Opvoedadvies gevraagd!

Manon is nu bijna 14 maanden en tja…het “echte” opvoeden is begonnen.

Nee…dat woord zegt me niets en ik doe het gewoon weer. Niet 1, 2 maar eindeloos met een uitdagende grijns om mijn mond en oogcontact zoekend met de nee-zegger.

Zitten in de kinderstoel? Is dat ding niet om te staan dan? Nou, dat snap ik pas als ik 20 ben of zo.

Wat doen we nu? Haar middenin de kamer zetten, na een aantal keren duidelijk nee te hebben gezegd. Helaas is ze een erg snelle kruiper en sneller weer terug bij de plek waar het om ging dan mama of papa. En daar moeten we dan wel erg om lachen eigenlijk.

Hoe hebben jullie je kind “gestraft” op deze leeftijd?

ps: over het algemeen is ze superlief, speelt heel goed zelf, slaapt gegweldig enz.

Tessie

Hoi Tessie,

Oh, wat is dit herkenbaar. Nu lijkt het een uitzichtloze situatie, maar geloof me, er komt een moment dat het zijn vruchten afwerpt.

Dus echt gewoon blijven doorgaan met corrigeren. Al is het 10x in 5 minuten. Je zult merken dat je steeds minder keren hoeft te corrigeren.

Wat dat straffen betreft. Ik heb eens gelezen dat ze dat op die leeftijd nog niet snappen, maar toch zijn wij er destijds ook al mee begonnen. Kijk, op de onderste tree van de trap zitten of in de hoek blijven staan snappen ze nog niet. Sterker nog, voor je het weet is ze naar boven geklommen en voor je het weet komt ze de hoek weer uit en begint het als een spelletje te zien dat ze er steeds teruggezet wordt.

Ik zette de stoute dame in kwestie wel in de hoek, (met daarbij de mededeling waarom ik haar daar neerzette, of ze het nou snapte of niet) maar bleef erbij zitten op mijn hurken. Als ze weg wilde lopen, hield ik haar vast en zei nog eens waarom ze daar moest blijven staan, elke keer ook weer gebruikmakend van de term “voor straf in de hoek”.

Na een tijdje (en dan praten we afhankelijk van de leeftijd over weken/maanden) beginnen ze het te begrijpen en dan blijven ze ook echt vanzelf staan.

Onze jongste is 1,5 en als ik zeg “Ga jij maar eens even in de hoek staan en daar blijven staan tot mama met jou komt praten”, loopt ze ook echt naar de hoek, blijft daar staan en gaat actief staan acteren dat ze het daar zo slecht heeft en dat ze zo zielig is.
Dreigt ze er vroegtijdig uit te komen dan hoef ik alleen maar te zeggen “daar blijven, mama komt zo met jou praten”.

Kijk, bij die leeftijdscategorie kun je ze natuurlijk niet 10 minuten daar laten staan, dat komt pas als ze ouder zijn. Maar 1 minuutje is in eerste instantie al genoeg om kennis te laten maken met het fenomeen “straf”.

Op het moment dat ik de straf lang genoeg vind, ga ik er op mijn hurken bij zitten en vraag of ze nog weet waarom ze daar staat. Die kleinste kan dat natuurlijk nog niet verwoorden maar de oudste weet het feilloos!
Dan “bespreek” ik even wat er dus zo stout was en dat ik niet meer wil dat het gebeurt (gebeurt toch, dat weet ik dan al, maar goed, de aanhouder wint zullen we maar zeggen). Dan vraag ik “Heb je nog iets te zeggen tegen mama?” en dan komt er een “sorry” (de kleinste maakt daar jojjie van, hihi!) of een “het spijt me” gevolgd door een “ik zal het nooit meer doen” en een kus en dan mogen ze de hoek weer uit. Of de onderste tree van de trap weer af (want dat werkt bij de oudste al wel).

Bij ons werkt dit prima (het is nog steeds geen garantie dat het echt niet meer gebeurt, maar ze weten in elk geval waar ze met ons aan toe zijn). Bij de oudste is de grootste straf als ze zonder speentje moet slapen. Dus als ze het echt eens een keer te gortig maakt dan is dat de sanctie.

En als ze dan gaat liggen huilen omdat ze haar speentje niet heeft krijgt ze van mij een “en laat ik je niet meer horen anders slaap je vanavond ook zonder speentje!”. En dan wordt het muisstil…

Succes met de kleine ondernemende dondersteen!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 15 Aug 2006 21:08:01

Overigens, je schrijft dat jullie er wel erg om moeten lachen als ze snel weer naar de plek kruipt waar ze niet mag komen. Ik ga er vanuit dat dat lachen inwendig is, en dat je het dus figuurlijk bedoelt.

Als je namelijk echt lacht op dat soort momenten gaan ze het als een spelletje zien en blijven alleen maar harder doorgaan met stout zijn.

Ik moet zeggen dat ik ook regelmatig moeite heb mijn lach in te houden hoor, door bepaalde dingen die ze doen of zeggen, maar dan draai ik me desnoods maar even om ofzo, want als ze je zien lachen is echt het eind nu al zoek.

Onze oudste is zelfs zo pienter en gewiekst dat ze als ik me omdraai zelf al zegt “Ja, jij lacht wel!”. Die moet nog 3 worden…

Groetekes, Sje

Hoi Sje

Bedankt! Fijn te lezen dat het herkenbaar is.
Echt zo klein en en grijns en oogjes erbij…nounou.

En we lachen niet dat ze het ziet of hoort hoor! Dan is het eind zoek straks.

