Overal zindelijk maar op school gaat ie niet zelf

Rico is gewoon zindelijk hoor maar ik snap dan niet dat ik hem van school haalde en dat ze hem moesten verschonen. Ik bedoel hier dus mee… dat ik een beetje huiverig begin te worden voor de kleuterklassen, want rico gaat op school dus niet zelfsandig naar de wc. thuis ook wat minder de laatste tijd (en nu moet ik hem er zeker wel op attenderen want anders loopt het zijn gips in) maar vroeg me af hoe ze dit dan op de kleuterschool doen? want juffen gaan niet mee naar de wc maar ze verschonen ook niet?Als de juf hem daar op de wc zet gaat ie wel mee maar uit zichzelf gaat ie dus niet op school en als niemand wat zegt gaat het dus mis.

vroeg me af hoe dit dan wordt aangepakt op de kleuterschool? thuis gaf hij het normaal gezien altijd wel zelf aan en ging ie ook uit zichzelf… maarja daar heb ik geen vat op als dit op school is toch?

Je kan dan altijd aan de juf vragen of ze misschien Rico erop wil attenderen. Dat ze hem af en toe vraagt of hij niet even naar het toilet moet.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ik kan me niet voorstellen dat ze hem daar maar in laten zitten. Een geheugensteuntje dat hij naar de wc moet gaan zal toch wel kunnen? Het zijn kleuterklassen!! En niet verschonen? Hoe doen ze dat dan? Kind met natte broek in de klas laten zitten? Kinderen die wel zindelijk zijn kunnen toch ook nog eens een ongelukje hebben!

Groetjes Manderijn.

@Mriek: ja maar hij gaat gewoon niet alleen, omdat ie dat niet durft denk ik… dus wat dan?

@Manderijn: hier worden kids die niet zindelijk zijn gewoon niet toegelaten en voor zover ik weet is dat toch overal zo? nu is rico wel zindelijk, maar op school gaat het dus wel mis, dus in hun ogen zal ie dan niet zindelijk zijn.
en nee, dan bellen ze denk ik (iig bij een poepbroek maar dat doet ie sowieso niet op school) de ouders op om te komen verschonen?? dat doen ze in ieder geval wat ik al zei… als een kind in zn broek poept.

quote:
@Mriek: ja maar hij gaat gewoon niet alleen, omdat ie dat niet durft denk ik.. dus wat dan?

@Manderijn: hier worden kids die niet zindelijk zijn gewoon niet toegelaten en voor zover ik weet is dat toch overal zo? nogmaals hij is gewoon zindelijk maar op school lukt het gewoon niet zelf, dus als hij dan 3x op een dag een natte broek zou hebben…tja…?? dus in hun ogen zal ie dan niet zindelijk zijn.
en nee, dan bellen ze denk ik (iig bij een poepbroek maar dat doet ie sowieso niet op school) de ouders op om te komen verschonen?? dat doen ze in ieder geval wat ik al zei… als een kind in zn broek poept.

Ik heb net van 2 scholen de hele website’s met alle info doorgespit, en ben het eigenlijk nergens tegen gekomen! Maar goed, ik heb verder nog niet met iemand gesproken, dus geen idee hoe dat hier dan gaat!

Groetjes Manderijn.

nee kijk dit staat b.v. al op de site van rijksoverheid:

Weigering basisschool omdat uw kind nog niet zindelijk is
De basisschool mag uw kind weigeren als uw kind nog niet zindelijk is. Het is voor een leerkracht niet mogelijk om individuele leerlingen te verschonen, omdat hij de klas dan alleen moet achterlaten. In de schoolgids moet de school aangeven wat de richtlijnen hiervoor zijn. Wellicht kunt u in overleg met de school een oplossing vinden.

ik kan hier verder ook nog niets over vinden ga nog een keer kijken, maar die directeur zei dat al wel zo tegen me, dat een kind zindelijk moet zijn.

