Overdag slapen....is dit goed?

Hallo Allemaal,

Mijn zoontje wordt over 3 weken 1 jaar dus ik kom alvast een kijkje nemen hier…Leuk om alle ervaringen te lezen, een feest van herkenning!
Mijn zoontje is nu dus 11 1/2 maand en ik twijfel soms of ik het wel goed doe met zijn slaapjes. Hij heeft een tijdje gehad dat hij maar 1 keer per dag wilde slapen, maar elke keer dat ik weer enigzins een ritme heb, verandert het weer.
Met het terugdraaien van de klok wordt hij eerder wakker in de ochtend ( 7:15 uur/ 7:30 uur) en hij is rond half 11 al weer moe. Ik laat hem dan niet langer dan 1 1/2 uur slapen, want anders wordt ie bijvoorbeeld rond 13 uur wakker en dan wil ie niet meer slapen aan het eind van de middag en dan duurt de rest van de dag veel te lang voor hem.
Als ik hem rond 12:15 uur wakker maak, doet hij tussen 15:45 en 17 uur nog een tukje.
Wat vinden jullie hiervan?
Is het normaal dat Jack nog 2 keer slaapt op een dag en pak ik het nu handig aan? Hij is dan 's avonds rond half 8 ook echt moe en ligt om 8 uur ofzo ook weer te slapen tot de volgende dag.
Hij doet dus nu vaak 2 tukjes van 1 1/2 uur per dag, is dit veel? Ik zou ook niet weten hoe het anders moet, want ik kan hem in de ochtend echt niet langer rekken hoor. Voor de wintertijd sliep ie tot 8:15 dus dan was het makkelijker om hem pas rond 12 u te laten slapen , maar nu redt ie het volgens mij niet, en hij komt ook sneller moe over…Raar hoor, terwijl ie eerst wel met 1 slaapje toe kon?!

Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie tips/ ervaringen kunnen geven…

Groetjes van Christa

klinkt mij als meer dan perfect in de oren…
je kijkt naar je kind en dat is volgens mij het beste…

Snelle reactie zeg, thanx!
Tja, omdat hij dus eerst 1 slaapie deed, twijfelde ik een beetje of ik niet moest proberen langer te rekken…Maar daar wordt ie niet gezelliger op. En als ie dan een kort tukje doet heb ik er nog niets aan.
Jouw kindje slaapt 1 keer per dag denk ik?
Leuke foto!

Groetjes van Christa

hoi, Puck heeft tot 15 maanden 2 keer geslapen. ze gaf het zrlf aan door het 2e slaapje niet meer te kunnen pakken. geniet lekker van je slaapkoppie.
leuke foto he. hier was ze 8 maanden. zal een nieuwe plaatsen.

fijne avond.

Oh, al een echt dametje zeg, met die mooie staartjes. Jack heeft nog niet zo’n bos, het begint nu te komen. O, dus jouw dochter sliep ook nog 2 keer op deze leeftijd!!
Maar toen ze haar 2 de slaapje niet meer wilde, hoe deed je dat dan? Ging ze dan later naar bed in de morgen?
Anders duurt de middag giga lang! En hoe lang slaapt je dochter nu overdag en 's nachts? Ik dacht altijd dat ze 12 uur in de nacht pakken maar Jack maar 11. Maar ja, hij slaapt overdag nog vrij veel uren dus dat scheelt misschien ook.

Groetjes van Christa

puck heeft altijd van 19.00 tot een uur of 7.30-8.00 geslapen (vanaf 6 weken). Overdag is ze nooit een goede slaper geweest. Ik zag ook enorm op tegen dat ene slaapje. Ik ben gaan rekken toen ze echt niet meer 2 keer wou slapen. Heel alstig. eerst 11.00 en zo steeds een kwartiertje later. Na een week of 2 had ze slag te pakken. Na KDV dagen slaapt ze de dag erna een uur of 2 a 3. Op rustige dage thuis ben ik blij met anderhalf uur. Ik haal haar eruit en zie hoe het verder gaat.
Ik denk maar zo dat ieder uurtje wat ze overdag meepikt mooi meegenomen is.
Is je mannetje al aan het kruipen of lopen? Dit deed Puck ook rond 11 maanden (kruipen en lopen langs de tafel en acter wagentje) en it ook vermoeiend.

Nogmaals ik vind het goed dat je naar je kindje kijkt en naar zijn signalen luistert.

Dan maakt ze in elk geval lange nachten, lekker toch?! Jack sliep met 8 weken door, geweldig…! Ik denk dat het bij Jack ook zo zal gaan dat het 2de slaapje wegvalt. Dan moet ik ook gaan rekken, maar voorlopig zal dit wel zo blijven ( denk ik nu nog )
Je hoort ook wel eens dat het eerste slaapje wegvalt, maar Jack doet juist zijn eerste tuk vaak langer en dieper.
Hij kroop al met 6 maanden en met 7 maanden stond ie in de box. Hij kan lopen achter een wagentje ( paar pasjes) en hij kruipt als een raket door het huis. Ook loopt ie aan de hand en langs tafels en stoelen. Het is ook een heel actief kind moet ik zeggen dus hij heeft zijn uurtjes slaap nog hard nodig!

