Oorontsteking vraagje

Van de week met Rens bij de HA geweest omdat hij erg verkouden was en helemaal niet lekker in zijn velletje zat. Bleek een dubbele oorontsteking te hebben. Morgen moet hij nog antibiotica hebben maar hij is nu alweer helemaal het mannetje. Nou zit ik een beetje met een dilemma want volgende week gaan we een paar dagen weg. We gaan naar een bungalowpark met zwembad. Zou hij dan alwweer kunnen zwemmen. Hij is nu voor zover ik aan hem kan merken wel klachtenvrij maar ik twijfel er wel een beetje over. Hij heeft ook geen koorts en die heeft hij op een klein beetje verhoging na ook niet gehad. Hij eet weer als een dijker en speelt weer vrolijk. Zou het wel jammer vinden als het niet zou kunnen want het is een echt watterratje en kijk er zelf ook erg naar uit. Zou ik eventueel watjes ofzo in zijn oor kunnen doen ter bescherming of misschien toch maar beter niet gaan zwemmen?
Graag jullie mening hierover.

groetjes Ramona

Ik ben heel benieuwd hier ook één die al een paar keer een oorontsteking heeft gehad en wij gaan in het voorjaar naar Italie en zat ook al te denken iets in der oren te doen.

Ik lees even mee.

Raadpleeg je huisarts
Misschien kan hij even in het oortje kijken of het weer helemaal rustig is
succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Als hij weer helemaal het heertje is en de oortjes zijn weer schoon, dan kan het wel. Maar maak z’n oren goed droog met een handdoek of tissue na het zwemmen. Ik heb me laten vertellen dat het beter is om juist géén watjes in de oren doen, omdat dit het water toch niet tegenhoudt en pluisjes achter kan laten. Die kunnen ook weer zorgen voor infecties.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Dank je wel Mriek. Ik denk dat we dan toch maar gaan zwemmen. Kijk er wel naar uit even lekker een paar dagen weg.

groetjes Ramona

Heerlijk inderdaad, even een break. Waar gaan jullie heen?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Lekker even een paar daagjes naar Limburg.

groetjes Ramona

Mooi, Limburg. Veel plezier!!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

dank je. Word wel afkicken natuurlijk een week geen ikkeben. haha hoezo verslaafd

Haha! Toen wij afgelopen zomer een weekje weg waren, hadden we de laptop met internetverbinding mee. Kon het toch niet laten om een paar keer in te loggen op ikkeben…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Watjes in de oortjes heeft totaal geen zin, daar loopt het water doorheen.

Het allerbeste kun je ervoor zorgen dat-ie niet met zijn hoofdje onder water komt, maar dat is bijna niet te doen met zo’n kleintje.

Als je per se zou willen gaan zwemmen, er bestaan oordopjes junior (geen idee vanaf welke leeftijd, onze oudste van 5 had ze met de zwemles in vanwege terugkerende oorontstekingen) waar geen water doorheen gaat maar waar wel geluid doorheen kan. Altijd prettig als je kind niet doof in het water hoeft te liggen.

Die oordopjes zijn ongeveer 10 euro en te koop bij de apotheek.

Groetekes, Sje

Hoi,

Heb ook watjes met een soort wax te koop. deze gebruikte mijn moeder altijd bij ons als we ooronsteking hadden gehad ook voor onder de douche de eerste twee weken. Deze kan je beter aan het oor aan passen en zijn meerdere keren te gebruiken. Ik zag ze laatst nog bij de drogist liggen. Verder inderdaad ervoor zorgen zo min mogelijk onderwater komen.

groetjes

lon106

Morgan heeft 3 keer ooronsteking gehad en als het over was ging ik gewoon weer zwemmen met haar alleen zorgde ik wel dat ze goed droog waren en dat ze een muts op had buiten dit om koude wind erover te voorkomen. Maar geen gedoe met watjes en zo.

Groetjes,

Michèle

Het nadeel van een oorontsteking is dat je niet altijd weet of het trommelvliesje doorgebroken is. Als het doorgebroken is en je hebt daar niks van gemerkt en je gaat toch zwemmen, kan er zwemwater in het binnenoor komen en voor nog grotere problemen zorgen omdat in zwemwater bacteriën zitten.

Als het trommelvliesje niet doorgebroken is, dan mag zwemmen gewoon en hoeven watjes of andere toestanden inderdaad niet.

Als je zeker wilt weten dat er geen gaatjes in de trommelvliesjes zitten, even voor de zekerheid langs de huisarts om te laten checken.