Madarijn, het klopt wat mamavanRico zegt, je kind moet (overdag) zindelijk zijn willen ze officieel toegelaten worden op school. (heb toevallig gisteren info avond gehad op een basisschool en deze vraag gesteld)

Ik zeg officieel omdat uit de praktijk blijkt dat er best afspraken te maken zijn met de meeste scholen/juf mocht het een keertje mis gaan.

Logisch dat Rico niet alleen naar de wc gaat, dat hoeft toch ook niet.
Seth gaat ook niet alleen naar de wc, er gaat altijd een juf mee.
Zo kunnen ze hem toch steeds wat meer verantwoordelijkheid geven, zodat hij zelfvertrouwen op kan bouwen hierin.
Seth kan het plassen ook bijna helemaal zelf, maar ondanks dat gaat er gewoon iemand mee.
Met de juf kan je afspreken dat zei bijvoorbeeld 3x op een ochtend vraagt of Rico moet plassen/hem meeneemt naar de wc. Als hij dat gewend is (of het zelf gaat aageven) kan ze stapje voor stapje hem meer zelf laten doen om naar de wc te gaan, billen af te vegen, broek omhoog, doortrekken, knoop dicht enz.

Maarre… het duurt nog een half jaar voordat hij naar groep 1 gaat, enne… daar laten ze hem echt niet zomaar aan zijn lot over.
Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Weer wat geleerd

Ik begrijp het ook wel, maar als het nu gebeurt, wat doen ze dan? Ze kunnen zo’n kind toch moeilijk laten zitten?

Groetjes Manderijn.

@manderijn, binnen de school waar ik ben geweest lopen elke dag 2 vrijwilligers rond die ze inschakelen als het nodig is. Ik ken ook iemand die wel eens gebeld werd toen haar zoontje een natte broek had, toen kon ze hem zelf gaan verschonen.

Het klinkt heel naar dat dit op basisscholen zo werkt, maar aan de andere kant snap ik het wel. Je kunt van een juf gewoon niet verwachten dat zij binnen de tijd die ze heeft een kleuter moet verschonen (en dus haar klas alleen moet laten waar ze tegenwoordig ook alleen staan).

@Anne: je bedoeld dat ze dat nu op de psz al doen? ja ze gaan daar gewoon met hem mee maargoed, als hij tussendoor moet plassen (tussen de plaspauzes door dus) gaat het dus wel is mis omdat hij het dan niet zelf aangeeft. en dat is meer het hele punt snapje?
ik ben bang omdat het nu steeds minder zelf wordt aangegeven door rico (thuis ook minder snel hoor dan eerst) dat het dadelijk helemaal niet goed gaat.

en het klopt een juf gaat natuurlijk niet met hem mee naar de wc op de basisschool omdat ze de klas niet alleen mag laten, maar ze mag dus de klas niet alleen laten? maar een kleuter wel alleen naar de wc laten gaan? ik snap die logica nie thelemaal hoor!

Dan kun je aan de juf vragen of ze tussendoor 2x aan Rico vraagt of hij moet plassen, of als een ander kindje het zegt: Rico ook meenemen.

Toen Seth net zindelijk was hebben ze ook extra vaak aan hem gevraagd of hij moest plassen en na een tijdje ging het helemaal goed.

Nu met dat gips is het natuurlijk lastig, maar anders kan je hem natuurlijk ook gewoon laten lopen, zegt hij het zelf niet op tijd-> heeft hij een natte broek. Na een tijdje moet dat hem gaan irriteren zou je zeggen

En hoe dat straks moet, daar zou ik me maar niet zo druk om maken!
Ieder kind kan terugvallen krijgen.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Even een beetje off-topic… maar weten jullie of kinderen ook al zelf moeten kunnen afvegen na het poepen? Ik doe dit eigenlijk nog altijd bij Minke.
Ze probeert het wel zelf maar dan is het niet zo netjes als wanneer ik of papa het doet .
Heb eigenlijk geen idee… en ze gaat in juni al naar school!
groetjes

