdaad blijven proberen Miranda. Het is hartstikke wennen voor die kleine meid, gewoon lekker de tijd geven.

Onze kleinste dame heb ik daarstraks zonder tranen achtergelaten op de psz. Ze zat enthousiast meteen aan de klei-tafel. Dus ben benieuwd als ik haar dadelijk ophaal of het traanloos gebleven is de afgelopen uurtjes.

Groetekes, Sje

En ? En? Vertel Sje, hoe is het gegaan ?

Gisteren ook goed gegaan maar toch weer traantjes toen mama weg was. Ze heeft wel lekker aan de kleitafel gezeten, ze heeft getekend, geschilderd. Ze zegt ook dat ze het erg leuk heeft gehad maar het valt haar toch niet mee dat mama er dan niet is. Ze is nooit eenkennig geweest, dus mogelijk dat ze dat alsnog gaat krijgen nu.

Zelfs toen ik haar vanochtend naar mijn ouders bracht waar ze elke week een dag is, was het huilen, huilen, huilen, want ze wilde bij mama blijven. Dus mogelijk even een taaie periode waar we doorheen moeten.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 11 Sep 2007 13:50:51

Ow jee. Maar ja, ook wel weer schattig als ze een tijdje zo aan je hangen.
Die kleine armpjes om je heen. Weten ze mamma ineens wel heel erg te waarderen als ze even bij vreemden zijn geweest. Heeft toch ook wel weer wat vind ik