Voor de trap en hoek leek ze me ook nog wat klein. Dus nu midden in de kamer.
Ze vind het erg vreemd en snapt volgens mij ook nog niet helemaal dat ik boos ben. Wat dat inhoudt zeg maar. Ze kijkt me erg vreemd aan.

Maar we blijven volhouden.
En ik ga er ook vanuit dat dit weer een leerperiode is maar dit keer voor ons allemaal!

Tessie

Oh ja, die grijns en die oogjes…kleine slimmeriken zijn het! Hihi!

Blijf er in elk geval elke keer bij zeggen waarom je haar midden in de kamer terugzet. Want ze is pas 14 maanden, ze zegt dan misschien nog maar een paar woorden, maar ze is niet doof en begrijpt je al prima hoor! Ze is alleen grenzen aan het verkennen en het liefst nog verleggen!

Als ze eenmaal doorheeft dat ze met jullie echt niet hoeft te proberen grenzen te verleggen, dan is het snel een stuk minder met dat stout zijn en merk je dat opvoeden ietsje makkelijker wordt.

Tijdelijk…

Want dan mag je aan de volgende fase beginnen, de peuterpuberteit (kan al vanaf 1,5 jaar!)! Zet je maar vast schrap!

Groetekes, Sje

Tja, het is een tante deze dame.
Zeiden ze bij haar geboorte in het ziekenhuis al…nou ze hebben het goed gezien.

En ze snapt ons met veel dingen idd heel erg goed.
Daar verbaas ikme soms over. En dingen die ze wel wil kan ze ok al heel goed aangeven.

En die peuterpuberteit…ik heb eens gelezen dat hoe heftiger die is des te makkelijker ze in de “echte” puberteit zijn…

Tessie

Hm, nou als dat inderdaad een belofte is, dan wil ik wel een pittige peuterpuberteit krijgen hier hoor!

De oudste zit er middenin en die heeft met vlagen peuterpuberteitsdagen. Op het moment is ze bijvoorbeeld weer erg lief (je zou het bijna niet vertrouwen). Dus met de oudste valt het me eigenlijk nog mee (dus dan bereid ik me maar voor op een hele stevige echte puberteit…).

De jongste die we ervan verdachten de softe van de 2 te zijn, daar krijgen we nog wat mee te stellen. Dat begint nu al! Dus als die een pittige peuterpuberteit krijgt, dan hoop ik dat we het ergste gehad hebben en dat ze in de echte puberteit een voorbeeldig kind is.

Groetekes, Sje

Hou op, schei uit over peuterpuberteit.
Hier nog eentje!

Groetjes Maaike

Lilypie 1st Birthday Ticker" border=0>

Lilypie 4th Birthday Ticker" border=0>

Zeker weten dat je het hier manon hebt!?
en niet over Ruben.
dat is net zo’n grote boef op het moment, ik blijf aan de gang

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Gelukkig te horen Marianne dat er meer zijn!!!
Gedelde smart is halve smart zullen we maar zeggen…

Tessie

O jee o jee er staat me nog wat te wachten begrijp ik ?

Zal ik jullie een hart onder de riem steken?

Onze oudste zit in de peuterpuberteit. Dat is gelukkig niet dagelijks, maar zo af en toe heeft ze van die opstandige dagen. De afgelopen dagen is ze een superschat (je zou het bijna niet vertrouwen eigenlijk! Hihi!) en dan is het zo genieten!

En dat mag dan ook weleens gezegd worden tegen zo’n kleine mop (in plaats van alleen maar mopperen op puberteitsdagen). Moet je haar zien glunderen op het moment dat je aan het eind van de dag zegt dat je vindt dat ze zo superlief is geweest en zo goed geluisterd heeft en dat je haar daar dan speciaal een dikke zoen voor geeft!

Dus ja, opvoeden heeft zo zijn minpunten, maar er zijn zoveel meer mooie momenten, dus daar hou je je dan gewoon aan vast!

Dus meiden, niet meer zenuwachtig de komende jaren tegemoet zien, het komt echt allemaal goed!

Groetekes, Sje

haha volgens mij ben je echt een schat Sje !
Zo zie ik het toch ook wel hoor

Ach, zolang ik nog hoor dat ik de liefste mama van de hele wereld ben, doe ik het blijkbaar goed. Hihi!

Vanavond vroeg ik aan de oudste of ze mij de leukste mama vindt of dat ze liever een andere mama zou hebben. Hoefde ze geen moment over na te denken. Ik was de liefste mama en papa was de liefste papa.

En toen kwam er nog achteraan: “en ik hoef ook geen ander zusje, want ik vind dit het liefste zusje!”. En toen wees ze naar de jongste.

Dan maakt je hart toch een sprongetje? Gouden momenten zijn dat!

Groetekes, Sje

Haha nou daar kun je wel een poosje op teren

Ja, tot de volgende puberteitsdag… Hihi!

Jaja, even weer met 2 benen op de grond allemaal!!!

Groetekes, Sje

Weet je, je vergeet zo’n dwarse bui van je kind ook zo.
Ze hoeven maar weer even lief te zijn en ze zijn weer geweldig!

Tessie

Ja, ze zijn om te smelten he?!

Zo zei mijn moeder eens een keer tegen onze oudste terwijl ze haar stevig aan het knuffelen was “Oh, Oma vindt jou zo lief, ze zou je wel op kunnen eten!”. Nee, zegt die kleine, kan niet oma, we eten vanavond boontjes!

Groetekes, Sje

Geweldig die reactie!
Zo logisch…

Tessie

Whahahaha geweldig!!!

Groetjes Marianne Mama Van Ruben