Overal zindelijk maar op school gaat ie niet zelf

@mamavanrico … maandag gaan we naar de kinderarts … zie mijn topic “blaas problemen reflux” … anders ga ik hier ook een heel verhaal typen.

Ik ga er vanuit dat ze maandag voorstellen bloed te prikken en haar gaan in plannen voor onderzoeken. Ik zou ontzettend blij zijn als het maar om een paar druppels zou gaan … ze gaat zoveel naar de toilet overdag! Egenlijk is ze gewoon hartstikke zindelijk …

Ja ik zit er wel mee … en hoop echt snel op een oplossing!

@zwelgje: ja maar eerst ging het juist wel goed met zelf naar de wc gaan en nu gaat dat gedurende maanden steeds minder goed, weet ook niet hoe het kommt. eigenlijk sinds ie 4 dagdelen gaat gaat het minder goed met het zelf aangeven… juist door de 4 dagdelen omdat hij dan minder thuis is dan voorheen snapje?
Ik ga het wel met hen bespreken dat het wat meer opgepakt moet worden idd… maar hoe…

@Esther:
ja een paar druppels, het is dan wel nat bij rico maar niet nat genoeg dat zn overbroek ook nat is zeg maar.
Ik heb het begin van dat topic wel gevolgd maar op den duur eigenlijk niet zo meer omdat ik toen even niet meer op ikkeben kwam, zal even kijken wanneer ik dat ga doorspitten goed?
Wat zwelgje zegt klopt, volgens mij heet dat een rugzakje wat ze dan meekrijgen (niet een echte maar zo heet dat, rugzakregeling. weet niet of dat buiten leerproblemen ook geldt bij medische problemen, of dat dan ook rugzak heet maar ik geloof van wel)

Joey heeft dat ook een tijd gehad op school. Hij wou zelfs niet meedoen met de plaspauzes, en hield gewoon op. Kwam wel eens voor dat hij toch nat werd, en dan schaamde hij zich ook nog

Ik ben vanaf dat moment elke keer als ik hem daar bracht eerst even gaan plassen. Zo was zijn blaas min of meer leeg, en wende hij gelijk aan die wc. Na een poosje begon hij zelf aan de juf aan te geven dat hij naar de wc moest, en nu is het helemaal geen probleem meer! Misschien voor Rico ook handig als je standaard na het jas ophangen eerst naar die wc gaat?

Groetjes Anouk

Volgens mij wordt er nu enorm bezuinigd op dat zgn rugzakje …
We zien wel hoe het loopt, in een half jaar kan er nog heel veel veranderen.

@mamasnoekie: ja weet je soms oet ie dan gewoon niet omdat als ie opstaat hij gaat plassen. en dan leegt hijz ijn blaas, meestal hoeft hij niet 1 uur later al weer (dan is ie op school namelijk) maar net als vandaag, toen moest ie NET voor ik ging ineens wel (zag dat ie wat zat te wiebelen) en toen plaste hij dus daar op de wc met mij erbij. maar… toch daarna een flink ongelukje, snap dat dan niet hoor!

Hmm oke, ik dacht dat het puur die wc op school was waar hij niet heen wou… Dat was hier het geval wel, vandaar dat ik hem er standaard elke keer op zette, om te proberen. Of hij dan wel of niet moest plassen maakte niet uit, maar toch complimentjes geven dat hij al zo goed op de school-wc kan.
Lastig dat het bij Rico zo gaat… Verder heb ik niet echt tips voor je Tja misschien een op-school-plassen-stickerkaart??? hahaha die stickers komen onze kinderen de neus nog eens uit

Groetjes Anouk

ja die heeft hij gehad, en daarna is het een poep kaart geworden haha poepkaart…ahum… maar zal het idd is aankaarten dat elke keer als ie ZELF gaat of opm te beginnen als de juf gewoon zegt dat ie moet gaan plassen en hij gaat dan dat ie dan een sticker krijgt (maar dan kunnen ze niet controleren of ie echt geplast heef.t…stiekem om het hoekie kijken dan)
nee het klopt wat je zegt hoor, maar hij wil wel plassen op die wc, maar niet uit zichzelf. en niet alleen. dus het zijn 2 dingen: en het moet gezegd worden dat hij naar de wc moet. en ze moeten meegaan. want uit zichzelf gaat ie niet. snapje??

@Esther, ik bedoel niet het rugzakje, dat wordt door de overheid bepaald. Bij een medische indicatie kun je bij de zorgverzekering een vergoeding krijgen voor bepaalde hulp. (Ik heb als intern begeleider gewerkt op een basisschool). Weet idd niet hoe het met de bezuinigingen gaat maar kan met niet voorstellen dat ze daar op bezuinigen.
Hopelijk is het voor jullie niet nodig en gaat het snel beter met Fabienne…

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 16 Mar 2012 21:11:17

dat wist ik niet zwelgje, dacht dat dat ook een soort rugzakje was maar ik snap nu wel wat je bedoeld.
lijkt me ook stug dat ze daarop bezuinigen. overigens lijkt t me ook stug dat ze op rugzakjes zelf gaan bezuinigen. dan ontnemen ze een kind nogal wat.

