Peuterspeelzaal dilemma

Hoi Meiden,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie meningen.
Jack is sinds enige tijd ingeschreven voor een peuterspeelzaal hier in de gemeente. De plaats waar wij wonen bestaat uit 2 dorpen en meerdere psz-en. In het dorp waar wij wonen is 1 psz, daar stond hij voor de ochtendgroep ingeschreven. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat hij pas in juni 2010 aan de beurt gaat komen om te spelen, terwijl hij volgende maand 2 jaar wordt. Dan zou hij dus dik 2,5 zijn eer hij naar de psz gaat, ik vind dit eigenlijk heel laat.
Op de psz-en in het andere dorp ( mx 2 km) is wel eerder plek voor hem, zelfs al vanaf zijn 2e verjaardag. Maar ja, de psz bij ons in het dorp is slechts 100 meter lopen…
Enne, ik zat ook te denken aan de overstap naar basisschool; als hij in het andere dorp naar psz gaat dan kent hij niemand als hij op zijn 4de naar de basisschool hier in het dorp gaat!!
Wat zouden jullie doen? Wachten tot juni ( dat is het meest positieve scenario, mss duurt het nog wel langer en met de zomervakantie voor de deur zie ik dat ook nog wel gebeuren) of overwegen om naar een andere psz te gaan?

Bedankt!!!

Groetjes van Christa

Ik zou wachten op de psz van je eerste keuze. 2,5 jaar is niet te laat voor een psz, voorheen was het hier zelfs pas vanaf 2 jaar en 2 maanden. Het voordeel dat het dichter bij is is er 1 en ook dat hij wellicht met kinderen van deze psz naar de basisschool gaat is er zeker ook 1. Beide voor mij zeer belangrijke punten, belangrijker dan wel of niet een half jaar later beginnen.( in mijn ogen dan he )

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik zou ook wachten. Bij ons is het overigens pas met 2.5 jaar dat ze gaan. Dat half jaar is zo voorbij enne dan snapt ie het misschien ook allemaal wat beter.

Groetjes,

Michèle

quote:

Enne, ik zat ook te denken aan de overstap naar basisschool; als hij in het andere dorp naar psz gaat dan kent hij niemand als hij op zijn 4de naar de basisschool hier in het dorp gaat!!

Groetjes van Christa

Wat als je kindje (zoals de mijne) helemaal niet naar psz gaat? Dan kent hij ook niemand uit het dorp?! Tuurlijk wel… daar is een dorp voor. Iedereen kent iedereen

Zou ook gewoon wachten
Ze zijn nog zo klein met 2 jaar en ze kunnen nog zoooooooooooooo lang naar school(tje)

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin
Photobucket

Ik zou me er ook niet druk om maken en gewoon lekker wachten totdat er plek is op de PSZ bij jullie in de buurt.

Mini-boy,

Heb je er een speciale reden voor dat Jurian niet naar de PSZ gaat?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Sandra: euh… eigenlijk niet. Moet eerlijk zeggen dat ik er nu pas aan zit te denken nu ik deze topic lees om hem tegen die tijd wel naar psz te doen. Ligt er aan of hij eraan toe is. Anders blijf ik liever zelf graag bij hem. Hij gaat nu wel naar een meisje hier uit het dorp (= week ouder). Waar hij leuk mee speelt…

Ik zou gewoon wachten. Hier mag je ze inschrijven met 2 jaar en als ze 2 1/2 zijn mogen ze hier ook pas naar de psz. Soms zelfs wat later…hangt ervan af of er een plaats vrij komt in de groep…

Ah ok.

Ach je hebt ook nog wel even om er over na te denken. Tenminste niet overal als ik die wachtlijsten zo hoor haha.

Was gewoon even benieuwd, omdat je vaak hoort dat kindjes die niet naar de creche gaan naar de psz gaan.

Groetjes,
Sandra

Hoi,

Waarom vraag je niet of hij eerst bij de ene kan en dan als er plaats is in het dorp daar naar toe kan. Kan hij toch vast zijn ei kwijt maar leert hij wat later kinderen die misschien naar zijn school gaan. Ze krijgen over het algemeen pas rond de drie en drie en half jaar echt vriendjes in de zin van ook erkennen van vriendjes (voorkeuren)

Succes en groetjes

lon106

Onze jongste was 2 jaar en 7 maanden toen ze op de psz begon. Ook ik zat met zo’n dilemma.

Ik wilde destijds de oudste op een psz bij ons om de hoek waar ook de basisschool zit, maar daar zou ze pas met 3,5 terecht kunnen. Veel te laat. Dus naar psz op andere lokatie in de wijk.

De jongste wilde ik echter wel naar die psz bij de basisschool doen want anders zou ik tegen de tijd dat de oudste naar school ging op en neer moeten racen tussen 2 lokaties en dat zag ik niet zo zitten.

Ik kon de jongste dus pas naar de psz doen op het moment dat de oudste naar de basisschool ging en dat zou bij 2 jaar en 7 maanden zijn. Het was gewoon niet anders.

Maar ze heeft er niks aan gemist dat ze wat later ging. Sterker nog de eerste maanden heeft ze steeds gehuild op het moment dat ik haar daar bracht en zelf naar huis ging. Dus eerder zou in haar geval sowieso geen optie zijn geweest blijkt nu achteraf.

Dus ik zou gewoon bij de psz van je eerste keus blijven en dat-ie met 2,5 naar de psz gaat. Is helemaal niet te oud hoor! Zijn er veel meer die bij 2,5 of later pas gaan. Sterker nog, de psz’s hier geven vooraf al aan dat ze ongeveer bij 2,5 opgeroepen worden (hoewel dat in praktijk meestal wel wat eerder wordt want de oudste was 2 jaar en 2 maanden toen ze voor het eerst ging).

Overplaatsen van de ene naar de andere psz zou ik niet aan beginnen. Heeft-ie het net lekker naar zijn zin en dan moet-ie alweer weg. Dat kan mogelijk opstartproblemen geven op de nieuwe psz. Ik had daar ook voor kunnen kiezen toen ik met mijn dilemma zat maar dat was voor ons totaal geen optie. Vonden ze niet tof voor de jongste om haar na een paar maanden weg te halen op een plek waar ze het net naar haar zin had.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Nov 2009 19:54:37

Bedankt voor al jullie reacties, ik moet er maar eens een nachtje over slapen.
Ik vind het belangrijk dat hij met andere kids in aanraking komt, maar hij gaat ook al elke woensdag met mama samen naar Peutergym dus die contacten zijn er wel. Hij is zeker nog niet lastig thuis of zo in die zin dat hij zich verveelt, dus wat dat betreft heeft het niet zo’n haast.
Ik ben alleen bang dat het weer uitgesteld gaat worden en hij pas na de zomer mag komen, maar ja daar doe je niks aan.
Het voordeel van kindjes leren kennen die ook naar dezelfde basisschool gaan vind ik erg belangrijk, en de psz van mijn eerste keuze is in dezelfde straat als ons huis dus dat is wel erg aanlokkelijk.
Enne Mini-boy: tuurlijk, als je kindje helemaal niet naar psz gaat zijn die contacten er ook niet maar dat is een keuze die je als ouder maakt. Ik persoonlijk zie de meerwaarde van een psz zeer zeker in, en wil daarom graag dat Jack er heen gaat.
Wisselen van psz heb ik wel overwogen maar lijkt me voor Jack niet zo fijn, is hij net ergens gewend en dan moet hij weer weg!!!

Groetjes van Christa

quote:
Ah ok.

Ach je hebt ook nog wel even om er over na te denken. Tenminste niet overal als ik die wachtlijsten zo hoor haha.

Was gewoon even benieuwd, omdat je vaak hoort dat kindjes die niet naar de creche gaan naar de psz gaan.

Groetjes,
Sandra

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/wXz1p2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Domme vraag maar wat is verschil tussen creche en psz? de leeftijd misschien?

Op een creche zitten ze van alle leeftijden en op een psz zitten echt alleen peuters Mini boy. En een psz is alleen per dag deel. Verder weet ik het verschil ook niet echt.

Groetjes,

Michèle

Kindjes kunnen al naar de creche vanaf 3 maanden. Creche is echt een opvang voor ouders die werken. Je kunt je kindje er voor een ochtend of voor een hele dag naartoe brengen.

PSZ is pas voor kindjes vanaf 2 jaar en is niet hele dagen open. Je kunt er s’ochtends of s’middags voor 2 uurtjes heen. PSZ is bedoeld voor kindjes die altijd thuis zijn en nooit naar de creche zijn geweest. Zo kun je ze toch voorbereiden op de kleuterschool, zodat ze gewent raken aan het spelen in een groep en met veel andere kindjes om zich heen bezig zijn.

Groetjes,
Sandra

Hebben julli eje kindjes allemaal al ingeschreven voor de peuterspeelzaal?
En kan je daar ook gaan kijken ofzo, hoe het er aan toe gaat, en hoe de sfeer is?
Ik vind het wel eheel bealngrijk dat Seth naar de psz gaat, aangezien hij nu geen andere kindjes heeft om mee te spelen.
Ik vroeg me af, zijn er vaak wachtlijsteN? Moet ik er nu al naar op zoek gaan?
Liefs, Anne

kei leuk de PSZ!
lieke heeft ineens vriendinntjes nu hahah
als we buiten lopen hoor ik een kindje roepen ! hey Lieke.
Toen dacht ik uhhh wie is dat zegt lieke zit ook op schooltje. Leuk hoor.
wij hebben lieke ingeschereven toen ze 1,5 was en konden we bij de inschrijving ook meteen kijken.
Ze is gestart na de zomervakantie en gaat prima nu!
in het begin wel wennen natuurlijk haar wereldje werd ineens zo’n stuk groter!
Maar nu staat ze om 7.45 al bijna met de jas aan om te gaan hhahaha

Groetjes Gytha

ik denk dat het wel meevalt meid.
Zoiezo zijn ze dan nog zo jong, dat boeit ze dan nog niet zo dat ze niemand kennen. hebben ze wat afwisseling, is ook leuk
ik kende ook niemand van de peuterschool naar de basisschool, en heb er niks van geleden hoor.
daar zijn ze denk ik nog te jong voor. als jack nou al 8 ofzo was en dan naar een andere school zou moeten zou het een ander verhaal zijn.
ik snap wel dat je ergens moeite hebt met dat ie dan pas met 2.5 naar de peuterschool gaat. ik zou dus niet wachten persoonlijk…want ik zit dadelijk met hetzelfde dilemma als we gaan verhuizen. en hij moet toch naar school.
valt denk ik reuze mee.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@ Anne. Morgan staat niet ingeschreven en gaat ook niet. Ze zit al sinds ze 12 weken was op de chreche dus ik vind het onzin dat ze naar de psz gaat.

Groetjes,

Michèle

De doelstelling van een kinderdagverblijf/ creche is anders dan die van een psz. Een kinderdagverblijf biedt opvang aan kindjes als papa en mama aan het werk zijn.
Een psz heeft tot doel om kindjes samen te laten spelen en het groepsgebeuren te leren kennen. In de praktijk denk ik dat een hoop activiteiten op kdv en psz hetzelfde zijn.
Ik persoonlijk sta heel erg achter psz-en, lijkt me super goed voor een kind om in contact te komen met anderen. Leren delen, samen spelen enzovoort. Daarom ben ik al begonnen om samen met Jack naar Peutergym te gaan. Een uurtje in de week en hij vind het hartstikke leuk. Al speelt hij nog meer zelf, dan echt samen met andere kindjes, samen in de kring liedjes zingen en muziek maken vind hij geweldig! Vooral met zijn allen: Jan Huigen in de ton. Thuis wil hij het ook vaak doen, dan roept hij: Ton Ton…

Hier is het zo dat de wachtlijsten lang zijn, maar je mag pas inschrijven met 18 maanden. Plaatsing is in principe vanaf 2,3 jaar maar evt als er plek is 2 jaar, en het kindje moet er ook aan toe zijn natuurlijk!
Je kan gewoon bij peuterspeelzalen in de buurt gaan kijken ( mss even bellen van tevoren) en dan leggen ze uit hoe alles in zijn werk gaat. Dan kun je een keus maken voor een psz.

Groetjes van Christa