Wij hebben echt 2 hele makkelijke meiden, dus straffen hoeven wij gelukkig bijna nooit. Als ze stout zijn verhef ik mijn stem (ik schreeuw niet) en zeg dat het niet mag. Als ze iets doen wat echt heel, heel stout is (bijv. met autootjes op tv scherm rijden) krijgen ze een tik op hun vingers (niet hard). Wij maken het altijd meteen weer goed en dat leren we de meiden ook. Als ze elkaar pijn hebben gedaan (wat gelukkig niet veel gebeurd) moeten ze sorry zeggen en elkaar een kus geven. Ook leggen wij altijd uit waarom iets niet mag en waarom wij boos worden. Kinderen snappen veel meer dan wij denken en ze hebben echt behoefte aan uitleg. Ik merk ook dat dit hier echt helpt. Ze luisteren vrij goed en doen veel dingen niet nog een keer als ik uit heb gelegd waarom het niet mag.
We hebben ze hier nog nooit in een hoekje gezet of op de gang, maar misschien komt dat op latere leeftijd pas? Ik heb de oudste wel een keer naar haar kamer gebracht, omdat ze helemaal overstuur was (verdrietig en boos) en ze maar niet rustig werd. Toen ze weer stil was ben ik er naar toe gegaan en heb met haar gepraat.
Natuurlijk hebben onze meiden ook wel streken, maar het zijn vooral kleine dingen. (Elkaar klieren, tv aan of uit drukken, met speelgoed gooien, kastjes open/dicht doen)
Verder word ik om kleine dingen niet boos. Als onze oudste aan het kleuren is en ze kleurt per ongeluk op de tafel zeg ik gewoon heel normaal dat ze wel uit moet kijken. En als er bijvoorbeeld drinken om wordt gegooid zeg ik foei, dat mag niet he. Nou moet mama alles schoonmaken. Dat is voor mij voldoende.
Wat ik van mijn ouders absoluut niet overneem is dat mijn vader ons heel hard voor onze billen sloeg en dat ze ons een draai aan onze oren gaven. Mijn moeder kamde ook altijd best hardhandig onze haren. Ik doe dat heel voorzichtig met onze oudste en zelfs dan vindt ze het nog verschrikkelijk.
Wat ik wel van mijn ouders over heb genomen is eten wat de pot schaft. Mijn ouders hebben 7 kinderen en wij zijn allemaal hele goede eters. Dat is voor mij een voorbeeld van hoe het moet, dus doen wij het precies zo.
We belonen ze met vlees en toetje en ze moeten verplicht een paar happen eten.
Wij hebben geen bepaalde opvoedingsmethode, maar we voeden onze kinderen wel op vanuit het geloof. Vooral liefde speelt dan een hele grote rol. Onvoorwaardelijke liefde. Dus ook wanneer ze dat het minst verdienen.
Onze opvoeding bestaat dus wel veel uit communicatie. Overal over praten, zelfs over de kleinste dingen. Met elkaar praten is zo belangrijk. En alles uitleggen, ook de kleinste dingetjes.
Verder weet ik zeker dat elke ouder het goed doet. Doordat alle ouders hun kind anders opvoeden zijn er verschillende kinderen. Hierdoor kunnen we van elkaar leren en vullen we elkaar aan. Als iedereen hun kinderen perfect zouden opvoeden, dan werd de wereld toch wel een beetje saai ![]()
Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 26 Nov 2012 10:04:54