Peuterspeelzaal hoe gaat zoiets in zijn werk?

Oef, ik schrik even van de bedragen voor de Peuterspeelzalen bij jullie… Bij ons liggen de bedragen tussen de €12 en 23, dus dat is te overzien voor ons.
Er is ook bij ons op bepaalde peuterspeelzalen en in bepaalde groepen een wachtlijst die oploopt tot een maand of 4, inschrijven kunnen ze dan vanaf 2 jaar en plaatsing vanaf 2,5 jaar.
Fajah gaat volgende week voor het eerst naar de peuterspeelzaal, die zit toevalligerwijze in hetzelfde schoolgebouw als waar Shakira nu zit. Het mooie is dat we het kunnen combineren met Shakira’s school omdat zijn eens per 2 weken op dinsdagmiddag en elke donderdagmiddag naar shool gaat. Fajah gaat dus ook dinsdag en donderdagmiddag naar de PSZ. Na de zomervakantie zal het iets anders worden omdat de groep te klein wordt… Dat zien we dan wel weer…
Misschien heb je wat aan deze link, je woont toch in de buurt (of in Sneek?)
http://www.timpaangroep.nl/sjablonen/3/infotype/webpage/view.asp?objectID=562

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)

en Fajah (17-11-2004)

Ik heb inmiddels een peuterspeel zaal op het oog.
mijn oude bassischool dat lijkt ons wel wat voor Ruben, het is een brede school dus dan kan hij van de peuterspeelzaal doorstromen naar de basisschool.
en heb het inschrijf formulier in huis liggen.
Maar we ziten nog te twijfelen gezien de kosten zo hoog zijn.
Voor 4 ochtenden in de maand moet het ons 68,- gaan kosten en dat vind ik een heel bedrag aangezien mijn man alleen de kostwinner is.
we zullen informeren bij de gemeente of die niet iets voor ons kunnen betekenen.

Groetjes Marianne mama vanRuben

Ik denk dat het ook er aan ligt, of je 1 of 2 dagdelen wilt. Ik heb Joshua altijd 1 dagdeel gehad, omdat je maar 1 ochtend mocht en hij heeft tot ruim 3½ jaar 's middags geslapen dus het kwam niet uit. En ik heb Jonathan ook maar 1 dagdeel om dezelfde reden en ik geloof dat ik iets van 24 Euro betaal. Heb hem nog wel in een apart groepje bij een vriendin van onze kerk en haar betaal ik hetzelfde. Er wordt hetzelfde gedaan als op de pzs, maar dan met maar 5 kindjes, allemaal 2 nu. Dus ook erg leuk.

Hier moesten wij ook vanaf dat ze anderhalf waren opgeven en voor in ieder geval 2 dagdelen! Ze konden een paar dagen na hun 2e verjaardag er al terecht! Het ene kindje is er eerder aan toe dan de ander, bij ons was het de 1e keren vaak huilen met brengen en huilen en ja dat is moeilijk, maar gaat vanzelf over. Ze zijn nu 2 jaar en 7 maanden en ze vinden het te gek! Ze gaan al sinds januari 3 dagdelen en heb ze net voor 4 dagdelen opgegeven! Ook hier is het inkomensafhankelijk, goedkoop is hetniet, maar aangezien wij 2 kinderen brengen krijgen wij korting. ik vind het belangrijk voor hen dat ze heengaan en ook voor mij, heb ik een paar ochtenden even wat anders en kan ik ongestoord bv wat in huis doen, boodschapjes doen etc! Ideaal dus!