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is: heel herkenbaar

Tim gaat 1 dag per week naar de creche en het duurde erg lang voordat hij daar zelf durfde aan te geven dat hij moest plassen/poepen. Hij ging keuring met de plasrondes mee die om 10.00 uur, 12.00 uur en 15.00 uur waren. Maar moest hij tussendoor dan zei hij niks en plaste hij in zijn broek. Erg jammer, want hij was gewoon helemaal zinderlijk. Maar hij durfde dit gewoon niet. Ook hij zei standaard nee als de juf vroeg of hij moest plassen. En dan plaste hij gerust 5 minuten nadat ze het gevraagd hadden in zijn broek. Hij ging dus niet als ze het hem vroegen, dus als hij alweer even niet geweest was namen ze hem gewoon mee zo van ga maar even proberen te plassen. Op die manier werden ongelukjes voorkomen. Dit is geen kwestie van weken geweest, maar echt wel van een paar maanden. En ineens ging hij het gewoon zelf aangeven en ging het goed.

Zindelijk worden is een heel proces wat de een sneller door is dan de ander. De een plast en poept meteen overal op de wc en bij de ander gaat het wat moeizamer. De een heeft ook wat meer ongelukjes dan de ander. Ieder kind is anders, dus wat dat betreft is Rico echt niet de enige die op de peuterspeelzaal niet durft aan te geven dat hij naar de wc moet.

Ik zou dus vragen of ze met Rico naar de wc willen gaan als hij te lang niet geweest is. Natuurlijk niet met erg veel dwang, maar wel op een dusdanige manier dat hij in ieder geval gaat. Grote kans dat hij op een geven moment gewoon het vertrouwen krijgt het zelf aan te geven.

Maar ik begrijp je gevoel hoor, want ik baalde inwendig ook iedere keer. Het is gewoon lastig te bevatten dat ze overal gewoon plassen en dan niet daar. Vergeet ook niet dat het erg druk is op een peuterspeelzaal/creche, dus dat ze ook veel met andere dingen bezig zijn.

Wat school betreft zou ik me niet zo druk maken. Bij de school waar Tim naar toe gaat moeten kinderen ook zindelijk zijn. En voor zover ik weet moet dit op iedere school. Maar zindelijkheid is geen garantie dat ze nooit ongelukjes op school hebben. Ook kinderen die nu geen ongelukjes hebben, kunnen deze wel hebben op het moment dat ze naar school gaan. School heeft veel impact op kleintjes. En als Rico thuis zindelijk is dan kan hij gewoon naar school. Tenslotte kun je zindelijkheid buiten de deur niet thuis trainen.

Ten eerste heb je nog een half jaar. En ten tweede als het thuis goed gaat, dan zal je gewoon af moeten wachten hoe het op school gaat. Een school is volgens mij best wel flexibel met dat soort dingen. Hij zal echt niet bij het 1e ongelukje van school gestuurd worden. Ze hebben daar ook reserve kleding. En als het te vaak mis gaat, kun je met de juf overleggen wat eraan gedaan kan worden. Bijv. dat hij ook daar naar de wc gestuurd moet worden.

Toevallig hoorde ik laatst van onze buurvrouw dat haar zoontje in het begin best veel ongelukjes had op school. Ondanks dat hij gewoon hardstikke zindelijk was. Nooit is hier een probleem van gemaakt door school en op een gegeven moment ging dit gewoon goed.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

hoi
ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien dubbelop.
maar ik ben zel;f kleuterjuf. en ik weet van sommige kinderen dat ze niet uit zichzelf gaan, ik zeg ze dan ieder uur, denk eraan dat je wel even gaat plassen als je moet! en als ik van een kindje weet dat die dan nog niet gaat. dan laat ik hem ieder uur gaan. dus dan zeg ik niet denk eraan. maar dan zeg ik … je moet nu even gaan proberen te plassen (en met sommige ga ik mee om ze op de wc te zetten).
Wij verschonen kinderen met ongelukjes wel hoor! (luiers niet) dat gebeurd nou eenmaal met 4 en 5 jarige. als ze zeer regelmatig ongelukjes hebben gaan we met ouders in gesprek om samen een oplossing te bedenken. (het is voor het kindje ook vervelend)

groetjes!

@Sandra: dankjewel voor je bericht! dan is rico gelukkig niet de enige die dit zo heeft en kan het idd zijn dat hij gewoon niet durft… ik dacht daar eerlijk gezegd nog niet zo aan, ik dacht gewoon; die heeft geen zin of is te druk bezig en wil zn speelgoed niet in de steek laten oid… maar idd het kan ook angst zijn! zal het is gaan bedenken hoe hiermee om te gaan, dankje!