@Anne: op de psz bedoel je? ja nu vragen ze dat ook en ze nemen hem in de plaspauzes sowieso mee. maar als ze het vragen zegt ie altijd nee.
en ja dan gaat het dus mis he. en dat is meer mijn punt, hij zegt nee je moet hem echt meenemen zeg maar aan het handje. dan gaat ie wel mee (soms ook dmv afleiden van: even kijken op de wc wat daar te zien is? eerst plassen en dan mag je dit of dat… snapje die dingen) en idd nu met het gips mag het dus niet hij was vandaag ook nat op school. en flink kan ik je vertellen ik was echt not amused! als het zijn gips inloopt zijn we echt ver van huis hoor. heb dat ook duidelijk gezegd.

maar nogmaals. vind jij het dan niet belachelijk dat een juf niet een klas alleen mag laten, maar dat er wel een kleuter alleen naar de wc mag? (denk aan: hij kan zelf de voordeur uitlopen hier die is niet op slot. schoolhek zit eromheen maar wel met een tussen hek waar je dus langs af kunt lopen en dus niks op slot zit oid… dat kan dus gebeuren, of hij raakt de weg kwijt omdat het toch best groot is voor zo’n nieuwe kleuter op school) tja zo kan ik nog wel tig redenen bedenken ik vind het gewoon doodeng dat hele basisschool gebeuren

@Linette: Rico kan van voor wel goed afpoetsen en van achter. tja als hij dat doet veegt ie over zn billen ipv er tussenin.
en ik heb een voordeel: rico poept niet op school, die wacht tot hij thuis is

Ik weet dat de juf hier op de kleuterschool niet mee gaat met de kinderen. Er wordt van hen verwacht dat ze zelf gaan.

Kun je Rico niet tijdelijk een luierbroekje aan doen? tot het moment hij dit niet meer nodig heeft, is het een prima tussen oplossing.

Fabienne is door (ws een medisch probleem) niet meer zindelijk, ze plast en poept wel op de toilet maar zij heeft zoveel kleine plasjes dat ze hier totaal geen controle over heeft dus zou ik haar over een half jaar ook niet naar school kunnen sturen. Hoop dat we dit probleem binnen een half jaar kunnen oplossen anders zien we het wel.

@Linette, ze moeten zelf hun billen kunnen poetsen op de kleuterschool.

@Esther: nee want dit zou hij zien als een straf misschien, en dat lijkt me ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen om maar weer een luierbroekje aan te geven, ik weet namelijk dat hij het best kan en ik wil dat signaal ook naar hem afgeven.
Niet naar school sturen is hier ook geen oplossing omdat Rico school echt nodig heeft, daarom gaat ie nu ook al 4 dagdelen ipv 2 naar de psz. om m dan ineens niet naar de kleuterschool te sturen zou alleen maar een deuk geven in zijn ontwikkeling.
ik ga binnenkort is bellen met de school en dan vragen welke afspraken er gemaakt kunnen worden.
Wat rot zeg dat ze misschien een medisch probleem heeft mbt de zindelijkheid! ik herken wel wat jij zegt bij Rico die heeft ook vaak een paar druppels in zn onderbroek terwijl hij best naar de wc kan hier thuis (dat doet ie ook wel maar ook bij hem is het tussendoor vaak dat er een een natte plek in zijn onderbroek zit)
hoe zit dat bij Fabienne dan? waar denken ze aan als ik vragen mag?

Mamavanrico, ik denk dat rico over een half jaar dit probleem niet meer heeft hoor. Als hij nu zindelijk is, dan moet hij alleen nog durven te gaan en dat gaat hij echt wel leren op de psz, zeker als hij 4 dagdelen in de week gaat…

@Esther, mocht Fabienne dadelijk door een medische oorzaak niet zindelijk zijn mogen ze haar volgens mij niet weigeren en is er zelfs via de zorgverzekering een vergoeding voor te krijgen om iemand in te huren om haar te begeleiden daarmee op school. Zou je eens aan de kinderarts kunnen vragen. Ik ken een meisje met een stoma en zij heeft ook een indicatie gekregen waardoor ze een vergoeding kreeg. Erg vervelend trouwens voor je meisje… hopelijk snel beterschap

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 16 Mar 2012 16:37:42