quote:
Hier moesten wij ook vanaf dat ze anderhalf waren opgeven en voor in ieder geval 2 dagdelen! Ze konden een paar dagen na hun 2e verjaardag er al terecht! Het ene kindje is er eerder aan toe dan de ander, bij ons was het de 1e keren vaak huilen met brengen en huilen en ja dat is moeilijk, maar gaat vanzelf over. Ze zijn nu 2 jaar en 7 maanden en ze vinden het te gek! Ze gaan al sinds januari 3 dagdelen en heb ze net voor 4 dagdelen opgegeven! Ook hier is het inkomensafhankelijk, goedkoop is hetniet, maar aangezien wij 2 kinderen brengen krijgen wij korting. ik vind het belangrijk voor hen dat ze heengaan en ook voor mij, heb ik een paar ochtenden even wat anders en kan ik ongestoord bv wat in huis doen, boodschapjes doen etc! Ideaal dus!
Vreemd dat het voor 2 dagdelen moest. Bij ons hoeft dat niet persee. Ik geloof ook niet dat je bij ons meer dan 3 dagdelen kan. Maar dat doe ik toch niet. Ik vind het ook erg goed voor die kleintjes dat ze al een beetje leren hoe het op school toegaat met in de kring zitten en zo. Maar ik vind het allemaal wel erg veel. Tegenwoordig lijkt de psz nu wel kleuterschool en kleuterklassen zijn nu al gewoon basisschool niveau met al die toetsen en zo. Mogen kinderen nog kinderen zijn???

DanielleCarina, ik reageer even op jouw reactie, ik ben het namelijk niet helemaal met je eens. Dat ze minimaal 2 keer heen moeten vind ik wel 'normaal’omdat voor maar 1 keer je als peuter zijnde niet bijster veel meekrijgt en moeilijk aan zo’n dagdeelstructuur went, is het 2keer heengaan toch beter. Veel psz laten peuters vanaf 2 en half toe, minder psz met 2 jaar. Wij hebben een tweeling en aangezien zij weinig leeftijdsgenootjes kennen en daarbij dus veel op elkaar aangewezen waren en zijn leek het ons beter hen wat vaker heen telaten gaan, je zegt dat dan de overgang voor school ook goed is, nou dat is bij ons dan ook het geval. Ik vind net als jij dat ze vanaf 4 jaar al zoveel moeten, dat was 'vroeger’inderdaad niet zo, vind ik ook niet goed, maar van 2 tot 4 jaar psz vind ik in ons geval alleen maar beter! ( Is een KDV dan wel goed: de hele dag tussen 'vreemden"en een thuissituatie nabootsen en dan 's avonds opgehaald worden en na nog geen 2 uur weer op bed om vervolgens weer de volgende dag het hele ritueel over te doen??? heb daar ook mijn vraagtekens bij!!) Iedereen denkt er anders over!!

Ik bedoelde er niets vervelends mee en het is inderdaad voor iedereen anders. Wist niet dat er psz waren waar je 2 dagdelen moest, want dat is bij dus niet zo en ik had nog nooit gehoord van psz waar je 4 dagdelen kon en ik ken haast niemand die 3 dagdelen doet. Ik heb mijn middelste altijd maar 1 dagdeel gedaan, omdat wij geen keuze hebben van 2 ochtenden, het moet dan een ochtend en een middag zijn. En dat wil ik gewoon niet. Ik heb nu het voordeel dat een vriendin een groepje van 5 doet op een ochtend, dus Jonathan gaat nu ook 2 keer en hij vindt het geweldig, maar ik zal er zeker niet meer bij doen, voorlopig niet in ieder geval.

Kinderdagverblijven, nou dan raak je inderdaad een onderwerp. Ik ben zelf een thuisblijf moeder, dus geen van mijn kinderen zijn ooit bij een creche of kinderdagverblijf geweest. Mijn motto is, ik ben moeder geworden, om ze zelf op te voeden en het niet door anderen te laten doen. Dus nee, een kdv is inderdaad niet beter, althans niet in mijn ogen.

Ik ben ook een thuisblijfmoeder, ook voordezelfde reden als jouw DanielleCarina! Wel is het zo dat ik straks als ze naar de kleuterschool gaan ik wel iets parttime wil gaan doen, ook wat ik leuk vindt dan! (KDV: ik ken een paar mensen die trouwens hun kinderen 4 dagen naar een kdv brengen, en ja dan heb ik het gevoel een beetje: waarom zijn jullie aan kinderen begonnen?? )…

Zover heb had ik nog niet gedacht, om rond kleutertijd wel iets te gaan doen. Aan de ene kant wel handig, maar ja ik heb niet ontzettend veel vaardigheden. Maar dat is nog in ieder geval 2 jaar weg.

