Peuterspeelzaal is inschrijven vanaf dat het kindje 1,5 is. En er zijn inderdaad meestal wachtlijsten.
Hier was een peuterspeelzaal met een zodanige wachtlijst dat mijn oudste dochtertje pas nu, bij 3,5 jaar, terecht kon. En dat vond ik te laat. Ik ben dus uitgeweken naar een andere peuterspeelzaal in de buurt waar ze bij 2 jaar en 2 maanden al terecht kon.
Wat tijden betreft is het bij onze peuterspeelzalen altijd 1 ochtend (hier 8.45 - 11.45) in combinatie met 1 middag (hier 12.30 - 14.30). En dat zijn vaste combinaties. Dus mijn oudste dochtertje zit op maandagmiddag en vrijdagochtend. Zo bestaat ook de combinatie woensdagochtend/vrijdagmiddag bijvoorbeeld. Door die vaste combinaties zitten ze dus altijd met dezelfde kindjes in het klasje.
Kosten zijn inkomensafhankelijk. Een vriendin van mij is gescheiden, werkt 2 dagen en heeft verder alimentatie en zij betaalt bijvoorbeeld 2,50 per maand. Dat is meer een symbolisch bedrag.
Dus in die zin is er subsidie.
Je zou gewoon eigenlijk eens moeten gaan kijken en informeren bij een peuterspeelzaal in de buurt. Als het goed is staan ze je altijd uitgebreid te woord.
Zie eventueel peuter.startpagina.nl
Daar zullen ongetwijfeld websites op staan die algemene informatie over peuterspeelzalen geven.
En het kan best dat peuterspeelzalen in je omgeving ook eigen websites hebben.
Succes met loslaten van je kleine man. Zal in de eerste periode niet makkelijk zijn om hem weg te brengen. Nu weet je nog alles van hem en straks heeft hij ook een leventje zonder jou. Begint hij thuis ineens een liedje te zingen wat jij hem nooit hebt geleerd bijvoorbeeld. Best even wennen hoor.
Maar wel heel erg leuk als ze het naar hun zin hebben. Zeker dat stralende gezichtje als je die kleine mop weer op gaat halen! Altijd gezellig.
Groetekes, Sje