Groetjes van Christa

Hoi,

Onze dochter was en is een echte slaper. Onze dochter heeft tot haar tweede jaar twee keer per dag geslapen. had ze ook echt nodig. Ze slaapte van 10.30 tot 12.00 uur en dan weer van 14.30 tot 16.30 uur. Dan ging ze om half acht acht uur naar bed en sliep ze tot ± 7.00 uur.
Daarna heeft ze heel lang van 13.00 uur tot 15.30uur geslapen en nu is dat sinds een half jaar drastisch omlaag gegaan nu slaapt ze alleen nog als ze naar de psz is geweest. van 13.30 tot 15.00 uur. soms minder soms meer.

Zo zie je maar ieder kindje is anders. Als ze het nodig hebben hebben ze het nodig en als jij denkt dat je kindje het nodig heeft dan moet je doen wat je gevoel ingeeft en als hij er goed op reageerd dan doe je het goed.

groetjes

lon106

Mijn dochtertje slaapt ook nog twee keer twee uur op een dag. Soms zelfs drie keer, maar dan wat korter.

Dus zeker niet ongerust worden

Marleen (trotse mama van Fréderique)

Bedankt voor de reacties!
Wat vinden jullie ervan dat ik hem na 1 1/2 uur wek? Eerlijk gezegd vind ik het zelf niet zo prettig, zo zielig! Hoewel ie niet jengelig is dan hoor! Ik doe dat zodat ik bijna zeker weet dat ie nog een keer wil slapen aan het eind van de middag…
Vandaag was ie kwart voor 8 wakker, en ik heb hem opgehouden tot kwart voor 12. Omdat hij vanmiddag naar zijn oma gaat en daar slaapt ie slecht of niet, dus ik hoop dat ie nu gewoon een lange tuk doet…
Kostte niet eens echt heel veel moeite, het is echt een overgangsfase dit, pfffff!

Groetjes van Christa

Jens heeft tot 13 mnd nog 3x per dag geslapen . 's Ochtends 1x, 's middags 2x. Rond 13/14 mnd ging 't na-middagslaapje (van uur/half uur) eraf en met ongeveer 17 mnd ging 't ochtendslaapje eraf. Eerst een paar keer per ongeluk, daarna als vanzelf.

Nee joh… lekker laten slapen die kids.

Oja wakker maken omdat ie anders van z’n regel af is, doen wij ook wel. Ik zie daar niks verkeerds in.

ik ben het met marlala eens. lekker laten slapen tenzij het niet anders kan…

Nou, er valt geen peil te trekken op de jongeman! Gisteren heb ik hem dus laat op bed gelegd en hij sliep van 12 tot half 3!!
Vandaag wilde ik gewoon de dag doen zoals ik gewend was, maar toen ik hem om kwart voor 11 op bed legde ging hij lekker feesten en slapen ho maar!!! Ook nog een poepbroek, en dus totaal niet moe dus er maar uitgehaald en nog maar een boodschap gaan doen, en toen is ie na de boterham pas om half 1 gaan slapen?!?!
Ongelooflijk gewoon…

Groetjes van Christa

hahaha, lijkt wel of ie stiekem mee zit te lezen…

Ja idd, alsof hij denkt: je verzint het maar, ik doe het lekker op mijn manier.
Hij doet dan wel gelijk een grote tuk van 2,5 uur dus dat is wel lekker. En dan redt ie het ook tot de avond, gaat om 8 uur slapen meestal.
Dus op zich maakt het mij niet uit, ik kijk maar gewoon per dag hoe het loopt…

Groetjes van Christa

He hoi, mijn zoontje is nu 11 maand en ik snuffel hier ook eens rond
Hij slaapt minstens nog 2 keer per dag, ook iets van 1,5/2 uur. Soms als het zo uitkomt slaapt hij zelfs nog 3 keer…
Hij heeft altijd veel slaap nodig gehad en nu dus nog. Zo is elk kindje anders en ik maak me er niet druk om. Ook wel eens lekker rustig overdag :smiley:

Liefs

Gewijzigd door - Rammetje op 20 Nov 2008 21:53:31

Zo Rammetje, dan slaapt je mannetje wel vaak zeg. Wel lekker inderdaad. Als ze over een paar jaar helemaal niet meer overdag slapen denken we: o deden ze dat nog maar!!
Het hangt ook voor een deel af hoe laat ze wakker worden vind ik. Maar de laatste 3 dagen is Jack rond half 8 wakker en dan gaat ie dus rond de klok van 12 terug naar bed en dan voor 2,5 uur. Dan redt ie het de rest van de dag en slaapt weer vanaf ongeveer 8 uur.
Leuk dat jouw zoontje ongeveer even oud is!! Hoe laat wordt ie wakker?

Groetjes van Christa

En toen ging het vandaag niet helemaal volgens plan…Jack ging om half 1 naar bed. Te laat eigenlijk, want hij was om 12 uur al moe, maar ik wilde nog met hem eten…
En toen werd ie dus “al” na 1 uur en 3 kwartier wakker, om kwart over 2. En toen duurde de dag toch nog wel erg lang voor hem…Echt zielig.
Hebben jullie ook wel eens het idee dat als je je kindje te moe op bed legt, het juist eerder wakker wordt, terwijl je zou verwachten dat het dan lekker lang slaapt? Ik heb dat gevoel namelijk wel, Jack werd ook huilend wakker, niets voor hem.
Maar goed, hij slaapt nu al weer even maar morgen ga ik nog beter op zijn slaap-signalen letten…toch wel moeilijk hoor.

Groetjes van Christa

jazeker, te laat is vaak foute boel. Zodra ze moe zijn in bed leggen anders gaan ze over de slaap heen.