Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is: heel herkenbaar
Tim gaat 1 dag per week naar de creche en het duurde erg lang voordat hij daar zelf durfde aan te geven dat hij moest plassen/poepen. Hij ging keuring met de plasrondes mee die om 10.00 uur, 12.00 uur en 15.00 uur waren. Maar moest hij tussendoor dan zei hij niks en plaste hij in zijn broek. Erg jammer, want hij was gewoon helemaal zinderlijk. Maar hij durfde dit gewoon niet. Ook hij zei standaard nee als de juf vroeg of hij moest plassen. En dan plaste hij gerust 5 minuten nadat ze het gevraagd hadden in zijn broek. Hij ging dus niet als ze het hem vroegen, dus als hij alweer even niet geweest was namen ze hem gewoon mee zo van ga maar even proberen te plassen. Op die manier werden ongelukjes voorkomen. Dit is geen kwestie van weken geweest, maar echt wel van een paar maanden. En ineens ging hij het gewoon zelf aangeven en ging het goed.
Zindelijk worden is een heel proces wat de een sneller door is dan de ander. De een plast en poept meteen overal op de wc en bij de ander gaat het wat moeizamer. De een heeft ook wat meer ongelukjes dan de ander. Ieder kind is anders, dus wat dat betreft is Rico echt niet de enige die op de peuterspeelzaal niet durft aan te geven dat hij naar de wc moet.
Ik zou dus vragen of ze met Rico naar de wc willen gaan als hij te lang niet geweest is. Natuurlijk niet met erg veel dwang, maar wel op een dusdanige manier dat hij in ieder geval gaat. Grote kans dat hij op een geven moment gewoon het vertrouwen krijgt het zelf aan te geven.
Maar ik begrijp je gevoel hoor, want ik baalde inwendig ook iedere keer. Het is gewoon lastig te bevatten dat ze overal gewoon plassen en dan niet daar. Vergeet ook niet dat het erg druk is op een peuterspeelzaal/creche, dus dat ze ook veel met andere dingen bezig zijn.
Wat school betreft zou ik me niet zo druk maken. Bij de school waar Tim naar toe gaat moeten kinderen ook zindelijk zijn. En voor zover ik weet moet dit op iedere school. Maar zindelijkheid is geen garantie dat ze nooit ongelukjes op school hebben. Ook kinderen die nu geen ongelukjes hebben, kunnen deze wel hebben op het moment dat ze naar school gaan. School heeft veel impact op kleintjes. En als Rico thuis zindelijk is dan kan hij gewoon naar school. Tenslotte kun je zindelijkheid buiten de deur niet thuis trainen.
Ten eerste heb je nog een half jaar. En ten tweede als het thuis goed gaat, dan zal je gewoon af moeten wachten hoe het op school gaat. Een school is volgens mij best wel flexibel met dat soort dingen. Hij zal echt niet bij het 1e ongelukje van school gestuurd worden. Ze hebben daar ook reserve kleding. En als het te vaak mis gaat, kun je met de juf overleggen wat eraan gedaan kan worden. Bijv. dat hij ook daar naar de wc gestuurd moet worden.
Toevallig hoorde ik laatst van onze buurvrouw dat haar zoontje in het begin best veel ongelukjes had op school. Ondanks dat hij gewoon hardstikke zindelijk was. Nooit is hier een probleem van gemaakt door school en op een gegeven moment ging dit gewoon goed.
Groetjes,
Sandra