Groetekes, Sje

Toevallig dat er nu een topic is over oorontsteking. Ik heb er namelijk een vraag over…
Nick is sinds donderdag doodziek. Al 3 dagen koorts (39,5). We zijn vanmorgen naar de spoedpoli geweest want ik vertrouwde het niet. Hij is namelijk 2 weken geleden geopereerd en het kon zijn dat hij een ontsteking had in zijn buik. Maar nu bleek dat hij een dubbele middenoorontsteking heeft.
Hij is echt zoooo ziek. Hij eet bijna niets, hij drinkt gelukkig wel veel. Maar hij kan bijna niets behalve hangen, vallen en slapen. Vanavond had hij 39.9 koorts. We hebben antibiotica gekregen voor een week. We hebben net maar weer een zetpilletje gegeven. Heb alleen niet het idee dat het helpt.

Komt iemand dit bekend voor? Is die hoge koorts wel normaal? Ik heb zelf zoiets als het morgen nog zo hoog is of hoger, dan ga ik weer naar de poli…
Mijn man maakt zich er niet zo’n zorgen over, hij zegt dat de temperatuur bij kindjes nogal eens hoog oploopt… Maar ikzelf ben er niet gerust op.

Heeft iemand ervaring hiermee?? Hoor heel graag van jullie!!

Groetjes Bianca

Ja hoor die hoge koorts is normaal bij oorontstekingen. Met dat zetpilletje zal de koorts waarschijnlijk niet al te ver zakken maar als het goed is heeft-ie in elk geval wat minder pijn.

Koorts veroorzaakt door een bacteriële infectie zakt namelijk niet met paracetamol. Koorts veroorzaakt door een virus zakt over het algemeen wel met paracetamol.

Als die koorts er dus morgen nog is, ondanks paracetamol, hoef je niet terug naar de spoedpoli, want die sturen je toch terug naar huis met het advies: afwachten tot antibiotica gaan werken.

Die antibiotica zouden zo ongeveer maandag/dinsdag hun werk moeten gaan doen. Met een beetje geluk merk je er morgen al ietsje van, maar dat hoeft niet per se.

Groetekes, Sje

Even over oortjes en water. Inderdaad wat Sje al zegt: als het trommelvlies is beschadigd niet zo maar gaan zwemmen. Maar dit kan inderdaad alleen de huisarts bevestigen.

Maar kijk voor de oortjes ook uit als je na het zwemmen weer naar buiten gaat. Oortjes afdekken is één (is hierboven ook al genoemd), maar let ook even op de temperatuur binnen in het zwembad (het gebouw) en de temperatuur buiten. Alleen oren afdekken is dan niet afdoende aangezien de kou via de neus ook bij de oortjes kan komen. De buis van Eustachius staat nl. via de neus in verbinding met het oor. Het is een lastig verhaal, maar als kind mocht ik nl. (ivm veel terugkerende oorontstekingen) alleen nog maar in een openluchtzwembad (of de zee) zwemmen aangezien er dan geen temperatuursverschil was. En het is waar…ga ik 's winters zwemmen en ga ik na het zwemmen te snel weer naar buiten, dan heb ik een paar uur later inderdaad last van mijn oren. Dus niet alleen de oren maar ook de neus heeft extra aandacht nodig na het zwemmen. Even ook die goed droog maken en laten acclimatiseren, desnoods even iets drinken aan de bar

Succes en veel plezier met zwemmen! Wij zijn pas ook een weekend naar Limburg geweest maar hebben helaas niet kunnen zwemmen omdat Julian bijna het hele weekend hoge koorts had en snotje verkouden was. Gelukkig nam hij genoegen met de indoorspeeltuin

@Benick: die koorts is normaal hoor. Erik had op z’n hoogst 39,7 toen 'ie laatst dubbele oorontsteking had. De antibiotica sloeg op de 2e dag al goed aan, dus geef het even een kans. Zolang 'ie zo goed blijft drinken is het prima.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@Sje en Mriek. Lief dat jullie gereageerd hebben. Vanmorgen had Nick 37.6 dus de koorts is inderdaad weg!! Ben zo blij. Hij voelt zich nog niet helemaal lekker maar dat is logisch. Ik wist niet dat die ab zo snel zou werken.
Wat is dat naar om je kindje zo ellendig te zien. Heb de afgelopen nachten toch wel in de rats gezeten vanwege die hoge koorts. Is zo moeilijk om hem dan juist te kleden want anders kunnen ze die warmte niet kwijt.
Hij is alweer wat levendiger en wou alweer buiten stappen. Dat mocht hij dan heel eventjes want ik weet ook niet zo goed of het wel goed is om nu alweer naar buiten te gaan met hem… Maar is is tenslotte 4 dagen binnen geweest dus van mij mocht hij eventjes.
Hopelijk gaat het gauw weer beter.

Groetjes Bianca

Vanaf nu gaat het heel snel beter, dat zul je zien. Fijn dat 'ie alweer iets levendiger is en de koorts bijna weg is!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker