Halla allemaal,
Wij hebben momenteel slaap problemen met onze 2 (en 3mnd) jarige zoon. Hij raakt volledig overstuur, zodra wij zijn kamer willen verlaten. We hebben echt alles al geprobeerd, lampje aan, boekje in bed, speeltje in bed enz. Maar niets werkt. Ik heb vandaag geprobeerd om hem te laten huilen, maar het ging steeds harder en hield niet op. Dus toch weer gaan kijken en uiteidelijk door even bij hem te gaan liggen en de deur open te laten is hij eindelijk (alleen) in slaap gevallen. Hij lijkt ook echt bang, laatst vertelde hij dat er vogels in zijn bed zaten en dat een meeuw hem op wilde eten, waar haalt hij het vandaan. Hij slaapt s’nachts ook heel onrustig, huilt veel in zijn slaap.
Sinds kortgaat hij naar de PSZ, wat ook een groot drama is, hij huilt daar alleen maar, echt heel zielig. We moeten nu met hem mee om te oefenen, want alleen gaat echt niet. Ze kunnen niets met hem beginnen. Zou het soms een samenloop van omstanidgheden kunnen zijn. Hij vindt het momenteel verschrikkelijk om alleen te zijn!!
Hoe gaan we hier nou het beste mee om, je wilt er toch voor hem zijn, maar ik wel toch ook wel verkomen dat we iedere avond bij hem moeten gaan liggen om hem rustig te krijgen. Herkent iemand dit en wat hebben of zouden jullie in dit geval doen??
We hebben overigens een vast bed ritueel, eigenlijk al zijn hele leven lang. Badje, boekje, tandjes poetsen en dan naar bed! Daar is ook niets aan veranderd. Hij slaapt s’middags ook nog, dit wordt wel steeds lastiger. Maar hij slaapt toch nog wel 9 van de 10 keer en dan moet ik hem altijd wakker maken (na 1 uur en 45 min), als ik dat niet doe dan slaapt hij rustig een gat in de dag. Zou de 1u en 45min soms te lang zijn???
Ben zeer benieuwd naar jullie tips,
Groetjes Step2