Ik wil hier toch even op reageren zonder eerst alle antwoorden te lezen. Doe ik zo wel even.
Hier mijn verhaal. Jens is ook een ontzettend beweeglijke baby geweest (nog, maar geen baby meer haha), alles spartelde en bewoog. Ook huilde hij ontzettend veel (uuuuuren, zo’n 12 uur per dag, alles bij elkaar opgeteld). De eerste tijd na een voeding ging 't nog, maar zodra de voeding bij z’n darmpjes kwam, begon hij met overstrekken (dus als een bruggetje achterover gestrekt). Hij liet harde boeren na (en tijdens) de voedingen, liet knalharde scheten (waar een volwassene nog jaloers op had geweest), z’n ontlasting was altijd ontzettend dun (op den duur zelfs letterlijk water) rook zuur, en met stukjes en gaf/spuugde veel(zure) melk terug. Hij sliep mede hierdoor onrustig. Dat deed ie toch wel omdat hij ook nogal snel overprikkeld was door de vele indrukken die hij te verwerken had (alles is nieuw en erg interessant!).
Toen Jens 4,5 mnd was (ongeveer) ben ik finaal ingestort, letterlijk een zenuwinzinking bovenop een postnatale depressie. Heb toen heel wat volk over de vloer gehad, maar geen mens dacht aan zijn voeding. Toch ben ik daar op gaan hameren. Ze gaven me toen de optie óf Omneo, óf Hypo-Allergeen. Omdat ik al een verhaal had gehoord over koemelkeiwitallergie, dacht ik eerst daar aan, dus ik koos voor Hypo-Allergeen. Na verloop van tijd werd 't wel beter, maar ja, dat kwam ook deels omdat hij minder flesvoeding kreeg op een dag, dus dan is er minder om buikpijn van te krijgen.
Zo is 't een hele tijd goed gegaan. Althans… redelijk. Het was acceptabel. M’n ventje lachte weer en ik kon ook weer een beetje de moed bijeen rapen om verder te kijken dan deze 4 muren van 't huis.
Toen hij 12 mnd was at hij mee van de witlof-ovenschotel met ham en kaas. Hij vond 't heerlijk, maar gelijk weer 't zelfde geëmmer… Dunne luiers, harde winden, buikpijn etc. Dat was voor mij de druppel en ik ben weer naar de huisarts gestapt. Ik wilde dat er wat aan onderzocht werd zodat ik ermee verder kon!! Dat een kindje zo reageert op zuivelproducten vond ik niet normaal!!
Daarna wees een vriendin me op lactose intolerantie. Daar heb ik even snel een google-onderzoekje naar gedaan en alles kwam overeen… Zo’n herkenning!! Ik kon 'm melk laten drinken!! Soya melk, maar met al 't goede van gewone melk!! Dus wij overgestapt op de soya. We zijn nog bij de Kinderarts geweest en die wilde proberen om hem een blaastest te laten doen. Dan wordt de hoeveelheid waterstof in de adem gemeten na 't drinken van een lactose houdend drankje. Die is mislukt omdat jens met 14 mnd nog niet op verzoek kon uitblazen. Maar hij was er 90% zeker van dat 't Lactose intolerantie was omdat hij simpelweg niet goed reageerde op zuivel, maar wel goed op soya.
Nu weet ik dus (sinds afgelopen weekend pas…grrrrr) dat m’n schoonmoeder 't ook heeft gehad, alleen had 't 54jr geleden geen naam. Zij had als baby een “zwak gestel” en is veel gevoed met rijstwater. Ook mijn man, haar zoon, heeft problemen gehad als baby met de voeding, maar was 't minder merkbaar. Hij is er ook overheen gegroeid, maar heeft ongeveer tot z’n 12e wel veel gezondheidsklachten gehad (hoesten, valse krupp, etc).
Misschien heb je wat aan mijn verhaal.