@Gidget, nee ik heb heel veel aan je berichtje, zeker gezien het feit dat je kleuterjuf bent… dat scheelt nogal dan.
Maar hoe zit het dan met dat ze zeggen dat een juf de klas niet alleen mag laten? want dat vond ik dus zo vreemd dat dat gezegd wordt overal, maar ondertussen mag dus wel een kind alleen naar de wc? (die wordt dan toch ook alleen gelaten?) want als ik Rico bekijk, ben bang dat ie gewoon de weg kwijtraakt of gewoon weggaat en het voelt gewoon niet veilig dan voor mij snapje? zeker niet als hij nog maar een jonge kleuter is in groep 1.

hoi
ja kinderen gaan wel alleen naar de wc. maar ik heb een raam tussen de wctjes en mijn lokaal. en de buitendeur zit op slot en als ze de andere kant op gaan komen ze langs de andere klassen, de directeur en de teamkamer. daar vallen ze heus wel op. Kinderen weten vaak snel waar de wc is.
Ik loop wel mee voor verschoning, meestal doe ik dan de tussendeur naar de andere klas open en meldt aan die lk dat ik even aan t verschonen ben. daarbij kan ik ondertussen door het raampje mijn klas in de gaten houen. veel kinderen kleed ik wel uit, maar die kunnen zichzelf weer goed ankleden, dus dan ben ik zo weer terug in de klas.

groetjes!

ja maar dat is dan weer iets anders dan hoe het hier zit, hier zit de administratie bij de deur dat wel maarja niet altijd iemand zal daar toch zitten? zij zal ook ooit naar de wc moeten of een kop koffie halen of wat dan ook.

MamavanRico je maakt je veel te druk!!!

Laat los meid je maakt je eigen gek.

Liefs Michelle

Heb niet alles gelezen maar ik denk dat je het inderdaad even los moet laten. De onze is vanaf zijn tweede overdag zindelijk maar heeft een periode gehad dat hij niet alleen naar de wc wilde met als risico dat hij geregeld een natte broek had. We hebben hier vanalles mee geprobeerd te doen: ieder uur sturen e.d. Maar de enige oplossing hier was om gewoon met hem mee te gaan. Na verloop van tijd waren we hem opeens kwijt en zat hij opeens wel weer zelf op de wc En sindsdien gaat het weer prima, ook bij andere mensen.

De onze zit nu in een fase dat hij op de speelzaal niet wil plassen (spelen is veel leuker!) en de juffen krijgen het nu ook even niet voor elkaar. Prima, dan niet. Ik deed het als peuter nl. ook niet op de speelzaal, dus hij heeft het niet van een vreemde Maaaaaaaaaaaaar…ik laat hem dan nog even plassen als we daar aankomen (ook al is hij thuis nog geweest) en als ik hem kom ophalen. Dan hoeft hij het hooguit 2 1/2 uur op te houden. In de periodes waarin hij een terugval had, gaf ik dit altijd even aan aan de juffen en namen ze hem mee als ze een luierkindje gingen verschonen.

@Miremady: klopt, dat doe ik inderdaad haha maar niet alleen ik want mijn vriend vind die gedachten ook niet prettig en ook hij vind dat ik dat moet aankaarten dus ik doe dat sowieso wel. je wil niet thuis je eigen zorgen maken of ie niet wegloopt oid toch? want dat zou HIJ dan weer niet van een vreemde hebben. mijn broertje is ooit van school weggegaan en niemand die het doorhad. ook ik was halverwege toen mijn moeder gebeld werd. nou ik moet er echt niet aan denken… wil m gewoon lekker thuis bij mij houden, maar dat zou egoistisch zijn

@Freubeltje: ja ik zal dat iig weer is in gaan zetten, bij het ophalen en wegbrengen even laten plassen.

Vanmorgen was er open dag op de nieuwe school van Fabienne.
Heb gelijk “zindelijk” aangekaart.

Ja, een kind dient zindelijk te zijn mits, zoals in ons geval, er wellicht een medisch probleem aan ten grondslag ligt. Is het kind zindelijk maar heeft het op school moeite met naar de wc gaan dan wordt het zeker niet geweigert. In principe wordt geen een kind geweigert maar wordt er gekeken naar een oplossing. Als ouders niets doen om het kind zinelijk te maken, ja dan is het een ander verhaal natuurlijk … Rico kan straks volgens mij gewoon naar school en de juf zal hem zgm begeleiden hier in.

Hier in de klas hebben ze plaatjes van Jip en Janneke hangen. Hangen de plaatjes op wit dan mag je naar de wc, op zwart niet … in ons geval zou dit nu zeker niet werken maar ik heb nog een half jaar.
Vanmiddag gaan we voor onderzoeken naar de kinderarts.

ja het is wel op elke school anders esther…dat is het nare ervan, dus ik vraag nog wel na hoe het precies hier zit.

hoe zijn de onderzoeken gegaan?

ja dat is ook vervelend … vraag het even na op de school van rico, dan weet je waar je aan toe bent, kunnen ze je evt ook gerust stellen.

Urine is vanmiddag op de kweek gezet en volgende week donderdag krijgtze een echo van haar blaas. Aan de hand van de uitslag wordt bepaald hoe verder …

Ze heeft zich voorbeeldig gedragen dus aan het eind van ons bezoek een lekker bekertje Fristi met een rietje en terug naar huis gefietst in het zonnetje!

Groetjes Esther