Ik snap het inderdaad ook niet als mensen hun kinderen 4 dagen in de week naar KDV doen. Kijk als een gezin het nodig heeft om 2 dagen of zo moet werken omdat ze totaal niet rondkomen, zeg ik ja tuurlijk. Maar om het geld, status en dan met kinderen, kan ik het niet mee eens zijn. Ik vind het sneu voor de kinderen.

Ieder inderdaad zijn eigen keus.

maar daniellecarina, heb je helemaal niet gewerkt sinds dat je kinderen hebt? de meesten die ik ken werken er wel bij, schijnt schijnbaar tegenwoordig normaal te zijn… als hetmoet zou ik het ook doen, maar we redden ons goed, ik wil gewoon straks wat voor mijzelf doen, maar de kinderen zullen altijd voorgaan!

Noem me maar gewoon Carina hoor, dat is mijn roepnaam.

Het is een beetje een in jou oren vreemd verhaal misschien. Ik heb een aantal jaar in de zending gezeten. Toen ik 23 was ben ik met een zendingschip gaan reizen, voor bijna 2 jaar. Na een kort verlof ben ik naar het zusterschip gegaan, eind 1995. Daar heb ik mijn man ontmoet en zijn in Augustus 1996 getrouwd, in Schotland, en hebben nog 3½ jaar in Engeland gewoont, bij dezelfde zendingsorganisatie. In zomer 2000 zijn we naar NL gekomen. Heb even achter de kassa gezeten bij Super de Boer, maar toen was ik al zwanger van mijn 2de. Mijn man ging bij NIKE werken, en werkte elke dag tot 6 uur en dat ging niet samen met werken voor mij, dus ben ik gestopt. En heb daarna verder niet meer gewerkt. Triest he? Wij kunnen het net redden zonder dat ik werk. Krijg wel wat geld van een vriendin waarvan ik haar jongens 2 keer in de week een uur voor school heb.

Carina, dat is helemaal niet triest hoor! hoe kom je erbij? ik snap dat wel, bovendien hebben jullie 3 kids, veel werk dus! het moet ook willen he, werken en kids en huishouding, zoiets is niet makkelijk.
Vreemd klinkt jouw verhaal niet, wel bijzonder! Jullie hebben het toch maar gedaan! Knap! Bewondering!

Dank je Danidi. Soms voel ik wel eens van, dom he, dat ik geen opleiding heb afgemaakt, was bezig geweest voor doktersassistente, maar durfde geen injecties te zetten en zo. Ookal weet ik eigenlijk wel dat ik niet dom ben of zo, maar gewoon die keuze heb gemaakt. Op die schepen heb ik op een enorme boekenwinkel gewerkt, voor een grootst gedeelte als hoofdkassiere en dat vond ik ontzettend leuk. Dus in een winkel werken kan altijd natuurlijk. En misschien doe ik dat over een jaar 2 wel een paar uur per week, ik weet het niet. Krijg nu in ieder geval iets van 150 Euro van de belasting elke maand en dat is voor niets doen. Nou ja niets doen, ik moet natuurlijk het huishouden doen.

Die tijd in de zending was inderdaad heel bijzonder, zelf vind ik het ook niet raar, maar soms als je het aan mensen vertelt die niet geloven, dan zie je ze denk van, hmm nou beetje vreemd en ik ken hier verder niemand die gelooft op IkkeBen, dus wist niet wat anderen er van dachten. Ik heb ontzettend veel landen gezien en dat is ook speciaal. Ben verloofd op Trinidad, nou hoeveel kunnen dat zeggen? Speciale herinneringen.

dat is toch ook je eigen keuze carina!? en ja ook ik krijg terug van de belasting omdat ik niet werk, so what!? mag ook wel vind ik! ik heb dan wel een opleiding afgemaakt, maar heb daar geen werkervaring in, heb totaal ander werk gedaan totdat de kinderen geboren waren,dus straks moet ik ook maar zien wat ik ga doen, er zal heus wel werk zijn en er is ggeeeeennn minderwaardig werk, werk is werk, dus trek je niets van anderen aan!
Is toch fantastisch verloven zo ver weg! dat kunnen inderdaad maar weinig zeggen!! Zeewolde ligt dat in Flevoland trouwens??